Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annemarie Rijnveld
#2313412
Hoi Allemaal,

Ik heb een nieuw menu samengesteld en zou graag jullie mening erover horen:

30% vleesbot, 55% spiervlees, 15% organen (10% hart, rest verdeeld over lever en niertjes) Alle vleesbotgedeeltes, organen en hele prooi gemalen, behalve de makreel

1. Hele kip
2. Konijnkarkas, rundvlees, lamsorgaan
3. Hele eend
4. Parelhoenstukken, ezelvlees, lamsorgaan
5. Hele kwartel, runderhart, kalfsnier, kippenlever, -maag
6. Heel konijn met alleen lever, erbij kalfsnier, runderhart
7. Hele makreel

1. Kalkoennek, lamsvlees, lamsorganen
2. Hele eend
3. Kipvleugels, runderhart, kalfsnier, rundlever
4. Heel konijn met alleen lever, kippenhart en maagjes
5. Lamsstukken, runderhart, kalfsnier, rundlever
6. Kwartel heel, lamsorganen
7. Hele makreel

Ik heb voor de organen niet zoveel diersoorten, helaas, ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2313929
Ik tel 9 diersoorten, waaronder vis.
Lijkt me prima! ;)

Maarre.... Kalfsnier  :-\ Dat is toch totaal onbetaalbaar als kattenvoer?  :o
Ale, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar je hoeft geen fortuin te betalen om een nieuwe diersoort in nier te geven. Als je aan lam of konijnsnier kan geraken, is dat even goed hoor.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 14 apr 2012, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2314108
OK, bedankt, dan ga ik zo door.
Ja! de kalfsnier, ik heb 10 Euro en nog wat betaald voor een kilo Runderlever + ongeveer 300 gr. Kalfsnier. Het is wel van bijzonder goede kwaliteit, dat wel. Vind jij dat duur?
Mijn huisdieren zijn bofkonten, gelukkig eten ze maar kleine frutseltjes ervan.

Lam en lamsorganen worden hier alleen maar rond Pasen verkocht. De dichtsbijzijnde islam. slager is hier 30 km verderop. Met wat de diesel hier in Italie op het moment kost :o, (E 1,78 per liter) ben ik goedkoper uit met kalfsnier van mijn slager om de hoek.

Konijnenniertjes of -lever los verkocht heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal het vragen. Misschien scheelt het.
In ieder geval zou ik dan meer kunnen varieren, vwb organen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2314618
Tja, in Italie zal je wel moeten nemen wat je het goedkoopste kan krijgen.
Ik kan daar natuurlijk weinig over zeggen aangezien ik de situatie bij jullie niet ken.  Ogen open houden zeker. ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2314725
Ogen open houden zeker
Dat zeer zeker.
Ik heb nog een adresje, een vleesgroothandelaar, broer van vriend van man: daar ga ik ook mijn licht eens opsteken, onderhandelen over prijzen moet mijn man maar doen. Ben ik niet zo gehaaid in, als Nederlandse :-[.

Even terug over het menu: de katten zijn niet bar enthousiast te spreken over de parelhoen. Is dat niet gek, ik dacht dat parelhoen wel ongeveer qua smaak overeen kwam met kip?
Het kan zijn dat zij hebben geproefd dat deze parel niet uit de biologische kweek kwam.
Door Parelridder
#2343048
Ik heb begrepen dat het voor een kat van belang voldoende lever te krijgen en het benodigde percentage hiervan zo'n 5% is. Ik ben het waarom kwijt, maar het kwam bij katten nauwer dan bij honden. In dit menuutje geef je 2,5% lever: 15% orgaan, waarvan 10% hart en de overige 5% lever en nier. Ik zou het in gelijke delen gaan geven (of zelfs iets mer lever dan de rest, aangezien dit ook de verhouding is in een prooidier).
Door Annemarie Rijnveld
#2343194
@Parelridder
Ik heb begrepen dat het voor een kat van belang voldoende lever te krijgen en het benodigde percentage hiervan zo'n 5% is. Ik ben het waarom kwijt, maar het kwam bij katten nauwer dan bij honden. In dit menuutje geef je 2,5% lever: 15% orgaan, waarvan 10% hart en de overige 5% lever en nier. Ik zou het in gelijke delen gaan geven (of zelfs iets mer lever dan de rest, aangezien dit ook de verhouding is in een prooidier).
Dank je voor je advies.
Dit moet ik even gaan uitzoeken, maar ik meen dat ik deze verhoudingen hart, nier, lever ergens hier of op het kattenforum heb gevonden.
Ik heb nu even vlug hier wat topics bekeken en zie idd. dat ik meer lever zou moeten geven. Ik heb het misschien verkeerd begrepen/gelezen?

I.i.g. ik ga het weer helemaal goed nalezen en nogmaals bedankt.

PS op het Kattenforum geeft men als percentages: 55% spier, 30% vleesbot, 15% orgaan
Door Parelridder
#2343440
Ik hoor het heel graag! 'k Kan 1,2,3 niet terugvinden waar ik het vandaan heb, maar als ik heet vind, zal ik het hier plaatsen. Als je de verhoudingen in een prooidier beekijkt (neem bijv. een konijnhartje, konijnniertje en konijnlevertje, dan is de lever het grootste en ontlopen hart en nier elkaar weinig qua grootte. Maar er was ook iets met het nódig hebben van voldoende lever, terwijl dit bij honden minder nauw kwam.. Misschien weet iemand anders hier meer over te vertellen?
Door Annemarie Rijnveld
#2343448
Ik herinner mij dat Mevr. Kruim in een antwoord op mijn vraag schreef dat lever behoorlijk groot is, het betrof ''lam'' meen ik. Mijn geheugen laat me in de steek.
Deze posts zou ik terug moeten zoeken op de 1 of andere manier, maar ik heb even de tijd ervoor nodig, want ik heb ook  Juma (de pup) waar ik heel de dag (èn nacht) druk mee bezig ben.

Ik ook zal het je laten weten zodra ik iets nuttigs heb gevonden
Door *Flip*
#2343473
Parelridder schreef: Ik hoor het heel graag! 'k Kan 1,2,3 niet terugvinden waar ik het vandaan heb, maar als ik heet vind, zal ik het hier plaatsen. Als je de verhoudingen in een prooidier beekijkt (neem bijv. een konijnhartje, konijnniertje en konijnlevertje, dan is de lever het grootste en ontlopen hart en nier elkaar weinig qua grootte. Maar er was ook iets met het nódig hebben van voldoende lever, terwijl dit bij honden minder nauw kwam.. Misschien weet iemand anders hier meer over te vertellen?
oa vitamine A. de hond kan dit zelf aan maken de kat niet. Het is een vetoplosbaar vitamine, daar worden voorraden van aangelegd in de lever. Als deze voorraad te groot is krijg je een Vit A intoxicatie. (meeste wateroplosbare vitaminen verdwijnen met ontlasting of urine, daar worden ook geen voorraden van aangelegd)
Maw. Je moet voldoende lever voeren, maar zeker niet gaan overdrijven. Daar komt de 5% vandaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2343479
In kleine prooidieren zit zo'n 5% lever. In grote dieren zoals grazers, zit minder. Dat speelt ook mee in het verschil tussen honden en katten. 
Nier is toch nog iets minder dan hart. 
Er wordt vaak iets meer hart gevoerd dan in een prooi zit omdat het wel waardevolle stoffen bevat en een mooi stukje vlees is. Of dat is toch mijn reden dat ik dat evenveel voer als lever. Nier en maagjes voer ik de helft van de hoeveelheid hart en lever.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 16 mei 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2343522
*Flip* schreef: oa vitamine A. de hond kan dit zelf aan maken de kat niet. Het is een vetoplosbaar vitamine, daar worden voorraden van aangelegd in de lever. Als deze voorraad te groot is krijg je een Vit A intoxicatie. (meeste wateroplosbare vitaminen verdwijnen met ontlasting of urine, daar worden ook geen voorraden van aangelegd)
Maw. Je moet voldoende lever voeren, maar zeker niet gaan overdrijven. Daar komt de 5% vandaan.
Hatsekidee! Dank je wel!!
Door Annemarie Rijnveld
#2343577
Hee, dank je wel ook van mij, dat was het precies. :biggrin2:

(ik weet dan niet meer hoe het gekomen is dat ik 2% lever had, misschien een denkfout, ik zal er op letten in het vervolg)
Door Limpy
#2343599
Annemarie Rijnveld schreef: Even terug over het menu: de katten zijn niet bar enthousiast te spreken over de parelhoen. Is dat niet gek, ik dacht dat parelhoen wel ongeveer qua smaak overeen kwam met kip?
Het kan zijn dat zij hebben geproefd dat deze parel niet uit de biologische kweek kwam.
Meng je de parelhoen nog met wat anders met malen? Zo niet, vooral doen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door