Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2311234
Jaja, elke keer is het een verrassing wat er in de zak van de visboer zit, en vandaag kwam ik hele schollen tegen...

Dat kan ik toch ook wel gewoon geven aan de doggies ? Ok, dat de voedingswaarde niet helemaal optimaal is (en bv een zalm beter is) lijkt het me beter om aan de honden te voeren dan weg te gooien.... Toch ?
Voordat ik het voer (na 2 weken in de vriezer) vraag ik het liever even na, misschien is dat wel niet goed voor de hond  :shy:
#2312923
[quote="ChantalKrijn"]
Hier krijgen ze ze ook wel eens. Ik ken ook iemand die bij de visboer werkt, en wij krijgen ook altijd een verrassingspakket :p

Die kleine monsters van mij krijgen ze prima weg en vinden ze heerlijk!
[/quote]

Leuk is dat hé ? Wij krijgen altijd zo onwijs veel... Dus ik word ook wel wat kritischer en gooi bv de koppen van rode poon (met die scherpe dingen) weg gezien ik nog genoeg mooie vis overhou  :shy:
#2313558
[quote="Monique77"]
Leuk is dat hé ? Wij krijgen altijd zo onwijs veel... Dus ik word ook wel wat kritischer en gooi bv de koppen van rode poon (met die scherpe dingen) weg gezien ik nog genoeg mooie vis overhou  :shy:
[/quote]

Ik ook!!  ::)

Echt kilo's zitten er in zo'n zak, en het is elke keer weer leuk uitpakken  :biggrin2:
#2371137
Ik zie hierboven van alles voorbijkomen qua vissoorten. Kan je een hond alles geven ( van vis dan).
Bruut eet eigenlijk alleen maar zalm en sardientjes.

Is wel makkelijk voor als we straks naar Italie gaan met vakantie.....
#2371139
[quote="Gonnie"]
Ik zie hierboven van alles voorbijkomen qua vissoorten. Kan je een hond alles geven ( van vis dan).
Bruut eet eigenlijk alleen maar zalm en sardientjes.

Is wel makkelijk voor als we straks naar Italie gaan met vakantie.....
[/quote]
Ja, alleen moet je niet teveel en te vaak rauwe vis geven. Het breekt vitamine B1 af en je moet meer vitamine E voeren dan normaal, als je veel vette vis voert. Ik quote mijzelf even, uit een oud topic:

"Overigens is het volstrekt onduidelijk wanneer (bij welke hoeveelheid) vis in je menu een vitamine B1 tekort gaat krijgen. Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. Daar is bij mijn weten niet zo heel veel studie naar gedaan maar bij iedere vorm van overdrijving in je menu, veroorzaak je een onbalans.

Maar, er is een groep zilvervossen geweest dat werd gehouden voor bontproductie. Toen zij meer dan 10% rauwe vis kregen, raakte de dieren op den duur verlamt. Nadat vitamine B1 aan de voeding werd toegevoegd, verdwenen de problemen weer. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit soort hoeveelheden overeen komen met/bij de hond. Maar om meer dan 1 reden is het gewoon een goed idee om niet teveel rauwe vis in het menu van je hond te verwerken.

Overigens is het een enzym in de rauwe vis (thiaminases genaamd) die thiamine moleculen afbreken. En vitamine B1 is thiamine. Er zijn trouwens volgens mij ook vissoorten die geen thiaminases bevatten. Maar je blijft zitten met je vitamine E verbruik. En je blijft zitten met dat vis zwaar vervuild is. Meerdere redenen om het gewoon niet teveel te voeren en je menu in balans te houden.

Als je vis dat thiaminases bevat een paar minuten in water legt dat 80 graden is, dan vernietig je de thiaminases al. Maar ja, wij verhitten het voer voor onze honden niet".
#2371141
Dank je wel lizzy voor je reactie.

Het hoofd bestanddeel voor bruut blijft gewoon vlees hoor  :) Soms probeer ik gewoon iets nieuws uit, maar wil dan wel van te voren weten of het schadelijk is of niet.

Als ik weer eens langs de visboer ga, ga ik toch eens vragen of hij ook van die verrassings paketjes wil maken  ;D
#2371624
Lizzy schreef: Ja, alleen moet je niet teveel en te vaak rauwe vis geven. Het breekt vitamine B1 af en je moet meer vitamine E voeren dan normaal, als je veel vette vis voert. Ik quote mijzelf even, uit een oud topic:

"Overigens is het volstrekt onduidelijk wanneer (bij welke hoeveelheid) vis in je menu een vitamine B1 tekort gaat krijgen. Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. Daar is bij mijn weten niet zo heel veel studie naar gedaan maar bij iedere vorm van overdrijving in je menu, veroorzaak je een onbalans.

Maar, er is een groep zilvervossen geweest dat werd gehouden voor bontproductie. Toen zij meer dan 10% rauwe vis kregen, raakte de dieren op den duur verlamt. Nadat vitamine B1 aan de voeding werd toegevoegd, verdwenen de problemen weer. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit soort hoeveelheden overeen komen met/bij de hond. Maar om meer dan 1 reden is het gewoon een goed idee om niet teveel rauwe vis in het menu van je hond te verwerken.

Voeren we niet allemaal meer dan 10% rauwe vis? Als je 1x in de week complete vis geeft dan maakt die vis al 1/7 deel van je menu uit oftewel ruim 14%. En als het geen complete vis is toch al gauw zo'n 10-12%. Dus lijkt me dat dat percentage niet klopt/niet voor honden opgaat want dan zouden we allemaal zieke honden hebben.  :-\

Overigens is het een enzym in de rauwe vis (thiaminases genaamd) die thiamine moleculen afbreken. En vitamine B1 is thiamine. Er zijn trouwens volgens mij ook vissoorten die geen thiaminases bevatten.

Zalm bevat géén thiaminase. Haring, sardien en makreel wel. Hier staat een lijst waar wél en waar geen thiaminase in zit:
http://www.piranha-fury.nl/forum/index. ... se-in-zit/

Maar je blijft zitten met je vitamine E verbruik. En je blijft zitten met dat vis zwaar vervuild is. Meerdere redenen om het gewoon niet teveel te voeren en je menu in balans te houden.

Als je vis dat thiaminases bevat een paar minuten in water legt dat 80 graden is, dan vernietig je de thiaminases al. Maar ja, wij verhitten het voer voor onze honden niet".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door