Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mary
#2315190
Ben ook aan de slag geweest met mijn handgehaktmolentje, het is een klein porkertje, misschien te klein, want alle botstukjes blijven voorin zitten en de hele mikmak verstopt. Nu dacht ik aan een elektrische gehaktmolen, wie kan er eentje aanbevelen, een niet zo grote?
alvast bedankt,
groetjes, Mary
#2315427
Welke botsoorten gooi je erin? (wellicht te harde soorten)
En snij/knip je ze al klein voordat je ze erin doet?
Ik krijg ze ook niet gemalen als ik ze er heel in doe....en spierpijn.
(nu is eend en knijn het hardste wat ik erin doe)
Door johanna25
#2315502
Mary schreef: Ben ook aan de slag geweest met mijn handgehaktmolentje, het is een klein porkertje, misschien te klein, want alle botstukjes blijven voorin zitten en de hele mikmak verstopt. Nu dacht ik aan een elektrische gehaktmolen, wie kan er eentje aanbevelen, een niet zo grote?
alvast bedankt,
groetjes, Mary
nog afezien dat porkert als de rolls royce onder de gehaktmolens wordt gezien, zou je even verder op barfplaats moeten zoeken, ik heb recentelijk iets gelezen over iemand wiens vriend zelf een grotere gaten schijf oftewel snijschijf maakte, succes ermee
#2315559
gewoon alleen maar kippevleugels en dan hak ik ze eerst nog behoorlijk stuk voor ik het erin doe! Ja en hart en lever etc. maar het is gewoon niet te doen. Ik droom van een elektrisch molentje, gewoon de knop indrukken en dat het er dan gewoon uitkomt....
#2315577
Bohmann heeft een heel leuk electrische molen. KnijnKK, kipKK, parelhoenKK, eendennekken ( eendkarkas kan, maar doet tie wel moeilijker) ging er makkelijk door. Zeker als je niet heel veel tegelijk hoeft te malen voldoet hij prima. Geloof dat tie rond de €40,- is bij 'de frieslandshop'.
#2315621
Ik wil graag wel even vermelden dat malen geen noodzaak is voor katten hoor. In sommige gevallen kan je niet anders, bv bij katten die geen tanden meer hebben.
Zelfs kittens kunnen knagen; toen de Gnurkels van Mvr Kruim nog ieniemienie 6 weken waren, aten die al kuikens en geplette kippennekken.
#2315696
Mary schreef: Ik droom van een elektrisch molentje, gewoon de knop indrukken en dat het er dan gewoon uitkomt....
Dat had ik ook toen ik handmolen heb aangeschaft. Hij ligt er nog steeds. Na 1 keer heb ik het opgegeven..Maar ondertussen zijn mijn monsters wel wat gewend..Het is hier soms bloedbad als ik bouten gewoon op de grond gooi....maar je moet er wat voor over hebben :biggrin2: En eigenlijk wil ik gaan malen om ze een beetje voor de gek te houden..Ik heb echt wild eters..Als er maar hazenbloed aan zit, is het goed..
Dus ik zou eigenlijk willen gaan malen om te kunnen mixen..
#2315879
Mijn vorige kat, een prachtige cyperse kater die helaas pas verdronken is (ja vreselijk he, gevonden dankzij chip) kreeg elke dag zijn kippevleugel, gewoon heel, alleen de laatste tijd liet ie altijd het grootste stuk liggen en als ik het dan 'fileerde' at ie het weer wel op. Misschien had ie ook al last van zijn tandjes, hoe oud hij was weten we niet want het was een aanloper, we schatten een jaar of 8 of 9 dat ie geworden is.
In ieder geval kregen we een nieuw katje en die eet alleen Kvv, met moeite een enkele keer een uit elkaar geplozen vleugeltje, moet ik helemaal alle vlees er zo'n beetje afsnijden en het in drie botjes verdelen, en dan heel soms als ze zin heeft...dus dat gemaal moet voor haar. En dan zijn er nog de toekomstige roofdiertjes, er liggen er  6 in een nestje en we houden er waarschijnlijk 3. Ik hoop dat ik die beestje wel aan de barf krijg! En dan is er ook nog een klein probleempje dat mijn 8-jarige dochter die kuikentjes zo zielig vindt...anders kocht ik die ook.
#2316007
Je dochter hoeft de kuikens zelf niet op te eten, dat scheelt. Vertel haar gewoon dat het een overblijfsel is (haantjes leggen immers geen eieren en hebben dus geen ander nut dan 'afval' te wezen) en het dan beter is om de katten ze te laten eten ipv dat ze dan levend in de hakselaar en alsnog in dierenvoer verdwijnen, maar dan hoogstens in een doodgekookt brokje. Of erger, als kippenvoer.
#2337155
Ik heb een Bomannetje gehad. Kost 45 euro excl. 7 euro vrzendkosten. Deze volstaat uitstekend voor kleine hoeveelheden en zachte botsoorten. Het motortje wordt echter warm na een kwartiertje en moet dan afkoelen om doorbranden te voorkomen. Officieel mag 'ie 10 minuten achtereen malen. Als je grotere hoeveelheden wilt malen kost  het daarom best veel extra tijd.
Ik heb mezelf daarom een poosje geleden getrakteerd op een Kenwood die op BARFplaats in de 'hondenafdeling' werd aangeprezen. Kostte bijna 200 euro. De vriend van forumlid Cindy de Wolf heeft er een aangepaste schijf bij ontwikkeld, uit RVS, die bij haar te bestellen zijn. Zonder die schijf kan de Kenwood geen vleesbot malen, maar mét gaat 'ie als vanzelf! Het gaat dus ontzettend snel nu én zonder pauzeren t.b.v. afkoelen. De gemalen voeding is fijn zonder tot smurrie te zijn geworden. Wil je het wel zo dun als mousse, dan moet je het vervolgens nog even door een kenwoodschijf malen. Maar dat is onder normale omstandigheden absoluut niet nodig.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door