Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nathalie.
#2315847
Ik zou graag advies willen over wat ik Vixinn, Duitse Herder van bijna 14 jaar, het beste kan geven.
Een week geleden is er een echo gemaakt en daaruit blijkt dat haar maagwand verdikt is. Dit kan een ontsteking zijn of een tumor  :'(
Ik laat geen biopte nemen omdat ik haar niet onder narcose wil brengen en er aan een maagtumor niks te doen is.
We gingen eigenlijk omdat de DA een verdikking voelde van de milt ,die was wel wat vergroot maar verder in orde.
Ze voelde zich duidelijk niet lekker en heeft 2x een spuitje gehad voor de misselijkheid. Gespuugd heeft ze gelukkig maar 2 keer.
Ze eet nu meerdere keren per dag gekookte kip met daarbij een klein beetje rauw vlees waar ik heet water over heen doe. Ook krijgt ze 2 x per dag een maagtablet. Het gaat steeds beter, ze spuugt niet en smorgens wandelt ze weer een half uur. Ze schooit als vanouds en af en toe pakt ze weer een speeltje  :)
Als het goed blijft gaan dan is het waarschijnlijk (hoop, hoop) een ontsteking. Als het slechter word dan is het duidelijk wat anders en zal ik mijn lieve meisje kwijtraken :'( :'( :'(

Ik heb altijd verschillende soorten kvv gegeven en diverse barfdingen. Omdat ze al wat langer gevoelig is met maag/darmen kreeg ze al een tijd geen botten meer en ook niet teveel verschillende dingen op één dag.
Vixinn heeft vorig jaar mei een hersenbloeding gehad. Ze is daar gelukkig een heel eind van hersteld. In die tijd heeft ze prednison gehad en later ook nog regelmatig een heel klein beetje, als het weer minder met haar ging. Omdat Vix gewrichts/rug klachten had (en heeft) en ze bij de prednison geen gewone pijnstillers mocht hebben zijn we toen begonnen met Cortaphen Forte. Ze deed het daar heel erg goed op. Ze kreeg er toen ongeveer 2 a 3 per dag.
Anderhalve week geleden ben ik begonnen met Cimalgex, een "gewone" pijnstiller. Tot daar voor heb ik altijd de cortaphen gegeven, met regelmatig een maagtabletje.
Misschien is het gewoon toeval dat ze daarna maagklachten kreeg maar ergens denk ik ook, zou het door de nieuwe pijnstiller zijn gekomen?
Ze heeft 3 dagen niks meer gehad en daarna ben ik toch weer begonnen met de cortaphen, 1 tablet per dag. Ik weet dat de meningen zijn verdeeld over dit medicijn maar ze loopt daar echt beter op.
Ook heeft ze 2 weken geleden een anabolen spuit gehad omdat ze zwakker op de achterhand wordt. Dit lijkt goed aan te slaan. Ze kreeg al muscle support en glucosamine extra van de groene os. Daar ben ik nu even mee gestopt omdat ik niet weet of dat de maag irriteerd.
Ik wil haar langzaam weer over zetten op kvv maar de vraag is welke. Ik zoek er een die licht verteerbaar is (weinig vet), fijn gemalen (geen stukjes bot) en die ik eventueel zonder problemen licht kan koken. Ze blijft voorlopig op 2x daags een maagzuurremmer.
Wat zou ik haar kunnen geven en welke goed (gekookte) verteerbare groenten kan ik toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken, vindt het erg moeilijk allemaal.
Door inni
#2316549
Ik zou, maar dan puur uit ervaring door een maltezertje met maag problemen, beginnen met fijner gemalen. Wat voorgeknabbeld zeg maar in de maag komt bespaart die maag werk, denk ik. gaat 't goed kan je nog altijd overgaan op grover. Prober enkele dagen één vleessoort en doe als dat goed gaat er iets anders bij, zolang je iets hebt waar 't goed op gaat heb je iets om op terug te vallen in geval van een dipje. Veel succes. ;)
#2316555
Sterkte!!
[quote="Nathalie."]
Bedankt. Weet je ook of die wat fijner gemalen zijn?
[/quote]Lastig te bepalen wat een ander fijn genoeg vindt, maar van DARF weet ik dat het niet zo'n fijne smurrie is als bijv. Rodi. Als je eigenlijk het liefst zo fijn als maar mogelijk is zou geven, dan zou je van DARF de 'Puppy' kunnen gebruiken. Dat is gelijk aan de Eko variant, maar dan nog fijner gemalen. Ik vermoed dat het niet ergens standaard op voorraad is, omdat ook voor pups doorgaans de reguliere versie gebruikt wordt. Maar als je besteld, zou het er in ongeveer een week moeten kunnen zijn. Kost 18 euro voor 5 kilo.
#2317304
Hoe ze het verdraagt blijft speculeren. Als het goed gaat is het een relatief gemakkelijk verkrijgbare kvv. Niet de allermooiste kwaliteit kvv, maar ik denk dat op dit moment veel belangrijker is dat ze het goed verdraagt en er van geniet. Proberen dus zou ik zeggen ;)
#2317863
Tinlo is ook erg fijn gemalen, mijn oudje met een gevoelige maag deed het er goed op.
Denk dat de stukjes bot (die inieminie zijn) het probleem niet zijn maar eerder het in het algemeen te grof zijn van een bepaald kvv, is mijn ervaring althans.
#2318643
Ik denk dat het voor Vixinn misschien ook wel goed is om een kvv zonder natuurlijke calciumbron te gaan geven.
Heb Smuldier gehaald en die heeft ze vandaag 3x gehad (met heet water overgoten) bij de gekookte kip.
Hoop aankomende week de kipfilet af te kunnen bouwen door steeds meer smuldier te gaan geven.
Heb ook nog rodi schijven in huis dus dat zou ook nog een optie zijn als dit niet goed mocht blijken te gaan.
Ik gaf haar voorheen altijd gekookte boontjes bij haar eten omdat ze nog maar weinig eten krijgt (ze komt wat sneller aan nu ze ouder is) en ze toch wel erg graag eet :)
Volgens de DA is dat wat lastig te verteren vanwege de vele vezels die er in zitten en zou ik beter gekookte wortel kunnen geven. Weet iemand of dat zo is?
#2318661
De Rodi Compleet heeft ook een calcium supplement, dus kan idd als afwisseling als je maatje er bij gediend lijkt dat dit voortaan gesupplementeerd wordt.
Boontjes zijn idd moeilijk te verteren door een hond. Kwam hier toevallig onlangs ook in een ander topic ter sprake. Gekookte wortel is licht verteerbaar. Misschien is courgette ook een optie, ter afwisseling? Mijn honden zijn daar dól op, het bevat weinig calorieen en is ook licht verteerbaar.
#2318686
Had er nooit aan gedacht dat boontjes moeilijk te verteren waren. En ze kreeg ze al zo'n tijd  :(
Courgette gewoon rauw geven? Ze eet alles dus courgette zal er ook wel ingaan  :biggrin2:
En zou ze, als het goed gaat, ook weer een beetje pens kunnen eten? Vermengd met het andere vlees dan. Het is me namelijk niet helemaal duidelijk of pens nu wel of niet licht verteerbaar is.
#2318736
Smuldier en Rodi hebben een pens-compleet versie. Geen idee of pens al dan niet licht verteerbaar is... Als ze dat goed verdraagt in kvv, neem ik aan dat ze pens ook puur goed verdraagt. Maar dan zou ik dat niet naast die versies van die merken geven, want dan geef je wel héél veel pens. Misschien dan interessanter om het aan te vullen met een lap mooi, licht verteerbaar spiervlees van bijv. kip of lam?
Rauwkost is minder licht verteerbaar dan gekookte groenten. Courgette is volgens mij echter ook rauw licht verteerbaar, maar dat weet een ander misschien zeker? Worteltjes wel koken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door