Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door SimbaxKyra
#2318389
Hoi allemaal! :)

Onze Simba (kater van bijna 4) is nogal kieskeurig met eten. Hij krijgt nu sinds een maand of 3 KVV, maar lust maar heel weinig smaken. Hij heeft sowieso veel behoefte aan afwisseling.
Ik wil hem eigenlijk 1x per dag brok gaan voeren (TOTW) en 1x per dag KVV (Haaksbarf kip/konijn/eend/zalm). Simba weegt 5 kilo en is eigenlijk iets aan de zware kant.. ::)

Iemand enig idee hoeveel gram TOTW ik hem dan per dag moet voeren en hoeveel gram KVV? Als ik dit combineer?
Nu voer ik hem alleen KVV (laat hij regelmatig staan) en krijgt hij zo'n 150 gram per dag.

Alvast bedankt! 8)

Groetjes Annika
Door Martine-Tom
#2318403
Geen idee, ben niet zo thuis in brokken, niemand hier overgens  :P
Maar als hij te zwaar is krijgt hij klaarblijkelijk genoeg kvv binnen..waarom zou je er dan brok bij gaan voeren?
Door SimbaxKyra
#2318407
Omdat hij soms zijn KVV wel 3 dagen laat staan en dan dus niks binnenkrijgt. Simba was ook al te zwaar voor hij KVV kreeg.... ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2318418
Brok bijvoeren is nergens goed voor. Ja, een nog dikkere kat.
Hoe zwaar is hij nu en wat zou hij ongeveer mogen wegen? Ik vind 150 gram per dag ook wel fors klinken, voor kvv.

Wat ik zou doen, is het volgende.
Iets minder voer per dag geven. Andere merken/smaken uitproberen. Eventueel een mengmiddel erbij gooien op de dagen dat hij truttig eet.
Door SimbaxKyra
#2318427
Simba weegt nu 5 kilo en mag officieel tussen de 3 en 4 kilo wegen.

Hij lust de Haaksbarf kip, konijn, eend en zalm variant.
Die eet hij, maar niet super goed.

Heb al heel veel smaken geprobeerd, maar hij pakt verder niets aan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2318870
150gr is de richtlijn voor een kat van 5 kg. Als je hem wat magerder wil, mag je dus wat minder voeren.

Dat hij 3 dagen niets eet, is niet gezond, maar misschien gaat hij wel beter eten als je hem dagelijks wat minder voert?
Ik denk dat als je brok gaat bijvoeren, hij nog meer met je voeten gaat spelen. Je geeft hem tenslotte de kans. Nee, dat zou ik ook niet doen. Je gaat het er jezelf en Simba enkel maar moeilijker mee maken.
Dan zou ik eerder de kvv wat opleuken met een goed blikvoer zonder suiker en granen op de dagen dat hij moeilijker eet. Maar dus niet te veel voeren! Anders blijft hij natuurlijk dik en geef je hem meer ruimte om lastig te doen met eten.
Miamor paté is vb een erg klein blikje zodat je niet steeds de overschot hoeft weg te gooien.
Door SimbaxKyra
#2320619
Bedankt voor je reactie! Daar heb ik zeker iets aan. Ik ga dat eens proberen!! :)

4 diersoorten per 3 weken is voldoende, toch?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2320680
Ik zou elke week minstens 4 diersoorten geven.
Ik weet niet precies wat de regel is, maar ik vind over 3 weken voor een kat wel erg lang.  Een kat luistert preciezer dan een hond.

Ik zou zelf ook nooit gewoon aan 4 diersoorten houden. Meer is altijd beter. 
Als het je niet lukt, is 4 voldoende, maar als je meer kan, is het wel beter.
Door TMG1961
#2320693
SimbaxKyra schreef: Het probleem met Simba is dat hij maar 4 diersoorten lust. De rest eet hij niet! :(
Is volgens mij toch geen probleem..haaksbarf is toch compleet of vergis ik me nu?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2320694
Ja goed, ik zou ze dan wel elke week geven.
En gewoon blijven proberen.
Een nieuwe smaak mengen onder een gekende zodat hij aan de smaak kan wennen.  Met een kleine hoeveelheid beginnen en opbouwen, en niet te snel willen gaan.
Je hebt je minimum  aantal diersoorten, alles wat je erbij kan doen, is mooi meegenomen. Maar maak je er niet druk in, als het niet meteen lukt, dat voelt hij aan. ;)
Door Limpy
#2320896
TMG1961 schreef: Is volgens mij toch geen probleem..haaksbarf is toch compleet of vergis ik me nu?
Is idd compleet als je 4-5 diersoorten afwisselt.
pearlsofpassion schreef: ....Een nieuwe smaak mengen onder een gekende zodat hij aan de smaak kan wennen. Met een kleine hoeveelheid beginnen en opbouwen, en niet te snel willen gaan......
Zo deed ik het in het begin ook wel eens met een nieuwe smaak waar ze over twijfelden en dat werkte meestal wel goed!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2321418
Ik vind 4 smaken per 3 weken ook eigenlijk net te mager.
Een extra smaak toevoegen is niet altijd even makkelijk, maar er zijn zo te zien al verschillende handige tips gegeven. Probeer het uit, kijk wat voor jullie handig is en zo kom je uiteindelijk tot iets dat voor zowel jou als voerder en Simba als ontvanger tot een werkzaam iets leidt.
Door Martine-Tom
#2321506
Vraag me al langer af...wat is nou het verschil (behalve pens) tussen honden en katten kvv?
Doki eet met veel plezier pens dus dat is geen probleem maar zijn de verhoudingen dan ook niet goed?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2321513
De maling is vaak grover, maar dat hoeft geen probleem te geven. Ik dacht dat de verhoudingen ook iets anders waren. Door de aanwezigheid van pens, is het resterende orgaandeel anders ingevuld. Volgens mij zit er in hondenkvv vaak ook meer bot en minder spiervlees. En als er granen of groene dingen inzitten, dan bij hondenkvv vaak meer.
Dus het hoeft geen probleem te geven gelijk, maar een kat die snel harde drollen heeft of gevoeliger op granen (rijst) reageert, zou ik liever kattenkvv geven.
Ik weet niet precies hoe het zit met taurine in hondenkvv. Het is rauw, dus bevat van nature taurine. Ik weet niet of er genoeg inzit.
Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik wel geregeld afwisselen en dan kattenkvv geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door