Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2315861
Vlees wordt soms voor menselijke consumptie afgekeurd ivm de zuurgraad. Dit veranderd zo heb ik althans begrepen onder invloed van stress. Deze stress hormonen krijgt je wel binnen als je dit vlees eet. Dit vlees is vaak donkerder als normaal voor die diersoort en dat deel zo heb ik mij laten vertellen.

Enig idee wat de invloed hiervan is op een hond?
#2315998
Ik heb een keer contact gehad met een natuurgeneeskundige in Duitsland en met haar het menu van Sjaak doorgesproken (ivm allergieën). Ze vertelde dat vlees van vluchtdieren en met name de wilde dieren zoals haas voor Sjaak een verkeerde uitwerking zouden kunnen hebben. Ik ben helaas vergeten hoe de vork precies in de steel zat maar het had met paniek en vluchten te maken (dus neem ik aan stress). Ik begreep van haar dat het vlees daardoor meer histamine zou bevatten?
Niet echt een bijdrage waar je iets aan hebt maar misschien een begin van de discussie ;-)
#2316005
Ik heb geen idee. Maar als je het vervelend vindt dat je hond stress hormoon binnen krijgt, geef je liefst biologisch vlees. Daar houden ze rekening met stress en slachten (en doen er dus alles aan om stress te reduceren tot een minimum en laten dieren van transport ook even bijkomen en veelal worden er niet teveel dieren tegelijkertijd getransporteerd naar het slachthuis). Ik denk trouwens dat of je een haas out of the blue dood schiet of een niet bio koe met veel andere koeien langdurig in een veetransport stopt om vervolgens in een mega slachterij geslacht te worden: je beter dood geschoten haas kunt voeren, qua hoeveelheid stress hormoon.

Wolven krijgen natuurlijk als geen ander heel veel stress hormoon binnen. Ik zou dus denken dat een wolf en hond er goed tegen bestand zijn.
#2316010
SjaakBF schreef: Ik heb een keer contact gehad met een natuurgeneeskundige in Duitsland en met haar het menu van Sjaak doorgesproken (ivm allergieën). Ze vertelde dat vlees van vluchtdieren en met name de wilde dieren zoals haas voor Sjaak een verkeerde uitwerking zouden kunnen hebben. Ik ben helaas vergeten hoe de vork precies in de steel zat maar het had met paniek en vluchten te maken (dus neem ik aan stress). Ik begreep van haar dat het vlees daardoor meer histamine zou bevatten?
Niet echt een bijdrage waar je iets aan hebt maar misschien een begin van de discussie ;-)
Welke dieren kun je dan nog voeren? Elk prooidier heeft toch stress voor het doodgaat? En volgens mij is elk dier wat we voeren, een vluchtdier?
(probeer me even het rijtje voor de geest te halen).
#2316021
Nee, geen idee. In Taiwan wurgen ze de honden als ze het eten omdat het vlees dan lekkerder zou zijn.
Stressvlees van runderen is donkerder en droger (DFD=Dark frim dry) en stressvlees van varkens is natter en zachter (PSE= pale soft and axsudative). Dat wordt niet gegeten door mensen omdat het er raar uitziet.
#2316037
ik vroeg me ook een keer wat af:
t zit int zelfde hoekje...


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1035390

maar antwoord?? neej, muizen die zelf gekilled zijn door een kat schijnen lekkerder te zijn,
muizen 'netjes'  afgemaakt minder lekkur

PSE-vlees:
(pale soft exudative)
is stressvol geslacht
ph-waarde vlees: minder dan 5.8
aromaarm

DFD-vlees:
(dark firm dry)
voedselonthouding, vermoeidheid
ph-waarde vlees:meer dan 6.2
donker, kleverig

levend dier: ph-waarde 7.0 - 7.2
normaal, vlak na de slacht:ph 7.3
ph- waarde daalt tot rottingsproces:  :P
Laatst gewijzigd door flin op di 17 apr 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#2316412
Ik heb het aan een slager voorgelegd en hij zei.  Ik kan me voorstellen dat dit uit maakt.

Ik ga ook wel weer met Lizzy mee dat het 'normaal' is voor wolven.

Echter die hebben baat bij deze hormonen. Die hebben ze zelf hard nodig in hun leven vol flight or fight reacties onze huishond niet.


Ik kan me voorstellen maar dat kan ik niet bewijzen dat dit vlees bij huishonden een verstoring van de hormonenhuishouding kan geven.
#2316418
flin schreef: ik vroeg me ook een keer wat af:
t zit int zelfde hoekje...


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1035390

maar antwoord?? neej, muizen die zelf gekilled zijn door een kat schijnen lekkerder te zijn,
muizen 'netjes'  afgemaakt minder lekkur

PSE-vlees:
(pale soft exudative)
is stressvol geslacht
ph-waarde vlees: minder dan 5.8
aromaarm

DFD-vlees:
(dark firm dry)
voedselonthouding, vermoeidheid
ph-waarde vlees:meer dan 6.2
donker, kleverig

levend dier: ph-waarde 7.0 - 7.2
normaal, vlak na de slacht:ph 7.3
ph- waarde daalt tot rottingsproces:  :P
Idd Fin.

Maar mij interesseert het dan minder of ze het eten of niet maar meer het effect van het eten van vlees met meer of minder stress hormonen. Als een mens of dier vlees eet met bijv. veel cortisol. Doen wij/zij er dan ook wat mee. Stijgt dan ook ons/hun eigen cortisol??
Idem met bijv. testosteron.
#2316546
Volgens mij is uit ál die onderzoeken naar verband tussen gedrag en het eten van vlees eten nooit verband aangetoond.
In ieder gedood dier zal stresshormoon zitten, ik veronderstel het meeste in de best betaalbare soorten, gezien de situatie voorafgaand aan hun dood. Als die aanname juist is, zit dit dus het meeste in de meest gegeten soorten. Bij overschakeling van de gemiddelde brok uit hoofdzakelijk granen, naar vers heb je sowieso een toename van het stresshormoon in de voeding, aangezien granen geen stresshormoon produceren rondom het oogsten. We zien op BP geen verandering bij honden die van brok over gaan op vers die er op wijst dat dan bijv. hun cortisol stijgt. Ik denk dus dat het eten van meer stresshormonen (binnen de hoeveelheden die we middels voeding binnen krijgen) niet van invloed is op ons gedrag, de cortisol van het gegeten vlees niet ons eigen cortisol doet stijgen.
#2316570
Op zich komt oraal opgenomen cortisol wel gewoon in het bloed. Dus het kan wel degelijk.
Geen idee of dat met adrenaline ook zo is. Dat bestaat niet in tabletvorm ;)

Overigens ben ik het niet met Lizzy eens dat het op slachthuizen waar biologisch gehouden dieren geslacht worden zoveel beter zijn dan gewone. Bij mijn weten gebeurt dat op precies dezelfde manier, misschien zijn er uitzonderingen. Ik ken een voorbeeld uit het verleden waar het absoluut niet goed ging, maar dat is wel lang geleden.
Maar ze leven in elk geval in een minder stressvolle situatie. Hoewel dat ook wel verschilt per boer.

Ik weet ook dat bij bevolkingsgroepen die veel kip eten, de meisjes sneller ongesteld worden en eerder borstgroei krijgen. Dat kun je wijten aan de groeihormonen maar mogelijk spelen stresshormonen daar ook een rol.
#2316757
Hitam schreef: Op zich komt oraal opgenomen cortisol wel gewoon in het bloed. Dus het kan wel degelijk.
Geen idee of dat met adrenaline ook zo is. Dat bestaat niet in tabletvorm ;)

Overigens ben ik het niet met Lizzy eens dat het op slachthuizen waar biologisch gehouden dieren geslacht worden zoveel beter zijn dan gewone. Bij mijn weten gebeurt dat op precies dezelfde manier, misschien zijn er uitzonderingen. Ik ken een voorbeeld uit het verleden waar het absoluut niet goed ging, maar dat is wel lang geleden.
Maar ze leven in elk geval in een minder stressvolle situatie. Hoewel dat ook wel verschilt per boer.

Ik weet ook dat bij bevolkingsgroepen die veel kip eten, de meisjes sneller ongesteld worden en eerder borstgroei krijgen. Dat kun je wijten aan de groeihormonen maar mogelijk spelen stresshormonen daar ook een rol.
Dan ken ik blijkbaar veel uitzonderingen. Ben ik des te blijer met mijn adresjes :biggrin2:

Ik verzon dat overigens niet zelf hoor. Ik lees van heel veel biologische boeren dat zij juist na het transport de dieren zo'n 12 uur laten acclimatiseren, etc. allemaal juist om stresshormoon te verminderen. Dieren die ook niet meer met -tig op transport gaan, maar met 1 of maximaal 2. Geldt natuurlijk niet voor kippen.... Wel voor koeien. Maar misschien liegen ze. Kan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door