Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#232096
Hallo allemaal,

Ik ben nog helemaal nieuw op het gebied van het geven van vlees aan mijn honden. Het is mij inmiddels duidelijk dat vleesvoeding nòg beter voor ze zal zijn dan de brokken (Cavom) die ze nu krijgen (tja, vlees eten ze in de natuur immers ook...), maar ik weet nog niet goed hoe ik het beste kan/wil beginnen.

Moet ik bijvoorbeeld langzaam overstappen van brok naar vlees? En hoe kan ik dat het beste doen (ik gok op 's ochtends brok en 's avonds vlees, maar toch ff checken...)
En kan ik het beste beginnen met kant en klare vleesvoeding, of is het handiger om zelf samen te stellen? En als ik zelf ga samenstellen (lijkt me geweldig om te doen) wat mogen ze dan allemaal wel en niet hebben en waar kan ik mijn vlees het beste vandaan halen?

En als laatst ben ik toch ook wel nieuwsgierig naar het kostenplaatje van vleesvoeding? Scheelt het heel veel met brokken, en is het voordeliger om zelf te doen of kant en klaar te nemen? Niet dat dat me ervan zou weerhouden om vlees te gaan geven overigens, maar als ik straks een stuk duurder uitben dan nu met mijn brokken, moet ik nu maar alvast mijn eigen boodschappenbudget gaan aanpassen ;D

Oh, voor ik het vergeet.. Ik heb een Hollandse Herder van één jaar en een Jack Russell van 9 weken.

Ik ben benieuwd naar de adviezen en antwoorden....

Groetjes, Jolanda

Ps. Moet ik me op dit forum ook ergens voorstellen? Ik kon het zo snel niet vinden, maar vraag het toch maar even....
Laatst gewijzigd door Jolanda_Aukema op vr 31 dec 2004, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#232107
Hoi Jolanda,
Zelf ben ik begonnen met een kant en klaar diepvries voer eerst energique en daarna carnibest. Het voordeel was dat ik me zo eerst goed kon inlezen en orienteren op barf. Na een paar maanden kant en klaar ben ik begonnen zelf maaltijden samen te stellen. Eerst kregen ze nog als ontbijt kant en klaar en als avondeten zelfgemaakt. Sinds september dit jaar krijgen ze geen kant en klaar maaltijden meer maar alles zelfgemaakt. Het is maar net wat jezelf het prettigst vind. Dit was voor mij een prettige manier.
De kosten bij zelf samenstellen: Je kunt het zo duur en/of goedkoop maken als jezelf wilt. Het kost alleen even tijd om de juiste en goedkoopste leveranciers te vinden.
Door Lizzy
#232113
Jolanda_Aukema schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nog helemaal nieuw op het gebied van het geven van vlees aan mijn honden. Het is mij inmiddels duidelijk dat vleesvoeding nòg beter voor ze zal zijn dan de brokken (Cavom) die ze nu krijgen (tja, vlees eten ze in de natuur immers ook...), maar ik weet nog niet goed hoe ik het beste kan/wil beginnen.
Hoi Jolanda, welkom op Barfplaats. In de sectie "algemeen" is er een categorie waar je je voor kunt stellen.

Ja, vleesvoeding is veel beter als brokken. Eigenlijk niet te vergelijken. Met een vleesvoeding (al dan niet zelf samengesteld) krijgt een hond eigenlijk waar hij, als pure carnivoor, recht op heeft.
Moet ik bijvoorbeeld langzaam overstappen van brok naar vlees? En hoe kan ik dat het beste doen (ik gok op 's ochtends brok en 's avonds vlees, maar toch ff checken...)
En kan ik het beste beginnen met kant en klare vleesvoeding, of is het handiger om zelf samen te stellen?
Dat hangt eigenlijk van jou zelf en van jouw honden af. Je kunt op allerlei soorten manieren overstappen. Wanneer je honden hebt met een gevoelige spijsverteringssysteem, dan doe je er goed aan om voorzichtig over te stappen. Ook voor de wat oudere hond is dat raadzaam.

Het maakt niet zoveel uit of je nu eerst op versvlees (kant en klaar) over gaat of dat je direct zelf gaat samenstellen. Ook dat hangt van jou en je omstandigheden af. Kun je bijv. goed aan vlees en botten komen? Of kun je makkelijker aan versvlees komen?

Het is wel belangrijk, wanneer je zelf voer wilt gaan maken, dat je weet wat je doet. Dus eerst goed inlezen. Je kunt op de Barfplaats bibliotheek veel informatie vinden over wat je wel en niet moet geven, hoe je moet overschakelen, welke botten je wel en niet moet geven en hoe je je hond aan boten moet laten wennen. Ook staat er in de bieb een lijst van boeken over rauwe voeding. Het is altijd een goed idee om een aantal boeken te lezen en om als naslagwerk te hebben.

Dit document uit de bieb beschrijft hoe je je hond het beste kunt laten wennen aan botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Dit beschrijft wat je niet moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4697

Dit is de lijst van boeken over rauwe voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2303

Dit is een overzichtje van de BARF methode volgens Ian Billinghurst: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=788

Dit beschrijft hoe je over kunt schakelen van brok naar BARF: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789

En dit hoe je kunt overschakelen van brok naar versvlees: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790

Dit is leuk wanneer je versvlees zou voeren en soms zelf wilt knutselen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=794

Dit is over groentemixen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795

En ik denk dat je ook op onze ondersteunende site BarfClub wel het e.e.a. op kunt steken over zelf samenstellen (de handleiding): http://www.barfclub.nl./een_handleding_tot_barf2.htm
En als ik zelf ga samenstellen (lijkt me geweldig om te doen) wat mogen ze dan allemaal wel en niet hebben en waar kan ik mijn vlees het beste vandaan halen?
Je vlees en botten haal je het beste bij: Islamitische slagers, zelfslachtende slagers, slachterijen (meestal niet toegankelijk voor particulieren), poeliers, slagers, supermarkten.

Hier kun je lezen wat je wel en niet moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451
En als laatst ben ik toch ook wel nieuwsgierig naar het kostenplaatje van vleesvoeding? Scheelt het heel veel met brokken, en is het voordeliger om zelf te doen of kant en klaar te nemen? Niet dat dat me ervan zou weerhouden om vlees te gaan geven overigens, maar als ik straks een stuk duurder uitben dan nu met mijn brokken, moet ik nu maar alvast mijn eigen boodschappenbudget gaan aanpassen ;D
Dat is een beetje moeilijk te zeggen. Over het algemeen denk ik dat een versvleesvoeding en een zelf samengestelde voeding duurder is in aanschaf als brokken. Maar ja, als je veel bij de dierenarts komt, dan kun je dus echt veel bezuinigen op de dierenartskosten met het geven van echt voer. Honden op verse voeding zijn echt aanmerkelijk minder vaak ziek als honden op brokken.

Dit onderwerp geeft je alvast wel een indicatie wat versvleesvoedingen kosten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7459

Prijzen van zelfsamenstellen zijn moeilijk te geven. Ik voer bijv. zoveel mogelijk scharrel/biologisch vlees en groente aan mijn honden. Dat is gewoon behoorlijk wat duurder. Ik geef geen dingen als milt, longen, strotten, etc. Ik geef puur spiervlees (wel snijlingen/snijdsels - dit zijn de stukken vlees die de slager van de lapjes vlees af snijdt en normaal naar de kroketfabriek gaan - veel goedkoper! En het vlees bevat vet en dat is voor de hond alleen maar gezond). Het hangt ook af waar je woont. In de Randstad is het gewoon duurder als in Drenthe en Brabant.
Oh, voor ik het vergeet.. Ik heb een Hollandse Herder van één jaar en een Jack Russell van 9 weken.

Ik ben benieuwd naar de adviezen en antwoorden....

Groetjes, Jolanda

Ps. Moet ik me op dit forum ook ergens voorstellen? Ik kon het zo snel niet vinden, maar vraag het toch maar even....
Ik hoop dat er nog meer reacties komen! En ik hoop dat je aan mijn antwoorden wat hebt....
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Binno
#232123
Hoi Jolanda,
Tja, wat kan ik daar nog aan toevoegen... ;D
Zelf zou ik met een kompleet versvoer beginnen, en daarna kan je dan eventueel meer en meer zelf gaan samenstellen.
Heb wel de indruk dat het ietsjes duurder is dan brok, maar wat Lizzy al zei, de dierenartskosten zijn aanzienlijk minder omdat de honden die vers eten bijna nooit ziek zijn!
Een tip: een grote diepvriezer aanschaffen, als je die nog niet zou hebben. Grote hoeveelheden versvlees ineens aankopen is echt stukken goedkoper dan telkens een paar kilootjes.
Veel succes! ;)
Door Lizzy
#232131
Binno schreef: Tja, wat kan ik daar nog aan toevoegen... ;D
Ben ik weer doorgeslagen? ;D.

Maarehhh, ik wil niet veel zeggen: je geeft zeer waardevolle informatie!! En het is ook prettig wanneer mensen meerdere meningen kunnen lezen....!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#232390
Nou durf ik haast niets meer te zeggen :-[ ;), maar ik doe toch een poging om aan bovenstaande informatie nog iets nuttigs toe te voegen ;).

Hoi Jolanda, wat goed dat je wil overstappen op vers :). Wat ik nog wil zeggen naast wat al geschreven is, is dat als je staat te trappelen van ongeduld om te beginnen met vers het dan misschien voor jezelf makkelijker is om met een kant en klaar product te beginnen, dan kun je je in de tussentijd goed inlezen over de principes van rauw voeren (en de brokken de deur uit doen) om dan als je dat graag wilt over te gaan op zelf samenstellen.
Je kunt wel meteen met zelfsamenstellen beginnen hoor, maar mij lijkt de weg via een kompleet vers voer iets eenvoudiger. (Al is zelf samenstellen ook niet echt super moeilijk, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet.)

Over de kosten, ik heb zelf Cavom gevoerd en ben nu fors meer geld kwijt, ik heb het eens uitgerekend, maar ben het maar weer vergeten ;D, want zoals je zelf ook al zegt, vers is veel gezonder ;).

En als je nog meer vragen hebt of iets niet snapt: gewoon vragen, er is altijd wel iemand die een antwoord of oplossing heeft.
Veel succes :).
Door Ollie
#232427
Hoi,

wij zijn een jaar geleden in, 1.5 dag overgestapt van brok naar vers.

Wij zijn begonnen met carnibest, en we voeren nu energique 1 of 2 maaltijden ahv, bibi en een paar zelfmaakmaaltijden en pens per week!
Door Marion
#232639
Ik ben het eens met al het bovenstaande maar heb nog wel iets aan te vullen ;D
Allereerst zoals de rest ook al zei is het belangrijk om je goed in te lezen. De keuze voor kant en klaar vers of zelf samenstellen moet je natuurlijk zelf maken. Maar als je zelf gaat samen stellen heb je alles zelf in de hand, je weet precies wat je geeft en naar mijn idee is het nog gezonder dan kant en klaar :D
Je meot heirvoor echter wel precies weten wat je doet, dusss veel lezen hier op barfplaats ;)
Als je veel gelezen en een beetje een idee in je hoofd begint te krijgen wat je zou willen gaan voeren en waar je aan kunt komen kun je een paar voorbeeld week menu's maken. Deze kun je dan in de desbetreffende rubriek plaatsen. Als deze gelezen en bediscussieerd zijn kun je starten met het zelf samen stellen. In de tussentijd zou je dus kunnen starten met kant en klaar.

Verder zou het vooral voor de pup heel handig zijn als je een vleesmolen hebt. De pup kan nog geen botten eten, op een paar soorten na misschien. Ik heb zelf de volgende vleesmolen waar ik lamsribben mee kan malen (kost wel wat zweet hoor :P )

Afbeelding

Nou veel succes hoor ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door