Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2314305
Een aantal jaren geleden kwam een zakenrelatie van ons terug uit Bulgarije met een bijzonder opmerkelijk verhaal
over een onbekend berghondenras dat als veedrijvers en kuddebeschermers leefden in een toen nog onbekend en ontoegankelijk berggebied.

Omdat ik toen net een paar jaar barfde met onze honden viel ik van m'n kruk van verbazing toen hij vertelde dat deze honden op  volstrekt vegetarische maaltijden leefden.
Hij had ze zelf gezien ,ze leken op  Kaukasische Owcharka's,maar waren toch anders.
Er waren rond die tijd nog ongeveer 200 van deze honden .
Hoeveel  er nu nog zijn  weet ik niet.

Ze waren idd.  heel groot ,kregen 's morgens een bord pap met haver en tarwe en er werd hem verteld dat ze zomaar 20 jaar of ouder konden worden.
Het was niet ongewoon dat teefjes nog puppies wierpen op de leeftijd van 16 a 17 jaar.
De leefomstandigheden in die streek zijn hard.
Ze kunnen moeiteloos tientallen kilometers per dag afleggen zonder moe te worden.

Ik heb sindsdien geprobeerd om meer info te achterhalen over deze opmerkelijke honden
en ontdekt dat dit ras inmiddels samen met de paarden en de schapen uit deze bergstreek onderdeel is geworden van een natuurbeschermingsprogramma
Nog steeds zijn ze zeer onbekend .
Er is inmiddels wel een Nederlandstalige site met meer info.
Ook zijn er honden naar de V.S. ge -exporteerd om op grote ranches te werken.

De honden zijn totaal ongeschikt om in een druk land als  Nederland als huishond te houden.
Ze horen daar in de bergen hun werk te kunnen blijven doen,maar dat wordt steeds moeilijker.
Er komen steeds meer van deze honden als zwerfhonden naar de stedelijke gebieden in Bulgarije waar ze soms opduiken
bij organisaties die straathonden redden.

Ik weet ook niet of er ergens wetenschappelijk onderzoek bekend is hoe het verteringsstelsel werkt van deze honden.
Daarom ben ik ook erg benieuwd of jullie hier ooit van gehoord hebben .
Laatst gewijzigd door Daantje op vr 27 apr 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2314322
Ja ,anders geloven jullie me niet  :biggrin2:

De vertaalde info die daar staat is van oorsprong afkomstig van 2 Bulgaarse broers,
ik meen dat zij beiden oorspronkelijk bij dit Bulgaarse herdersvolk horen.
Deze zetten zich erg in voor het behoud van dit bijondere ras.

Hier is de link over de honden : Karakachan honden

http://www.karakachan.eu.org/      en dan eventueel onderaan klikken op rasbeschrijving

Overigens is de gehele site interessant .
Door Martine-Tom
#2314325
Heeft niks met geloven te maken, maar ik kende het gewoon echt niet, was wel nieuwsgierig.
Ik geloof je best hoor zou niet weten waarom niet  :)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2314327
Nou ,toen  ik dit voor het eerst hoorde geloofde ik m'n oren niet .
Vegetarische grote (!) honden die zo oud konden worden ....
Door ulla
#2314395
Ik ga dit zeker volgen, je had hier al eens iets over geschreven. O0
Wat ik vermoed is dat die mensen in die streken, en dus ook de honden veel gezonder leven dan wij, gewoon natuurlijker.
bedenk je eens wat wij en ook onze honden voor een bewerkt voedsel binnen krijgen.
Zelfs wild leeft hier lang zo gezond niet als dieren in pure onbewerkte natuur gebieden.

Misschien dat er in het voedsel wat die honden krijgen voldoende zit, echter hier zou ik mij er niet aan wagen om mijn honden zo te voeren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2314889
Nou, zo heel gek is het concept vegetarisch voeren niet. Kijk maar bij zooplus, daar zijn zo al 2 merken vegetarisch hondenvoer te koop. Honden kunnen daar op leven. Of je het moet willen is een tweede, maar het kan wel. En in de omstandigheden daar kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Bij katten kan het niet, omdat die absolute carnivoren zijn.
Door Anne in Zweden
#2315016
Kaela schreef: Nou, zo heel gek is het concept vegetarisch voeren niet. Kijk maar bij zooplus, daar zijn zo al 2 merken vegetarisch hondenvoer te koop. Honden kunnen daar op leven. Of je het moet willen is een tweede, maar het kan wel. En in de omstandigheden daar kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Bij katten kan het niet, omdat die absolute carnivoren zijn.
Ik denk dat Zooplus vegetarisch hondenvoer verkoopt om aan zeer principiële vegetarische of veganistische hondeneigenaren tegemoet te komen, niet omdat het een concept is dat zich als uitstekend alternatief voor traditionele brokken heeft bewezen. Bovendien vind ik de stelling dat het bij katten niet kan omdat dat absolute carnivoren zijn, vreemd. Een hond is dat toch ook? Die paar procentpuntjes groente die hij via de maag van zijn prooidier binnenkrijgt, of die handvol bessen die hij uit een struik plukt - dat kan toch niet de grondslag vormen voor het vermogen op een vegetarisch dieet te overleven?

Persoonlijk kost het me moeite te geloven dat honden die als veedrijvers en kuddebeschermers hun "brood" verdienen, en dus voor een volk werken dat vee houdt, helemaal vegetarisch worden gevoerd. Dat is voor zo´n volk toch extra werk, gewassen aanbouwen en bewerken (de honden eten haver- en tarwepap, blijkbaar) om hun honden te voeren? Ik vind dat niet logisch. Die mensen eten neem ik aan zelf vlees, anders zouden ze geen vee houden, maar zelfs als ze daarbij landbouw bedrijven voor hun eigen levensbehoeften, dan nog blijven er altijd botten en dingen over die ze zelf niet eten - die zullen ze dan voor het gemak toch aan de honden voeren, lijkt me.

En een sneaky stemmetje in mij zegt ook dat als er nog maar 200 van dat soort vegetarische honden zijn, dat dieet blijkbaar toch niet zó succesvol is... Maar goed, wat weet ik.

Interessant is het overigens wel.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 16 apr 2012, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2315151
Ja, ik vind het ook heel interessant.
Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat honden die vegetarische voeding krijgen op den duur allerlei vergroeiiingen
en ziektes krijgen .
En vooral ...dat ze niet oud worden.
Je geeft een carnivoor toch geen tegennatuurlijk voedsel,dus ik vind het dan wel logisch dat een vegetarische hond op den duur ziek wordt.


Dat er een paar jaar geleden nog 200 van zulke Karakachan honden rondliepen is nog best wel veel,gezien de weinige herders die daar nog hun bestaan hebben.
Zoveel honden die in zulke harde omstandigheden leven moeten wel sterk zijn denk ik dan .
Als ik dan kijk naar de grote hondenrassen tegenwoordig,nou die worden echt geen 19 of 20 jaar ,laat staan dat ze op hun 16e jaar nog puppen krijgen.

Hoe ze zo oud kunnen worden zonder ziektes op alleen maar tarwe-en haverpap met gekookte melk begrijp ik ook niet.
Bovendien lopen ze  ook nog es tientallen kilometers per dag zonder problemen.

Voor die herders is graan een kostbaar goed,kostbaarder dan vlees en daarom geven ze dit ook aan hun honden.
Hun honden zijn hen zeer dierbaar (dit in tegenstelling tot andere ,stedelijke gebieden in Bulgarije waar de honden zeer slecht behandeld worden)
Dus dan zijn 200 honden niet echt weinig voor zo'n dunbevolkt gebied met beren en wolven.

Vegetarische brokken voeren aan je honden zou ik zelf ook nooit doen .
Maar dat krijgen deze honden ook niet.Ze krijgen pap.

Ik heb begrepen dat ze geen vlees krijgen ,ook geen restjes.

Wat mij zo enorm verbaast is hoe zulke honden zo oud kunnen worden terwijl ze in barre omstandigheden leven op zulk voedsel .
Er is volgens mij geen enkel onderzoek gedaan naar hun voedingspatroon.
Hun leefgebied is wel eeuwenlang ongerept geweest.

Ik zou het graag eens met eigen ogen gaan bekijken ,maar dat is er nog niet van gekomen.
Door 202Spots
#2315256
Daantje schreef: Ze waren idd.  heel groot ,kregen 's morgens een bord pap met haver en tarwe en er werd hem verteld dat ze zomaar 20 jaar of ouder konden worden.
Het was niet ongewoon dat teefjes nog puppies wierpen op de leeftijd van 16 a 17 jaar.
Ik heb geen idee of dit alleen in dat gebied zo gaat, maar op ander sites staat andere info,
en het lijkt me toch wel vreemd dat zo'n groot ras, met of zonder vegetaries diet 20 jaar kan worden, dus ik geloof het niet zo.. :-\
Vind dit meer geloofwaardig:
"They have a typical life expectancy of 12 to 14 years with about 7 to 9 years as active working dogs."
http://brainz.org/karakachan-dog-breed/
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 16 apr 2012, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2315514
Ben het eens ,ik vind het ook vreemd hoor.
Ik heb ook nog es verder gespeurd naar meer info over deze honden en ook je link bekeken.
Veel sites geven algemene info over dat soort honden die allemaal wel wat van elkaar weg hebben.

Wat ik al eerder tegenkwam was dat deze Karakachan honden (de originele) regelmatig gebruikt worden om te kruisen met de Owcarka-achtigen en dat soort rassen om een soort Bulgarian Sheperd Dog te creeren ,
beter geschikt als huisdier en om leuk mee te kunnen showen  :-\

Dit soort  honden worden  ook gebruikt als Life Stock Gardians ,maar leven idd. minder lang.
Hoewel ik 14 jaar ook nog een mooie leeftijd vindt voor zulke flinke grote honden die hard werken.

Ik  heb toen ook van degene die daar was begrepen dat het echt alleen maar gaat om die specifieke Karakachans die nog
in dat bijzondere gebied leven en werken.
Hij heeft ook gezien dat ze pap kregen.Dat was ook de reden dat hij getriggerd raakte en mij dit vertelde.

Overigens kom ik nog geen engelstalige sites tegen die het over pap hebben als voeding,toevallig wel die nederlandstalige.
Dat zou kunnen komen doordat er ooit een paar Nederlandse stagiaires geweest zijn die meehielpen met het Natuurbeschermingsprogramma daar.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2316241
Anne in Duitsland schreef: Ik denk dat Zooplus vegetarisch hondenvoer verkoopt om aan zeer principiële vegetarische of veganistische hondeneigenaren tegemoet te komen, niet omdat het een concept is dat zich als uitstekend alternatief voor traditionele brokken heeft bewezen. Bovendien vind ik de stelling dat het bij katten niet kan omdat dat absolute carnivoren zijn, vreemd. Een hond is dat toch ook? Die paar procentpuntjes groente die hij via de maag van zijn prooidier binnenkrijgt, of die handvol bessen die hij uit een struik plukt - dat kan toch niet de grondslag vormen voor het vermogen op een vegetarisch dieet te overleven?
Waar vraag is, komt aanbod en ik ben het per direct met je eens dat een vegetarisch dieet niet wenselijk of optimaal is. Maar feit is wel dat het kan.
Een kat kan, als absolute carnivoor, geen koolhydraten verteren. Hoewel het voor een hond niet makkelijk is, kan een hond dat wel en daardoor kun je een hond dus op een plantaardig dieet zetten. Daarmee is een hond geen absolute carnivoor, maar een.... (en daar kan ik ergerlijk genoeg niet opkomen).

Even voor de duidelijkheid, ik pleit hier niet voor een vegetarisch dieet hoor. Ik zeg alleen dat het kan en er altijd mensen zijn die dit willen of door omstandigheden moeten doen.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2316276
Dat zou dus heeeeeeeel goed  kunnen!!!

Op dit topic heb ik inmiddels een aantal interessante reakties gehad .
Ook van mensen die weten welke honden en welke streek hier bedoeld wordt.

Ik heb  begrepen dat deze honden absoluut kleine prooien en klein wild eten en nageboortes van de schapen uit de kuddes.
Ze leven dus niet alleen maar op pap .
Per slot leven ze bij de kuddes en in stallen en op erven dus er valt regelmatig wat op te peuzelen.

Ik hoop hier binnenkort nog wat meer over te vermelden ,want ik zou ook graag dit raadsel opgelost zien.
Door Wendi
#2316322
nou, dat is dan dus al een end opgelost.
en voor dat laatste stukje: het schijnt dat ze veel groene thee drinken  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door