Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nessa45
#2311971
Hallo,

Ik ben toch nog even benieuwd naar het volgende...

Mijn hondjes krijgen uiteraard een groentemix bij hun eten, maar ik wil eigenlijk ook eens wat anders erbij geven??
Ze is bv gek op fruit, kan ik dit bv 1 keer in de week geven ipv groente. Vooral hele stukken vindt ze geweldig hihi

Vandeweek had ik geen botjes in huis (sorry sorry) maar wel een peen. Dus ik haar die gegeven en zij helemaal blij hahahah met dr peen. Mag dit wel?

Qua noten is het verstandig om erbij te geven of heeft dit geen extra waarde???

Graag hoor ik jullie mening hierover...
Door Mevroi Kruim
#2311986
Af en toe wat fruit is prima. Sommige honden krijgen last van gisting in hun darmen als je groente en fruit combineert, maar los een stukje fruit kan heel goed en voegt ook wat toe. Fruit is nl makkelijker te verteren dan groente en bevat weer andere nuttige stofjes. Een peen om op te knagen kan geen kwaad maar dat voegt qua voedingswaarde niks toe, rauwe peen is moeilijk  verteerbaar. Het is dus geen vervanger van bot, maar dat snapte je zelf ook al wel  ;)

Rauwe noten voegen zeker wat toe! Die bevatten veel gezonde vetten, mineralen en vitamines. Voor jezelf ook gezond  :D
Liefst geen geroosterde nootjes van de super of de markt, de olie waarin die gebakken worden is vaak niet erg vers en er worden ook vaak smaakstofjes aan toegevoegd, en zout. Noten kun je goed malen en toevoegen aan de groentemix.
Door Nessa45
#2312046
Mevroi Kruim schreef: Rauwe noten voegen zeker wat toe! Die bevatten veel gezonde vetten, mineralen en vitamines. Voor jezelf ook gezond  :D
Liefst geen geroosterde nootjes van de super of de markt, de olie waarin die gebakken worden is vaak niet erg vers en er worden ook vaak smaakstofjes aan toegevoegd, en zout. Noten kun je goed malen en toevoegen aan de groentemix.
Maakt het nog uit wat voor noten of alle noten mag.. Je hebt bv die rauwe notenmix?!

Tot nu toe had ik 2 verschillende soorten groente omdat ik per maand voorbereid zeg maar.. Maakt dat nog iets uit? Ik krijg binnenkort een tweede vriezer (het wordt al erger) en zit te denken of het misschien wat is om ijsblokbakjes te hanteren met verschillende groente. Mag t ook gekoote groente zijn, wat ik bv overhoudt van de avondmaal??
Door Lizzy
#2312097
Ongemalen wortel/peen voegt weinig toe. Het kan geen kwaad maar ze poepen het zo weer (onverteerd) uit. Fruit kun je wel geven. Je kunt best 1 keer per week fruit geven maar ik zou het ook niet geven in combinatie met vlees. Dat gaat vaak in de darmen gisten. Hoewel dat met appel wel weer meevalt.

Ik vind 2 groentes in de maand wel erg weinig trouwens..... Ik maak groentenmix (voor een week of 2) en daar gaan 10 a 15 verschillende groenten in. Afwisseling in groenten is ook belangrijk.

Qua noten kun je alles geven behalve macademia's. Die zijn giftig!
Door Nessa45
#2312129
Maar hoe doe jij dat dan?? Neem je 1 stukje van iedere groentesoort?

Ze krijgen bij mij ca. 1.5 kg groente per maand, volgens de percentages 50-20-20-10. Als ik dan 10-15 soorten moet verwerken, hihi, zit ik denk aan aan idd een strinkje lof, roosje bloemkool enzovoorts. Vindt ik niet erg hoor! Vandaar dat ik het idee had om misschien de overgebleven groente van de avondmaal erbij te voegen. Alleen zijn deze gekookt natuurlijk.
Door Lizzy
#2312133
Nessa45 schreef: Maar hoe doe jij dat dan?? Neem je 1 stukje van iedere groentesoort?

Ze krijgen bij mij ca. 1.5 kg groente per maand, volgens de percentages 50-20-20-10. Als ik dan 10-15 soorten moet verwerken, hihi, zit ik denk aan aan idd een strinkje lof, roosje bloemkool enzovoorts. Vindt ik niet erg hoor! Vandaar dat ik het idee had om misschien de overgebleven groente van de avondmaal erbij te voegen. Alleen zijn deze gekookt natuurlijk.
Ik heb 4200 gram groentenmix voor 3 weken :biggrin2:

Maar goed, dan nog is 2 soorten groenten in 1 maand erg weinig......
Door Mevroi Kruim
#2312170
Ik neem idd van elke soort die ik zelf eet en die geschikt is voor honden een stukje voor de hondjes. Ik maak verse groentemix, een paar keer per week, en daar gaat elke keer andere groente in. Kwestie van net wat meer voor jezelf inkopen.
Door Nessa45
#2312261
Ik heb 2 honden de een krijgt ca 120 gr per week en de ander krijgt ca 280 gr per week.
Mevroi Kruim schreef: Ik neem idd van elke soort die ik zelf eet en die geschikt is voor honden een stukje voor de hondjes. Ik maak verse groentemix, een paar keer per week, en daar gaat elke keer andere groente in. Kwestie van net wat meer voor jezelf inkopen.
Dat is idd ook een optie!! Nu maak ik het 1 keer in de maand en verdeel dat over de porties. Maar idd groente is langer houdbaar en dan kan ik het verdelen vers over t vlees! Hmm iets om over na te denken...

Maar gebruik je verse groente of doe je wat je overhoudt na t koken? En mag dat ook gekookte groente?
Door Xada
#2312775
Ik begin me nu af te vragen of ik wel goed zit met de verhouding in de hoeveelheid groente.
Ik heb 5 honden, 2 Rafeiro do Alentejo (vergelijkbaar met een herder, ca 35 en 40 kg), één berner 50 kg en twee puppen kruising berner met herder. Ze krijgen allemaal 125 gr groente per dag en de berner 300 gr (meer groente ivm nierdieet).
Kan iemand hier wat op zeggen of moet ik een apart topic openen?
Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#2312815
Volgens mij zit je daar goed mee, of ik doe het zelf ook verkeerd...
Mijn labradors wegen zo rond de 40 kilo en krijgen ook zo 100 a 125 gram groente per dag.
Meestal houd ik ongeveer 5 a 6 verschillende groentes aan, maak daar een mix van en vries dat in. Als het op is, neem ik weer andere groentes. Zo krijgen ze volgens mij wel genoeg variatie.
Door Xada
#2312936
Fijn, bedankt.
Ik haal inderdaad ook de verse seizoens groenten en de groentes uit mijn moestuin. Die pureer ik en vries het in.
Gebruikersavatar
Door Sijtje
#2313070
Ik geef onze hond 200 gram groente per dag, dit in verband met andere verhoudingen door enostosis. Ik liep de eerste weken ook te klooien met gekookte groenten en dat schoot niet echt op. Er zat geen regelmaat genoeg in daardoor.
Ik koop nu verschillende soorten groenten zoals witlof, courgette, rode biet, andijvie, wortelen, sperziebonen, bleekselderij (ook niet te duur bij de Aldi ofzo) Broccoli enz en ga een half uur met de keukenmachine aan de slag. Daarna gooi ik alles in een grote emmer cq teil, even goed roeren en schudden en dan in diepvrieszakjes van 200 gram. Kan ik zo weer een maand vooruit.
Laatst gewijzigd door Sijtje op vr 13 apr 2012, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sijtje
#2313998
Voor mensen die met enige regelmaat hun ongekookte groente moeten hakken. De Lidl heeft vanaf aanstaande maandag een hakapparaat in de aanbieding. Misschien een handig hulpmiddel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door