Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2300810
Hallo Allemaal,

Ik zit met een vraag, kunnen jullie mij weer even helpen?
Binnenkort, nou ja binnenkort..in ieder geval vòòr de grote vacantie komt er bij ons een Labrador-puppy het leven opfleuren en ik ben al een tijd bezig mij in te lezen.
Ik ga stap voor stap en ben nu aan het uitzoeken met behulp van de rekenhulp wat de benodigde hoeveelheid voer zou moeten zijn voor een pup van ong. 8 kilo. Ik denk dat 8 kilo zo ongeveer het gewicht is van Labrador-puppy?

Het percentage op de rekenhulp (voor leeftijd 8 weken en gewicht 8 kilo Labrador)geeft mij  6,5%.
Nu heb ik gelezen dat Lizzy en anderen voor hun pups daarentegen 7-7,5% aanhouden op deze leeftijd.
Is daar een speciale reden voor? Of is het voor Labradors beter een lager percentage dan 7% aan te houden ivm met eventuele problemen HD?

groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2301004
Het percentage voeding voor een pup ligt tussen de 5% en 10%. En hoe groter het ras, hoe minder het eet. Een Labrador zal in alle waarschijnlijkheid dus genoeg hebben aan zo'n 6% van het huidige lichaamsgewicht.En dan is er ook nog zoiets als het energieverbruik van de pup. In de regel verbruiken Dalmatenpups (die in de regel 7% eten) meer energie dan Labradorpups. 

Dit staat op de website van Barfplaats en ook in de bieb:
De hoeveelheid voer voor een pup:
Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.
Door Roef & Hidde
#2301008
hier momenteel een lab.pup die nu tussen de 7 en 8 % krijgt,ga ik naar 6% dan wordt hij te schraal.
ik voer mijn honden op het oog en hou de percentages als een soort steuntje in de rug zeg maar.
het ligt echt aan het karakter van je pup hoeveel ze verbruiken en wat ze op dat moment nodig hebben.
het zou zomaar kunnen dat Hidde volgende week wel aan 6 % genoeg heeft omdat hij wat minder hard groeit(ziet er niet naar uit,maar als voorbeeld ;))
Door Annemarie Rijnveld
#2301023
Ok, dan ga ik voorlopig uit van 6%.
De Labradors van deze fokker zijn niet van die heel hoge honden, zoals je die weleens ziet.
Vandaag gaan wij daar een bezoekje brengen en zal ik vragen waarop de pups worden afgespeend.

Ga weer verder met lezen en bedankt voor jullie adviezen, Annemarie
Door Annemarie Rijnveld
#2309035
Hoi Allemaal,
Wij zijn vorige week bij de fokker op bezoek geweest en de Labradorpupjes gezien. Wat zijn ze toch schattig, nou ja alle soorten pups zijn schattig.
Ongeveer half Mei komt er dan een pup bij ons, en de leeftijd zal dan ongeveer 2 1/2 maand zijn.
De pups worden afgespeend op brokken (!) Royal Canin of Purina, hangt er vanaf.

Volgens de fokker is het gewicht van een Labradorpup van 2 maanden ongeveer ergens tussen de 6 en 8 kilo.

Ik zou graag weer advies van jullie krijgen aangaande de percentages.
Voorlopig even uitgaande van 8 kilo lichaamsgewicht en 6% benodigde voeding zou ik dan zo de onderstaande percentages kunnen aanhouden?:

rauw vleesbot              45%
groentes                      10%
orgaanvlees (incl. pens) 20%
spiervlees                    25%

Zijn deze percentages goed voor de pup? En zoniet, wat moet ik veranderen?
Lizzy, ik heb de percentages afgekeken van jouw pups, ik weet helemaal niet of het ook goede percentages zouden kunnen zijn voor Labs, maar ik moest ergens beginnen.

Alvast bedankt voor het beantwoorden

Groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2309124
Annemarie Rijnveld schreef: Hoi Allemaal,
Wij zijn vorige week bij de fokker op bezoek geweest en de Labradorpupjes gezien. Wat zijn ze toch schattig, nou ja alle soorten pups zijn schattig.
Ongeveer half Mei komt er dan een pup bij ons, en de leeftijd zal dan ongeveer 2 1/2 maand zijn.
De pups worden afgespeend op brokken (!) Royal Canin of Purina, hangt er vanaf.

Volgens de fokker is het gewicht van een Labradorpup van 2 maanden ongeveer ergens tussen de 6 en 8 kilo.

Ik zou graag weer advies van jullie krijgen aangaande de percentages.
Voorlopig even uitgaande van 8 kilo lichaamsgewicht en 6% benodigde voeding zou ik dan zo de onderstaande percentages kunnen aanhouden?:

rauw vleesbot              45%
groentes                      10%
orgaanvlees (incl. pens) 20%
spiervlees                    25%

Zijn deze percentages goed voor de pup? En zoniet, wat moet ik veranderen?
Lizzy, ik heb de percentages afgekeken van jouw pups, ik weet helemaal niet of het ook goede percentages zouden kunnen zijn voor Labs, maar ik moest ergens beginnen.

Alvast bedankt voor het beantwoorden

Groetjes, Annemarie
Spannend Annemarie! Jammer dat pup niet met vers afgespeend wordt, maar ja....
Dit zijn prima percentages. De percentages zijn trouwens niet ras afhankelijk, dus zijn voor alle rassen prima geschikt om goed op te groeien. Ik gaf naast dit ook 2 keer per week een rauw ei en 2 keer per week een sardien of makreeltje.

Ik voerde overigens alleen vleesbot van kleine dieren. Dus kip, eend, parelhoen, haas, konijn, etc.
Door malimaniac
#2309130
Het aftellen kan dus beginnen, spannend!
Hier een mechel pup, toen ze kwam met 7weken woog ze 6kg. Ik ben toen begonnen op 8%. Nu is ze 16 weken en eet nu 4,5%, ze weegt ondertussen 17kg.
Succes!
Door Annemarie Rijnveld
#2309280
Dank je, ja het is best wel weer spannend, man en de jongens zijn er ook helemaal enthousiast over.
Ik ben ook al druk bezig huis en tuin na te lopen op evt. gevaarlijke voorwerpen. Wat een troep kom je toch altijd tegen! Allemaal dingen waar mijn honden gewoon nooit aankwamen en die dus zijn blijven slingeren.

OK dan houd ik deze percentages aan en ga beginnen met die zachte bottenbeesten + die 2 eitjes en vissies.
Ik ben wel van plan in het begin alles te malen, en af en toe eens een platgeslagen kippennek geven, kijken hoe zij daarmee omgaat.
Ik heb nog een hele zak gedroogde sardientjes liggen. Die waren voor de katten bedoeld om eens af en toe te geven, maar ze zeggen ''geef mijn portie maar aan Fikkie, motte wij niet''
Kan ik die gedroogde visjes ook eens af en toe door het eten van pup mengen? Of heeft gedroogde vis niet zoveel toegevoegde waarde?

Zijn niertjes echt onmisbaar in het organendeel ? Ik kan hier nl. moeilijk aan lamsniertjes komen.
Zou ik niet kunnen volstaan met hart, lever en kippemaagjes, mocht ik niet of nauwelijks aan die niertjes komen?
Nederland is bezaaid met Islam-slagers, hier daarentegen met een lampje te vinden. Ik heb er een gevonden op 30 km. afstand, en morgen ga ik daar kijken wat deze Islam-slager in huis heeft.

Dat van die beginpercentages vind ik toch nog wel moeilijk, hoor.
Lizzy, jij gaf 7,5%, @malimaniac gaf 8% aan Mechelse pup en @Roefje aan Lab.pup tussen 7-8%. Het zijn toch allemaal grote honden?
Zou ik niet beter kunnen beginnen met 7 of 8% en dan eens zien of de hond niet te dik wordt?
Of is het beter laag (d.i. 6%) te beginnen, aanzien of de hond niet een mager scharminkel wordt, en dan gewoon naar omhoog bijstellen?

Het zijn weer een hoop vragen, ik weet het, ik heb ook al alles nagelopen op Barf hierover, maar een extra bevestiging vind ik toch wel heel fijn.

Alle tips heel erg welkom.

Groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2309284
Ik zou gewoon met 6% beginnen en kijken hoe dat gaat. Labradors verbranden soms echt minder dan een Dalmaat of herder, die vaak wat hoger in de energie zitten. En als dat te weinig is (dat zie je snel genoeg), ga je meer geven.
Door Annemarie Rijnveld
#2309311
Ah, ok, dus dat is de reden. Wist niet dat Labradors wat sloompies  :biggrin2: waren in vergelijking.
Ok, 6%, daar beginnen we mee, percentages heb ik nu ook goed in mijn hoofd. Ik ga nu kijken voor de menus, dan kom ik later weer terug met wat voorstellen, om jullie oordeel daarover te horen.

En de niertjes? Zijn die absoluut onmisbaar?
Door Annemarie Rijnveld
#2309319
Ik denk dat ik het antwoord op gedroogde vis al zelf heb gevonden op Internet. Hier gaat het om stokvis, maar ik denk dat onderstaand verhaal over behoud van waardevolle bestanddelen wel zal gelden voor ieder soort gedroogde vis.
Zijn jullie het ermee eens?
''Wat is hondenstokvis?
Hondenstokvis is vers gevangen vis die in de buitenlucht wordt gedroogd door de Noorse zon. Door deze luchtdroging wordt het vocht aan de vis onttrokken. Alleen de waardevolle bestanddelen blijven, in geconcentreerde vorm, behouden. De vis wordt nu in handige stukjes gezaagd en geschikt gemaakt voor consumptie. Dit hoogwaardige kwaliteitsproduct is licht verteerbaar en kan zowel als bijvoeding of als hoofdmaaltijd worden gegeven.''
Door Annemarie Rijnveld
#2309817
Ik ben bezig met het uitzoeken van een menu voor de 1e 3 weken en ik zit weer met een vraag:
Ik geef aan mijn katten 2 of 3x per week het gemalen vlees van een hele kip, een heel konijn, of een hele kwartel. Deze zijn dus met de organen, poten, kop, maar wel nakend.

Kan ik zoiets ook een paar keer per week aan de pup geven, met wat groentes erbij, maar zonder de pens? Is dit dan ook voor haar een geheel complete maaltijd?

Dank voor de antwoorden

Groetjes, Annemarie
Door Lizzy
#2309907
Annemarie Rijnveld schreef: Ik ben bezig met het uitzoeken van een menu voor de 1e 3 weken en ik zit weer met een vraag:
Ik geef aan mijn katten 2 of 3x per week het gemalen vlees van een hele kip, een heel konijn, of een hele kwartel. Deze zijn dus met de organen, poten, kop, maar wel nakend.

Kan ik zoiets ook een paar keer per week aan de pup geven, met wat groentes erbij, maar zonder de pens? Is dit dan ook voor haar een geheel complete maaltijd?

Dank voor de antwoorden

Groetjes, Annemarie
Als het echt compleet gemalen dier is, is het prima om dat ook aan pup te geven. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar ongemalen spul.
Door Annemarie Rijnveld
#2309953
Dank je Lizzy,
ja het is echt helemaal compleet gemalen, alleen de darmen zitten er niet in, dat was ik vergeten te schrijven. Maar die zitten ook niet bij het spul wat ik zelf zou samenstellen, dus dat maakt dan toch niet uit, denk ik?

Tuurlijk wil ik ook overgaan op hele stukken, maar het gemalen spul is voor de beginperiode, zodat wij kunnen wennen :biggrin2:
Door malimaniac
#2311032
Ik vind niertjes wel belangrijk om te voeren. Wie weet heeft de islam slager wel wat liggen. Zo heel veel hoef je er niet van te voeren, dus als je in één keer een kilo of 5 koopt kun je voorlopig vooruit.
Kimbra heeft 2 weken darf kvv gekregen, zodat ze kon wennen (kwa vertering)  aan vlees en bot eten. Eerlijk gezegd vond ik het niks die gemalen prak. Zodra het op was gelijk overgegaan op nekken en karkassen. Nu eet ze zelfs al hele prooidieren in de vacht  :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door