Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2304718
Ik loop al een tijd met deze vraag en benieuwd naar visies van anderen.

Stel je gaat uit van de theorie dat de wolf spontaan gedomesticeerd is in de tijd dat mensen in nederzettingen begonnen te leven. De minder schuwe typen wolven vonden het menselijke afval (eten, uitwerpselen) en aten dit. Dit moet lang geleden geweest zijn. Vanuit die wolf ontstond de hond.
Dat zou betekenen dat deze hond, hoewel met nog hetzelfde verteringsstelsel als zijn voorganger de wolf (exact, of met minimale verschillen?) lange tijd (tienduizenden jaren?) geleefd heeft (deels, naast hier en daar zelf gevangen prooi) op dit soort voeding.
Zou dit kunnen betekenen dat een puur verse voeding, rauw vlees, rauwe botten, op de een of andere manier belastend is voor het lichaam van de gemiddelde hond? Zou een combinatie tussen rauw (in vroeger tijden zelf gevangen prooi) en gekookte mensenvoeding (in vroeger tijden etensresten en uitwerpselen van mensen) op de een of andere manier beter kunnen zijn voor de gemiddelde hond?
(Poolhonden buiten beschouwing gelaten, aangezien die van oudsher leefden in gebieden waar praktisch alleen vlees voorhanden was en leefden bij mensen die min of meer alleen vlees aten.)
#2305516
Ja, daar heb ik ook over nagedacht. Het is natuurlijk een interessant vraagstuk, zodoende  ;) En ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen zinnig woord over te zeggen valt. Al helemaal niet in termen van 'de gemiddelde hond'.

Ten eerste is de domesticatie van de hond nog steeds in nevelen gehuld. Een keer, meerdere keren, op verschillende plaatsen, wanneer eigenlijk, uit welke voorouders, met welke functie etc. Er zijn allerlei min of meer valide theorieën over in omloop waar we allemaal het onze van kunnen denken maar weten doen we het niet. De eerste 'honden' waren genetisch en morfologisch gewoon wolven en je kunt dus aan de hand van eventuele skeletten maar bar weinig zeggen over eventuele verschillen in spijsvertering.

Ten tweede, hoe heeft selectie gewerkt? Op welke populaties, hoe lang, wat voor verschillen met wolven (if any) zijn daar uit voortgekomen, hoe zijn die weer gecombineerd etc. Als we er even van uitgaan dat honden meerdere keren op verschillende plekken zichzelf gedomesticeerd hebben (1 van de meest aansprekende theorieën) dan is aannemelijk dat die populaties onderling a. vanaf het begin verschilden want van verschillende ondersoorten wolf afstammend b. leefden onder verschillende omstandigheden (nomaden, veehouders, landbouwers, al dan niet sedentair, verschillen in klimaat en dieet) en dus onderhevig waren aan verschillende vormen van selectie. Wat waren daarvan de uitkomsten?

Ten derde, wie is 'de gemiddelde hond'? Ik heb ze niet, net zo min als ik een gemiddeld mens ben  ;) Hoe meer ik onderzoek hoe meer ik me verbaas over de enorme verschillen tussen soortgenoten, zowel mensen als honden. Niet het gemiddelde is interessant wat mij betreft maar de ruimte aan variatie. Hoeveel verschillen, en hoe groot zijn die, wat zijn de uitersten?

Dat weten we dus gewoon allemaal niet. Het kan heel goed zijn dat er populaties honden waren/zijn die goed aangepast waren aan het verteren van gekookt voedsel, of granen, of juist populaties die vooral aangepast waren aan al dan niet zelf gevangen prooi, en alle combinaties en permutaties daarvan als gevolg van mengen en selecteren door mensen.

Ik denk dus dat het a. weinig zin heeft om te gaan theoretiseren over 'de gemiddelde hond' en b. het vooral zin heeft om te kijken naar hoe een specifieke hond het op welke voeding doet. Dat daar verschillen tussen honden in zullen zijn, dat geloof ik onmiddellijk. Dat het dus in theorie mogelijk is dat er honden zijn die beter gedijen op een tafelrestjes-dieet dan op een puur barf-dieet, dat wil ik ook best aannemen. Maar mi is de enige manier om daar achter te komen het experiment doen, en je realiseren dat wat voor hond a geldt absoluut niet voor hond b hoeft te gelden.
#2306082
Ik heb mijn honden jarenlang gekookte voeding gegeven. Voordat ik overstapte op BARF. En hoewel mijn honden het best goed deden was het vergelijk tussen gekookte voeding en BARF echt enorm. Ik concludeer daaruit dat zij het nog steeds het beste doen op verse rauwe voeding. Bovendien denk ik niet dat mensen, toen de wolf langzaam tamme huishond werd, de voeding eerst kookte. Ze kregen restjes en stukken rauwe handel die ze zelf niet aten. Net als nu. Dat lees je ook uit de hele oude hondenboekjes van Donath. De honden kregen de rauwe resten die mensen niet moesten.
#2307945
Met die vraag loop ik ook van hoe zijn de honden van nu ontstaan. Als je je ook nog bedenkt dat een dalmatiër ander
tjeetje hoe zeg ik dat nou....pfff...  urineweg functie heeft dan andere rassen..

Met kokkie heb ik het nu duidelijk gemerkt dat ze op kvv en barf het heel goed doet. Een glimmende dalmaat ..:)
#2313228
Lizzy schreef: Ik heb mijn honden jarenlang gekookte voeding gegeven. Voordat ik overstapte op BARF. En hoewel mijn honden het best goed deden was het vergelijk tussen gekookte voeding en BARF echt enorm. Ik concludeer daaruit dat zij het nog steeds het beste doen op verse rauwe voeding. Bovendien denk ik niet dat mensen, toen de wolf langzaam tamme huishond werd, de voeding eerst kookte. Ze kregen restjes en stukken rauwe handel die ze zelf niet aten. Net als nu. Dat lees je ook uit de hele oude hondenboekjes van Donath. De honden kregen de rauwe resten die mensen niet moesten.
Dat zal wel zo geweest kunnen zijn, ja. Ik vind het wel een opmerkelijk verschil, dat Boef en Radja hier alles goed verteren, terwijl de poolhonden het echt alleen maar goed doen op vers.
#2316617
Esther Q schreef: Dat zal wel zo geweest kunnen zijn, ja. Ik vind het wel een opmerkelijk verschil, dat Boef en Radja hier alles goed verteren, terwijl de poolhonden het echt alleen maar goed doen op vers.
Echt?
Kijk, DAT vind ik nu eens interessant!
Bestaat daar geen onderzoek naar? Verschillen tussen poolhonden en gematigd-klimaat-honden?
Zou wel intessante hypotheses kunnen opleveren...

Verder denk ik persoonlijk dat er veel mogelijk is.  Ik acht het goed mogelijk dat de hond in de loop van zijn domesticatie beter heeft leren omgaan met andere voeding dan vers (iets wat katten bv niet hebben, want dat zijn voornamelijk muizenvangers geweest).
Maar ik ga er ook niet vanuit dat een dier het meteen het beste doet om voedsel dat hij/zij graag eet.  Het feit dat wolven dus in de beginne ander voedsel zouden zijn gaan eten bij de mensen, wil niet zeggen dat die honden het er ook van nature goed op doen.  Ik denk dat het nadeel van mindere kwaliteitsvoeding bij de mens niet opwoog tegen het voordeel van niet meer zelf te moeten jagen voor zijn voedsel of toch minstens een stuk meer voedsel 'zomaar' van de mens te krijgen.
#2318721
ik denk dat het grote nadeel van de hond in het algemeen is dat hij relatief makkelijk zonder extreem ziek te worden kan overleven op troep,.. beetje vergelijkbaar met de mens  :D
Kan het zijn dat de meer oertypische honden minder goed in staat zijn rommel te verwerken dan de meer 'aangepaste' honden?

Ik blijf erbij, zowel voor mens als hond, dat het spijsvertering eigenlijk 'toont' waarvoor het gemaakt is, dat andere zaken bij nood (bij mensen granen tbv brood als noodrantsoen vroeger) best als voeding gebruikt kunnen worden maar niet optimaal voorzien in de gezondheid, dat er een 'reservevat' is dat vult als je niet optimaal 'leeft' en dat dat vaatje ooit vol raakt afhankelijk van het tempo dat je 'verkeerd' leeft... en als het potje vol is en gaat overlopen ontstaan er symptomen van ziekte....
#2326584
mm als je een wolf uit de natuur haalt en op de rotzooi laat leven die de honden bij mensen krijgen zal hij wellicht ook wel blijven leven. Het gaat er om dat dieren in het wild nu eenmaal eerder sterven doordat ze overgeleverd zijn aan de grillen van de natuur. Ook wolven kunnen ten tijde van schaarste aan wild overleven op bessen en ander plantaardig materiaal. Verder is bekend dat de vossen al halfwild zijn omdat ze hun kostje bij elkaar scharrelen uit de vuilnisbakken van mensen. Terwijl ook zij pure carnivoren zijn. Overleven op is iets anders dan gezond leven op... en dat geld bij de mens ook. Wij eten ook veel wat niets meer met natuurlijke voeding te maken heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat we daar gezond op oud worden. getuige de grote volksvijand nummer 1 hart en vaatziekten, diabetes en overgewicht
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door