Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nessa45
#2317335
Af en toe zie ik het weleens voorbij komen.. Eliminitiedieet! Maar wat houdt dit in?
Door Lizzy
#2317340
Als je vermoed dat je hond allergisch is voor iets in het voedsel, moet je achterhalen wat dat is. Dan begin je met 1 diersoort (eiwit) dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft. Dat ga je 6 a 9 weken geven. Als er totaal geen verbetering optreedt, kan het zijn dat je hond dus niet allergisch is voor iets in het eten maar allergisch is voor iets anders/er een ander probleem is. Als je hond wel verbetering laat zien, kun je naar alle waarschijnlijkheid aannemen dat het iets in het eten is. Iedere 2 weken ga je nu iets nieuws aan het dieet toevoegen en bestudeer je nauwkeurig de reactie, om te achterhalen wat allergische reacties veroorzaakt en wat niet. In sommige gevallen blijkt de hond allergisch voor granen. In sommige gevallen blijkt de hond allergisch voor ei. Of rund. Of paard. Of kip. Of iets anders. In sommige gevallen blijkt zuivel de reactie op te roepen. Of pens. Hoe dan ook is het belangrijk uit te vinden waar de hond allergisch op reageert, dat geef je dus niet meer en verder probeer je wel zoveel mogelijk verschillende dingen te blijven voeren (ook diersoorten) om te voorkomen dat je hond opnieuw een allergie opbouwt voor iets. Dus stel je hond is allergisch en doet het geweldig op een dieet van alleen konijn: is het dus niet handig om voor de rest van het leven konijn te blijven voeren. A)dat is niet genoeg afwisseling maar B)de kans bestaat dat de hond een allergie gaat ontwikkelen voor konijn.
Door eelke
#2317341
Het wordt meestal gebruikt bij een (vermoeden van) voedselallergie.

Dat houdt in dat je eerst 6 tot 8 weken lang dezelfde diersoort geeft. Het liefst een dier wat de hond nog nooit gegeten heeft.

Daarna voeg je om de 2 a 3 weken een andere diersoort toe, waardoor je kunt kijken hoe de hond er op reageert.

Het is belangrijk dat je al die tijd geen veranderingen brengt in het leven van de hond. Geen andere wasmiddelen, geen andere schoonmaakmiddelen. Geen koekjes, of tafelrestjes. Niet laten enten, geen vlooienpipetjes, geen andere suplementen, liefst geen andere medicatie.

Hierdoor kun je kijken tegen welke diersoorten je hond wel en niet tegen kan. Net zolang tot je weer een compleet menu hebt.

Oh, wat Lizzy zegt dus :)
Door Nessa45
#2317348
Haha,

maar dubbel uitleg is betere uitleg  ;)
Oke, vandaar ook het belang om de diersoorten en groentesoorten zoveel mogelijk af te wisselen...

Zo leer je weer wat!!

Dank jullie wel..
Door eelke
#2317350
Nessa45 schreef: Haha,

maar dubbel uitleg is betere uitleg  ;)
Oke, vandaar ook het belang om de diersoorten en groentesoorten zoveel mogelijk af te wisselen...

Zo leer je weer wat!!

Dank jullie wel..
Normaal wel, maar de hoofdreden ervan is ook dat je elk dier weer iets anders levert aan voedingsstoffen, en het daarom belangrijk is om zo verschillend mogelijk te voeren.
Door Anne in Zweden
#2317426
Lizzy schreef: Als je vermoed dat je hond allergisch is voor iets in het voedsel, moet je achterhalen wat dat is. Dan begin je met 1 diersoort (eiwit) dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft. Dat ga je 6 a 9 weken geven. Als er totaal geen verbetering optreedt, kan het zijn dat je hond dus niet allergisch is voor iets in het eten maar allergisch is voor iets anders/er een ander probleem is. Als je hond wel verbetering laat zien, kun je naar alle waarschijnlijkheid aannemen dat het iets in het eten is. Iedere 2 weken ga je nu iets nieuws aan het dieet toevoegen en bestudeer je nauwkeurig de reactie, om te achterhalen wat allergische reacties veroorzaakt en wat niet. In sommige gevallen blijkt de hond allergisch voor granen. In sommige gevallen blijkt de hond allergisch voor ei. Of rund. Of paard. Of kip. Of iets anders. In sommige gevallen blijkt zuivel de reactie op te roepen. Of pens. Hoe dan ook is het belangrijk uit te vinden waar de hond allergisch op reageert, dat geef je dus niet meer en verder probeer je wel zoveel mogelijk verschillende dingen te blijven voeren (ook diersoorten) om te voorkomen dat je hond opnieuw een allergie opbouwt voor iets. Dus stel je hond is allergisch en doet het geweldig op een dieet van alleen konijn: is het dus niet handig om voor de rest van het leven konijn te blijven voeren. A)dat is niet genoeg afwisseling maar B)de kans bestaat dat de hond een allergie gaat ontwikkelen voor konijn.
Wat ik me bij het lezen hiervan afvroeg: je begint dus met een diersoort die je hond nog niet eerder heeft gehad. Maar als hij nou ook voor die diersoort allergisch is (dat weet je namelijk niet, want hij heeft die nog nooit gehad)? Dan treedt er dus geen verbetering van de klachten op. Bestaat dan niet het gevaar dat je te snel concludeert dat het niets met het eten te maken heeft? Of is het beter om dan eerst nog met een andere diersoort opnieuw te gaan elimineren?
Door eelke
#2317511
Anne in Duitsland schreef: Wat ik me bij het lezen hiervan afvroeg: je begint dus met een diersoort die je hond nog niet eerder heeft gehad. Maar als hij nou ook voor die diersoort allergisch is (dat weet je namelijk niet, want hij heeft die nog nooit gehad)? Dan treedt er dus geen verbetering van de klachten op. Bestaat dan niet het gevaar dat je te snel concludeert dat het niets met het eten te maken heeft? Of is het beter om dan eerst nog met een andere diersoort opnieuw te gaan elimineren?
Ik had dat inderdaad. Ik ben met Joep begonnen met eend, eerst een verbetering, maar ja, hij had dan ook prednison gehad. Uiteindelijk na 10 weken nog geen rust in zijn huid, dus toen ben ik gaan twijfelen. Onderzoeken bij de dierenarts gedaan etc. Uiteindelijk getwijfeld om een dure allergie test te doen (tegen de 400 euro) maar ik had de vriezer al vol liggen met konijnen barf spullen, dus dacht, eten moet hij toch, laat ik dat dan nog maar proberen. En dat werkt wel.

Nu moet ik zeggen dat de eend vooral kvv was, dus het kan nog zijn dat hij allergisch is voor iets in de kvv. Misschien dat ik ook nog wel ga proberen om eend toe te voegen, als ik al een volledig dieet heb, en genoeg diersoorten heb.

Ik geef nu dus konijn, als basis. Spier, karkas, lever, nier, hart/long en oren om te drogen. Beloningssnoepjes is gedroogd spiervlees.
Sinds maandag krijgt hij er hert bij.
Over 2,5 week wil ik haas toevoegen
2,5 week daarna een vissoort, ik denk haring.
Daarna weet ik het nog niet zo goed, wellicht paardenspiervlees, en dan iets van parelhoen/fazant. Dan geit, en dan wellicht een keer lam of eend proberen.
Door Lizzy
#2317641
Anne in Duitsland schreef: Wat ik me bij het lezen hiervan afvroeg: je begint dus met een diersoort die je hond nog niet eerder heeft gehad. Maar als hij nou ook voor die diersoort allergisch is (dat weet je namelijk niet, want hij heeft die nog nooit gehad)? Dan treedt er dus geen verbetering van de klachten op. Bestaat dan niet het gevaar dat je te snel concludeert dat het niets met het eten te maken heeft? Of is het beter om dan eerst nog met een andere diersoort opnieuw te gaan elimineren?
Standaard is het zo dat een diersoort dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft: daar kan hij nog geen allergie voor hebben opgebouwd. En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Waar de standaard niet past.
Door Anne in Zweden
#2317874
Lizzy schreef: Standaard is het zo dat een diersoort dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft: daar kan hij nog geen allergie voor hebben opgebouwd. En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Waar de standaard niet past.
Ach so. Weer wat geleerd. Dank je!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2318846
Ik heb er laatst een stuk over geschreven:


Wat is het eliminatiedieet?
Bij het eliminatiedieet ga je beginnen met één diersoort, een diersoort die je hond nog nooit heeft gehad, want dan kan er ook nog geen allergie voor opgebouwd zijn. Als je hond klachtenvrij wordt en blijft op dit diersoort, voer je er een diersoort bij. Op deze manier introduceer je steeds een nieuw diersoort en kun je ontdekken of je hond klachtenvrij blijft en dus of het diersoort goed is. Granen kun je het beste sowieso achterwege laten, omdat ook daar een allergie voor opgebouwd kan zijn en omdat granen geen goed effect op de darmen hebben. Ook in groenten zit eiwit waar je hond een allergie voor opgebouwd kan hebben, maar meestal is dit niet het geval. Je kunt de darmen ondersteunen door een goede probiotica.
Hoe doe ik het?
1. Kies een diersoort die je hond nog nooit gehad heeft en voer dit zes tot acht weken lang. Zorg ervoor dat het qua verhoudingen (bot, vlees en orgaan) wel compleet is.
2. Zijn na de zes tot acht weken de klachten verdwenen en weggebleven? Introduceer dan een tweede diersoort. Zijn de klachten gebleven, kies dan een nieuw diersoort en begin opnieuw met alleen dit nieuwe diersoort.
3. Voer dit tweede diersoort twee weken lang en afhankelijk van het aanhouden/terugkomen/wegblijven van klachten kun je bepalen of het diersoort geschikt is om te voeren.
4. Ga ermee door tot je genoeg diersoorten hebt om compleet mee te voeren, dit wil zeggen minimaal vijf diersoorten waarbij het liefst ook een vette vissoort en ei. Lukt dit niet, omdat er maar weinig diersoorten zijn waar je hond goed op reageert, blijf dan alleen deze diersoorten voeren.

Tips
- kies om te beginnen een diersoort die je hond nog nooit heeft gehad, er kan dan nog geen allergie voor opgebouwd zijn
- voer niets anders dan dit diersoort, je kunt wel als beloningssnoepjes/snacks gedroogde vleesproducten van de desbetreffende diersoorten voeren
- voer geen granen
- behandel pens als apart diersoort, want pens kan weer apart problemen geven: sommige honden kunnen bijvoorbeeld wel tegen rund maar niet tegen runderpens
- een heel klein beetje van een diersoort waar een allergie voor is, kan al voor klachten zorgen.
- je hond kan ook opnieuw een allergie opbouwen voor een diersoort dat je voert tijdens het eliminaitiedieet. Meer afwisseling van diersoorten schijnt de kans op een nieuwe allergie te verkleinen. Als er bij het eerste diersoort na acht weken nog steeds of weer allergieklachten zijn, kan het zijn dat er nu oook voor dit diersoort een allergie is ontstaan.

Hele artikel: http://voerwijzer.com/eliminatiedieet-bij-voedselallergie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door