Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2311239
Bij het onderzoek is gekeken naar de voeding van honden en de leeftijd van overlijden.

Binnen de groep honden die overleden was aan ouderdom zijn de honden die verse voeding (barf, kvv) kregen vergeleken met honden die brok kregen. De leeftijd van overlijden verschilde niet significant van elkaar. Ook bij het samen nemen van verschillende groepen voedingssoorten zijn geen significante verschillen in overlijden gevonden.

Wel is er een significant verschil gevonden in de leeftijd van overlijden (aan ouderdom) tussen de groep honden die brok gevoerd kregen:
reuen en teven: 13.79
reuen: 13.89
teven: 13.74

en de groep honden die met de pot mee aten:

reuen en teven:  15.32
reuen: 14.56
teven: 16.00

Verder is er gekeken naar verbanden tussen hartziekten en voeding, en verbanden tussen kanker en voeding. Uit dit onderzoek is geen significant verband gebleken.

Ik denk zelf dat het nog een keer over moet worden gedaan als er meer honden in de versvleesvoer groep zitten. Nu was dat een vrij kleine groep.
#2311837
pearlsofpassion schreef: Mag ik even vragen wat er dan verstaan is onder overleden aan ouderdom?  :)

Staat kanker daarbij? En nierfalen?
Of is dat uitgesloten voor dat resultaat?
Is het dan ook getest met die honden ook in de vergelijking en is er dan wat gevonden?
Bij de vraag hoe de hond overleden is, waren dit de antwoordmogelijkheden:

ziekte = 1
ouderdom = 2
ongeluk = 3
vergiftiging = 4
kanker = 5
anders = 6

Als een hond aan kanker, nierfalen of een andere ziekte is overleden, duidelijk niet aan ouderdom, hebben mensen als het goed is gekozen voor 5 of 1.
#2311907
Lees ik nu hieruit dat ik de dus beter de hond met de pot mee kan laten eten dan brok voeren?
En dat brok en barf dus dan eigenlijk weinig verschil maakt en dus met de pot mee laten eten nog beter is dan barfen???
Ik ga er maar even vanuit dat ik het niet goed begrijp, maar anders sta ik echt even met mijn oren te klapperen...  :-\
#2311929
Nee, zoals Hitam aangaf is de groep van de barfers eigenlijk te klein.  Ik veronderstel dan de klein om gegronde conclusies te kunnen nemen?
Maar uit deze steekproef, blijkt dat inderdaad, maar enkel voor 'aan ouderdom' overleden. Of zou begrijp ik het toch ook.

Maar honden die enkel aan ouderdom overlijden, die mankeren dan niets?  Dan is het wel logisch dat ze oud worden.  Of wat valt dan onder 'aan ouderdom'. 
Zou het dan niet nuttiger zijn te vergelijken wat de invloed van de voeding is op het ontwikkelen van een aantal veel voorkomende dodelijke aandoeningen?  Want als honden nu van brok meer kanker ontwikkelen, zullen ze ook eerder sterven, maar dat zie je dan niet als je enkel de leeftijd op sterven van ouderdom vergelijkt.
En moet de grootte van de hond ook niet in rekening gebracht worden (eventueel opsplitsen in een aantal categoriën)?

Sorry hoor, ik vind het een razend interessant onderwerp, en ik ben een beetje opleidings-misvormd geloof ik.  :-\  Het is zeker niet de bedoeling om je onderzoek te bekritiseren. Er komen dan alleen steeds zoveel vragen bij me op (ik ga hier maar stoppen, want ik kan nog wel even doorgaan).  Het is dat ik zelf wetenschapper (bioloog) ben (van opleiding toch, ik zoek nog werk) en geleerd heb kritisch na te denken over resultaten enz... Ik weet dat je moet roeien met de riemen die je hebt en niet alles kan onderzoeken omdat er gewoonweg niet genoeg materiaal (honden in dit geval) voor handen is.  Dat besef ik echt wel hoor.  Maar ik kan het niet helpen steeds dat stapje verder te denken.  En ik vind het ongelooflijk interessant!  :biggrin2:
#2311934
wel erg interessant onderwerp. Ikzelf zou niet alleen waarde hechten aan hoe oud de hond wordt, maar juist aan hoe wordt de hond oud.
Tandsteen, kwalen, haaruitval etc. Ik voer niet zozeer vers voor een langer hondenleven maar een kwalitatief hoogwaardiger hondenleven.

Maar dat is natuurlijk helemaal moeilijk te onderzoeken.
#2311990
Sarah5 schreef: wel erg interessant onderwerp. Ikzelf zou niet alleen waarde hechten aan hoe oud de hond wordt, maar juist aan hoe wordt de hond oud.
Tandsteen, kwalen, haaruitval etc. Ik voer niet zozeer vers voor een langer hondenleven maar een kwalitatief hoogwaardiger hondenleven.
o begrijp met niet verkeerd hoor. Ik blijf vers voeren wat er ook gebeurd... Ik heb nu eindelijk een hond die blij is wanneer het voedertijd is. En ik krijg alleen maar complimenten in mijn omgeving over hoe goed ze er nu uitziet. Dus daarom is het me zeker niet te doen. Dat ze heel oud mag worden is alleen maar mooi mee genomen.
#2312379
Hier ook, ik krijg alleen maar leuke opmerkingen over kokkie. Kwaliteit van leven is bij kokkie toch sterk verbeterd.
Haar vacht is ook vol en mooi geworden.

Maar even wat anders.

- mensen eten.

Eten waarin vitamines zitten is goed, echter eten waarin kunstmatig vitamines is toegevoegd is niet goed.

Dr. moerman die nu overleden is vocht voor vers eten voor de mens. Hij zei ook, let niet op verpakkingen of merken maar kijk wat erin zit. Hij hielp kankerpatiënten met een bepaald diëet en er zijn mensen die later genezen zijn verklaard.

Nu met de hondenbrok, dmv gedroogd vleesmeel waarin alle nuttige voedingsstoffen zijn doodgekookt en later KUNSTMATIG zijn toegevoegd dat kan misschien op de korte termijn goed zijn maar niet op lange termijn.
En dan praten we niet eens waaruit dat vleesmeel bestaat.

Als de hond zo alles lekker vers krijgt, dat moet alleen maar goed uitpakken lijkt mij.
#2313209
zhiva schreef: Lees ik nu hieruit dat ik de dus beter de hond met de pot mee kan laten eten dan brok voeren?
En dat brok en barf dus dan eigenlijk weinig verschil maakt en dus met de pot mee laten eten nog beter is dan barfen???
Ik ga er maar even vanuit dat ik het niet goed begrijp, maar anders sta ik echt even met mijn oren te klapperen...  :-\
Nee, dat lees je niet. Een significant resultaat is niets meer dan een statistisch gegeven in een bepaalde dataset. Het significante resultaat dat hier gevonden is kun je niet vertalen in de woorden die jij gebruikt. Nergens staat iets over het een dat beter is dan het ander. Er staat alleen dat de gemiddelde leeftijd in een bepaalde groep sig verschilde van die van een andere groep. Niets meer en niets minder. En dat kan 1001 oorzaken hebben, waarvan voeding er 1 is :)
#2313211
pearlsofpassion schreef: Nee, zoals Hitam aangaf is de groep van de barfers eigenlijk te klein.  Ik veronderstel dan de klein om gegronde conclusies te kunnen nemen?
Maar uit deze steekproef, blijkt dat inderdaad, maar enkel voor 'aan ouderdom' overleden. Of zou begrijp ik het toch ook.

Maar honden die enkel aan ouderdom overlijden, die mankeren dan niets?  Dan is het wel logisch dat ze oud worden.  Of wat valt dan onder 'aan ouderdom'. 
Zou het dan niet nuttiger zijn te vergelijken wat de invloed van de voeding is op het ontwikkelen van een aantal veel voorkomende dodelijke aandoeningen?  Want als honden nu van brok meer kanker ontwikkelen, zullen ze ook eerder sterven, maar dat zie je dan niet als je enkel de leeftijd op sterven van ouderdom vergelijkt.
En moet de grootte van de hond ook niet in rekening gebracht worden (eventueel opsplitsen in een aantal categoriën)?

Sorry hoor, ik vind het een razend interessant onderwerp, en ik ben een beetje opleidings-misvormd geloof ik.  :-\  Het is zeker niet de bedoeling om je onderzoek te bekritiseren. Er komen dan alleen steeds zoveel vragen bij me op (ik ga hier maar stoppen, want ik kan nog wel even doorgaan).  Het is dat ik zelf wetenschapper (bioloog) ben (van opleiding toch, ik zoek nog werk) en geleerd heb kritisch na te denken over resultaten enz... Ik weet dat je moet roeien met de riemen die je hebt en niet alles kan onderzoeken omdat er gewoonweg niet genoeg materiaal (honden in dit geval) voor handen is.  Dat besef ik echt wel hoor.  Maar ik kan het niet helpen steeds dat stapje verder te denken.  En ik vind het ongelooflijk interessant!  :biggrin2:
Je hoeft geen baan te hebben om zelf een onderzoekje te starten natuurlijk, dus wat let je :)
#2326580
De groep van de rauwvoerders was te klein omdat een vereiste was dat de dieren vanaf jongs aan rauw gevoerd moesten zijn. Vooral met herplaatsers is het niet meer te traceren wat ze voorheen te eten kregen. Anders was het aantal deelnemers wellicht groter geweest. En ook het aantal mensen dat al langer honden heeft gehad zal wellicht niet groot geweest zijn hier. De rauwgevoerde honden hier leven immers nog.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door