Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2317418
Net tijdens de wandeling is Laika waarschijnlijk ergens blijven haken (ze liep aan de andere kant van een aarden walletje, heb dus niet gezien hoe of wat), en nu staat de teennagel van de "ringvinger" van haar linkerachterpoot scheef, voor de helft. Weet niet hoe ik het moet uitleggen: een nagel bestaat uit een stukje bot, met daaroverheen het leven, en daaroverheen weer een hoornlaag. Het lijkt nu alsof die hoornlaag scheef naar binnen staat, terwijl het leven/bot nog in de juiste stand staat. (Ik weet niet of het deel wat nog in de juiste stand staat leven of bot is; het is licht van kleur, zou dus bot kunnen zijn.) Ze heeft er bij het lopen weinig last van, duikt ook gewoon een akker met vrij hoog tarwegras in (je zou denken dat dat pijn doet, wegens blijven haken en zo), maar als ze stilstaat, tilt ze haar pootje een stukje op, en als ik het hoornlaagje probeer aan te raken om te kijken, begint ze meteen te piepen - wat niets voor Laika is, want dat is een behoorlijke bikkel.

Wat kan ik nu het beste doen? Dierenarts? Even aankijken? Nogmaals, ze loopt bijna normaal, maar aanraking doet duidelijk pijn. Hullup?

Dit is hoe het eruitziet:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 19 apr 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2317450
Ik heb dat weleens gezien bij een hond jaren terug die ik had, dat is het leven en is erg pijnlijk, de aanzet van de teen zeg maar. Omdat de nagel er zo te zien niet helemaal af is, doet het nog meer zeer.
Je kan hem er zelf aftrekken :-\ :-X :-X Of je laat het de dierenarts doen. Dat heeft mijn voorkeur, die heeft meer handen samen met de assistente om de hond vast te houden, en zijn hun het die pijn doen. Ik heb het zelf geprobeerd, want er was op dat moment geen arts voorhanden, lammerseizoen, en och wat heeft mijn schat geschreeuwd.
Later is het stukje wat is blijven zitten er weer afgehaald door de da. Mooi verbandje er om heen dat wel een half uur heeft gezeten. Maar het bleef een terrier, een rat op het erf, ja die moest dood, en dan lag je weer zielig bij het vrouwtje. Het groeit redelijk snel weer aan en is de pijn weg
#2317463
Dat zou dan da worden, want ik zie mezelf m´n muppie echt geen pijn doen! Ik zou zo bang zijn dát ik haar pijn doe, dat het waarschijnlijk veel langer zou duren dan nodig is. Brrr. Krijg al kippenvel bij de gedachte! :-[

Max heeft een keer een hele nagel eraf gehad. Een stukje was blijven zitten, dat heeft de da verwijderd, onder verdoving. Die verdoving was al niet lekker, en die "operatie" daarna zag er ook niet fijn uit. Maar Max heeft zich keurig gedragen toen. Hij zat ook echt zo te kijken van: het doet pijn, maar vrouwtje zit naast me en houdt me vast, dan zal het wel goed zijn. :smitten:
#2317464
Ik heb het laatst met Tessa ook gehad , naar Erwin gegaan en onder een licht roesje is het nageltje verwijderd . Even een paar dagen rustig aan met een verbandje om het pootje en schoon gehouden en het is prima in orde gekomen . Ik was toch wel huiverig voor ev. ontstekingen bij door laten lopen en dan een A.B kuur , en die was nu niet nodig .
#2317473
smulpaap schreef: Ik heb het laatst met Tessa ook gehad , naar Erwin gegaan en onder een licht roesje is het nageltje verwijderd . Even een paar dagen rustig aan met een verbandje om het pootje en schoon gehouden en het is prima in orde gekomen . Ik was toch wel huiverig voor ev. ontstekingen bij door laten lopen en dan een A.B kuur , en die was nu niet nodig .
Ontstekingen, daar zeg je wat. Goed, ik ben om. Dat wordt een rondje da vandaag!

Bedankt voor de reacties!
#2317635
Ik heb het over 25 jaar geleden, 1 da in de omtrek en die was helpen aflammeren, dus ja wat doe je dan? Ik heb het toch geprobeerd, toen de buurman thuis was, zijn we naar een andere veearts gereden. Er waren nog geen gezelschapsdieren artsen, alleen vee artsen dus dat ging daar ook zonder verdoving :'(
#2317663
sella schreef: Ik heb het over 25 jaar geleden, 1 da in de omtrek en die was helpen aflammeren, dus ja wat doe je dan? Ik heb het toch geprobeerd, toen de buurman thuis was, zijn we naar een andere veearts gereden. Er waren nog geen gezelschapsdieren artsen, alleen vee artsen dus dat ging daar ook zonder verdoving :'(
Ja nee, je hebt gelijk hoor! Wat moet dat moet! (Mijn antwoord was trouwens niet als kritiek bedoeld hoor, zo van: wat ben jij een beul dat je dat een dier kunt aandoen! Het was meer om aan te geven dat ik daar dus duidelijk de klåten niet voor zou hebben, om zo´n operatie zelf uit te voeren!)
#2317665
Nu weet ik ook niet of ik het nog zou kunnen. ik ben buiten opgegroeid en ja dan moet je wel vaker iets doen voor een dier waar ik nu hard voor moet slikken.
Er zijn nu veel meer dierenartsen dus dat ze aan het aflammeren zijn is een stuk minder omdat er meer zijn. En daar zit ik helemaal niet mee.
#2317792
Zo, nagel is eraf, alles goed gegaan. Er zit verder geen verbandje omheen. Da heeft gezegd dat ik na iedere wandeling even moet kijken of het erg vies is (zand en zo), en indien nodig moet schoonmaken en er een zalfje op doen wat ie heeft meegegeven.

Laika was braaf, en ligt nu te wachten op die volgende wandeling, voornamelijk omdat daarna de maaltijd geserveerd wordt!  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door