Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2311403
Ik ben het even kwijt qua therorie. Een klant van mij haar hond heeft blaasgruis en zit nu op royale konijnen dieet. De da zegt dat de hond ''minder eiwitten moet eten'', maar dierlijke eiwitten zijn toch veel beter dan brokkenmeuk eiwitten? En het hoge vocht percentage is toch ook veel beter? Hoe zou ik hun in lekentaal kunnen proberen uit te leggen waarom het geven van vers beter is ipv brokkendieet? Ze gaven vers, maar nu op advies van de dierenarts dit dieet vanwege blaasgrijs en de hond ging zoveel vooruit op vlees, dat ik het zo zonde vind..
Graag jullie hulp dus.

Edit: oeps moest in medisch.. :-[
Laatst gewijzigd door Irish op ma 25 jun 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2311608
Het ligt er helemaal aan welk blaasgruis de hond heeft...het is belangrijk als oorzaak een infectie in nieren of blaas uit te sluiten.
Er zijn nl twee soorten blaasgruis, oxalaten en struvieten.
Deze moeten verschillend worden behandeld, als behandeling nodig is.
Zo schijnt vitamine C juist de vorming van oxalaten te bevorderen, terwijl vitamine C wel goed helpt bij struviet stenen.
De struvieten komen meestal voor in combinatie met een infectie.
Struvietgruis op zich is niet zo'n probleem, iedere hond schijnt daar iets van te hebben. Het is pas een probleem als er ook symptomen van een blaasinfectie zijn, zoals vaak plassen.
Daarom is het het belangrijk om een infectie uit te sluiten en als de hond al eerder een infectie heeft gehad is de enige manier om dat echt uit te sluiten een steriel monster te nemen direct uit de blaas en dat op kweek te zetten. Vaak testen de dierenartsen de urine die opgevangen is met een stripje maar dat is dus niet afdoende ( en ik kan het weten want ik ben mijn hond verloren aan nierfalen,  vanwege een infectie die weg zou zijn maar niet was en de nieren heeft geinfecteerd, ze had dus een nierbekkeninfectie)

Ook als de hond nierfalen heeft ligt het er helemaal aan wat de oorzaak van het nierfalen is of er gewoon eiwitten mogen worden gegeten of dat de hond op een laag eiwit dieet moet worden gezet.
Er is een bepaald soort nierfalen, zoals glomerulonephritis is aan laag eiwit dieet wel aanbevolen, bij andere vormen van nierfalen is de fosfor in het voer veel schadelijker.

Je vraag is dus niet eenvoudig te beantwoorden, maar voor mij persoonlijk, bij welke ziekte dan ook, is het verstandiger om zelfs als de hond minder eiwitten mag hebben, juist dan voor hoogwaardige eiwitten te kiezen en de caloriebehoefte op peil te houden door koolhydraten toe te voegen. Dat houdt voor mij dus in vers, rauw vlees ,met een laag fosforgehalte en hoog caloriegehalte zoals lamsvlees of kip met vel, en een combinatie van pasta en groenten met een laag fosfor gehalte zoals gekookte zoete aardappelen, worteltjes enzovoorts.

groetjes
Lianne
#2311680
Irish schreef: Ik ben het even kwijt qua therorie. Een klant van mij haar hond heeft blaasgruis en zit nu op royale konijnen dieet. De da zegt dat de hond ''minder eiwitten moet eten'', maar dierlijke eiwitten zijn toch veel beter dan brokkenmeuk eiwitten? En het hoge vocht percentage is toch ook veel beter? Hoe zou ik hun in lekentaal kunnen proberen uit te leggen waarom het geven van vers beter is ipv brokkendieet? Ze gaven vers, maar nu op advies van de dierenarts dit dieet vanwege blaasgrijs en de hond ging zoveel vooruit op vlees, dat ik het zo zonde vind..
Graag jullie hulp dus.

Edit: oeps moest in medisch.. :-[
De juiste behandeling is afhankelijk van het soort blaasgruis dat is aangetroffen.

En in de meeste gevallen slaat een eiwitbeperkend dieet echt helemaal nergens op. Maar goed, voordat we er meer over kunnen zeggen, moeten we weten wat voor gruis het betreft.
#2311743
Struviet bestaat uit magnesium ammonium fosfaat. Dus logisch gedacht: in dieetvoer zit minder magnesium, minder fosfaten en ammonium is een afbraakproduct van eiwitten, dus ook minder eiwitten.
Daarom zit er minder eiwit in het dieetvoer.

Als je zorgt dat er meer vocht binnenkomt en de urine aangezuurd wordt dan bereik je hetzelfde en zijn minder eiwitten niet nodig.
#2311790
Hitam schreef: Als het dieet eiwitbeperkt is, ga ik er vanuit dat het een struvietdieet is. Dat komt ook het meeste voor.
Ik dus niet. Maar dat komt omdat ik nogal slechte ervaring heb met de kennis die de gemiddelde DA heeft over de Dalmaat en zijn afwijkende urine systeem. Schrijft de helft niet gewoon een struviet brok voor (ook al is er sprake van uraat), schrijft de andere helft een eiwit-arm dieet voor, geen flets idee hebbende dat het niet om eiwit maar om purine gaat. Gelukkig is het met de komst van Royaal Konijn Dalmatier brokken wel wat beter geworden (maken DA's veel minder vaak fouten met de Dalmaat), met het voorschrijven van de juiste therapie bij de Dalmaat.
#2379229
Nou ik weet inmiddels ( :D :D) waar het om gaat en het gaat om struviet kristallen..
Hond krijgt nu half ''nier'' brok van een voor mij onbekend merk, volgens mij een DSZ merk, iig geen RC en half DARF.
Vreemd want de UREU/CREA waren allebei keurig netjes in de normaal worden. De hond heeft nu overigens al een hele tijd geen klachten meer (hij plaste in huis)

Ik lees verschillende dingen op het forum. Verzuren wel/niet bij struviet dmv vitamine c/cranberry capsules?
Hoe zou ik deze hond het beste kunnen helpen?
#2379236
Nou ja misschien had deze hond wel een bacterie in z'n blaas waardoor hij struviet vormde en is dat nu opgelost. Je moet ze de kost geven de honden die levenslang op een blaasgruisdieet worden gezet terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik zou teruggaan op vers vlees en over 4 weken nogmaals urineonderzoek laten doen.
#2379335
Bedankt voor je antwoord :)
Dus weer 100% vers? Die bacterie kunnen ze ''zomaar'' oplopen? De dierenarts had ze namelijk bang gemaakt dat vers niet goed was vanwege te veel eiwitten en nog meer van dat broodje aap verhalen  ::)
#2379398
Ik had een pup die ook last had van Struviet. Moest van de DA een speciale voer gaan gebruiken. wel even 70 euro voor 14 kilo. Heb de hond uiteindelijk op kvv gezet. ieder dag kreeg ze 1 tablet vitamine C en 2x per dag een halve pil cranberry dit alles van de kruidvat. Volgens de Da zou dit steeds een terugkerend probleem zijn. ik heb het de hond een jaarlang gegeven en ze heeft het nooit weer gehad. ook mijn DA was het er niet mee eens dat ik haar kvv zou gaan geven, maar heb toch mijn eigen kop gevolgd met gelukkig een goed resultaat. ik hoop dat het voor jou inmiddels is opgelost en mixsschien heb je anders wat aan mijn verhaal
#2379555
Irish schreef: Bedankt voor je antwoord :)
Dus weer 100% vers? Die bacterie kunnen ze ''zomaar'' oplopen? De dierenarts had ze namelijk bang gemaakt dat vers niet goed was vanwege te veel eiwitten en nog meer van dat broodje aap verhalen  ::)
Ohhhww, laat deze dierenarts even zijn/haar schoolgeld terug gaan halen zeg >:(. Struviet krijg je niet van teveel eiwitten en in verse/rauwe voeding zitten niet teveel eiwitten dus twee keer fout >:(

Struviet lopen ze meestal op door blaasontsteking. De bacterieen in de blaas zorgen voor een hoge pH waarde (alkalisch) en in deze hoge pH waarde ontwikkeld zich gemakkelijk gruis, struviet. Als je de urine zuurder krijgt, gaan de bacterieen dood en lossen de struvietkristallen op. In theorie. In de praktijk is er soms een AB kuurtje nodig. Als de bacterieen dood zijn, kan het nog steeds zijn dat de pH waarde nog niet ideaal is en struviet zich blijkt ontwikkelen. Vaak los je dit op door 1)rauwe verse voeding (en niet door gortdroge brokken), 2)doorspoelen dus de hond meer laten drinken (en het water aantrekkelijk te maken door wat bouillon of anders een scheutje karnemelk), 3)verzuren door middel van biologische appelazijn, ascorbinezuur (vitamine C), cranberry. Bij steeds terugkerende blaasontstekingen is het raadzaam om te kijken naar of er iets met de blaas/plasbuis aan de hand is waardoor het steeds terug komt en is het daarnaast goed om aan de weerstand te werken. Dus probiotica en bijv. Echinacea Extra Forte met Plantago en Cat's Claw van het merk Bloem.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door