Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2314900
mijn teefje voor 1e keer drachtig. ik probeer haar zoveel mogelijk met BARF te voeren ( normaal ook KVV en na 3 dagen weigering enkele dagen Farmfood brok alsof dit het lekkerste in de wereld was!) teefje voor dekking ca 23 kilo ( was iets meer dan normaal zo rond 22 kilo ) zitten nu in 5e week216  - a.s. woensdag 6 weken - voer zo'n 2,5 % normaal dus als ik het uitreken zou ze nu zo 575 gram per dag moeten hebben, volgens mij dan vanaf 6, 7 weken 20% meer ( verwacht niet dat het heel groot nest wordt op echo 3-4 gezien ) hoe vinden jullie dan mijn volgende menu:

dag 1: eendennek ca 485 gram en lamshart 225 gram
dag 2: stuk van kalkoendrumstick met bot 216 gram, groentemix 100 gram, eendenlevertjes 120 gram en kalkoenvlees 190 gram
bovenstaande zaterdag en zondaggegeven, vandaag maandag dus dag 3 ( met bovenstaande dagen heb ik al teveel gegeven resp. 710 en 626 gram dus zal ik andere dagen minder moeten geven, als ik uitga van %
dag 3: hertensnijsel met groentemix en runderpens
dag 4: runderstrot
dag 5: zalmstaart gepureerd met karnemelk en eitje ( kan dit nog steeds met schaal en al? ) als ze dit wil eten, vorige week met moeite binnengekregen
dag 6: kipkarkas en konijnorgaantjes
dag 7: runderknars en rundvlees ( snijsel van strotten )
zit ik een beetje goed zo of moet ik vaker per week lever geven, heb begrepen dat dit goed is en hoe vaak per week ei en dan dit gewoon geven of moet eiwit gekookt ( in bieb erg lang artikel, wat nogal verwarrend werkte voor mij.

Nog leuker, waar vind ik menuutjes van andere forumleden die ook drachtige teef hadden / hebben? in bieb wel goede lijdraad artikel maar zou graag menuutjes willen. Ik beschik zelf verder nog over kippennekken, runderlever, runderhart, lams en geitenpens en omdat madammeke de geitensnippers niet moest heb ik nu mix bij Henk besteld zowel kilo lamsmix als geitmix met samenstelling  - even uit het hoofd 70/75% vlees vlees, 20/25% bot en 10/5% orgaan. Suggesties en tips welkom, alvast bedankt
Door Lizzy
#2314916
Doordat je geen gewichten erbij hebt gezet van alles dat je geeft, kan ik geen percentages voor je uitrekenen en kan ik ook met de beste wil van de wereld niet zeggen of je genoeg lever geeft. Gedurende de hele dracht voer je ongeveer 2% van het totaal aan lever. Dat mag in de laatste weken van de dracht best 3% zijn. Maar meer zou ik niet geven.

Je kunt gewoon 2 keer per week een rauw ei geven. Ongekookt dus. Met schil.

Ik zou persoonlijk nooit mixen voeren. En al helemaal niet tijdens de dracht. Het is zaak dat je tijdens de dracht het beste van het beste voert. De allerbeste kwaliteit die je kunt krijgen/je kunt veroorloven. En de kwaliteit van het vlees in mixen is onbekend en alleen om die reden al een no-no. Maal dan zelf vlees en zachte vleesbotjes.....
Door saluki
#2315121
persoonlijk vind ik bijna een pond nekken per keer erg veel voor een teef van 23 kilo. Mijn teefje weegt 24 kilo en heb alleen (de kalk) dus bot hoeveelheid verhoogd tijdens de laatste drie weken. Ik gaf elke dag 200 vleesbot  en later 300 gram.

Lever geef ik altijd 1x in de week 150 gram ook nu. Verder voer ik tijdens de dracht het liefst zoveel mogelijk compleet, elke dag vlees, vleesbot en orgaan aangevuld met ei, twee keer per week, vis en groentemix  met noten en honing.  En uiteraard voldoende diersoorten geven.
Door faya
#2315147
lizzy hier de getallen voor de andere dagen:
dag 3 vandaag dus: 270 gram runderpens, 130 groentemix, 150 gram hertensnijsel
dag 4 runderstrotten zijn behoorlijk bevleesd, weg krijgen zowel luchtpijp als strot gewichten tussen 500-650 per keer
dag 5 ca 430 gram zalmstaart dan karnemelk om te malen ( zo eet ze niet ) eitje erbij
dag 6 kipkarkas 350 gram, konijnorgaan 200 gram
dag 7 runderknars 210 gram, 300 gram rundervlees ( snijsels van strotten )

dag 6 en 7 iets minder dan 575 omdat dag 4 en 5 er bovenuitkomen, bij zalm nog de karnemelk en eitje, op dag 5 in menu is het dan precies 6 weken, rond die tijd hoeveelheid verhogen of beter wachten tot week 7?
Na deze week hierboven zal ik dus minder bevleesd bot moeten gaan voeren ( naar ca 40% ) en koolhydraten moeten gaan geven als ik het goed begrepen heb.en dan na bevalling weer 50-6 bevleesd bot en geen koolhydraten.
Door Lizzy
#2315222
faya schreef: lizzy hier de getallen voor de andere dagen:
dag 3 vandaag dus: 270 gram runderpens, 130 groentemix, 150 gram hertensnijsel
dag 4 runderstrotten zijn behoorlijk bevleesd, weg krijgen zowel luchtpijp als strot gewichten tussen 500-650 per keer
dag 5 ca 430 gram zalmstaart dan karnemelk om te malen ( zo eet ze niet ) eitje erbij
dag 6 kipkarkas 350 gram, konijnorgaan 200 gram
dag 7 runderknars 210 gram, 300 gram rundervlees ( snijsels van strotten )

dag 6 en 7 iets minder dan 575 omdat dag 4 en 5 er bovenuitkomen, bij zalm nog de karnemelk en eitje, op dag 5 in menu is het dan precies 6 weken, rond die tijd hoeveelheid verhogen of beter wachten tot week 7?
Na deze week hierboven zal ik dus minder bevleesd bot moeten gaan voeren ( naar ca 40% ) en koolhydraten moeten gaan geven als ik het goed begrepen heb.en dan na bevalling weer 50-6 bevleesd bot en geen koolhydraten.
Runderstrot.... Altijd lastig om te bepalen waar je dat nou tot moet rekenen.... Ik kom tot de volgende percentages:

44% vleesbot
23% spiervlees (de helft van de strotten heb ik tot spiervlees meegerekend)
21% orgaanvlees
6% groenten
6% de andere helft van de strot, zeg maar kraakbeen)

Volgens mijn berekening voer je 7% pens. En dus 14% andere organen. En dat is dan lamshart, eendenlever en konijnenorgaan, waarvan mij dus niet duidelijk is wat daar precies in zit? Is dat het konijnorganenpakket? Dus hart, nier, lever, etc? Met de eendenlever voer je al 3% van het totaal aan lever. Zeker voor het begin van de dracht is het dus niet nodig om daar nog konijnenlever bij de te geven.

Op zich is 21% orgaanvlees, waarvan 7% pens prima hoor. Voor nu en voor aan het eind van de dracht en voor na het werpen. Aangezien je volgens mij al voorbij bent aan de eerste fase van de dracht, zou ik aan je orgaanvlees zoals je dat nu geeft niks meer veranderen.

De laatste 2 a 3 weken van de dracht ga je minder vleesbot voeren. Zo'n 30% a 40%. Jij mag dus zeker wel iets minder gaan geven, de laatste 2 a 3 weken van de dracht. En je mag daarvoor in de plaats dus wat meer koolhydraten gaan voeren. Bijv. wat zilvervliesrijst, havermoutvlokken en koolhydraatrijke groenten/fruit (zoete aardappel, wortel, boontjes, appel, banaantje - banaan niet mengen met vlees, kun je goed op de nuchtere maag geven). Ik denk dat je prima 10% minder vleesbot kunt gaan voeren en dan 10% meer koolhydraten. Je kunt ook heel prima 5% koolhydraatrijke groenten gaan voeren ipv "normale groentenmix" en dan 5% koolhydraat in de vorm van havermout en zilvervliesrijst. Dat is samen 10% en dat is prima.

Als je hond dan bevallen is, dan moet het percentage vleesbot echt weer omhoog. Ik zou naar 50% gaan. Je kunt dan wel wat minder koolhydraat gaan voeren. Ik zou 6% doen. In de vorm van koolhydraatrijke groenten/fruit (ook hier is banaan weer lekker, voor op de nuchtere maag). En dan stoppen met koolhydraat zoals rijst en havermout. Ik zou ook wel rauwe geitenmelk met rauwe honing gaan geven. Dat geeft extra vocht en suikers, dat is belangrijk als er gezoogd wordt. Op zich zou een teef na het werpen geen koolhydraat meer nodig hebben, zeggen ze, maar de ervaring leert dat het glucose-peil tijdens het zogen toch wel naar beneden kan schieten en dat houd je met die 6% koolhydraatrijke groenten + honing goed op peil. Honing bevat veel koolhydraat.

Kun je hier een beetje mee uit de voeten?
Door faya
#2315741
hartstikke fijn die tips en berekening van jou! bedankt, ga vandaag zilvervliesrijst en havermout ( is dit zelfde als havermoutvlokken) kopen! Waarom banaan niet mengen met vlees, oeps heb ik van de week door groentemix gedaan... Geitenmelk - voor na bevalling - kan ik wel regelen en had ik ook al op lijst staan, zijn hier genoeg geitenboeren in de buurt. Rauwe honing...neem aan dus niet honing die ik in huis heb vanuit supermarkt? Kan ik dan nu ca 20% meer gaan voeren - kom dan uit op ca 690 per dag of is dat nog te vroeg,dus nog wachten tot woensdag 25 april dan 7 weken na dekking? Wat betreft konijnorgaan wat je vroeg is idd hart, levertjes, nier en long mix van Richard Versvoeding / Henk. Ga even knutselen en rekenen en geef dan nog even vervolgmenu op voor volgende week, kan je dan nog eens kijken?
Door Lizzy
#2315743
faya schreef: hartstikke fijn die tips en berekening van jou! bedankt, ga vandaag zilvervliesrijst en havermout ( is dit zelfde als havermoutvlokken) kopen! Waarom banaan niet mengen met vlees, oeps heb ik van de week door groentemix gedaan... Geitenmelk - voor na bevalling - kan ik wel regelen en had ik ook al op lijst staan, zijn hier genoeg geitenboeren in de buurt. Rauwe honing...neem aan dus niet honing die ik in huis heb vanuit supermarkt? Kan ik dan nu ca 20% meer gaan voeren - kom dan uit op ca 690 per dag of is dat nog te vroeg,dus nog wachten tot woensdag 25 april dan 7 weken na dekking? Wat betreft konijnorgaan wat je vroeg is idd hart, levertjes, nier en long mix van Richard Versvoeding / Henk. Ga even knutselen en rekenen en geef dan nog even vervolgmenu op voor volgende week, kan je dan nog eens kijken?
Havermout is prima. Banaan met vlees gaat soms gisten op de darmen. Is voor een keertje niet erg hoor! Neem, niet die honing van de supermarkt. Die is verhit geweest. Voor goede honing ga je naar de natuurvoedingswinkel/reformwinkel of bestel je via de Tuinen. De honing van De Traay is altijd koud geslingerd: http://www.detraay.nl/.

Pas vanaf week 7 ga je meer voeren:
"Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren. Afhankelijk van de behoefte van de teef en of zij een groot of klein nest gaat krijgen zul je ongeveer 20% a 30% meer voer moeten gaan geven. Na de bevalling gaat de hoeveelheid voer pas echt fors omhoog. Een te dikke teef tijdens de bevalling bevalt minder makkelijk dan een teef die niet te dik is. Te dun is niet goed maar te dik ook beslist niet. Na de dracht mag zij zo vaak en zoveel eten als ze wil, zeker wanneer ze een groot nest heeft. Het mooiste is om de bevallen teef weer snel op haar gewicht (of ietsjes meer) te krijgen dan voor de dracht".
Door faya
#2315791
heb me er even helemaal ingestort, rekenmachine erbij, eitje wegen, zalm wegen voordat karnemelk erdoor is gegaan om te malen: wil graag even menu voor komende 3 weken hebben. Hart kan je toch op 2 manieren benaderen, is toch ook spiervlees? en pens wordt toch afhankelijk van welke methode je aanhangt, ook gezien als compleet? Voordat de kleine drachtig was, gaf ik mijn honden ( ik heb er nog 2 – oudjes die half BARF half Cavom brok eten / aten, want oudste = 15 jaar,  heb ik helaas helemaal op brok overgezet omdat hij erg veel problemen kreeg met ontlasting, diarree of verstopping) 1 x per week pensdag en ze kregen dan 500-600 gram per dag pens ( dus de 22/23 kilo hond en de andere is ca 23/24 kilo ).
Koolhydraatgroente: boontje, sperziebonen goed of? Ga ook naar die bataten kijken, zal Turk wel eens kunnen verkopen denk ik.
Door Lizzy
#2315796
Hart is orgaanvlees. Als je er teveel van voert (in de hoeveelheden als spiervlees), is je menu uit balans. En dus reken je hart veiligheidshalve als orgaanvlees. Pens is orgaanvlees en het is absoluut niet compleet. Iets is pas compleet als alle voedingsstoffen er in zitten en je dat voer alleen kunt voeren. Probeer dat niet met pens want dan krijg je een ongelukkige hond en pups. En dus is pens niet compleet, punt.

Sperzieboontjes zijn prima. Ik geef ze zelf niet rauw omdat mijn honden ze dan niet te eten vinden.
Door faya
#2316576
vandaag dus de zalm gegeven, maar als je die 430 gram wilt malen heb je al gauw 100 aan karnemelk erbij, eitje + knoflook erdoor en kwam nu op 582, helft heeft ze braaf op en andere helft geef ik dan vanavond. Die 100 gram karnemelk zie je neem ik aan ook als zuivel of is dit te mager?

vanaf morgen tot en met volgende week woensdag dus nog ca 575 per dag ( 2,5 % van 23 kilo ) dan woensdag 7 weken dus extra voeren hieronder voor komende week:
dag 1 ( gewoon zoals ik het al had ingedeeld bij dag 6 ) kipkarkas 350 gram, 200 konijnorgaanmix
dag 2 runderknars ca 300 gram en rundvlees 200 gram, banaantje op nuchtere maag, volgens mij iets van 100 gram
dag 3 100 gram eendenlever, 250 gram runderhart,  ca 200 koolhydraat groentemix met havervlok, karnemelk ( om te kunnen malen ), wortel  sperzieboon en eitje
dag 4 kipnek 240 gram, hertensnijsel 230, ca 100 gram zilvervliesrijt met lepel turkse yogurt
dag 5 geit of lamspens 300 gram, 250 gram gemalen sardientjes
dag 6 kalkoendrumstick 300 gram, ca 200 gram kalkoen vlees en 100 gram zilvervlies met turkse yogurt
dag 7 zalm gemalen, met ei, karnemelk, knoflook samen circa 600 gram, wv eitje 60 en karnemelk 100

dan voor donderdag ( dan 7 weken + = 51e dag ) wordt dan weer dag 1 die 20% meer of wordt dit dan toch wel beetje erg veel voor klein hondje ( staat bij 20-30% meer afhankelijk van grootte nest dus ik ben al uitgegaan van klein nest ) Voor de komende week doe ik er dan ook geit bij - ga die bij vriendin malen. Zit ik nu wat beter met minder bot% ( Lizzy gaf aan 30%, maar in bieb 30-40 dus daarom dacht ik dat ik aanvankelijk ook gewoon goed zat ) en koolhydraten meer
Door Hanny
#2316603
Heel simpel gedacht.
Ik voer mijn dragende teven gewoon wat ze altijd eten en dat wordt wat meer als er uit hun gewicht blijkt dat ze dragend zijn, dan krijgen ze van het zelfde ietsje meer. Tegen het eind van de dracht soms dubbele hoeveelheid. Hangt er van af, hoe ze er uit zien. Mager op de ribben en een ballon buik, nou dan maar wat meer voer, als ze willen.
Op het eind wat minder bot en meer vlees en  dan praat ik over net vlees, geen vette purrie en dat is het.
Helemaal geen karnemelkse vissoep. Gewoon gemalen vis (malen we zelf).
Om het mezelf makkelijk te maken geef ik tijdens de "meer eten periode" ook wel wat kvv bij. In onze vriezer zit alles in pakjes voor vier kleine honden en dan is er soms net iets meer nodig.
Ze eten wel dagelijks groenten met een eitje er door. Zit ook in "vier honds" bakjes, de drachtige  teef krijgt dan een groter schepje dan de andere dames.
We houden het  simpel, wat goed is voor gewoon is ook goed tijdens de dracht, dan hoef je ook helemaal geen ingewikkelde berekeninge te maken
Geen honing, geen kwark, geen banaan.
Tot nu toe bevalt dat prima.
Als de pupjes er zijn, eigenlijk hetzelfde verhaal. Veel van wat ze altijd al eten. Goede kwaliteit en dat is het.
Wel wat verdunde pupmelk, dan drinken ze lekker veel.

veel plezier met je dik wordende dame.
Hanny
Door faya
#2317436
heb de bataat of zoete aardappel ook te pakken gekregen. Doe ik deze rauw en met schil door de groentemix? Watbetreft rauwe geitenmelk met ruawe honing na de dracht, dit is voor de teef, kun je pups ook rauwe geitenmelk geven of niet?
Door Lizzy
#2317649
faya schreef: heb de bataat of zoete aardappel ook te pakken gekregen. Doe ik deze rauw en met schil door de groentemix? Watbetreft rauwe geitenmelk met ruawe honing na de dracht, dit is voor de teef, kun je pups ook rauwe geitenmelk geven of niet?
Je kunt de pups na 4 weken inderdaad ook rauwe melk geven.
Door Lizzy
#2317661
faya schreef: vandaag dus de zalm gegeven, maar als je die 430 gram wilt malen heb je al gauw 100 aan karnemelk erbij, eitje + knoflook erdoor en kwam nu op 582, helft heeft ze braaf op en andere helft geef ik dan vanavond. Die 100 gram karnemelk zie je neem ik aan ook als zuivel of is dit te mager?

vanaf morgen tot en met volgende week woensdag dus nog ca 575 per dag ( 2,5 % van 23 kilo ) dan woensdag 7 weken dus extra voeren hieronder voor komende week:
dag 1 ( gewoon zoals ik het al had ingedeeld bij dag 6 ) kipkarkas 350 gram, 200 konijnorgaanmix
dag 2 runderknars ca 300 gram en rundvlees 200 gram, banaantje op nuchtere maag, volgens mij iets van 100 gram
dag 3 100 gram eendenlever, 250 gram runderhart,  ca 200 koolhydraat groentemix met havervlok, karnemelk ( om te kunnen malen ), wortel  sperzieboon en eitje
dag 4 kipnek 240 gram, hertensnijsel 230, ca 100 gram zilvervliesrijt met lepel turkse yogurt
dag 5 geit of lamspens 300 gram, 250 gram gemalen sardientjes
dag 6 kalkoendrumstick 300 gram, ca 200 gram kalkoen vlees en 100 gram zilvervlies met turkse yogurt
dag 7 zalm gemalen, met ei, karnemelk, knoflook samen circa 600 gram, wv eitje 60 en karnemelk 100

dan voor donderdag ( dan 7 weken + = 51e dag ) wordt dan weer dag 1 die 20% meer of wordt dit dan toch wel beetje erg veel voor klein hondje ( staat bij 20-30% meer afhankelijk van grootte nest dus ik ben al uitgegaan van klein nest ) Voor de komende week doe ik er dan ook geit bij - ga die bij vriendin malen. Zit ik nu wat beter met minder bot% ( Lizzy gaf aan 30%, maar in bieb 30-40 dus daarom dacht ik dat ik aanvankelijk ook gewoon goed zat ) en koolhydraten meer
Je voert nu 3770 gram per week. Als je 20% meer gaat voeren, dan betekent dat dus volgens mij snelle berekening: 1% van 3770 = 37.70 * 20% = 743 gram per week meer. Dat is ongeveer 100 gram per dag meer. Dus in plaats van ongeveer 530 gram per dag, ga je 630 gram per dag voeren. Dat is toch niet zo heel veel meer? Hoeveel weegt jouw hond eigenlijk?

Goed, je menu. Je voert nu de volgende percentages:
47% vleesbot
22% orgaanvlees
17% spiervlees
13% groenten/koolhydraten

De extra's heb ik niet meegerekend (ei, karnemelk, yoghurt).

Ik weet niet, maar ik denk dat we aan een andere berekening komen... Ik vind dit nog steeds teveel vleesbot voor aan het eind van de dracht. Ik zou de runderknars laten varen (die heb ik tot vleesbot gerekend, runderknars is weer wat anders als runderstrot). Zonder runderknars zit je op 39% vleesbot. Ik zou dan 300 gram meer spiervlees gaan geven. Dan zit je op 25% spiervlees. Of je gaat 100 gram per week meer koolhydraten/groenten voeren (zit je ongeveer op 15%) en 200 gram meer spiervlees (zit je op ongeveer 22%).
Door faya
#2318066
hoi Lizzy,
Ja, we komen inderdaad aan andere berekening, kan dan vast niet tellen, ga het even uitpluizen hieronder:
Als ik alles boven optel, voor banaan 80 genomen, vanochtend gegeven nuchtere maag kom ik aan 4030 ik heb wel eitjes geteld en karnemelk deels want soms iets meer nodig om groentemix smeuïg te maken. Faya woog voor dekking 23 kilo ( normaal 22 kilo was ietsje zwaarder ) voer 2,5 % kwam dan uit op 575 per dag x 7 = 4025 per week

Percentages: 30% bot    =  1207, 21% orgaan = 845, 5% koolhydraat groente: wortel, sperzieboon, bataat en 5% koolhydraatmix met zilvervliestrijs en/of havermout ( bij de mixen dan ook evt. eitje, karnemelk om te pureren ) = 2 x 201 + 402, 19% vlees = 765, vette vis  15% = ca 600, zuivel  5% = ei, karnemelk = 200 ( zal iets meer zijn want 2 eitjes is al meer dan 100 en karnemelk heb ik meer nodig.

Ik heb in het menu volgende dingen gegeven:

Bot= 350 kipkarkas, 300 runderknars, kippennek 240 en kalkoendrumstick 300, samen 1190, dus minder dan 30%
Orgaan=200 konijnorgaan, 100 eendenlever, 250 hart, 300 pens = 850 , dus ca 21%
Vlees= rundvlees 200, hertensnijsel 230, kalkoenvlees 200 = 630 is te weinig, 16% zou rond 765 moeten zijn maar compensatie door 2x vette vis
Vis= zalm ca 500 +sardientjes 250 = 750, is te veel zou 600 moeten zijn = 19% ( deze week compensatie vlees )
Koolhydraatmixen: 200, 100, 100 =400 = 10%
Hou dan nog 4% over = zuivel, te weten eitjes, karnemelk en turkse yoghurt

Reken jij zalm staart ook tot bot misschien? Zit ik daar fout?
Wat nou met die bataat, schillen en koken of zo met schil, rauw door die mix?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door