Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2308571
ik wil graag weten hoe lang je mag zwemmen met drachtige hond. Graag mensen die hier zelf ervaring mee hebben. Het gaat dan uiteraard om zwemmen in schoon water en gewoon recreatief dus als afkoeling of goed voor lijf en spieren. Hoor hierover zoveel verschillende meningen maar zijn toch allemaal wat vaag, zelfs bij dierenarts.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2311391
Ik zou het niet doen.
Mijn teef heeft bij mijn laatste nestje toch een virusinfectie opgelopen, waardoor er 5 van de 8 pups afwijkingen/tjes hadden.
Met haar ben ik zeker de laatste 4-5 weken echt voorzichtig geweest, daarvoor heeft ze wel mogen zwemmen, mee naar bos etc. Dat doe ik dus never nooit meer.
Door Do
#2312637
mijn teven verbiden te gaan zwemmen zou meer stress opleveren dan me lief is, of ik ze oet in een glazen kooi stoppen :biggrin2:

hier gezwommen tot ongeveer 7 weken, daarna wilde zelf niet meer ( ook niet echt wandelen, vanwege de buikomvang)
Door crutz
#2312816
doe gewoon mn ding met een drachtige teef, enkel geen zware trainingen meer, maar dat lijkt me logisch...dus ja, zwemmen mogen ze ook gewoon...is niet iets heel onnatuurlijks, dus zie niet in waarom het te verbieden...
Door faya
#2314891
bedankt, fijn dat er wat reactie op mijn vraag binnenkwamen en zoals verwacht heel verschillend. Heel naar berichtje van Choopy met die virusinfectie, maar je weet niet of dit door zwemmen kwam of door wandelen in bos, kan net zo goed door uitlaten in de wijk waar veel honden lopen en uitgelaten worden. Zelf ben ik ook meer voor teefje zo normaal mogelijk laten leven, voor mij echter 1e keer dekking en je wilt natuurlijk niets fout doen. Wel ben ik met haar - omdat ze vaak met veel tumult, rennend en springend te water gaat - samen het water ingelopen zodat we al dieper stonden en dan pas bal gegooid zodat ze zelf niet echt meer full gas erachter aan kon gaan. Ze krijgt toch al minder beweging / afleiding als normaal want dan trainen we zeker 3x per week voor de jachttraining en doe ik eigenlijk wel elke dag iets leuks met haar, met dummy of balletjes, verzin het maar.
Door faya
#2317244
nog even vraagje aan Flat en Crutz: neem aan dat jullie uit ervaring spreken en dus zelf nest(en) hebben gehad, waarbij hond vooraf gewoon gezwommen heeft? Mijn dametje is nu 6 weken en nog stikkie actief, wel een beetje eng in bos wandelen, zeker als je dan met vriendin gaat die jonge speelse labrador bij zich heeft. Dat spelen met andere honden laten jullie dat ook toe - ik heb het in dit geval afgeremd want zou veels te wild gaan. Qua wandeling gaan we gewoon nog zeker 45 - 60 minuten wandelen in het bos en fiets ook nog met haar, zo'n 15 minuten ( niet drachtig soms wel 40 minuten of meer ) en dan gezapig tempo. Hebben jullie hier ook ervaring mee of fietsen jullie nooit met hond?
Door crutz
#2321318
Ik fok sinds 2005, qua KNPV training leg ik mijn dames na de dekking wel stil, maar wandelen & spelen (met bekende honden) niet. KNPV training niet vanwege de fysiek, maar de druk die ik er op leg. Thuis wat bijtwerk doen we ook gewoon, evenals apporteren (op de grond & in t water)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2321525
crutz schreef: doe gewoon mn ding met een drachtige teef, enkel geen zware trainingen meer, maar dat lijkt me logisch...dus ja, zwemmen mogen ze ook gewoon...is niet iets heel onnatuurlijks, dus zie niet in waarom het te verbieden...
Zo dacht ik eerder ook hoor. Totdat Angels vorig jaar na daags ervoor gezwommen te hebben een vette mastitus ontwikkelde die haar het nest koste. Dat was op de 57ste dag, dus officieel ook nog even te gaan en ik zag er ook het gevaar niet van in. Nu hoeft het ook niet per definitie van het zwemmen gekomen te zijn, maar als je dan hoort dat als het melkpakket volschiet, dat er maar 1 krasje hoeft te zitten waar een plons vuil naar binnen kan, dan is zwemmen  of ruim pootje baden zeker niet bevordelijk.
Dus de volgende keer mag ze nog steeds veel, maar gezwommen wordt er niet meer in de nadagen van de dracht.
Door crutz
#2321554
Angelique schreef: Zo dacht ik eerder ook hoor. Totdat Angels vorig jaar na daags ervoor gezwommen te hebben een vette mastitus ontwikkelde die haar het nest koste. Dat was op de 57ste dag, dus officieel ook nog even te gaan en ik zag er ook het gevaar niet van in. Nu hoeft het ook niet per definitie van het zwemmen gekomen te zijn, maar als je dan hoort dat als het melkpakket volschiet, dat er maar 1 krasje hoeft te zitten waar een plons vuil naar binnen kan, dan is zwemmen  of ruim pootje baden zeker niet bevordelijk.
Dus de volgende keer mag ze nog steeds veel, maar gezwommen wordt er niet meer in de nadagen van de dracht.
vanaf dag 56 gaan ze hier ook gewoon de werpkennel in & niet meer mee naar lange (bos) wandelingen oid, maar lekker thuis op de wei en thats is.....dan willen ze vaak ook niet meer, de meeste van mijn teven zijn zich dan al flink aan het voorbereiden, dat start rond dag 55-56 en de meeste hier zijn tussen dag 59-61 bevallen...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2321816
crutz schreef: doe gewoon mn ding met een drachtige teef, enkel geen zware trainingen meer, maar dat lijkt me logisch...dus ja, zwemmen mogen ze ook gewoon...is niet iets heel onnatuurlijks, dus zie niet in waarom het te verbieden...
Tot aan de 56ste dag dan, er maar vanuitgaande dat je geen zwemvijver in je wei hebt.
Door crutz
#2321842
Angelique schreef: Tot aan de 56ste dag dan, er maar vanuitgaande dat je geen zwemvijver in je wei hebt.
nog niet nee ;-)
overigens wel een sloot naar de buren (modder sloot, staat niet vaak veel water in) waar ze in gaan staan om uit te drinken, dat verbied ik ook niet...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door