Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2320411
Eergisteren ontdekten we dat Finch een bobbel heeft in de oksel van een voorpoot. Bobbel is alleen niet het juiste woord  :-\.. ik vind het zo vreemd.. Het is echt een zakje waar vloeistof in zit. Er staat ook geen spanning op en als je er in knijpt, heb je echt het idee van een waterballon. Je kunt de vloeistof zo van de ene kant naar de andere kant laten bewegen.

Ik ben wel erg bang dat er iets geknapt is of zo  :(, kan dat? Anders begrijp ik namelijk niet waarom het zo groot is. Het heeft de grootte van een pingpongbal maar dan geheel slap zonder enige druk erop.

Vrijdag heeft hij zich wel verstapt, maar na een paar passen liep hij gewoon weer verder. Wel nog duidelijk gevoelig, maar toch. En na een paar minuten trok hij weer sprintjes. Hij heeft al die tijd wel gewoon gelopen en gespeeld.

Ik had nog de hoop dat het gisteren kleiner geworden zou zijn, maar dat was helaas niet het geval. Het voelt wel een beetje warm aan, maar ook bij een ontsteking zou ik denken dat het harder zou zijn en er meer druk op zou staan.

In de namiddag gaan we naar de da. Ik ben heel benieuwd  :(. Ik hoop niet dat een operatie of zo noodzakelijk is, want we zijn hier aan het verbouwen en deze week worden de voornaamste muren in huis gesloopt. Dat zal ontzettend veel stof en onrust met zich meebrengen, zeker niet ideaal na een operatie. Maar mocht het nodig zijn dan lossen we dat ook weer op.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb nog nooit zoiets gezien  :-\.
#2320495
Onze Scotch heeft ook zo'n "waterballon" onder zijn oksel, al een jaar of twee nu. Soms is de ballon wat groter, soms wat kleiner (vandaar dat ik me ook geen zorgen maak in de richting van een tumor of zo, want dan zou de ballon niet kleiner worden van tijd tot tijd). Af en toe heb ik de indruk dat de omvang met de hoeveelheid beweging te maken heeft, maar toen ik laatst bij de homeopatisch da was met 'm (voor iets anders) en ernaar vroeg, voelde ze even en zei ze dat het xxx was (weet het Duitse woord niet meer, maar het had iets met vet te maken). Ze achtte het niet nodig het weg te halen, alleen als Scotch er last van kreeg. Dat is niet het geval. Hij heeft het al een hele tijd nu, maar loopt er niet anders door, heeft er geen pijn aan (ook niet bij aanraking), wekt niet de indruk er last van te hebben.

Ik laat het dus maar zo, al hou ik het natuurlijk in de gaten. Het is inderdaad zo'n waterballonachtig gevoel; ik moet altijd denken aan vroegah, toen we zeepwater in ballonnen deden en daarmee klierden (we moesten toch íéts, zo zonder internet ;D ). Dat voelde net zo.
#2320507
Anne in Duitsland schreef: Onze Scotch heeft ook zo'n "waterballon" onder zijn oksel, al een jaar of twee nu. Soms is de ballon wat groter, soms wat kleiner (vandaar dat ik me ook geen zorgen maak in de richting van een tumor of zo, want dan zou de ballon niet kleiner worden van tijd tot tijd). Af en toe heb ik de indruk dat de omvang met de hoeveelheid beweging te maken heeft, maar toen ik laatst bij de homeopatisch da was met 'm (voor iets anders) en ernaar vroeg, voelde ze even en zei ze dat het xxx was (weet het Duitse woord niet meer, maar het had iets met vet te maken). Ze achtte het niet nodig het weg te halen, alleen als Scotch er last van kreeg. Dat is niet het geval. Hij heeft het al een hele tijd nu, maar loopt er niet anders door, heeft er geen pijn aan (ook niet bij aanraking), wekt niet de indruk er last van te hebben.

Ik laat het dus maar zo, al hou ik het natuurlijk in de gaten. Het is inderdaad zo'n waterballonachtig gevoel; ik moet altijd denken aan vroegah, toen we zeepwater in ballonnen deden en daarmee klierden (we moesten toch íéts, zo zonder internet ;D ). Dat voelde net zo.
Anne wat ben ik blij je reactie te lezen! Finch lijkt er inderdaad nauwelijks tot niet last van te hebben. De honden hebben op het moment wel echt minder beweging dan normaal ivm de drukte rondom de verbouwing. Wordt de 'ballon' bij Scotch juist groter of kleiner bij meer beweging? Ik zou me beide kunnen voorstellen..

Ik zou wel erg blij zijn als hij nu in ieder geval niet geopereerd hoeft te worden, het wordt zo stoffig hier de komende tijd. Een infectie zou nu een stuk moeilijker te voorkomen zijn dan op elk willekeurig ander tijdstip. Gevoelsmatig zou ik het wel erg fijn vinden als het weer weg zou trekken, maar ja een raar dingetje meer of minder daar wennen we ook wel weer aan  ;D. Bij je pup wil je natuurlijk nooit dat ze iets gaan mankeren  :).

Haha ik vond het altijd heerlijk lekker buiten rotzooien  :D :D, kinderen zitten tegenwoordig zoveel binnen en soms lijkt het wel of in elk speeltje batterijen moeten zitten. Nee geef mij maar lekker wat waterballonnen, blikken met touwtjes eraan om te lopen etc  :biggrin2:.
#2320517
Ik verwacht ook niets ernstigs,
heb zelf zulke bulten bij mijn enkels vlak voor die botknobbels die aan de zijkant zitten
(Geen idee hoe die heten  :-[ )
Is vochtophoping, wel van irritatie aan gewrichten en pezen,
maar absoluut niet pijnlijk.

Succes bij de da (en met de verbouwing  ;) )
#2320715
Ulrike schreef: Anne wat ben ik blij je reactie te lezen! Finch lijkt er inderdaad nauwelijks tot niet last van te hebben. De honden hebben op het moment wel echt minder beweging dan normaal ivm de drukte rondom de verbouwing. Wordt de 'ballon' bij Scotch juist groter of kleiner bij meer beweging? Ik zou me beide kunnen voorstellen..
Ik heb er daarnet extra even op gelet, maar het lijkt niet echt met beweging te maken te hebben. De ballon is dezer dagen niet erg groot, pingpongbal denk ik (al is dat lastig te zeggen, hoe groot precies, vanbinnen is de boel waarschijnlijk een stuk kleiner dan het vanbuiten aanvoelt), en we hebben net 6 km gewandeld (1 uur en een kwartier ongeveer), en hij is niet veranderd van omvang. Er zijn dagen bij dat de ballon gevoelsmatig richting tennisbalgrootte gaat, maar op die dagen is er ook niet echt sprake van meer of minder beweging dan normaal. Ik loop meestal 1,5-2 uur met de honden per dag (en manlief nog eens drie kwartier) en aan sport en dingen doet Scotch niet (kun je moe van worden namelijk ;D), dus de hoeveelheid beweging is hier vrij gelijkmatig, en toch is de ballon soms groter en soms kleiner.

Ben wel benieuwd wat je da ervan zegt. En als je hond zich verstapt heeft, kan het natuurlijk nog steeds zijn dat er wat irritatievocht op die plek zit, maar ook dan verwacht ik niet dat het iets ernstigs is.
#2320976
Djilly heeft het ook gehad, het schijnt gewrichtsvocht te zijn. Kan geen kwaad zei mijn DA.
Ik heb het bij Djilly 2x leeg laten halen, omdat de vochtzak wel erg groot werd. En ze wordt nu zoveel mogelijk verplicht om op zachte ondergrond te liggen.
Soms  komt het terug, dan gaat het zelf weer weg. Het vel is er uitgelubberd, maar verder heeft zij er ook totaal geen last van.
#2322165
Zo eindelijk even tijd om te vertellen wat het nu was  :D. Wat aardig dat jullie zo meedenken  :-*!

Volgens de da is het een hematoom. Mogelijk is er iets inwendig gaan bloeden en dat bloed hoopt zich nu op in dat zakje. Finch heeft zich wel verstapt donderdag waarbij hij een gil gaf en even mank liep maar dat was met de andere voorpoot. Na een paar minuten liep hij wel weer op de poot, maar wel zichtbaar wat ongemakkelijk. Later die wandeling liep hij ook zowaar eventjes mank met de poot waarbij de hematoom zit. Ik vond hem zo'n pech hebben.. normaal overkomt het hem nooit en nu liep hij eventjes mank met beide voorpoten tijdens een wandeling. Maar hij heeft verder lekker gespeeld en gerend, dus we dachten dat het nogal meeviel. Mogelijk dat zijn tuig de oorzaak is geweest toen hij zich verstapte. Er loopt wel een band langs de buil, maar niet echt erover heen.

Gelukkig heeft de da ons erg gerustgesteld. Ze zei dat de buil nog wel even groter kon gaan worden en dat is ook gebeurd. Als het inwendig stopt met bloeden dan zal de buil wat harder gaan worden en langzaamaan verdwijnen. Ik hoop dat dat klopt en dat het dan weg blijft. Finch hoeft niet eens rust te houden, dus dat is super  :wiggle:. Wel gaan we nu een halsband voor hem kopen die hij in ieder geval om zal hebben tot de buil (hopelijk) verdwijnt. Ik vind het wel een beetje eng ivm ontsnappen, hij heeft natuurlijk een geschiedenis maar dat komt vast goed.

Ik ben zo blij dat het niks ernstigs is en hij ook niet geopereerd hoeft te worden. Overmorgen gaan ze hier de muren van de woonkamer slopen en om dan een hond te hebben zitten met een wond is echt niet ideaal. Ik ben zo blij dat dat niet aan de orde is  :biggrin2: :biggrin2:.
#2322260
Ha, gelukkig dat het allemaal niet ernstig is! Vraag me wel af trouwens hoe een DA zonder radarogen kan zien dat het een hematoom is, maar goed, het belangrijkste is dat je knuffeltje niet onder het mes hoeft!

Succes met de verbouwing ook! Altijd weer een genotje... als het af is! :P :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door