Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aurinko
#2321875
Hoi allemaal,

Het dieet is voor Mirza, de oudste vlinder, eind vorige week zijn verhoogde nierwaarden vastgesteld en ik heb haar toen gelijk op KVV nierdieet gezet maar ik wil het net als voor de andere meiden zelf samenstellen.
Dus graag jullie input:

Ze weegt 4,9 kg en dan kom ik uit op een behoefte van 755 gr. per week

20% vleesbot (kip, eend, parelhoen, konijn) 151 (22 gr. per dag)
20% spiervlees (diversen) 151  (22 gr. per dag)
25% groentes 189 (27 gr. per dag)
20% pens 151 (22 gr. verdeelt over 4 dagen)
5% lever/hart/nier 37 (12 gr. verdeelt over 3 dagen)
5% vetten 37 (5 gr. per dag)
5% ei/zuivel/tafelrestjes 37 (12 gr. verdeelt over 3 dagen)

Ik verdeel het over 3 maaltijden:
zondag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
maandag vleesbot+vlees / nier+ei / groente+olie
dinsdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
woensdag vleesbot+vlees / lever+hüttenkäse/ groente+olie
donderdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
vrijdag vleesbot+vlees / hart+tafelrestjes / groente+olie
zaterdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie

Vragen:
* groentes geeft ze niks om, zoete aardappel en pompoen lust ze wel, boontjes wil ze ook nog wel voor gaan denk ik. Is dit te eenzijdig, moet er meer gevarieerd worden in de groentes of kan er wat fruit bij voor de afwisseling?
* is de lever verhouding ten opzichte van hart en nier ook 50%-25%-25%?
*bij de tafelrestjes mag daar ook pasta of rijst onder gerekend worden?
*de visolie kan die ook in de vorm van een stukje vis gegeven worden, b.v. zalm of is de extra toevoeging van omega 3 gewenst?
*is 1 eiwit in de week teveel, of kan dat gewoon als ik het gewicht aanhoudt (de 12 gr.)?
*is yoghurt beter dan hüttenkäse?
*kan naast kip, eend, parelhoen en konijn wel vlees/orgaan van grote dieren gegeven worden (zijn het alleen de botten die meer fosfor bevatten)?

Ok dit is het wat ik tot nu toe heb bedacht, graag jullie input gevraagd.
Bij voorbaat dank.

Groetjes,
Gerry
Laatst gewijzigd door Aurinko op di 24 apr 2012, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2322363
[quote="Aurinko"]
Is er niemand die mij kan adviseren?
[/quote]

Soms moet je even geduld hebben. Ik zit niet de hele dag achter Barfplaats vragen te beantwoorden :)
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 apr 2012, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2322368
Hoi allemaal,

Het dieet is voor Mirza, de oudste vlinder, eind vorige week zijn verhoogde nierwaarden vastgesteld en ik heb haar toen gelijk op KVV nierdieet gezet maar ik wil het net als voor de andere meiden zelf samenstellen.
Dus graag jullie input:

Ze weegt 4,9 kg en dan kom ik uit op een behoefte van 755 gr. per week

20% vleesbot (kip, eend, parelhoen, konijn) 151 (22 gr. per dag)
20% spiervlees (diversen) 151  (22 gr. per dag)
25% groentes 189 (27 gr. per dag)
20% pens 151 (22 gr. verdeelt over 4 dagen)
5% lever/hart/nier 37 (12 gr. verdeelt over 3 dagen)
5% vetten 37 (5 gr. per dag)
5% ei/zuivel/tafelrestjes 37 (12 gr. verdeelt over 3 dagen)
Ziet er prima uit. Ik weet niet welke vetten je gaat geven? Het moeten of dierlijke vetten zijn of vetten waar omega 3 vetzuur of omega 9 vetzuur in zit. Geen omega 6 vetzuren. Dus geen zonnebloemolie, maiskiemolie, etc.
Ik verdeel het over 3 maaltijden:
zondag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
maandag vleesbot+vlees / nier+ei / groente+olie
dinsdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
woensdag vleesbot+vlees / lever+hüttenkäse/ groente+olie
donderdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
vrijdag vleesbot+vlees / hart+tafelrestjes / groente+olie
zaterdag vleesbot+vlees / pens / groente+olie
Prima. Ik denk dat verdelen over 2 maaltijden ook prima gaat hoor. Maar je moet maar kijken wat jij het prettigst vindt.
Vragen:
* groentes geeft ze niks om, zoete aardappel en pompoen lust ze wel, boontjes wil ze ook nog wel voor gaan denk ik. Is dit te eenzijdig, moet er meer gevarieerd worden in de groentes of kan er wat fruit bij voor de afwisseling?
Fruit is ook arm aan fosfor dus dat kun je prima geven. Ik vind zoete aardappel, pompoen en boontjes wel te weinig afwisseling. Lust ze geen gekookte courgettes, worteltjes, witlof? De meeste honden vinden dat ook erg lekker.
* is de lever verhouding ten opzichte van hart en nier ook 50%-25%-25%?
Nee. Zo krap rekenen wij hier niet. Omdat dit simpelweg niet nodig is. Je kunt die 5% organen gewoon verdelen op het oog. En dan verdelen tussen hart, lever, nier, hersenen, etc.
*bij de tafelrestjes mag daar ook pasta of rijst onder gerekend worden?
In mijn ogen valt dit niet onder gezonde tafelrestjes.... Ach, een klein restje rijst of pasta kan natuurlijk af en toe geen kwaad. Maar op zich is het geen gezond tafelrestje.
*de visolie kan die ook in de vorm van een stukje vis gegeven worden, b.v. zalm of is de extra toevoeging van omega 3 gewenst?
Bij nierproblemen zijn er echt extra omega 3 vetzuren nodig en die hoeveelheden red je niet met wat extra zalm of andere vette vis. Je kunt prima 1 keer per week wat rauwe vette vis voeren maar ik raad je aan om daarnaast echt een goede visolie te geven.
*is 1 eiwit in de week teveel, of kan dat gewoon als ik het gewicht aanhoudt (de 12 gr.)?
Je bedoelt het eiwit van een ei? Je kunt prima 1 ei in de week geven.
*is yoghurt beter dan hüttenkäse?
In feite is het beide niet echt ideaal hondenvoer. Maar in sommige gevallen (zoals bij nierproblemen) is yoghurt prima. Ik denk dat er weinig verschil zit in huttekase of yoghurt. Beide bevatten ongeveer evenveel fosfor. Maar als jij liever yoghurt geeft, kun je prima alleen yoghurt geven.
*kan naast kip, eend, parelhoen en konijn wel vlees/orgaan van grote dieren gegeven worden (zijn het alleen de botten die meer fosfor bevatten)?
Ja, het zijn vooral de botten die zeer rijk zijn aan fosfor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 apr 2012, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aurinko
#2322392
[quote="Lizzy"]
Soms moet je even geduld hebben. Ik zit niet de hele dag achter Barfplaats vragen te beantwoorden :)
[/quote]

Ik bedoelde het algemeen hoor Lizzy niet speciaal jouw natuurlijk ;)
Ze is gewend aan BARF en de KVV vult niet zo goed lijkt het, ze loopt de hele dag achter me aan of ze nog geen eten heeft gehad ::)

[quote="Lizzy"]
Ziet er prima uit. Ik weet niet welke vetten je gaat geven? Het moeten of dierlijke vetten zijn of vetten waar omega 3 vetzuur of omega 9 vetzuur in zit. Geen omega 6 vetzuren. Dus geen zonnebloemolie, maiskiemolie, etc.

* Olijfolie en visolie is het plan.

Prima. Ik denk dat verdelen over 2 maaltijden ook prima gaat hoor. Maar je moet maar kijken wat jij het prettigst vindt.

*ok, ik had gelzen dat meerdere maaltijden beter was, maar dan ga ik het op 2 houden.

Fruit is ook arm aan fosfor dus dat kun je prima geven. Ik vind zoete aardappel, pompoen en boontjes wel te weinig afwisseling. Lust ze geen gekookte courgettes, worteltjes, witlof? De meeste honden vinden dat ook erg lekker.

*Dat is een goed idee, ik ging even uit van de rauwe groentemix die ik normaal heb en daar trekt ze de neus voor op. Dat ga ik uitproberen.

Nee. Zo krap rekenen wij hier niet. Omdat dit simpelweg niet nodig is. Je kunt die 5% organen gewoon verdelen op het oog. En dan verdelen tussen hart, lever, nier, hersenen, etc.

*Ook genoteerd, dat is weer wat gemakkelijker.

In mijn ogen valt dit niet onder gezonde tafelrestjes.... Ach, een klein restje rijst of pasta kan natuurlijk af en toe geen kwaad. Maar op zich is het geen gezond tafelrestje.

*bij deze geschrapt :)

Bij nierproblemen zijn er echt extra omega 3 vetzuren nodig en die hoeveelheden red je niet met wat extra zalm of andere vette vis. Je kunt prima 1 keer per week wat rauwe vette vis voeren maar ik raad je aan om daarnaast echt een goede visolie te geven.

*ok, de olie doe ik dus gewoon standaard.

Je bedoelt het eiwit van een ei? Je kunt prima 1 ei in de week geven.

*ja die bedoel ik, ik dacht dat eigeel niet goed was bij nierproblemen.

In feite is het beide niet echt ideaal hondenvoer. Maar in sommige gevallen (zoals bij nierproblemen) is yoghurt prima. Ik denk dat er weinig verschil zit in huttekase of yoghurt. Beide bevatten ongeveer evenveel fosfor. Maar als jij liever yoghurt geeft, kun je prima alleen yoghurt geven.

*dan kijk ik gewoon hoe het het beste uitkomt

Ja, het zijn vooral de botten die zeer rijk zijn aan fosfor.

*dan kan ik zo toch lekker variatie aanbrengen in het menu.
[/quote]

Superbedankt, kan ik ermee aan de slag (heeft ze weer iets te kauwen :biggrin2:)
Door Lizzy
#2322413
Nee, op zich bevat een eierdooier inderdaad veel fosfor. Maar 1 heel eitje per week moet kunnen. Als je er meer wilt voeren, dan kun je beter alleen het eiwit geven. Mocht je hondje nou erg honger krijgen op dit dieet, dan zul je wat rijst/pasta bij moeten gaan voeren. Rijst en pasta bevatten namelijk relatief weinig fosfor maar veel koolhydraat en daar kan een hond ook z'n energie uit halen. Het hangt ook wel af van hoe slecht de nieren zijn. Dat staat in het barfplaats-bieb-artikel. Hoe slechter de nieren, hoe meer je fosfor moet beperken en hoe meer je er niet aan onderuit komt om dus minder eiwit te gaan voeren. En om dan aan de hoeveelheid kcal te komen die je hond nodig heeft, moet je meer vet gaan voeren, maar daar kun je ook niet oneindig mee doorgaan en dus zul je koolhydraten in de vorm van rijst/pasta moeten gaan toevoegen. Maar nogmaals, dat hangt af van hoe slecht de nieren zijn en hoeveel honger ze op dit dieet krijgt. Je hoopt het met zoete aardappel, wortel, appel, banaan, pompoen 'onder controle' te houden zeg maar.
Door Lizzy
#2322414
Oh, als ze honger heeft is een beetje rauwe geitenmelk met lekker wat rauwe honing ook prima! Dat levert snelle energie en honing bevat weinig fosfor.
Door Lizzy
#2322417
Oh, qua hoe vaak je moet voeren: bij zo'n klein hondje is het vrij moeilijk om meer dan 2 maaltijden te voeren. Ze hebben dan vaak helemaal de hele dag honger. En dan voer je liever 2 keer een lekkere maaltijd dan 4 keer bijna niks. Maar ook daarvoor geldt natuurlijk wel hoe jouw hondje het persoonlijk op dit dieet doet. En het is ook wel afhankelijk van hoe erg de nieren ervoor staan. Kun je daar trouwens wat meer over vertellen, wat er aan de hand is en hoe slecht/goed de nieren nog zijn?
Door Aurinko
#2322435
[quote="Lizzy"]
Nee, op zich bevat een eierdooier inderdaad veel fosfor. Maar 1 heel eitje per week moet kunnen. Als je er meer wilt voeren, dan kun je beter alleen het eiwit geven. Mocht je hondje nou erg honger krijgen op dit dieet, dan zul je wat rijst/pasta bij moeten gaan voeren. Rijst en pasta bevatten namelijk relatief weinig fosfor maar veel koolhydraat en daar kan een hond ook z'n energie uit halen. Het hangt ook wel af van hoe slecht de nieren zijn. Dat staat in het barfplaats-bieb-artikel. Hoe slechter de nieren, hoe meer je fosfor moet beperken en hoe meer je er niet aan onderuit komt om dus minder eiwit te gaan voeren. En om dan aan de hoeveelheid kcal te komen die je hond nodig heeft, moet je meer vet gaan voeren, maar daar kun je ook niet oneindig mee doorgaan en dus zul je koolhydraten in de vorm van rijst/pasta moeten gaan toevoegen. Maar nogmaals, dat hangt af van hoe slecht de nieren zijn en hoeveel honger ze op dit dieet krijgt. Je hoopt het met zoete aardappel, wortel, appel, banaan, pompoen 'onder controle' te houden zeg maar.
[/quote]

Omdat ze nu alleen KVV krijgt en Barf gewend is denk ik dat ze te weinig te doen heeft, dus ik ga het eerst proberen met de groentes/fruit of het dan beter gaat.
Ze is wel heel vrolijk, opvallend vrolijker als vorige week heb ik gemerkt.

[quote="Lizzy"]
Oh, als ze honger heeft is een beetje rauwe geitenmelk met lekker wat rauwe honing ook prima! Dat levert snelle energie en honing bevat weinig fosfor.
[/quote]

Dat is een leuke, ga ik uitproberen, even zoeken waar ik dat halen kan. De melk dan, honing heb ik wel.

[quote="Lizzy"]
Oh, qua hoe vaak je moet voeren: bij zo'n klein hondje is het vrij moeilijk om meer dan 2 maaltijden te voeren. Ze hebben dan vaak helemaal de hele dag honger. En dan voer je liever 2 keer een lekkere maaltijd dan 4 keer bijna niks. Maar ook daarvoor geldt natuurlijk wel hoe jouw hondje het persoonlijk op dit dieet doet. En het is ook wel afhankelijk van hoe erg de nieren ervoor staan. Kun je daar trouwens wat meer over vertellen, wat er aan de hand is en hoe slecht/goed de nieren nog zijn?
[/quote]

Ze is gewend aan 2 keer per dag dus dat ga ik nu ook aanhouden.

De waardes:
Ureum 11,9
creatine 180
Verder waren er ook wat andere waarden gemeten die wat afweken maar dat kon ook komen door een ontsteking aan de tanden
glucose 6.1
totaal eiwit 79
ALP was onmeetbaar (stijgt bij infecties, leverwaarden) alkalische fosfatase
GPT 142 (heb ik alleen afkorting van is ook van de lever)

De dierenarts zei dat het nog te verbeteren was met b.v een dieet, dus dat het nog niet zo ernstig was dat het onomkeerbaar is.

Ze heeft dus ook problemen met het gebit en daar heeft ze nu antibiotica voor en ik ben toch wat angstig om er wat aan te laten doen ook als de waarden verbeteren of gewoon goed zijn. 
Door Lizzy
#2322452
Ureum is niet zo heel erg verhoogd. Ja, wel verhoogd maar niet dramatisch. Creatinine is ook verhoogd. En voor een kleine hond echt wel aan te hoge kant. Was ze wel nuchter, toen dit gemeten werd?

Maar, als ik nu even nuchter naar deze waardes kijk.... Dan vraag ik me in alle oprechtheid af of je een nierdieet moet gaan voeren... :-\. Ik denk eigenlijk van niet. Als je het mij vraagt is er eerder iets met de lever aan de hand dan met de nieren.

Wanneer ALP en GPT verhoogd zijn, moet je DA verder kijken en de galzuren meten trouwens. Ik raad je aan te vragen of hij dat gedaan heeft en zo niet: om dat alsnog te doen.

Maar tja. Mmm. Ik weet niet. Maar toch zou ik haar zelf niet op een nier dieet zetten. Eerder verder uit laten zoeken wat er mis is, de lever laten onderzoeken en haar nog eerder op een lever dieet zetten dan op een nierdieet.
Door Aurinko
#2322483
Ureum is niet zo heel erg verhoogd. Ja, wel verhoogd maar niet dramatisch. Creatinine is ook verhoogd. En voor een kleine hond echt wel aan te hoge kant. Was ze wel nuchter, toen dit gemeten werd?

*Dit is aan het eind van de dag gemeten, dus niet nuchter en mijn man had ook gelezen dat dit niet het beste tijdstip is

Maar, als ik nu even nuchter naar deze waardes kijk.... Dan vraag ik me in alle oprechtheid af of je een nierdieet moet gaan voeren... :-\. Ik denk eigenlijk van niet. Als je het mij vraagt is er eerder iets met de lever aan de hand dan met de nieren.

Wanneer ALP en GPT verhoogd zijn, moet je DA verder kijken en de galzuren meten trouwens. Ik raad je aan te vragen of hij dat gedaan heeft en zo niet: om dat alsnog te doen.

*de leverwaarden konden verhoogd zijn door de infectie aan de tanden dus die kunnen denk ik nu nog niet goed gemeten worden in ieder geval pas na de antibiotica kuur lijkt me.

Maar tja. Mmm. Ik weet niet. Maar toch zou ik haar zelf niet op een nier dieet zetten. Eerder verder uit laten zoeken wat er mis is, de lever laten onderzoeken en haar nog eerder op een lever dieet zetten dan op een nierdieet.

*Kan ik dat beter gelijk doen (over naar leverdieet) of toch eerst even uitzoeken en voor nu even verder met de normale BARF
Laatst gewijzigd door Aurinko op wo 25 apr 2012, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aurinko
#2322624
Ik heb me in elk geval even verdiept in het leverdieet, echt heel anders en ik ga maar even een menu samenstellen voor het geval het nodig zal zijn dan kan ik gelijk beginnen als ik meer weet.

De antibiotica is nog voor 3 dagen dus na het weekend kan ik dan weer bloed laten testen.
Door Aurinko
#2322672
En nog een vraagje :) Als ik opnieuw (nu nuchter) bloed laat testen dan raad jij aan de galzuren ook te meten,
dfs naast de lever en nierwaarden.
Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet vragen/op moet letten?
Door Lizzy
#2322689
[quote="Aurinko"]
En nog een vraagje :) Als ik opnieuw (nu nuchter) bloed laat testen dan raad jij aan de galzuren ook te meten,
dfs naast de lever en nierwaarden.
Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet vragen/op moet letten?
[/quote]

Op zich denk ik, gezien het feit dat de ALP en GPT verhoogd waren/zijn, het een goed idee is om de galzuren ook gelijk te laten meten. Ik weet alleen niet of jouw DA daarvoor ook de apparatuur heeft. Dus anders wordt het eerst dit onderzoek opnieuw. En als ALP en GPT verhoogd zijn, dan de galzuren laten meten.
Door Lizzy
#2322697
Aurinko schreef: Ureum is niet zo heel erg verhoogd. Ja, wel verhoogd maar niet dramatisch. Creatinine is ook verhoogd. En voor een kleine hond echt wel aan te hoge kant. Was ze wel nuchter, toen dit gemeten werd?

*Dit is aan het eind van de dag gemeten, dus niet nuchter en mijn man had ook gelezen dat dit niet het beste tijdstip is
Het tijdstip maakt niet uit, alleen moet je wel nuchter prikken. Tenminste, dat is voor het meten van BUN/CREA wel het beste.
Maar, als ik nu even nuchter naar deze waardes kijk.... Dan vraag ik me in alle oprechtheid af of je een nierdieet moet gaan voeren... :-\. Ik denk eigenlijk van niet. Als je het mij vraagt is er eerder iets met de lever aan de hand dan met de nieren.

Wanneer ALP en GPT verhoogd zijn, moet je DA verder kijken en de galzuren meten trouwens. Ik raad je aan te vragen of hij dat gedaan heeft en zo niet: om dat alsnog te doen.

*de leverwaarden konden verhoogd zijn door de infectie aan de tanden dus die kunnen denk ik nu nog niet goed gemeten worden in ieder geval pas na de antibiotica kuur lijkt me.
Ik heb daar in alle eerlijkheid nog nooit eerder van gehoord, dat ALP en GPT verhoogd zijn door een ontsteking in de bek. Bij mijn weten duidt een verhoogd ALP op gestoorde galafvoer (vandaar het meten van galzuren), acute of chronische leverontsteking, ziekte van Cushing, als je hond prednison krijgt, kan deze ook verhoogd zijn. GPT verhoogd duidt op: acute of chronische leverontsteking, galwegontsteking, vergiftiging (maar dan zie je een veel hogere waarde volgens mij).
Maar tja. Mmm. Ik weet niet. Maar toch zou ik haar zelf niet op een nier dieet zetten. Eerder verder uit laten zoeken wat er mis is, de lever laten onderzoeken en haar nog eerder op een lever dieet zetten dan op een nierdieet.

*Kan ik dat beter gelijk doen (over naar leverdieet) of toch eerst even uitzoeken en voor nu even verder met de normale BARF
Ik zou zelf BARF gaan voeren maar ik zou zekerheidshalve geen vetten geven, dus geen olijfolie en geen visolie. En ik zou geen rood vlees geven. Net als bij het nierdieet een beperkte hoeveelheid orgaanvlees (5% van het totaal) en ik zou zekerheidshalve ook havermout gaan geven. En meer groenten, met ook meer koolhydraatrijke groenten. Bataat, aardappel, pompoen, wortel, etc.

Verder zou ik in dit geval toch maar meer dan 2 keer per dag gaan voeren. Een keer of 3, eventueel zelfs 4 (bij lever problemen komt dat wat krapper). En ik zou mariadistel geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door