Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bas_Verkooijen
#2309
Hallo allemaal,

Ik lees her en der dat vlees in zo groot mogelijke stukken door de hond gegeten zou moeten worden, zodat het vlees langer in de maag blijft en dus beter kan verteren.

Ik lees ook dat veel mensen de vleesingredienten malen. Dit zou betekenen dat dat dan wellicht minder intensief verteert en je dus meer zou moeten geven (en de hond meer ontlasting heeft...)

Een tegenstelling die ik niet helemaal snap.
Waarom malen als grote stukken beter zou zijn ?
Door Paul_Barte
#2311
Ik denk dat het vlees gemalen wordt zodat het beter kan worden gemengd!!!
Daarnaast zal er ook wel rekening worden gehouden met het feit dat 'de gemiddelde' hondenbaas zijn of haar mond zou openvallen als die grote stukken bot of vlees aan zou treffen in de verpakking ;D ;D
Door roger
#2312
<<
Ik denk dat het vlees gemalen wordt zodat het beter kan worden gemengd!!!
Daarnaast zal er ook wel rekening worden gehouden met het feit dat 'de gemiddelde' hondenbaas zijn of haar mond zou openvallen als die grote stukken bot of vlees aan zou treffen in de verpakking ;D ;D
<<

Paul,
ik denk dat er voor de fabrikanten toch nog wel wat marktpotentieel steekt in afzonderlijke paketten !
Door Lizzy
#2313
Ikke even citeren uit mijn nieuwe boekje van Juliette:

"Vlees dient in zo natuurlijk mogelijke toestand te worden gevoederd; derhalve in grote brokken, met huid en haar. Huid en haar vormen een onderdeel van het vleesdieet, en verschaffen de ruwe, niet verteerbare bestanddelen, die werk verschaffen aan de krachtige spieren van het spijsverteringskanaal, en die tevens als een mild laxeermiddel werken. Maar aangezien heden ten dage op de huid gewoonlijk beslag wordt gelegd door leerlooiers, dient met het vlees een andere ruwe stof te worden verstrekt, om de natuurlijke stoffen te substitueren; het beste substituut wordt gevormd door rauwe zemelen. Zemelen verschaffen de nodige ruwe stof en tevens vitamine B. Voedingswaarde heeft het product weinig. Maar het heeft het karakter van een proteine, ofschoon het een graanproduct is. Men sprenkelt eenvoudig een kleine hoeveelheid zemelen over het vleesrantsoen: voor een middelgroot ras bedraagt de gewenste hoeveelheid ongeveer 2 dessertlepels".

Groetjes, Lizzy
Door Linda
#2314
Hi,
ik lees in een reactie over "een nieuw boekje van Juliette". Is dat een Nederlandstalig BARF-boekje?
Die wil ik ook!
Waar, bij wie kan ik dat verkrijgen?
SENKS,
Linda
Door Paul_Barte
#2315
Hoi Roger,

Ben ik met je eens maar wat erg belangrijk is in de commerciële sector zijn natuurlijk de volgende dingen.
Opslag en opslagruimte (vriezer is een must) en heel belangrijk is natuurlijk de omzetsnelheid die waarschijnlijk bedroevend laag is in hondenvoerland.

Er zijn wel een aantal versvoerfabrikanten die naast de 'complete' voedingen ook losse grondstoffen zoals pens, hart etc. verkopen.
Bibi Hoogvliet verkoopt dit in de winkel en Carnibest kan het op verzoek ook leveren.
Verder heeft AHV Breda de nodige grondstoffen en niet te vergeten natuurlijk Frosti-Fit.

Misschien komt er in de toekomst zo'n winkeltje bij in het midden van Nederland waar zo'n beetje alles is te verkrijgen :D ;D

Maar ben met je eens dat het heel erg dun gezaaid is!!
Echter........de eerste stap is in mijn ogen een aantal versvoeren verkrijgbaar in IEDERE normale dierenwinkel, dan zijn we al een heel stap verder.
Door Lizzy
#2316
Hi,
ik lees in een reactie over "een nieuw boekje van Juliette". Is dat een Nederlandstalig BARF-boekje?
Die wil ik ook!
Waar, bij wie kan ik dat verkrijgen?
SENKS,
Linda
Hoi Linda, sorry... ik heb me verkeerd uitgedrukt.. Het is een SUPER oud boekje! Maar, ik heb het "nieuw" in huis (sinds vandaag en als een kind zo blij). Het is geen Nederlandstalig BARF boekje, maar ik denk dat Juliette de Bairacli Levy een van de grondleggers is van (b)arf. Zij staat ook vermeld in de bibliography van Ian Billinghurst. Het is niet meer te krijgen in de winkels, dus je zou het moeten proberen bij "De Sleghte" of antiek-boekwinkels.

Groetjes, Lizzy

p.s., en als je toch gaat shoppen voor dit oude (waardevolle) boekje: als je het boek "Wat moet mijn hond eten?" van Donath ziet: KOPEN!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 apr 2003, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#2317
Wanneer ik hier het vlees in grote stukken geef heb ik er altijd een paar z**kers bijzitten die gaan uitzoeken.
Pietje hoeft geen maagjes, jantje geen hartjes enz. vreselijk gezemel. Zodra het van hapslikwegformaat is wordt alles gewoon doorgegeten. Ik geef dan ook alleen de kipkarkassen aan één stuk en de kalfsstrotten snij ik in 3 stukken en dat gaat wel goed.
Door Twanneke
#2318
Wanneer ik hier het vlees in grote stukken geef heb ik er altijd een paar z**kers bijzitten die gaan uitzoeken.
Pietje hoeft geen maagjes, jantje geen hartjes enz. vreselijk gezemel. Zodra het van hapslikwegformaat is wordt alles gewoon doorgegeten. Ik geef dan ook alleen de kipkarkassen aan één stuk en de kalfsstrotten snij ik in 3 stukken en dat gaat wel goed.
Haha dat klinkt erg bekent! :-/
Door Twanneke
#2319
Mischien is 1 van de redenen dat fabrikanten van vers vlees voeding hun vlees malen wel omdat ze op die manier ook kleinere verpakkingen kunnen maken met een consequente samenstelling...?
Door Admin
#2320
In het begin aten mijn honden ook alleen de grote stukken vlees op en lieten de rest staan. Maar, daar heb ik wat op gevonden! Om te beginnen gooi ik een beetje warm water over het vlees zodat er een jus ontstaat (geen echte jus echt natuurlijk). De groente gaat er bij en daarbij gooi ik of heel fijn gemalen nootjes of een eetlepel geitenkwark of een rauwe eierdooier (afgewisseld). Dit bind de groente en vlees een beetje met elkaar en maakt de groente (blijkbaar) smakelijk, met als gevolg dat ze alles opeten.

Ze krijgen hier ook wel gemalen vlees. De kalkoennek maal ik altijd omdat ik de botjes erg scherp vind. Inmiddels geven ze hun voorkeur aan grote stukken vlees met groente.... (de zeikerds ;D).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Admin op wo 09 apr 2003, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#2321
Mischien is 1 van de redenen dat fabrikanten van vers vlees voeding hun vlees malen wel omdat ze op die manier ook kleinere verpakkingen kunnen maken met een consequente samenstelling...?
En om te voorkomen dat hondjelief gaat uitzoeken en zo de helft alsnog niet binnenkrijgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door