Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eira
#2314174
Eergisteren heb ik twee hele mooie Canadese Ganzen opgehaald, er ligt er al één in de koelkast te ontdooien.
De ganzen zijn helemaal compleet en omdat Eira nog nooit gans heeft gehad en ook nog nooit iets in vacht/veer wilde ik de eerste zelf portioneren en als ze het lekker vindt mag ze de volgende in zijn geheel proberen.

Ik haal in ieder geval de nek, filets, benen, maag, lever, nieren en het hart eruit/eraf om te voeren. Kan ik ook kop (met snavel?), karkas, vleugels en de botten van de benen (zonder voetjes) voeren of zijn deze botten te hard? Eira is een Hollandse Herder van 7,5 maand en eet zonder problemen konijn, haas en eend met vleugels (is dit qua hardheid te vergelijken?)

Alvast bedankt!
#2314184
Het beste is om even je snoeischaar te gebruiken en te testen , zo doe ik het in elk geval wel met ganzen . De ganzen die ik tot nu toe heb gehad kwamen allemaal door mijn snoeischaar test heen . Ik heb twee van mijn honden de koppen en snavels eens gevoert , maar bij beiden viel dat niet helemaal lekker qua vertering , die krijgen ze dus niet meer .
Ik geef ze bij karkas wel een ruime hoeveelheid spiervlees erbij , of bv pens . Het is wel iets scherper , en bv pens pakt dat a.hw goed in . Maar ze vinden het wel erg lekker . Ook de organen etc .
Door Eira
#2314363
Gans nr.1 ligt inmiddels in stukjes in de vriezer. Ik heb de benen, nek, filets, karkas en de organen (hart, maag, lever) genomen. De snoeischaartest moet ik nog doen maar eerst maar eens kijken of mijn voedsel criticus überhaupt een stukje filet lust ;)
Door johanna25
#2314380
Er zijn twee soorten canadese ganzen, de kleine en de grote, mocht je twee grote hebben dan heb je meteen een met een zwaan vergelijkbare gans te pakken, flink zwaar en daarma heb je ook meteen te maken met behoorlijke stevigere botten.
Even opletten dus.
Verder mis ik in je verhaal het voeren van de loopvoetjes, hier zit veel keratine in en dat is volgens de da erg goed voor huid en haar (zit ook veel in shampoo let maar op de tv reclame)
Nekken worden ook vaak met de veertjes eraan gegeven ook vanwege de keratine.

succes met je ganzen ik zou zelf ook een filet opeten (3 uur sudderen in water en bouillon en in 2 cm plakjes en daarna met zout en peper ff in de croma, let op je vingers). ;)
Door Eira
#2314439
Ik heb twee kleine exemplaren geloof ik (de kleinste was in zijn geheel zo'n 2,5 kilo). De voetjes heb ik al weggedaan maar van gans nr.2 zal ik ze voeren. Goed idee van de filets, gans is erg lekker :D
#2314941
Eira schreef: Ik heb twee kleine exemplaren geloof ik (de kleinste was in zijn geheel zo'n 2,5 kilo). De voetjes heb ik al weggedaan maar van gans nr.2 zal ik ze voeren. Goed idee van de filets, gans is erg lekker :D


Ganzen van een 2,5 kg vind ik zelf de fijnste om te voeren aan mijn honden . Ben benieuwd wat jouw hond ervan vind als hij het eten mag .

Ik sloop ze altijd , ik heb hier o.a een teefje van 7 kilo en die eet natuurlijk geen gans van 2,5 kilo op ( al zou ze dat best willen hoor  :biggrin2: ) Zij knaagt het prima weg . Mijn oudste van 10 + geef ik dan bv weer een stuk van de borst , de nek etc . Dat is natuurlijk weer wat zachter dan het rugstuk . Mijn jongste Bulldog knaagt het rugstuk ook prima weg . Ik geef de twee jongsten wel exact het perentage vleesbot bij gans , dan gaat het bij hen het beste .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door