Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door E.
#2311324
Hallo,

Ik heb mij al behoorlijk ingelezen op internet en op dit forum :). Toch zit ik met nog wat vraagjes..

Mijn kat is ongeveer 13 denk ik, maar weet dit niet zeker. Ik heb hem 3 jaar geleden uit het asiel gehaald en daar dachten ze dat hij 10+ was, ivm zijn gebit.
Een tijdje geleden is hij heel ziek geweest ivm een blaasontsteking en heeft daar blaasgruis bij gehad. Dat is gelukkig na regelmatige DA-bezoeken en dieetbrokken weg.

Ik heb gelezen dat vers voer de Ph-waarde onder controle kan houden en dieetvoer dus overbodig is. Mijn kat heeft nog wel een bijna compleet gebit, mist alleen 2 voortandjes.
Hoe kan ik het het beste aanpakken? Is het uberhaupt nog verstandig om hem van voer te laten veranderen? En vlees in stukken geven, is dat gewoon rauw vlees wat te koop is bij de slager/supermarkt? Vragen, vragen! ;)
Door Limpy
#2311335
Welkom!
Vers voeren is altijd beter met blaasproblemen, in vlees zit meer vocht wat de blaas goed doorspoelt.

mijn ouwe kater was al 15½ jr toen hij over ging op vers en hij is daar al 3 jr heeeeel erg blij mee en eet het nog steeds met veel plezier.

Wil je kante en klare versmaaltijden (de zgn kvv) of zelf gaan samenstellen?
In het laatste geval, had je de barfhandleiding hier op het forum al gezien?

link aanklikken:  http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf
Door E.
#2311359
Ik denk dat ik zelf wil gaan samenstellen idd. Maar dat lijkt nogal veel werk, maar ik denk dat als je eenmaal 'op rit' bent dat het dan een kwestie is van bijhouden.
Hij heeft nog nooit vers vlees gehad bij mij iig. Zalm hoeft hij in elk geval niet, dat had ik net even geprobeerd.
Maar vlees wat bij de slager wegkomt kan ik hem geven? Rauw?


Ik zal eens in de handleiding duiken :)
Door Limpy
#2311365
Jup, kun je geven en idd rauw. Je kunt ook eens bij de poelier op de markt kijken of ze kippennekjes hebben of anders bij een islamitische slager, die hebben meestal ook wel de nodige organen in de vitrine (hart,lever,nier is essentieel, maagjes zijn leuk als ze het lusten)
Door E.
#2311385
Oké. Eigenlijk gaat het een beetje tegen mijn gevoel in, ik heb dan het idee dat ze er ziek van worden ofzo :o. Maarja het zijn natuurlijk vleeseters hehe.
Door E.
#2311421
Ik heb de handleiding gelezen maar die is toegespitst op honden.. Denk dat het voor katten eigenlijk hetzelfde werkt, maar dan met minder grote porties?

Volgens mij is het om te beginnen toch handiger om kant en klaar te gaan voeren, en dan af en toe wat om te knagen :). Een kippennekje of een kuikentje. Maar dan moet hij het natuurlijk wél eerst accepteren!
Door Limpy
#2311433
Idd kleinere porties en katten hoeven geen pens en groentes maar het principe is hetzelfde.
Sommige kvv´s zijn er ook in rolletjes van 250 gram zodat je eerst e.e.a. kunt uitproberen qua smaak, zit je niet gelijk aan kiloverpakking vast.
Door E.
#2311443
Ja, dat lijkt mij toch het handigst. Ben bang dat ik hem anders misschien niet genoeg geef qua voedingsstoffen ofzo.

Het duurt nog wel een paar weken voor zijn brokken op zijn, dus heb nog even de tijd om me goed in te lezen hierover :)
Door wijkje
#2313267
E. schreef: Ja dat is ook wel zo. Ik denk dat ik nog wel wat ga houden, stel dat hij het écht níet lekker gaat vinden :o
Gewoon uitproberen..Mijn oudste kater van 19 heb ik ook tijdje terug overgezet van blikvoer/brok op KVV/Barf..En gelukkig is hij een makkelijke en dankbare eter...De andere katten zijn deeltijd-barfers..Ik ben begonnen met KVV..Was wel even uitproberen wat ze lusten..Hetzelfde geldt voor barf. Geduld en uitproberen..
#2313274
Hoi E. Ik wil je heel graag geruststellen.
Mijn katten (ex-zwerfkatten van een onzekere leeftijd, misschien een jaar of 4) hebben zich eerst gered met wat ze konden scharrelen hier in de buurt, en het brood dat ik voor de vogeltjes gooide.
Daarna hebben zij bij mij zeker een jaar brokken gegeten, tot hun grote blijdschap.
Sinds een maand of 2 ben ik cold turkey overgestapt op Barf (wel het bot nog gemalen), en dat tot ieders grote tevredenheid. Vandaag hebben zij saampies een lekkere rauwe ongemalen makreel verorberd, zonder enig probleem.

En mijn hond, over de 16, heel erg ziek, altijd gebrokt, heb ik eveneens in zijn laatste levensmaanden overgezet op Barf.
Niet helemaal echt Barf, want hij kon niet meer kauwen, maar hij kreeg alles gemalen en gemixed met eigengemaakte bouillon.
Zo heeft hij toch weer even een behoorlijke opleving gehad en zelfs de DA was stomverbaasd dat de hond toch nog een paar maanden heeft geleefd ipv van de paar dagen die zij hem had gegeven.

Succes, Annemarie
Door E.
#2314562
Nou, ik heb hem eens geprobeerd een gedroogde ansjovis te geven... Daar likt hij alleen maar aan, verder doet hij er niks mee :D.
Ik kan me ook zo moeilijk voorstellen dat het in 1 keer goed gaat met rauw vlees, worden ze niet ziek van bijv. rauwe kip ivm salmonella? Dat varken uit den boze is weet ik.
Ik wilde hem proberen een kuikentje te geven, kijken wat hij daarmee zou doen. Maar eigenlijk vind ik dat gewoon te zielig :$
#2314768
Nou, ik heb hem eens geprobeerd een gedroogde ansjovis te geven
Ik denk dat die gedroogde vissies niet zo aantrekkelijk zijn voor katten. Ik heb dezelfde ervaring, met welk soort gedroogde visjes dan ook.
Ik weet het niet precies, maar ik denk dat voor een kat met blaasgruis gedroogd voer (dus ook vis) niet zo gezond is.
Maar dit kan je het best navragen bij de mensen op het forum die er veel meer van weten dan ik.

Lees je heel goed in, dan kom je ook artikelen tegen die je haarfijn uitleggen waarom rauw vlees echt absoluut geen gevaar oplevert voor de gezondheid van je huisdieren en indirect ook niet voor jezelf. Ook het probleem Salmonella wordt breed uitgemeten in de Bibliotheek.
Verder kan je ook heel veel over dit onderwerp vinden als je gaat Googelen.

Zoals ik schreef in mijn vorige bericht, heb ik mijn katten van de ene op de andere dag overgezet op rauw vlees. Ze vonden en vinden het nog steeds zalig, ze eten spinnend hun hapje! Geen problemen met maag of darmen.

Ik maal wel het vleesbot of laat het malen door de slager, ten eerste voor mijn eigen gemoedsrust, en ten tweede omdat één kat moeite heeft met de botten en de ander heeft toen ook maar besloten solidair te willen zijn.
Alleen de makreel krijgen ze heel, daar hebben zij om onverklaarbare redenen geen moeite mee.

Ik ben begonnen met een gemalen hele kip, met alle organen, kop en poten incluis. Dit heb ik door de slager laten malen en was dus echt heel fijngemalen bot.
Eveneens gedaan met eend en knijn, en (afkloppen) nooit problemen gehad. En zo beetje bij beetje steeds meer soorten vlees erbij.
Soms vinden zij het heeeel lekker, soms ook niet. Neem je de volgende keer gewoon iets anders.

Een kuikentje geven :o heb ik nog nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dat ooit ga doen :-[. Als ze persé een kuikentje willen, moeten zij maar in de tuin gaan jagen: muizen en vogels genoeg.

Als jouw kat last heeft van blaasgruis, dan zou ik zéér zeker direct overstappen op KVV of RMB, in ieder geval de brokken zou ik niet meer geven, geen enkele brok, ook niet de brokken die speciaal voor dit soort kwalen bedoeld zijn.
Hierover kan je ook een hele hoop vinden zowel op het forum als in de Bieb.

Het vlees kan je gewoon bij de slager of supermarkt halen, of vis bij de visboer. Is echt heel veilig, want het is vlees en vis bestemd voor menselijke consumptie, dus alles is gecertificeerd.
Anders probeer je het toch gewoon een keer met zo'n KVV pakketje?

Groetjes, Annemarie
Door E.
#2314895
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Mijn kat jaagt niet op vogels etc., hooguit op mugjes :P. Hij komt niet veel buiten. De gedroogde vis had ik nog nagevraagd aan de winkelier, die zei dat het kon :o.


Ik zal eens in de bibliotheek duiken, dat is wel een goede tip idd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door