Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2317749
Hallo Allemaal,

Normaal gesproken krijgen mijn honden KVV. Aangezien de oudste nu herstellende is van leveronsteking (hopelijk) en goede koolhydraten nodig heeft. Dacht ik ik koop eens biologische zoete aardappel voor voor ze. Maar hoe maak ik dit het beste klaar? Ik heb begrepen dat het ongeveer 20 minuten gekookt kan worden net als de gewone aardappel? Klopt dat? Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar met schil. Hoeveel gram mag een hond van 22 kg met leveronsteking hebben op 1 dag? Ik maak normaal gesproken geen groente mix. Ze eten mee met onze eigen (gekookte) groenten. Verder krijgt de oudste nu ook havermoutpap door haar eten 4x per dag een beetje. De AB kuur loopt nog 1,5 week. Als het goed is morgen de uitslagen van een uitgebreid bloedonderzoek (nuchter). Wanneer de leverwaarden weer de goed kant op gaan (daar ziet het wel naar uit) moet je dan ook de hoeveelheid koolhydraten meteen verlagen of kan je beter koolhydraten blijven geven? Maar dan bijvoorbeeld 1x per maand ofzo? Als vlees krijgt ze nu Prins Pro Care Resist, niet optimaal misschien maar voor ons werkt het prettig. Ook krijgt ze iets meer ei dan normaal, teentje knoflook en hutenkase. Daarnaast als supplement vitamines en Phytonics Spierssupport. Gisteren bij de dierenarts ook een Vitamine B12 injectie gehad. Ze eet goed nu. Het KVV van mijn andere hond wil ze niet nog. Maar wanneer de leverwaarden weer beter of helemaal goed zijn kan ik haar dat dan wel weer geven? Mits niet te vet? Of zit er dan teveel orgaan in weer ineens?

Bedankt voor de antwoorden!

Fijn weekend alvast!
#2317755
Hoi hoi

Djilly heb ik nu weer op haar "gewone" eten, in haar geval diverse soorten KVV aangezien madam niet meer wenst te kauwen. Maar ze heeft zeker een jaar op strikt dieet gezeten, al heb ik de koolhydraten deel wel afgebouwd, zo'n 3? maanden na haar laatste leverontsteking.
Nu krijgt ze nog steeds wel koolhydraten, 2x per week. Hier voel ik me goed bij, Djilly doet het er goed op, maar verder kan ik het niet onderbouwen. Verder blijf ik haar wel ondersteunen met mariadistel.

Hoelang koken durf ik niet te zeggen. Djilly kreeg havermout, maar vond dit niet zo lekker, dus ben met haar op pap overgegaan.

Sterkte met je hondje, het kan echt wel even duren voordat de leverwaarden weer binnen de normen zitten. Denk hierbij echt aan enkele maanden!!
#2317998
mysmoothcollies schreef: Hallo Allemaal,

Normaal gesproken krijgen mijn honden KVV. Aangezien de oudste nu herstellende is van leveronsteking (hopelijk) en goede koolhydraten nodig heeft. Dacht ik ik koop eens biologische zoete aardappel voor voor ze. Maar hoe maak ik dit het beste klaar? Ik heb begrepen dat het ongeveer 20 minuten gekookt kan worden net als de gewone aardappel? Klopt dat?
Bij leverproblemen geef je het beste havermout trouwens.
Zoete aardappel kun je gekookt geven en je kunt het rauw geven (pureren met andere groenten). Als je het wilt koken: je schilt de aardappel niet, je snijdt het in klein blokjes en je kook het net als gewone aardappel gaar in zeg 10 a 20 minuten (het hangt ook af van hoe groot je de blokjes snijdt, net als bij gewone aardappelen.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar met schil. Hoeveel gram mag een hond van 22 kg met leveronsteking hebben op 1 dag? Ik maak normaal gesproken geen groente mix. Ze eten mee met onze eigen (gekookte) groenten. Verder krijgt de oudste nu ook havermoutpap door haar eten 4x per dag een beetje. De AB kuur loopt nog 1,5 week. Als het goed is morgen de uitslagen van een uitgebreid bloedonderzoek (nuchter). Wanneer de leverwaarden weer de goed kant op gaan (daar ziet het wel naar uit) moet je dan ook de hoeveelheid koolhydraten meteen verlagen of kan je beter koolhydraten blijven geven? Maar dan bijvoorbeeld 1x per maand ofzo? Als vlees krijgt ze nu Prins Pro Care Resist, niet optimaal misschien maar voor ons werkt het prettig. Ook krijgt ze iets meer ei dan normaal, teentje knoflook en hutenkase. Daarnaast als supplement vitamines en Phytonics Spierssupport. Gisteren bij de dierenarts ook een Vitamine B12 injectie gehad. Ze eet goed nu. Het KVV van mijn andere hond wil ze niet nog. Maar wanneer de leverwaarden weer beter of helemaal goed zijn kan ik haar dat dan wel weer geven? Mits niet te vet? Of zit er dan teveel orgaan in weer ineens?

Bedankt voor de antwoorden!

Fijn weekend alvast!
Een keer per maand koolhydraat voeren is zinloos. Waar het bij het leverdieet om gaat is dat je het glucose niveau op peil houdt en dat doe je alleen door elke dag koolhydraten te voeren. Ik zou pas weer havermout/koolhydraatvrij gaan voeren wanneer de leverproblemen zijn opgelost. Helemaal. Geef je ook mariadistel. En als haar leverwaarden goed zijn, kun je weer langzaam overgaan naar die andere KVV. Hoewel ik daarbij moet zeggen dat als dat een hele vette KVV is, je uit moet kijken.....

Qua hoeveelheid gekookte bataat geef je bijv. 2 eetlepeltjes.
#2318184
Okay, dank! Hier heb ik wat aan. Op dit moment krijgt zo nog steeds ongeveer 50% havermoutpap, gemengd met haar vlees. Dit gaat prima, zo los eet ze de pap niet. Ik doe nu een klein beetje melk en het merendeel water koken met de havermout. Ik dacht de Bataat meer als extra te geven. En ja ik begrijp dat je uit moet kijken (blijvend) met te vet KVV, maar ik dacht misschien ook dat je voorzichtiger moet zijn met de organen??? Daar heb je als je KVV geeft niet echt zicht op natuurlijk.

Verder nog een vraagje: is het verantwoord op vakantie te gaan? De bedoeling is oorspronkelijk 3 weken. De honden gaan naar een super goede oppas. KVV krijgen ze daar ook gewoon alhoewel haar eigen collies brok krijgen...Op zich vraagt het wat meer werk nu, met medicatie en het koken van havermoutpap etc. Ze voelt zich wel al een stuk beter, maar tja.....mijn wederhelft wil graag gaan en ik eigenlijk ook wel aangezien ik het soms best pittig vind qua zorg.

Ze krijgt nu ook iedere dag 2 eieren (biologisch) is dit teveel? Normaal maar 2 per week.
Alvast bedankt maar weer!
#2318437
mysmoothcollies schreef: Okay, dank! Hier heb ik wat aan. Op dit moment krijgt zo nog steeds ongeveer 50% havermoutpap, gemengd met haar vlees. Dit gaat prima, zo los eet ze de pap niet. Ik doe nu een klein beetje melk en het merendeel water koken met de havermout. Ik dacht de Bataat meer als extra te geven. En ja ik begrijp dat je uit moet kijken (blijvend) met te vet KVV, maar ik dacht misschien ook dat je voorzichtiger moet zijn met de organen??? Daar heb je als je KVV geeft niet echt zicht op natuurlijk.
Nee. Dat is het nadeel van KVV. En ja vet en rood vlees en orgaan (pens valt daar wel buiten, denk ik).
Verder nog een vraagje: is het verantwoord op vakantie te gaan? De bedoeling is oorspronkelijk 3 weken. De honden gaan naar een super goede oppas. KVV krijgen ze daar ook gewoon alhoewel haar eigen collies brok krijgen...Op zich vraagt het wat meer werk nu, met medicatie en het koken van havermoutpap etc. Ze voelt zich wel al een stuk beter, maar tja.....mijn wederhelft wil graag gaan en ik eigenlijk ook wel aangezien ik het soms best pittig vind qua zorg.

Ze krijgt nu ook iedere dag 2 eieren (biologisch) is dit teveel? Normaal maar 2 per week.
Alvast bedankt maar weer!
Ik kan dat niet inschatten, of het verantwoord is. Dat moet je bij jezelf nagaan en evt met je DA overleggen.

Eieren zijn prima maar ik vind 2 per dag best veel. Ik zou zelf geen 14 eieren per week voeren, eerlijk gezegd. Dat wordt erg eenzijdig. Lust ze nog iets van zuivel?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door