Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Envie
#2320612
Heb voor de variatie eens hertenvlees gekocht en nu vond ik tijdens t snijden een stukje hagel (stukje lood)
Is dit normaal? En wat doen jullie in zo''n geval?
Ben van plan om alle stukjes vlees heel goed na te gaan voelen voor ik t voer....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2320622
Heb ook regelmatig haas en konijn met kleine kogeltjes (hagel)
Wat ik begrepen heb dat er geen lood meer gebruikt word en het via natuurlijke weg wel weer het lichaam verlaat mochten ze het per ongeluk binnen krijgen.
Door nienk
#2320638
lood wordt niet meer gebruikt. althans, dat is de wet. het kan wel iets anders zijn wat op lood lijkt. dat het er in zit is bij wild vlees best normaal, vind ik.

ik heb  het hier wel eens in haas gehad, wat er voor zorgde dat Reus zijn etensbak uit daagde voor een robbertje dollen, die vond het maar idioot dat er ineens iets klingelde in zijn voerbak.  ::)

op eten kan voor zover ik weet geen kwaad. wild vlees wat door mensen gegeten wordt kan volgens mij zelfs in de beste restaurants een heel enkele keer een hageltje bevatten.
Door johanna25
#2321393
he jasses daar heb je die betweter van een jager weer, maar ja ik kan het niet laten, hier even een kleine les.
even voor de simpelheid,je hebt veel verschillende soorten kogels op de schietbaan worden volmantel kogels gebruikt.
Deze kogelpunt heeft een vrij stevige punt welke als hij op een dier afgevuurd zal worden zeer waarschijnlijk makkelijk door het dier heen zal gaan, "vrij weinig"schade aanrichten en de kans dat het dier zwaar gewond ervandoor gaat is erg aanwezig.
Dan hebben we nog niet over het gevaar van het afbuigen van de kogelbaan zeg maar dat de kogel verder vliegt naar onbekende plek, levensgevaarlijk dus.
In de jacht worden veelal deelmantel (de naam zegt het al deel) kogels gebruikt, dat zijn kogels met een voor een speciaal soort doel vrij zachte kogelpunt welke bij aanraking met het doel snel danwel iets langzaam kunnen versplinteren.
De shockwerking hiervan is enorm, het getroffen dier kan op zijn automaat nog wel wat bewegen maar is eigenlijk al dood, oftewel zoals wij jagers zeggen hij heeft het schot niet eens gehoord en dat is  een goed schot voor zowel de jager als het dier.
Conclusie: zeer waarschijnlijk is het deeltje wat je gevonden hebt een splinter van de deelmantel.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2321489
johanna25 schreef: he jasses daar heb je die betweter van een jager weer, maar ja ik kan het niet laten, hier even een kleine les.
even voor de simpelheid,je hebt veel verschillende soorten kogels op de schietbaan worden volmantel kogels gebruikt.
Deze kogelpunt heeft een vrij stevige punt welke als hij op een dier afgevuurd zal worden zeer waarschijnlijk makkelijk door het dier heen zal gaan, "vrij weinig"schade aanrichten en de kans dat het dier zwaar gewond ervandoor gaat is erg aanwezig.
Dan hebben we nog niet over het gevaar van het afbuigen van de kogelbaan zeg maar dat de kogel verder vliegt naar onbekende plek, levensgevaarlijk dus.
In de jacht worden veelal deelmantel (de naam zegt het al deel) kogels gebruikt, dat zijn kogels met een voor een speciaal soort doel vrij zachte kogelpunt welke bij aanraking met het doel snel danwel iets langzaam kunnen versplinteren.
De shockwerking hiervan is enorm, het getroffen dier kan op zijn automaat nog wel wat bewegen maar is eigenlijk al dood, oftewel zoals wij jagers zeggen hij heeft het schot niet eens gehoord en dat is  een goed schot voor zowel de jager als het dier.
Conclusie: zeer waarschijnlijk is het deeltje wat je gevonden hebt een splinter van de deelmantel.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
Goeie les toch!  Weten wij in iedere geval ook weer dat we bij wild op meer verdacht moeten zijn dan alleen wat hagel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door