Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2316087
Ik kan er eerlijk gezegd niet zoveel mee. Groeipijn is nog steeds een onbegrepen iets. Het kan voer gerelateerd zijn maar het kan net zo goed erfelijk zijn. Veel honden krijgen de diagnose groeipijn. En dat blijkt dan bij grondig onderzoek geen groeipijn te zijn maar ED. ED is erfelijk. Verder vind ik alleen bewerkingen over groeipijn dat het geneest en er geen blijvende gevolgen zijn. Als je bijv. dit leest (ontstaan van groeipijn): http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... d/310.html lijkt het mij eerlijk gezegd stug, heel stug dat ED een gevolg van groeipijn kan zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2316203
Ik heb me dat toch ook wel vaker afgevraagd of er verband zou kunnen zijn.
Als het beenvlies nl loslaat van het bot, is dat geheel zonder gevolgen? Slechte bloedafvoer heeft dat nog effecten?
Heeft dit allemaal geen effect of is het gewoon nog niet echt onderzocht? Want dan moet je wel alle gegevens in kaart brengen en moet toevaliig de hond die groeipijn heeft gehad ook gerontgend worden voor ED en dan nog die data koppelen van een helehoop honden.

En ja aan de andere kant ken ik genoeg die dan vooral kreupel waren vooral aan een poot en dus groeipijn hadden en later bleek ED. Maar dat hebben ze dus al, want de pijn concentreerde zich in een poot, dan is het zo goed als zeker meer als groeipijn. En als die dingen verward worden met elkaar tja dan "zorgt groeipijn voor ED". Er wordt vaak groeipijn geroepen terwijl er iets anders aan de hand is.
Door yvette_van_alert
#2316423
Kaio schreef: Ik heb me dat toch ook wel vaker afgevraagd of er verband zou kunnen zijn.
Als het beenvlies nl loslaat van het bot, is dat geheel zonder gevolgen? Slechte bloedafvoer heeft dat nog effecten?
Heeft dit allemaal geen effect of is het gewoon nog niet echt onderzocht? Want dan moet je wel alle gegevens in kaart brengen en moet toevaliig de hond die groeipijn heeft gehad ook gerontgend worden voor ED en dan nog die data koppelen van een helehoop honden.

En ja aan de andere kant ken ik genoeg die dan vooral kreupel waren vooral aan een poot en dus groeipijn hadden en later bleek ED. Maar dat hebben ze dus al, want de pijn concentreerde zich in een poot, dan is het zo goed als zeker meer als groeipijn. En als die dingen verward worden met elkaar tja dan "zorgt groeipijn voor ED". Er wordt vaak groeipijn geroepen terwijl er iets anders aan de hand is.
Hier kan ik helemaal in mee gaan.

Ik wil op de hondenschool dus echt een foto bij groeipijn hebben of een verklaring van de dierenarts die zegt.. je kan rustig door trainen.

Helaas hiermee al hele nare ervaringen gehad.

Dat ik maar terug stuurde naar de DA tot 8 keer aan toe en de DA steeds bozer werd.  Na 2 jaar werden er eindelijk foto's gemaakt ( om van mijn gezeur af te zijn) en durfde de DA de uitslag niet eens zelf mede te delen. Zware HD en zware ED alle 4 de poten aangetast. En te laat om te opereren. Deze mensen hadden het geld om te opereren en hadden dit ook met liefde gedaan.  :'(


Dat overkomt me hopelijk nooit meer.

Niet dat ik het beter weet maar ik zie de honden wekelijks soms meerdere keren per week en heb goed vergelijk hoe gedraagt. 'De gemiddelde' Duitse herder zich op leeftijd x gedraagt zich zo en hoe gedraagt deze pup zich... Afwijkingen zijn voor mij reden om te vragen de hond na te laten kijken.

Te 'eigenwijs' kan duiden op pijn, te rustig ook.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2316575
Ik heb een keer van een klant gehoord dat een orthopeed die link legde. Maar misschien had de klant het verkeerd begrepen of wilde de orthopeed haar bang maken.
De symptomen lijken erg op elkaar en dat maakt de diagnose soms lastig, maar een foto kan het verschil uitmaken.
En groeipijnen hebben inderdaad geen gevolgen voor later.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2317785
Ik denk dat dit verhaal o.a . van mij afkomstig is .
Kan het wel even toelichten.

Ik ben met mijn engelse mastiff van 14 maanden en 73 kilo onlangs naar een orthopeed geweest.
Deze konstateerde enostosis na foto's van de beide voorpoten.

De hond liep mank en had op de foto's geen ED,maar groeipijn.

Uit wat ik van hem begreep kan het mogelijk zijn dat een reuzeras zoals de Mastiff pas op latere leeftijd (4 a 5 jaar) ED krijgt
omdat de doorbloeding van de lange botten tijdens de groei (tot 24 maanden) niet goed genoeg is
en dat daardoor ED toch kan ontstaan .
Los van erfelijke factoren.

Aantoonbaar op de foto's van Winston was dus de enostosis.
Nu ben ik zelf natuurlijk ook erg benieuwd of deze theorie gaat uitkomen als hij 4 of 5 jaar mag worden.
Uit erfelijke factoren weet ik dat er geen ED voorkomt in zijn lijnen.

Met de juiste voeding (met name dus de Ca-F verhouding) moet die enostosis dan bij te sturen zijn gedurende de groei.
Let wel ,de nadruk in dit verhaal ligt dus op de snelgroeiende zware grote rassen.

Dit is kortgezegd hoe ik het groeipijnverhaal begrepen heb.

Overigens bleek bij het controlebezoek 2 maanden later
dat door aanpassing van de Ca-F verhouding in de voeding
de enostosis veel minder was.

Maar ja,daar kunnen misschien ook andere oorzaken voor te vinden zijn.
Ik ben ook wel benieuwd wat de meningen en feiten hierover zijn.

Deze orthopeed zegt dus dat groeipijnen bij zeer grote rassen wel mogelijke gevolgen kunnen hebben voor later
Door sella
#2318282
Diego werd verdacht van ED omdat hij zo een zere elleboog had, man man wat had hij een pijn, hoge koorts, gillen. Hij had alleen maar groeipijn, hij is in alle standen op de foto geweest, en alleen maar enorme wolken van de groei[.pijn. Toen we de erge groei gehad hadden, heeft hij voor nooit meer gemankt.
Overigens moesten we toen ook rekening houden met botkanker zoveel pijn had hij. Maar god zijdank dat ook niet!
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2318406
Daantje schreef: Ik denk dat dit verhaal o.a . van mij afkomstig is .
Kan het wel even toelichten.

Ik ben met mijn engelse mastiff van 14 maanden en 73 kilo onlangs naar een orthopeed geweest.
Deze konstateerde enostosis na foto's van de beide voorpoten.

De hond liep mank en had op de foto's geen ED,maar groeipijn.

Uit wat ik van hem begreep kan het mogelijk zijn dat een reuzeras zoals de Mastiff pas op latere leeftijd (4 a 5 jaar) ED krijgt
omdat de doorbloeding van de lange botten tijdens de groei (tot 24 maanden) niet goed genoeg is
en dat daardoor ED toch kan ontstaan .
Los van erfelijke factoren.


Aantoonbaar op de foto's van Winston was dus de enostosis.
Nu ben ik zelf natuurlijk ook erg benieuwd of deze theorie gaat uitkomen als hij 4 of 5 jaar mag worden.
Uit erfelijke factoren weet ik dat er geen ED voorkomt in zijn lijnen.

Met de juiste voeding (met name dus de Ca-F verhouding) moet die enostosis dan bij te sturen zijn gedurende de groei.
Let wel ,de nadruk in dit verhaal ligt dus op de snelgroeiende zware grote rassen.

Dit is kortgezegd hoe ik het groeipijnverhaal begrepen heb.

Overigens bleek bij het controlebezoek 2 maanden later
dat door aanpassing van de Ca-F verhouding in de voeding
de enostosis veel minder was.

Maar ja,daar kunnen misschien ook andere oorzaken voor te vinden zijn.
Ik ben ook wel benieuwd wat de meningen en feiten hierover zijn.

Deze orthopeed zegt dus dat groeipijnen bij zeer grote rassen wel mogelijke gevolgen kunnen hebben voor later
Kan het niet zo zijn dat de ED tijdens het maken van de foto nog zo minimaal was dat ED nog niet te constateren viel op de foto en dat het bij een latere leeftijd wel tot uiting komt op foto's ?
Bij veel honden is (zeker in het beginstadium) ED moeilijk vast te stellen en komt het bij minimale ED pas vaak naar boven na een botscan/kijkoperatie
Daan liep onregelmatig en soms een dagje mank -> foto was zo goed als niets op te zien en het klinisch onderzoek gaf ook niet duidelijk ED aan.
Werden in 1e instantie ook weer teruggestuurd met "paar weken rust en dan langzaam opbouwen en als het zou verslechteren direct terug"
Daan ging vaker stijf lopen (nog niet eens flink kreupel) en wederom na onderzoek niet duidelijk ED maar toch een kijkoperatie gedaan -> uitslag 2x LPC

Kortom, ik denk ook dat het geheel ligt aan hoever je orthopeed blijft doorzoeken en/of hoe hij het bekijkt gezien ik verhalen zat hoor van mensen die hetzelfde meemaken, keer op keer worden weggestuurd met "groeipijnen" en later toch de diagnose ED krijgen
Door conleeuw
#2318780
toch zie ik genoeg jonge honden van grote rassen die groeipijnen hebben en geen ED hebben, dus een op een hebben die twee zeker niet een verhouding tot elkaar, wie zegt dat een hond niet en groeipijnen en ED kan hebben? Lijk mij meer waarschijnlijk, dat doet niet af van de feit dat er lijk mij bij kreupelheid toch een foto gemaakt moet worden om te controleren of op dat moment iets meer dan groeipijnen meespeelt, en bij aanhoudende klachten misschien toch later nog eens een controle foto ?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2318867
ED komt door kraakbeen dat niet goed ontwikkelt. Kraakbeen wordt erg slecht doorbloed en krijgt de voeding vanuit de gewrichtsvloeistof, dus het klinkt in mijn oren niet erg logisch.l
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2318888
Hitam schreef: ED komt door kraakbeen dat niet goed ontwikkelt. Kraakbeen wordt erg slecht doorbloed en krijgt de voeding vanuit de gewrichtsvloeistof, dus het klinkt in mijn oren niet erg logisch.l
Dat ligt toch maar net aan welke vorm van ED? Incongruentie heeft volgens mij weinig met kraakbeen te maken maar eerder met een verschil in groei tussen spaakbeen en ellepijp.
Door conleeuw
#2319002
*Dorothea* schreef: Dat ligt toch maar net aan welke vorm van ED? Incongruentie heeft volgens mij weinig met kraakbeen te maken maar eerder met een verschil in groei tussen spaakbeen en ellepijp.
maar dan kan "snelle/grote groei" mede verantwoordelijk zijn, dan nog kan een hond gewoon groeipijnen hebben zonder ED te hebben, of zit ik er nu helemaal naast? En dan kan ED toch tijdens de grote groei periode ontstaan, maar ook niet altijd? En dan kan je het ook nog erfelijk noemen, omdat de hond genetisch voorgeprogrammeerd is om snel en groot te groeien, maar dat is volgens mij niet echt wat men bedoeld met erfelijke afwijkingen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2319235
conleeuw schreef: maar dan kan "snelle/grote groei" mede verantwoordelijk zijn, dan nog kan een hond gewoon groeipijnen hebben zonder ED te hebben, of zit ik er nu helemaal naast? En dan kan ED toch tijdens de grote groei periode ontstaan, maar ook niet altijd? En dan kan je het ook nog erfelijk noemen, omdat de hond genetisch voorgeprogrammeerd is om snel en groot te groeien, maar dat is volgens mij niet echt wat men bedoeld met erfelijke afwijkingen.
Tuurlijk kan een hond groeipijnen hebben zonder ED, dat staat volkomen los van elkaar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door