Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2317559
Ben ik weer

Ik had het al helemaal gepland voor mezelf, er zit hier in Roden een goede kliniek (Hopmans) die HD en ED foto's kan maken zonder roesje. Dat zou zo ongeveer 300 euro kosten. Dan wil ik ook nog onofficiele schouderfoto's laten maken, dus ik tel er voor mezelf zo'n 100 euro bij op.

Maar toen vertelde iemand mij dat dat veel goedkoper kan, HD en ED officieel en SD onofficieel voor pak en beet 200 euro. Voor dat verschil kan ik ruimschoots verder rijden en nog goedkoper uitzijn.
Op het Border Collie Forum heb ik toen een topic geopend met tips, en aangegeven dat de voorkeur zonder roesje is. Iemand zei toen tegen mij dat dat een vertekend beeld geeft omdat de hond zijn spieren aanspand en de gewrichten samentrekt, en je daardoor een beter resultaat te zien krijgt. Met roesje daarentegen is de hond ontspannen en heb je dus geen vertekend beeld.

Nu begin ik helemaal in de war te raken van wat en hoe het beste is.... Dus twee vragen:

- klopt het wat diegene zei en kan ik het beter met roesje doen? Of toch gewoon zonder?
- waar laten jullie HD, ED (officieel) en SD (onofficieel) foto's maken en tegen welke prijs?
#2317562
Ik ben bij Maarten Kappe geweest. inmiddels al weer 2 jaar geleden
ED, HD , geen roesje, plaatjes mee  op CD voor eigen gebruik. kosten 350 euro.

Duitsland is doorgaans goedkoper, maar je moet de plaatjes dan ook in duitsland laten beoordelen.

De uitslagen  worden hier wel geaccepteerd
#2317612
Wij lieten het altijd in Klijndijk doen maar zoals ze met yrsa zijn omgegaan ga ik toch de volgende keer even ergens anders kijken.
Aangezien de saarloosjes enorm gevoelig op narcose en dus ook roesjes reageren altijd zonder gedaan. Yrsa is ook zonder roesje gedaan en  had HD A heupen (de saarloosjes ook alle 4)
#2317675
Hier juist een hond die een 'slechte' score kreeg door wel narcose (was echt narcose en niet alleen een roesje omdat ik ook PenHIP liet doen. Dat doe ik nooit meer tegelijk, en nooit meer bij die dierenarts). Ik hecht überhaupt weinig waarde aan de FCI methode, een momentopname die ook nog eens enorm beïnvloed wordt door de dierenarts die de foto's maakt. Maar ga in elk geval naar een dierenarts met veel ervaring, dat is het enige wat ik nog durf te zeggen.

Hoewel ik vind dat de hoeveelheid kracht die er op je hond uitgeoefend wordt tijdens het maken van de foto's echt groot is (zelf gevoeld, stage gelopen bij Dijkshoorn), is het natuurlijk raar om te zeggen dat zonder roesje het beeld vertekend. Als er al iets vertekend is het de houding tijdens het maken van de foto. In Zwitserland schijnen ze bezig te zijn met het onderzoeken van de mogelijkheden om foto's te maken terwijl de hond staat. Dat is eigenlijk het meest logische qua houding.
#2317692
Duitsland: 210€
de officiele uitslag heb ik nog niet. daar wacht ik nog op.
Was wel met roesje, want zonder willen ze het zelden nog doen.
Zou je mij de gegevens van deze Da willen geven per PB?
Zijn ze in Duitsland ook goedkoper voor operaties als sterilisatie en castratie?
#2317879
Officieel mag het volgens de FCI niet eens zonder sedatie...

@Alba, de PennHip methode is de methode die de positie van een staande (natuurlijke houding) hond het dichtst benaderd.
Ik vraag me af of weer een nieuwe methode het terugdringen van heupdysplasie  zal bevorderen.

@Cizsel, ik denk dat het zeker de moeite waard is om een rond te vragen maar zorg wel dat je een ervaren arts hebt en niet alleen een goedkope ;)
#2317886
Ik heb juist een hele discussie over roesje en narcose gelezen op een Engelse mailing list over goldens.
Hier werd door diverse  mensen gemeld dat een roesje meer risico met zich mee bracht dan narcose. Als reden werd gegeven dat een hond onder narcose gecontroleerd wordt. Ik heb foto"s laten maken op visdonk Roosendaal maar dat is al 5 jaar geleden dus de prijs weet ik niet meer en is waarschijnlijk veranderd. Ze doen ook pen hip en maken digitale foto's die je op CD mee krijgt.
#2318060
JolandaB schreef:
@Alba, de PennHip methode is de methode die de positie van een staande (natuurlijke houding) hond het dichtst benaderd.
Ik vraag me af of weer een nieuwe methode het terugdringen van heupdysplasie  zal bevorderen.
Dat weet ik, en daarom doe ik het ook. Of eigenlijk niet zozeer de houding, maar het feit dat zij kijken naar de lengte van de peesjes in de heupen aangezien die bepalen hoe groot de kans is dat een hond last zou kunnen krijgen in combinatie met de kom/kop vorm.
Maar aangezien het niet als erkende uitslag wordt gezien, doe ik het puur voor mezelf. Als je dan ook nog bedenkt dat mijn ras niet/nauwelijks in het PenHIP bestand voorkomt, dus dat mijn hond vergeleken wordt met ALLE honden in hun bestand (dus van Whippet tot Bordeaux Dog etc) kun je je ook nog afvragen hoeveel waarde ik aan de uitslag kan/mag hechten.

De FCI uitslagen staan volledig los van de PenHIP en zijn wat er hier in Europa wél erkend wordt. PenHIP gaat hier ook nooit erkend worden, behalve door een paar rasclubs misschien, want dan verliezen de kennelclubs geld. Er is blijkbaar ook totaal geen interesse in een wetenschappelijk onderbouwde methode, iedereen roept lekker dat alleen A goed is en ontkennen gewoon dat er in al die jaren nauwelijks vooruitgang is geboekt.
Dan is het dus wel degelijk nuttig, in mijn ogen, als de methode aangepast zou worden aan iets wat misschien ietsjes meer waarde kan geven. Het is nog steeds geen wetenschappelijk onderbouwde methode en het zal misschien weinig toevoegen aan het terugdringen van HD, aangezien de huidige methode dat ook nauwelijks heeft gedaan, maar als de positionering anders wordt is het misschien wel iets betrouwbaarder.
#2318294
JolandaB schreef: Officieel mag het volgens de FCI niet eens zonder sedatie...

@Alba, de PennHip methode is de methode die de positie van een staande (natuurlijke houding) hond het dichtst benaderd.
Ik vraag me af of weer een nieuwe methode het terugdringen van heupdysplasie  zal bevorderen.

@Cizsel, ik denk dat het zeker de moeite waard is om een rond te vragen maar zorg wel dat je een ervaren arts hebt en niet alleen een goedkope ;)
Dat doe ik ook zeker wel hoor! Tot nu toe zit ik te twijfelen tussen Eersel en Hopmans in Roden. Van die DA in Eersel heb ik begrepen dat er erg veel ervaring is met Borders, dat is natuurlijk erg mooi. Hopmans is ook een erg ervaren DA en die krijg ik van veel kanten aangeraden, en zit hier om de hoek. Beide kunnen zonder roesje. Ik weet alleen niet of Eersel uitkan kwa reiskosten t.o.v. Hopmans :)

Iedereen bedankt voor de reacties! Meer info is welkom :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door