Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#2319293
Wat gebeurt er met bot als het wordt gedroogd?
Ik heb hier een hele hoop van die gedroogde kippenpootjes gekocht.
Blijft het bot onveranderd?
Door Anne in Zweden
#2319300
Hangt van de droogtemperatuur en -tijd af, lijkt me. In principe zou de botstructuur bij drogen op een graad of 40-50 niet moeten veranderen, maar bij hogere temperaturen gebeurt dat natuurlijk wel.
Door miik
#2319377
Ik heb laatst gesproken met een verkoper op een show van dit soort producten.
Pootjes is zowieso geen probleem omdat het kraakbeen is.
Andere dingen zoals gedroogde ribben... kan wel... maar alleen als het op lage temperatuur gedroogd is... en zijn advies was : "alleen voor honden die al barf gewend zijn" !!!
Ik vond dat niet heel geruststellend... dus ik houd het bij af en toe een voetje ;)
Door Linsey
#2321032
Pootjes zijn echt geen kraakbeen alleen. Dat is bot met een klein beetje kraakbeen aan elk uiteinde van elk individueel botje, kijk maar naar je eigen voeten dat is gelukkig ook geen kraakbeen alleen. Ik vind sommige looppootjes enorm hard, vooral van eend, ik krijg ze hier zelfs niet door de vleesmolen terwijl bv haaskarkas geen probleem is. Ik vind geen enkel bot dat 'gedroogd' is ok, het blijft uiteindelijk verhit en het blijft ook gewoon bot, ook nekken bestaan (ondanks wat soms beweerd word) nog altijd merendeel uit bot . Maar dat is weer een persoonlijke keuze.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2321824
Nee, voetjes bevatten ook bot.
Iets meer kraakbeen ook, maar toch grotendeels bot. 
Het is gewoon een skelet van bot met inderdaad kraakbeen tussen en wat huid errond. Vleesaandeel is ook niet zo groot.  Hoe jonger het dier, hoe minder echt bot en hoe meer kraakbeen, maar zo ontzettend veel verschil geeft dat niet in een voet.
Door Esther Q
#2321870
wolfdolf schreef: Wat gebeurt er met bot als het wordt gedroogd?
Ik heb hier een hele hoop van die gedroogde kippenpootjes gekocht.
Blijft het bot onveranderd?
Het calcium in een bot wordt bij elkaar gehouden door eiwitten. Of het calcium zelf verandert door verhitting weet ik niet, maar de eiwitten dus wel. Bij onverhit bot worden de eiwitten in de maag verteerd, het calcium valt daardoor in de maag uit elkaar. Bij verhitting lossen de eiwitten op, waardoor het bot broos wordt en al eerder uit elkaar valt (splintert). Dat kan gevaarlijk zijn. Ik vraag me af of het verhitte bot, dus zonder (of met minder en wellicht anders van structuur) eiwitten, anders wordt verteerd/opgenomen eens het in de maag zit dan onverhit bot. Dat weet ik eigenlijk niet. Misschien wel, als het calcium zelf ook veranderd is van structuur. Ik heb alleen een jachthond die wel eens verhit bot wegsnaait. Nooit stukjes daarvan in de ontlasting gezien. Wel van oudere/zwaardere onverhitte botten. Iig heeft een verhit bot minder voedingswaarde omdat de eiwitten er niet meer inzitten, of er nog wel inzitten als er niet veel of lang verhit is (ik weet niet hoe snel dat proces verloopt) maar in een vorm die minder voedingswaarde heeft.
Door siënna
#2323775
Ik heb voorheen kippennekken gedroogd voor de honden tot ik ze in "snoepstukjes" ging snijden, nooit meer!
Er zitten dan keiharde puntige werveltjes in, ik heb een excalibur droger waar je temperaruur van in kunt stellen dus te heet zijn ze zeker niet geworden.
Ik zou het niet aanraden.
De eendenpootjes splinteren ook na drogen, het is gewoon bot en is dus vlg mij niet best om te geven.
Door Anne in Zweden
#2324535
siënna schreef: Ik heb voorheen kippennekken gedroogd voor de honden tot ik ze in "snoepstukjes" ging snijden, nooit meer!
Er zitten dan keiharde puntige werveltjes in, ik heb een excalibur droger waar je temperaruur van in kunt stellen dus te heet zijn ze zeker niet geworden.
Ik zou het niet aanraden.
De eendenpootjes splinteren ook na drogen, het is gewoon bot en is dus vlg mij niet best om te geven.
Heu? Ik droog echt altijd kippennekjes die ik dan in snoepstukjes snijd; nooit een puntig werveltje of iets anders scherps tegengekomen. O wacht, bedoel je dat je het werveltje dan in doorsnede ziet? Zo'n rondje met een drie uitstekende puntjes eromheen? Wat vind je daar dan gevaarlijk aan?

Die stukjes zijn zo klein, dat glijdt er bij die van mij probleemloos in. Ik heb ook een Excalibur en stel de temperatuur ook nooit hoger dan 50 graden in, en toch heb ik de indruk dat het bot aan de binnenkant wel van structuur is veranderd. Toch geef ik ze gewoon als snoepje; mijn honden zijn groot genoeg om ze probleemloos door te slikken (al kraken ze er meestal 1 x op), en aangezien het maar snoepjes zijn, is de hoeveelheid nooit zodanig dat het nadelig werkt in hun spijsvertering, mocht het bot inderdaad van structuur zijn veranderd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door