Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Evy_JD
#2311825
Goede morgen,

Sammie heeft sinds de overstap op vers last van zijn anaalklieren, ze zijn nu 2x ontstoken geweest en nu volgens mij weer.
Vanavond heb ik een afspraak staan met de DA maar ik wil liever niet weer een AB-kuur geven.
Inmiddels heb ik al meerdere dingen geprobeerd, vleetbot verhoudingen veranderd, psylliumvezels en verhoogt groente gehalte en een detox kuur. (niet allemaal tegelijk uiteraard, maar het afgelopen jaar)
Ik lees dat er mensen ervaring heben met homeopatische middelen als siicae e.d. maar omdat Sam ook al puur pollen gebruikt wegens een pollen allergie, durf ik dat niet aan op eigen houtje dus ben ik aan het zoeken naar een goede holistische DA.
Maar eerst vanavond, kan ik vragen om een lokale AB zalf oid?
Of is een orale kuur echt nodig?

Groetjes Evy
Door Evy_JD
#2314585
Uiteraard allang geweest.. de Da welke volgens eigen zeggen niet negatief staat tegen over barf wilde me eigenlijk wel een zak pro fibre royal canin mee geven.. want zoals hij inderdaad treffend zei op brokken heeft hij hier nog nooit last van gehad. En voor sommige honden is barf gewoon niet geschikt.
De brokken heb ik toch afgeslagen, maar ik ben toch even gaan kijken naar hoeveel vezels er nou in de hondenbrokken zitten en dat is nogal wat.
Met Sammies gewicht en het vergelijken van verschillende brokken ben ik uitgekomen op zo'n 4,5 pure vezel per dag.

Zou het zijn dat hij dat mist?

Uiteraard geef ik groentenmix, maar zijn die vezels niet al helemaal tot pulp vermalen?

Ik zou als ik extra vezels toe wil voegen uitkomen op de volgende percentages:
40 % vleesbot
12,5 % pens (iets meer voor extra ondersteuning van de darmflora)
2,5 % lever
2,5 % nier
2,5 % hart
10 % groentenmix
10 % ruwe vezel
20 % spiervlees

De ruwe vezel = 15 gram bijv. noten / pitten niet te fijn gemalen (beetje op slaan met een hamer denk ik  :D )
En extra 50 gram ongemalen groenten (bijv. wortelen en sperziebonen)

Dan zou hij uit komen op een gemiddelde van 4,5 gram ruwe vezel per dag.
Dan krijgt hij uiteraard ook nog zijn groentenmix maar dat is dan voor de vitamientjes en niet voor de vezels.
En verder dagelijks een klein beetje kokosolie ter ondersteuning.

Heeft iemand hier ideeen over?
Door Evy_JD
#2314944
Die had ik indd al eens gezien en alle ingredienten gegoogled.
Het zijn een soort van enzymen die eiwitten af breken en ook in bijv. ananas voorkomen, snapte er de zin niet zo van.
Of heb je er goede ervaringen mee?
Door Evy_JD
#2315596
Ahh ok, ik heb dat ook gelezen en de ingredienten bekeken, deze hielpen bij de stofwisseling, er is echter niks mis met Sam zijn stofwisseing.
Zijn ontlasting was altijd prima, op vers, op brok en op kvv, alleen na pens of vis  was de ontlasting wat dun, op vers was de ontlasting wel veel minder dan op brok.
Het enige ingredient wat het verschil kan maken  bij brok en vers lijkt me de vezels.
Cavom (wat hij kreeg) bestaat voor bijna 50 % uit kh en een ruime hoeveelheid vezels.
Nu ik begonnen ben met extra vezels poept hij elke ronde (4x) en normale ontlasting.. Op cavom was dit iets minder (2 a 3x x denk ik), maar goed hij heeft al enige tijd geen vezels gehad. en ik voer even 2x daags kvv ivm zijn pijnstillers.
Op enkelt vers poepte hij vaak maar 1x.
Hij poept ook wat raar het liefst zo hoog mogelijk met zijn poot omhoog. misschien dat de klieren het daardoor ook moeilijker hebben?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door