Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eira
#2309146
Eira is altijd een wat lastige eter geweest en zal ook nooit meer eten dan ze echt nodig heeft. Als kleine pup was ze nog heel enthousiast als ik haar bakje pakte tot ze een maand of vier oud was. Toen liet ze vaak haar middagmaal staan en ben ik meteen over gegaan naar twee keer per dag voeren in plaats van drie keer. Ze at toen weer alles op en werd ook weer iets enthousiaster rond etenstijd. De afgelopen maand is dat enthousiasme echt helemaal weg. Ik moet haar echt naar me toe roepen om te eten en ook dat lijkt niet echt van harte te gaan. Ik ben al teruggegaan van 850 naar 650 gram maar ze heeft niet echt meer honger en loopt vaak te klieren met haar eten. Dan pakt ze het wel uit haar bakje maar ze eet het niet. Ik haal het dan na 10 min. weg en dan moet ze wachten tot de volgende maaltijd. Ze eet het dan vaak wel maar ze wordt nog steeds niet blij als ik het aanbiedt. Behalve als ze pens krijgt dan begint ze meteen te eten en dat is ook zo op.

Er is verder niets mis met haar, ze is actief, de ontlasting is goed en kauwbotjes/snoepjes gaan er altijd met plezier in. Ze is ook goed op gewicht, een beetje aan de schrale kant maar niet te mager. Ze krijgt nu 's ochtends ongeveer 200 gram en 's avonds 450 gram. Ik ben wel blij dat ik een rustige eter heb maar een beetje enthousiasme rond etenstijd zou ook wel fijn zijn..

Ze is inmiddels 7 maanden oud en ik vraag me af of ik misschien 1x per dag moet gaan voeren. Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2309150
yep, dat zou ik zeker gaan proberen!
daarbij is dit wel de leeftijd om moeilijk te gaan doen met eten..
10 min laten staan vindt ik veel, als ze hier niet gelijk naar hun bak toe gaan dan gaat het gelijk weg.......geen geklier met eten!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2309171
Heb er hier ook zo 1 van 5 jaar.
En ja ik ga dus wel opleuken, want hij presteert het om 2a3 dagen niet te eten.
Of hij eet het en gooit alles er gelijk weer uit.
Verder gezond. En soms eet hij een hele week zonder miepen.
Eet ook minder als dat hij zou mogen.
Door Eira
#2309308
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal het ook niet meer 10 min. laten staan, als ze niet meteen aanstalten maakt om te eten haal ik het direct weg.

Vanochtend heeft ze haar konijn laten staan dus ze gaat meteen over op 1x per dag. Dan geef ik haar 's ochtends een rauw eitje (2x per week) of een klein stukje gedroogd vlees tegen het galspugen en dan krijgt ze 's avonds ergens tussen 19:00 en 22:00 haar eten.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2309477
Toen Diza overging van 2x naar 1x eten per dag, had ze 's ochtends geen last van gal spugen.
Je zou dus kunnen proberen om 's morgens niets te geven.
Door Aura
#2310088
Moeilijk eten schijnt wel een kwaaltje te zijn van de langhaar-Hollander. Mijn oudste heeft daar nooit last van gehad, tenminste niet sinds ze op vers staat en dat is al zo'n 6 jaar. Er zijn maar een paar dingen die ze laat liggen, omdat ze het echt niet lekker vindt (wilde eend bijvoorbeeld).

Mijn jongste langhaar (Eira's halfzusje ;) ) zit momenteel wel erg te miepen met haar voer, maar ze is voor het eerst loops, dus daar heeft het vast mee te maken. Voor de loopsheid had ze ook al een tijdje wat moeite. Ze is nu net 1 jaar en krijgt al een paar maanden meestal 1x per dag, maar ik ben nog aan het aftasten wat voor haar het beste werkt qua tijdstip, type voer e.d.
Ook de jonge langhaar van m'n moeder (nu 10 maanden) kan vaak wat moeilijk doen met haar voer. Misschien is het een periode waar onze jonge teven doorheen moeten? Beetje last van de hormonen?

De Stabij van vrienden van me zat trouwens ook te miepen met z'n eten. Bij hem lijkt het te werken om z'n brokken in een stapel lappen te verstoppen, zodat hij echt moet werken voor z'n voer. Niet zo lekker met vlees natuurlijk, maar misschien heb je er toch wat aan?
Als je echt bang bent dat ze te weinig binnenkrijgt, kan je er wat pens doorheen mengen en dat een paar uur laten intrekken.
Door Eira
#2310112
Hé, wat leuk om je hier ook te zien! :)

Eira is sinds twee weken ook voor het eerst loops dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. Gisteren heeft ze alleen haar paardenvlees gegeten en het konijnkarkas weer laten staan. Ze heeft altijd met smaak konijn gegeten (zelfde geld momenteel voor zalm) dus het zal wel een fase zijn. Vanochtend heeft ze niets gehad en vanavond doe ik weer een poging met het konijn. Voor morgen ligt er al fazant in de koelkast en mocht ze weer lopen miepen ga ik je tip proberen en marineer ik het in wat pens (dat stond toch voor donderdag op het menu). We gaan vanmiddag een lekker lange boswandeling maken en voor het eten ga ik even met haar trainen dus hopelijk heeft ze dan genoeg trek.

Toen ik gisteravond een stukje Rodi worst in stukjes aan het snijden was voor de training stond ze naast het aanrecht te blaffen, piepen en te zeuren om een stukje alsof ze hier nooit wat te eten krijgt *zucht* ::) ;)
Laatst gewijzigd door Eira op di 10 apr 2012, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#2310197
Ik zou zeggen:

*lekker aan het werk zetten
* naar één keer per dag voeren
* hetzelfde blijven aanbieden al is het dan 4 dagen achter elkaar (steeds wat anders werkt gemiep in de hand)


Hier twee volwassen honden en als er gemiept wordt volgt er acuut een vastendag, daarna bied ik gewoon hetzelfde aan als wat er niet gegeten werd. Bijna geen problemen er zijn maar een paar dingen die ze echt niet willen eten.

Na de loopsheid kan het weer over zijn.
Door Aura
#2310723
Eira schreef: Hé, wat leuk om je hier ook te zien! :)
Hoi  :biggrin2:
Eira is sinds twee weken ook voor het eerst loops dus daar zal het ook wel mee te maken hebben.
Kijk, dat zal het probleem zijn. Ik hoop het tenminste, want dan gaat het bij beide dames vanzelf weer over. Wel grappig dat de halfzusjes bijna op hetzelfde moment loops zijn geworden! Hoewel Eira dan veel eerder is, qua leeftijd.

pallas schreef: Hier twee volwassen honden en als er gemiept wordt volgt er acuut een vastendag
Kan dat vasten al wel bij zo'n jonge hond?


@ Eira: Mira is ook altijd een vrij rustige eter geweest. Ze at wel graag, maar het enthousiasme straalde er niet vanaf. Als ze iets heel lekker vindt, dan laat ze dat hooguit merken door lichte baknijd (zonder verdere gevolgen hoor).
Eira is ook op vers afgespeend toch? Misschien moeten we ze gewoon een tijdje op brok zetten, dan weten ze dat vlees wel te waarderen  :P
Mira heeft gisteren en vandaag trouwens wel weer vlot gegeten, na een paar dagen slechts 100-150gr per dag. Weet alleen niet of dat nu blijvend is.
Door Ramses1
#2310762
Een vriendin van mij had hetzelfde met haar jonge 5 maanden oude ODH pup.

Zij kreeg het advies om het vlees (ze geeft kvv) als beloning bij het trainen te geven.
Geen extra'tjes meer maar werken voor het eten.

Zo krijgt de hond het eten in kleine porties, geen grote maaltijden maar wel alles wat ze nodig heeft en nooit meer gemiep met eten.
Het eten wordt zo leuk en ze werkt er toch voor.
Dit een paar weken/maanden volhouden en dan weer eten aanbieden in kleine porties.

Dit werkt bij haar prima, al is het wel een gek gezicht om haar tijdens het trainen een lepeltje kvv te zien geven i.p.v. een gedroogd stukje vlees ;)

Misschien kun je het vlees zelf gaan malen of een poosje een goede kvv kopen?
Door Eira
#2310955
Aura schreef: Mira is ook altijd een vrij rustige eter geweest. Ze at wel graag, maar het enthousiasme straalde er niet vanaf. Als ze iets heel lekker vindt, dan laat ze dat hooguit merken door lichte baknijd (zonder verdere gevolgen hoor).
Eira bewaakt dus sinds vlak voor haar loopsheid haar eten (niet altijd, alleen als ze dus eigenlijk niet wil gaan eten). Ik mag wel bij haar in de buurt komen zonder problemen maar zodra ze denkt dat ik het weg ga halen gaat ze een beetje grommen (ze laat geen tanden o.i.d. zien en als ik streng 'nee' zeg kan ik het zo weg pakken). Voorheen mocht ik zelfs een hapje mee eten als ik wilde dus dit heeft denk ik echt met de hormonen te maken. Gisteren heb ik het konijn afgenomen en uit mijn hand laten eten, dit ging zonder problemen, als toetje kreeg ze nog wat paardenvlees en het was zo op.

Ze doet dit juist niet met dingen die ze heel lekker vindt, dan gaat ze namelijk meteen eten en het liefst nog dicht bij liggen ook met haar hapje.

Misschien moet ik tijdelijk even het eten uit mijn hand aanbieden (dan kan ik haar er tegelijk voor laten werken met wat kleine 'zit' 'af' etc. oefeningetjes tussendoor) ik kan haar dan ook laten blijven en dan telkens wat verstoppen zodat ze het moet zoeken en dan steeds meer van haar maaltijd tegelijk verstoppen totdat ze weer gewoon alles in 1x opeet. Het weer wordt nu weer beter dus dan kan ik het in de tuin verstoppen (ze eet nu in de keuken).

Ik ben verder niet onder de indruk van haar bewakingsgedrag maar het is wel vervelend (ook voor haar denk ik) en als ze behoefte heeft aan wat extra werken voor haar voer kan dat mooi op de bovenstaande manier. En wie weet is het na de loopsheid wel weer over.
Aura schreef: Eira is ook op vers afgespeend toch? Misschien moeten we ze gewoon een tijdje op brok zetten, dan weten ze dat vlees wel te waarderen  :P
Haha :P
tt-tjes schreef: Misschien krijgt ze teveel en heeft ze daarom geen honger?
Mocht ze regelmatig zo moeilijk blijven doen ga ik haar voer verminderen (ze is twee weken geleden al van 800 naar 650 gram gegaan). Ze is wel al best schraal dus ik heb liever dat ze die 650 binnenkrijgt maar als dit doorzet heeft ze het blijkbaar toch niet nodig en krijgt ze gewoon minder.
Ramses1 schreef: Een vriendin van mij had hetzelfde met haar jonge 5 maanden oude ODH pup.

Zij kreeg het advies om het vlees (ze geeft kvv) als beloning bij het trainen te geven.
Geen extra'tjes meer maar werken voor het eten.

Zo krijgt de hond het eten in kleine porties, geen grote maaltijden maar wel alles wat ze nodig heeft en nooit meer gemiep met eten.
Het eten wordt zo leuk en ze werkt er toch voor.
Dit een paar weken/maanden volhouden en dan weer eten aanbieden in kleine porties.
Dit zou inderdaad nog een 'laatste' oplossing kunnen zijn, ik ga liever niet weer terug naar KVV maar goed, in het uiterste geval wil ik dat best proberen. Ik hoop/denk niet dat het zo ver komt want ze loopt niet altijd te klieren maar ik zal de tip onthouden. Het knaagwerk heb ik al weggehaald en krijgt ze pas weer terug als ze weer helemaal normaal eet. Verder krijgt ze bijna niets extra, alleen als we trainen, dat wissel ik af met haar balletje als beloning dus het is alsnog echt heel erg weinig (ze werkt op momenten ook enthousiaster voor een speeltje).

----

Zo.. dat was een behoorlijke post, bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga vanavond haar eten in delen verstoppen en me verder vooral niet te druk maken ;) Ik ga er ook wel vanuit dat ze wel eet als ze echt honger heeft en verder zoekt ze het ook maar een beetje uit. Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan :)
Door Eira
#2311390
Nou nou... het mag wel in de krant, alles is in 1x opgegaan ;D

Vandaag op het menu: 200gr. fazantkarkas en 450gr. rundvlees

Ik ben met haar bakje gaan zitten en heb haar eerst de ene helft van het karkas gegeven en toen dat op was de andere helft.
Ze kwam in het begin eerst een paar keer bij me kijken (en liet het stukje karkas liggen) maar ze begreep al snel dat ze pas meer kreeg als het andere op was. Daarna was het tijd voor de stukjes rundvlees, hier heb ik 'zit', 'sta', 'af', 'blijf' en 'zoek' oefeningetjes mee gedaan en ze was heel enthousiast, ze heeft nog nooit zo snel rundvlees gegeten (rundvlees is, net als de fazant, niet echt een favoriet).

Morgen krijgt ze pens en een konijnenkop, dit wordt altijd goed gegeten dus ik verstop morgen gewoon de hele maaltijd in 1x ergens in de tuin ofzo (is het niet erg dat er wat zand op komt i.v.m. het slijten van de tanden?). Ik ben benieuwd of ze zo goed blijft eten en het is ook best leuk om haar op deze manier te voeren :)
Laatst gewijzigd door Eira op wo 11 apr 2012, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aura
#2311419
Mooi zo!!

Eira schreef: Morgen krijgt ze pens en een konijnenkop, dit wordt altijd goed gegeten dus ik verstop morgen gewoon de hele maaltijd in 1x ergens in de tuin ofzo (is het niet erg dat er wat zand op komt i.v.m. het slijten van de tanden?). Ik ben benieuwd of ze zo goed blijft eten en het is ook best leuk om haar op deze manier te voeren :)
Ben je niet bang dat ze zo leert om dingen van de grond te eten?
Met die Stabij heb ik laatst een keer z'n hele bak verstopt. Hij stond eerst even raar te kijken (normaal verstoppen zijn baasjes een speeltje, maar met een bak kan je niet spelen), maar at het daarna wel vlot op.
Misschien als je het in haar bak doet, dat ze dan geen verkeerde dingen aanleert? Is maar een ideetje hoor  :)
Door Eira
#2311513
Aura schreef: Mooi zo!!

Ben je niet bang dat ze zo leert om dingen van de grond te eten?
Met die Stabij heb ik laatst een keer z'n hele bak verstopt. Hij stond eerst even raar te kijken (normaal verstoppen zijn baasjes een speeltje, maar met een bak kan je niet spelen), maar at het daarna wel vlot op.
Misschien als je het in haar bak doet, dat ze dan geen verkeerde dingen aanleert? Is maar een ideetje hoor  :)
Ja, goed dat je het zegt! Ik heb er behoorlijk wat moeite in gestoken haar te leren niet van de grond te eten, dus het wordt met bak en al verstopt :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door