Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#2311845
Ik zit zo te twijfelen... Mijn honden hebben allebei 3 jaar geleden een cocktailenting gehad. Weil krijgen ze elk jaar in april. Nu zouden ze dus weer aan de beurt zijn voor de cocktail. In eerste instantie bedacht ik mij dat ik ze zou laten titeren en dat dit de doorslag zou geven, maar nu twijfel ik toch. Misschien hebben ze onvoldoende antistoffen terwijl geheugencellen niet meetbaar zijn. Dan ga ik toch enten. Ik heb ook gelezen dat je hondenziekte niet apart kan enten, dat dat bij parvo en leverziekte in zit.
Kan ik niet veel beter nu DHP laten zetten en over twee weken laten titeren? Als ze dan voldoende antistoffen hebben, ben ik klaar voor de rest van hun leven. Antistoffen blijven toch 10 tot 12 jaar zitten? En antistoffen werken toch ook sneller dan geheugencellen?

Mijn honden zijn nu 4,5 en net 6 jaar.

Nick, 4,5 is helemaal correct geënt: puppy-entingen, booster (DHPPi + weil + kc) op ruim 1 jaar, weil-enting op ruim 2 en ruim 3 jaar.

Rockx, 6, is niet correct geënt: puppy-entingen, booster (DHPPi + weil + kc) op 1 jaar, weil + pi + kc op 2 jaar, booster (DHPPi + weil + kc) op 3 jaar en vervolgens met 4 en 5 jaar alleen weilenting.

Pi en KC laat ik sowieso niet meer zetten. Zal ik eerst toch nog DHP laten zetten en vervolgens titeren zodat ik kan zien of de enting is aangeslagen en zo ja, de rest van hun leven niet meer vaccineren? Of zal ik titeren en afhankelijk daarvan wel of niet enten? Maar dan zit je volgend jaar (of over drie jaar) toch weer met de vraag of ze nog afdoend beschermd zijn...

In theorie zouden ze eigenlijk afdoend beschermd moeten zijn, lijkt mij en toch die twijfel. Wat is wijsheid???
#2311992
Antistoffen tegen hondenziekte, Parvo en hepatitis kunnen idd levenslang aanwezig blijven, en geheugencellen zeer wsch ook. Om te weten of je honden nu voldoende antistoffen hebben kun je laten titeren. Hebben ze voldoende antistoffen dan heeft het niet alleen geen zin om te laten vaccineren, dan is dat zelfs wsch schadelijk voor de immuniteit. Hebben ze geen antistoffen, dan heeft het zin om te laten vaccineren als je echt op zeker wilt spelen. De geheugencellen kun je idd niet meten, je kunt dus gokken dat die het nog wel weten, ook al zijn er geen antistoffen meer in het bloed, of je kunt toch het zekere voor het onzekere nemen.

Nu blind enten en over twee weken laten titeren zie ik zelf de zin niet zo van in. Dan zou ik gewoon na 3 jaar nog een keer kijken.
Door yazzie
#2312042
Dank voor je reactie. :) Dus toch eerst titeren. Als ze voldoende antistoffen hebben, hoef ik dan pas over drie jaar weer te laten titeren? Of is dat afhankelijk van hoe de waardes zijn???

Als ze onvoldoende antistoffen hebben, laat ik ze toch vaccineren... Ik durf de gok gewoon niet te nemen om op de geheugencellen te vertrouwen. Het is een keuze uit twee kwade maar ik zou het mezelf nooit vergeven als een van mijn honden parvo, hondenziekte of leverziekte krijgt en dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen... :-[
Door Lizzy
#2312167
Ik zou absoluut niet nu laten enten en dan over 2 weken titeren. Dat had je met de puppy enting kunnen doen maar dat is nu nauwelijks zinvol. Ik weet niet hoe je Engels is? Anders is dit aan te bevelen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 566.0.html

Maar ik zou ze nu laten titeren en op basis daarvan wel/niet met DHP laten vaccineren. OK, DHP + Weil in jou geval, liefst dat er wat weken tussen DHP en Weil zit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door