Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hildebrand
#2320211
Hallo, Wij zijn Hildebrand en Irma de Braak, Samen hebben wij twee siberische husky's genaamd Luna en Yukan.

Wij doen met onze honden aan de sledehondensport (mid. distance)

Vraag:
Luna heeft een blaasonsteking en daarbij ook struvieten in de urine. Nu hebben wij van de DA een AB-kuur gekregen voor de blaasonsteking welke bijna afgerond is. De zuurgraad van de urine was erg laag en de PH waarde erg hoog. (vanavond gemeten en PH waarde zat nog op 8)

Om de struvieten tegen te gaan en te laten oplossen is ons geadviseerd om Luna op dieetvoeding te zetten. De DA wilde RC Urinary s/o voorstellen maar wij hebben hier weinig ervaring mee. Normaal voeren wij Naturis/energique, maar tijdelijk zitten we nu op Smuldier. Om de zuurgraad te laten toenemem zijn wij benieuwd naar jullie adviezen en ervaringen, er zijn vast meer mensen die dit meegemaakt hebben.

Het liefst willen wij geen dieetvoeding geven, vaak is dit een blijvend voer(zoals ons verteld is)

Zijn er alternatieven die de zelfde eigenschappen heeft als dieetvoeding?

Groet Hildebrand en Irma.
Laatst gewijzigd door Hildebrand op zo 22 apr 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2320367
Ik zou even geen Smuldier en geen Energique geven maar een voeding waar geen calcium supplement in zit (zoals Smuldier) maar ook geen premix (zoals Smuldier en Energique). Ik zou haar dus op een merk als Bibi of Carnivoer of TinLo of Haaksbarf ofzo zetten. Dit om ervoor zorg te dragen dat er geen belastende stoffen in het lijf terecht komen niet minder goed opneembaar zijn dan natuurlijke vitamines/mineralen. En daarbij zou ik in eerste instantie proberen om vitamine C/cranberry supplementen te geven. Om de pH waarde omlaag te brengen (de urine zuurder te maken). Je kunt de helft van de mensendosering geven van zo'n supplement. En verder zou ik zelf pH waarde strips bestellen bij de apotheek Ik heb ze van Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20.

Meestal, als er een ontsteking zit, zorgen de bacterieen ervoor dat de pH waarde van de urine alkalisch wordt. Daarin ontwikkeld zich dan weer struviet. Dus als dit niet over gaat, zou ik de urine ook op kweek laten zetten om te kijken/zeker te zijn dat je wel met de juiste AB aan de gang bent gegaan.

Verder is het zaak dat Luna voldoende drinkt en doorspoelt. Dus naast haar eten (ik zou daar dus een paar uur tussen laten zitten) zou ik haar goed te drinken geven en het lekker maken met wat zelfgetrokken bouillon (van een paar kippenvleugels bijv). Daar mag je best een heel klein snufje zeezout bij doen (niet teveel natuurlijk) of wat zeewier. Dat vinden ze lekker en ze gaan er iets meer van drinken en dat kan tijdelijk geen kwaad (als het maar niet te zout is). 
Door Hildebrand
#2320511
Heb daarnet dus de da aan de foon gehad.. En ze heeft het voer urinary al voor ons besteld..(wel in vleesvorm) Ik heb begrepen dat ze adviseerd dit zowieso 4 week te gaan geven... Dan weer een controle van de urine.. Zodat nader bepaald kan worden (desnoods na 8 week) of het beter voor luna is om blijvend op dieetvoer te staan of dat we weer terug kunnen op eigen voeding. Gisteravond veel gelezen hier.. En dus ook gevraagd over hoe er wordt gedacht over brok/vlees waarop ze idd aangeeft dat een hond die gevoelig is voor struviet... Het er vaak beter op doet op vlees dan brok, maar wel met kanttekening doordat de dieetvoeding eigenschappen bevat die dus het gehele probleem aanpakt, de ene hond reageert Er wel goed op de ander niet.. Maar omdat luna dus vleesvoeding gewend is, leek het haar en ons waarschijnlijker dat we dus in deze variant verder moeten. Desnoods mengen met de brok zoda he voordeliger is.. Maar dat doen we dus niet.

Fijn om direct te weten dat smuldie maar ook de energique dus beter niet meer kan.. Heb begrepen waarvoor dat is gelezen in andere topics.. En wat je net uitlegd.

We zijn niet bekend me de andere merken, daar meten we even heel goed in gaan verdiepen. Heeft naturis ook die eigenschappen? Anders gaan we natuurlijk nog het liefst over op die voeding omdat deze voorheen al eens gegeven is.. En er mee bekend zijn. Cranberry is in huis, en ph staafjes..

We willen niet op de dingen vooruitlopen.. Maar mocht he zijn dat door tijdelijk de urinary te hebben gegeven het weer " onder controle" lijkt te zijn .. Bereiken we dan met naturis en vit.c en cranberry (hetzij een ander vlees) hetzelfde als wat  da ons nu adviseerd?

Groet irma
Door Lizzy
#2320515
Kortom, je gaat die blikmeuk geven omdat de DA het al heeft besteld? Nou, ik zou zeggen "jammer voor je DA, te snel geweest met bestellen". Aangezien struviet vaak voor komt, bewaard ze dat toch lekker voor de volgende patient?

Ja, echt vlees (zonder premix) met vitamine C en cranberry en soms wat appelazijn: bereik je in de regel hetzelfde als met blik of brokmeuk.
Door Hildebrand
#2320520
Ik hoop dat je reageert op mn reactie ... Maar dat doen we niet.. (was bedoeld mengen van vlees en brok...  ;)) is het niet juist dan om dit te geven?
Het leek mij juist positief even die vleesvariant proberen..
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2320565
Hildebrand schreef: Ik hoop dat je reageert op mn reactie ... Maar dat doen we niet.. (was bedoeld mengen van vlees en brok...  ;)) is het niet juist dan om dit te geven?
[img]http://Het%20leek%20mij%20juist%20positief%20even%20die%20vleesvariant%20proberen..[/img]
Nou ik denk dat de DA blikjes heeft besteld, das geen vers vlees das blik  :)
Dus ook met toegevoegde onzin suplementen.

Ik zou, wat Lizzy al zegt, overstappen op een merk KVV en dan cranberry/vit C erbij gaan geven.

Dat helpt bij mijn hond met blaasgruis ook heel erg goed!!
Door Hildebrand
#2320609
Lizzy schreef: RC Urinary s/o bevat zouten zodat de hond meer gaat drinken en dus doorspoelt en het bevat verzurende ingredienten. Voila.
..??... Dus dit is wel goed brok, maar de vleesvorm idd in blik dus niet omdat het geen vers is... Maar dat is toch dezelfde samenstelling als de brok? Ik snap het even niet... Sorry hoor ben niet zo thuis in dit soort dingen...
Door Hildebrand
#2320610
Sammy1980 schreef: Nou ik denk dat de DA blikjes heeft besteld, das geen vers vlees das blik  :)
Dus ook met toegevoegde onzin suplementen.

Ik zou, wat Lizzy al zegt, overstappen op een merk KVV en dan cranberry/vit C erbij gaan geven.

Dat helpt bij mijn hond met blaasgruis ook heel erg goed!!

Ah ok, duidelijk!
Door Hildebrand
#2320611
Lizzy schreef:

Ja, echt vlees (zonder premix) met vitamine C en cranberry en soms wat appelazijn: bereik je in de regel hetzelfde als met blik of brokmeuk.
Dt is fijn te weten dank je!
#2320635
Hildebrand schreef: ..??... Dus dit is wel goed brok, maar de vleesvorm idd in blik dus niet omdat het geen vers is... Maar dat is toch dezelfde samenstelling als de brok? Ik snap het even niet... Sorry hoor ben niet zo thuis in dit soort dingen...
Lizzy probeert denk ik aan te geven dat het idee achter RC/Urinary hetzelfde is als wat zij aanraadt, maar dan met vers vlees: zout toevoegen zodat de hond meer gaat drinken, en verzurende ingrediënten toevoegen om de zuurgraad van de urine te verhogen. Kortom, daarvoor hoef je niet op brokken of blikvoer over te stappen; het effect van de RC kun je net zo makkelijk bereiken met versvleesmaaltijden - en dan behoud je wel alle andere voordelen van versvoer.

En let op: dat wat je DA heeft besteld, is ongetwijfeld blikvoer, en blikvoer is net zo goed verhit geweest als brok en dus net zo waardevol (namelijk niet) als brok. Alleen zit in blik meer water, zodat je hond op die manier meer vocht binnenkrijgt. Maar vers vlees bevat ook voldoende vocht, dus ook daarvoor hoef je niet over te stappen op wat je DA heeft besteld.

Als jij je DA geen opdracht hebt gegeven om dat voer te kopen voor je, dan ben je ook niet verplicht dat van haar over te nemen.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 23 apr 2012, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hildebrand
#2320641
Dank voor je bericht.. Ik hem um nu :biggrin2:... Helemaal duidelijk...
Ja het is wel in opdracht geweest..weliswaar met wat miscommunicatie, maar ja we moeten het wel afnemen...gelukkig maar een paar blikjes omdat we al hadden aangegeven of het niet zeker is hoe ze het erop gaat doen. We zien wel wat we daarmee doen..

Nog1 vraag waar ik geen antw. Op heb gekregen... Naturis... Dat is ook gewoon vers vlees zonder premix? En Calciumsuppl.?  Anders moeten we ons alsnog verdiepen in een andere vleesmerk..en we vinden het van belang zo snel mogelijk liefst vandaag nog over te stappen...
#2320648
Hildebrand schreef: Dank voor je bericht.. Ik hem um nu :biggrin2:... Helemaal duidelijk...
Ja het is wel in opdracht geweest..weliswaar met wat miscommunicatie, maar ja we moeten het wel afnemen...gelukkig maar een paar blikjes omdat we al hadden aangegeven of het niet zeker is hoe ze het erop gaat doen. We zien wel wat we daarmee doen..

Nog1 vraag waar ik geen antw. Op heb gekregen... Naturis... Dat is ook gewoon vers vlees zonder premix? En Calciumsuppl.?  Anders moeten we ons alsnog verdiepen in een andere vleesmerk..en we vinden het van belang zo snel mogelijk liefst vandaag nog over te stappen...
Graag gedaan!

Wat Naturis betreft: http://naturis.be/index/content/section/7/46/

Er staat:

"Premix

Buiten de in het vlees aanwezige enzymen, vitaminen, mineralen en aminozuren wordt er ook nog een premix van vitaminen, mineralen en sporenelementen toegevoegd.

Klik hier voor samenstelling Premix


en

Calcium/fosfor:

Word verkregen door de botten/kraakbeen mee te malen er word GEEN ander 
calcium toegevoegd.
"

Dus er is een premix, maar er wordt geen andere calciumbron toegevoegd. Dit is wat Lizzy daarover schreef:
Ik zou even geen Smuldier en geen Energique geven maar een voeding waar geen calcium supplement in zit (zoals Smuldier) maar ook geen premix (zoals Smuldier en Energique).
Waarom liever geen premix etc. weet ik niet, dat zou je nog even aan Lizzy moeten vragen.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 23 apr 2012, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hildebrand
#2320661
Dank je, had natuurlijk zelf even kunnen kijken op die site voor ik het vroeg..

Inmiddels begrijp ik waarom geen premix.. Etc..l

Goed, dan gaat ik ff op andere ervaringen af... En even op zoek..;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door