Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2321342
Hoi mensen,

Ik lees al even mee hier op het forum en ben blij met alle informatie die ik vind. Ik heb het onderstaande topic proberen te zoeken via de zoekmachine maar ben er helaas nog niet tegenaan gelopen, vandaar dat ik de vraag opnieuw stel.

Wij hebben onze 2 oudjes afgelopen maand op vlees overgezet. Ze hebben hun hele leven brokken gehad, maar omdat onze jongste op vers is grootgebracht is het handiger om de oudjes ook over te zetten. (met andere woorden: ik heb eindelijk mijn vriend zover! :biggrin2:)
Anyway. Sinds ze op vlees zitten heeft mijn vriend het idee dat onze reu veel meer plast dan normaal. Ik heb het idee dat hij dat al deed voordat we over gingen, maar ik kan zien dat het idd meer is dan normaal (ook al was normaal al meer dan normaalnormaal).

Onze reu is een kruising golder retriever x heidewachtel van 11 jaar. Topfit, nooit gezondheidsproblemen gehad. Tot een maand geleden op brokken geleefd en nu op een combinatie van Barf en Kvv. Hij weegt een kleine 30 kg. Hoeveel ik hem precies voer kan ik je niet zeggen, ik voer op het oog. Hij zal ongeveer 400 tot 500 gram per dag krijgen.

Ze krijgen hier in de basis kvv van kivo. Wij gebruiken ongeveer een kilo per dag, dus dat komt goed uit, elke dag een ander smaakje (compleet, rund, kip-vis, kip-rijst, enz). Daarnaast voeren we ze graag vlees. Zeg 3 tot 4 keer per week krijgen ze in de avond ipv kivo een stuk vlees (kippenekken, tot runderstrotten, eendekarkassen, pens, hart, tong, enz. ). Ze krijgen geen extra toevoegingen zoals groenten of eieren (afgezien van de kleine snippers die af en toe over blijven van het avondeten dan  ;D )
Zijn poep stinkt nogsteeds ontzettend, heeft het altijd gedaan maar ik had gehoopt dat het na het overschakelen minder zou zijn. Het is ook donkerder en kleveriger dan de poep van de anderen. Die is gewoon normaal stevig, een beetje droog en een lichte bruine kleur die opdroogt naar lichtbeige. Die van biz blijft bruin. Geen idee wat dat zegt. maar ik weet dat we hier een paar poepexperts hebben    ::)

Ik denk dat ik een keer naar de dierenarts ga om zijn bloedwaardes te checken, maar als het normaal is dat een hond veel gaat drinken en plassen van barf/kvv dan is een duur tripje natuurlijk niet nodig.
Als jullie meer info nodig hebben dan roep maar!
#2321348
Gaat hij nu meer drinken van vers of meer plassen?
In vers vlees zit namelijk veel meer vocht dan in brok waardoor het logisch is dat hij meer gaat plassen en dat is net gezond. Maar meer drinken lijkt me niet normaal en juist onlogisch.
Door Lizzy
#2321351
Kim Smolenaars schreef: Hoi mensen,

Ik lees al even mee hier op het forum en ben blij met alle informatie die ik vind. Ik heb het onderstaande topic proberen te zoeken via de zoekmachine maar ben er helaas nog niet tegenaan gelopen, vandaar dat ik de vraag opnieuw stel.

Wij hebben onze 2 oudjes afgelopen maand op vlees overgezet. Ze hebben hun hele leven brokken gehad, maar omdat onze jongste op vers is grootgebracht is het handiger om de oudjes ook over te zetten. (met andere woorden: ik heb eindelijk mijn vriend zover! :biggrin2:)
Anyway. Sinds ze op vlees zitten heeft mijn vriend het idee dat onze reu veel meer plast dan normaal. Ik heb het idee dat hij dat al deed voordat we over gingen, maar ik kan zien dat het idd meer is dan normaal (ook al was normaal al meer dan normaalnormaal).
Het kan heel goed dat je oudere hond nog niet door heeft dat hij vochtig eten krijgt, nog steeds even veel drinkt en dus meer plast (vocht uit voer + water dat hij drinkt = meer dan wat hij normaal aan vocht binnen krijgt). Dat kan. Hij is wat ouder dus dat hele systeem moet even opnieuw settlen. Het kan ook dat zijn nieren minder goed functioneren. Het kan ook dat hij aan het ontgiften is. Je kunt het SG (soortelijk gewicht) van de urine even laten bepalen bij de DA.
Onze reu is een kruising golder retriever x heidewachtel van 11 jaar. Topfit, nooit gezondheidsproblemen gehad. Tot een maand geleden op brokken geleefd en nu op een combinatie van Barf en Kvv. Hij weegt een kleine 30 kg. Hoeveel ik hem precies voer kan ik je niet zeggen, ik voer op het oog. Hij zal ongeveer 400 tot 500 gram per dag krijgen.

Ze krijgen hier in de basis kvv van kivo. Wij gebruiken ongeveer een kilo per dag, dus dat komt goed uit, elke dag een ander smaakje (compleet, rund, kip-vis, kip-rijst, enz). Daarnaast voeren we ze graag vlees. Zeg 3 tot 4 keer per week krijgen ze in de avond ipv kivo een stuk vlees (kippenekken, tot runderstrotten, eendekarkassen, pens, hart, tong, enz. ). Ze krijgen geen extra toevoegingen zoals groenten of eieren (afgezien van de kleine snippers die af en toe over blijven van het avondeten dan  ;D )
Zijn poep stinkt nogsteeds ontzettend, heeft het altijd gedaan maar ik had gehoopt dat het na het overschakelen minder zou zijn. Het is ook donkerder en kleveriger dan de poep van de anderen. Die is gewoon normaal stevig, een beetje droog en een lichte bruine kleur die opdroogt naar lichtbeige. Die van biz blijft bruin. Geen idee wat dat zegt. maar ik weet dat we hier een paar poepexperts hebben    ::)
Mjah, hij is duidelijk ook aan het ontgiften. Dan zie je dit. Ter ondersteuning zou ik hem Chlorella geven (van een goed merk dus of van Bloem of van de website http://www.chlorella-alg.com maar niet van bijv. De Tuinen). Begin heel langzaam met 1 pilletje per dag, en bouw dat langzaam op naar 2 pilletjes per dag, tot je aan 10 pilletjes per dag zit. Ik zou wel groenten gaan geven. Voor o.a. de ruwvezel. Dat maakt de ontlasting ook beter.
Ik denk dat ik een keer naar de dierenarts ga om zijn bloedwaardes te checken, maar als het normaal is dat een hond veel gaat drinken en plassen van barf/kvv dan is een duur tripje natuurlijk niet nodig.
Als jullie meer info nodig hebben dan roep maar!
Nee. Het is niet normaal. In die zin, honden gaan juist minder drinken en blijven normaal plassen. Zoals ik boven al schrijf, is er of meer aan de hand of je hond (hij is de jongste niet meer) nog niet gewend aan het feit dat hij nu voedsel krijgt waar 60% vocht in zit, drinkt nog steeds dezelfde hoeveelheid en plast dus meer dan normaal. Je kunt even kijken hoeveel hij drinkt per dag. Normaal is: 50 ml per kg hond. Maar, daar moet je de hoeveelheid eten en daar 60% vocht wel bij optellen. Je kunt verder even wat urine naar de DA brengen om het SG te laten bepalen. Als dat erg waterig is, kun je besluiten om ook even een bloedonderzoek te laten doen.
Door Isa
#2321524
Onze honden drinken heel weinig, en plassen normaal, dus zou dat wel even in de gaten houden als ik jou was  ;)
En de ontlasting is zo omdat ze aan het ontgiften zijn, dat is vrij normaal...
Dat is bij onze nieuwe aanwinst Ozzy ook zo op dit moment, bij de een duurt het een paar weken bij een ander kan het maanden duren...
Door wijkje
#2321567
Ik zou het even de tijd geven om te stabiliseren..Zora kreeg voordat ze bij ons kwam ook brokken..En ze dronk in verhouding veel met de andere honden..Waterbakken moesten steeds gevuld worden..Was ik niet meer gewend omdat de anderen veel minder drinken..Ik heb haar direct overgezet op Barf.
Ze dronk in de eerste tijd nog steeds veel. Alleen met gevolg dat ze dus ' s nachts incontinent werd..Na paar maandjes zag je dat ze in verhouding minder ging drinken..En gelukkig kan ze nu ook zonder extra middelen de nacht droog doorkomen..
Dus mijn advies zou zijn..Geef het de tijd ! Lichaam moet waarschijnlijk wennen..
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2353261
Ik heb hier het tegenovergestelde gezien en meegemaakt. Chalrie kreeg toen ze hier kwam, ruim een half jaar geleden, nog brokken. Toen we besloten dat ze kon blijven kreeg ze direct volledig barf. Ze dronk volgens mij toen goed, niet overdreven veel.
Nu is ze steeds minder gaan drinken met als gevolg een blaasontsteking. En dusdanig ernstig dat haar urine enorm geconcentreerd was en diep-donker-roodbruin. Met vitamine C en cranberry met colloïdaal zilver leek dit over te gaan, maar nog geen week later met de cranberry en al het andere kwam het weer terug en heel hardnekkig. Ze plastte niet meer normaal, bijna niks. Ik gaf haar al extra water over haar voer, maar dat was blijkbaar niet genoeg.  Toen ben ik eens gaan opletten hoeveel ze eigenlijk dronk, maar ik zie haar nooit meer drinken tussendoor. Ik ben nu bouillon gaan koken en die bouillon voeg ik toe aan wat water. Dan drinkt ze wel. Ze krijgt nu ongeveer een liter extra vocht per dag binnen op deze manier.
Vanochtend heb ik haar voor het eerst weer zien drinken uit de bak met 'gewoon' water. Maar ja, het is nu ook snikheet.
Vandaag de laatste dag van de kuur die ik van de DA heb gekregen. Het gaat gelukkig weer goed


Wie wil even meedenken?
Ik geeft Charlie 600-700 gram barf, dus dat is zeg maar 325 ml vocht. Ze weegt 24kg, dus ze zou 50ml per 24kg moeten drinken: dat is 1200ml per dag. 1200ml -325ml = 875ml per dag zelf extra geven.
Toch?
#2353912
Ik zou 70% van de voeding als vocht rekenen, dus bij 600 gram is dat 420 ml, bij 700 490 ml
1200-420=780
1200-490=710
Want te veel vocht is ook niet goed.

Ik heb dat bij Liz ook gedaan; extra vocht geven toen ze nog veel blaasontstekingen had, maar ik hield dus 70% aan
#2354724
Volgens mij bevat vlees toch maar 60% vocht, ale, hele prooi bevat dat toch. Je hebt bij hele prooi wel wat droge vacht, maar toch ook veel bloed en ander vocht (vb gal en darmvocht) dat niet mee gevoerd wordt.  En misschien bevat het vlees zelfs minder na het ontdooien als je het dooivocht niet mee voert. Als dat wel is, hangt het er vanaf of er veel ijs aan hangt.  :biggrin2:

Ik vind het wel vreemd dat je moet bijvoeren.  Ik dacht dat barf net voldoende vocht bevatte...  :-\  Mijn katten zie ik ook niet meer drinken.  Ik dacht dat dat normaal was...
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2356151
Baiko is ook minder gaan drinken sinds hij barf krijgt, maar Charlie drinkt volgens mij helemaal niet meer extra en dat is dus te weinig gebleken. Vandaar dat ik ze extra drinken geef.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door