Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door kaspar
#2306212
Hallo allemaal,

ik lees al lange tijd mee op dit forum, maar heb nu toch maar eens besloten mijzelf aan te melden en wat vragen bij jullie neer te leggen.
Wij hebben een boerboel teef van 1 jaar en 3 maanden. Ze weegt nu zo'n 55 kg en beweegt onwijs veel. Het is een flink gespierde hond met enorme conditie. Ze heeft verder geen gebreken/ allergieen qua gezondheid.
We hebben haar altijd op kvv van Lotgering gehad. Dit at ze altijd met veel smaak, totdat ze in staking ging en weigerde te eten (hooguit 500 gram per dag maximaal als ze een  goede dag had). Lichamelijk helemaal gezond, maar ze bleef staken en dit een ruime maand lang.

Mijn man vond prooidier en halve karkassen maar niets om te voeren. Vind ie smerig. Maar aangezien ons hondje toch moest eten toch maar eens voorgesteld dit te gaan proberen. Bij slagerij IC in Rotterdam wat dingen besteld die er (voor hubbie) niet al te eng/ smerig uitzagen en ja hoor de hond is weer goed gaan eten. We willen haar dus nu gedeeltelijk op barf en gedeeltelijk op kvv zetten (voorlopig dan, als het aan mij ligt tzt helemaal barf). Nu ben ik dus sinds een weekje wat aan het experimenteren met kippennekjes, kippenkarkas, runderlong, kippenlever (dit eet ze niet), kippen maag en hart, kalfstaart, runderkopvlees, lamsribben (hier weet ze niet wat ze mee aan moet, ze loopt rond, likt eraan en begraaft het) en lamsstrot (dit heeft ze nu nog niet gehad, dus weet niet wat ze hier mee doet). Ze eet deze dingen goed en verteerd ze ook goed. Dus ik wil nu een juist menu gaan samenstellen wat goed is en toch betaalbaar blijft. Wat vinden jullie van onderstaand menu? Is dit een beetje goed of moet ik dingen anders doen? Graag jullie advies.


Volgens de rekenhulp hier op het forum moet ze 1140 gr. per dag hebben
570 gr. bot
260 gr. orgaan
310 gr. spier


Maandag
200 gr. kippennekjes
370 gr. bevleesde kipkarkas
260 gr. lams lever, hart en long
310 gr. kalfsnippers

Dinsdag
500 gr. kvv lotgering totaalvoer rund/ lam/ kip en 500 gr. kvv lotgering (lamsvet, runderpens, kippenbot)
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje

Woensdag
250 gr. geitenstukjes merg en been
270 gr. kipkarbonade
260 gr. pens lam/ geit
310 gr. kalfskopvlees

Donderdag
1000 gr. kvv lotgering totaalvoer rund/ lam/ vis)
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje

Vrijdag
200 gr. kippennekjes
370 gr. bevleesde kipkarkas
260 gr. lamslongen
310 gr. kalfsnippers

Zaterdag
1000 gr. kvv lotgering totaalvoer met paard
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje

Zondag
800 gr. vis (zalmkop en/ of sardientjes) *ik weet niet of ze dit lust, nog nooit geprobeerd)
100 gr. kip orgaantjes (maag, lever, hart)
150 gr. bevleest kipkarkas
150 gr. kalfskopvlees

Mijn stalkatten vinden de kleinere barf hapjes ook erg lekker, dus die gaan ook half barf half kvv eten. De huiskatten daar in tegen moeten niks van barf weten, dus die blijven op kvv.
Laatst gewijzigd door kaspar op do 05 apr 2012, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2306971
kaspar schreef: Hallo allemaal,

ik lees al lange tijd mee op dit forum, maar heb nu toch maar eens besloten mijzelf aan te melden en wat vragen bij jullie neer te leggen.
Wij hebben een boerboel teef van 1 jaar en 3 maanden. Ze weegt nu zo'n 55 kg en beweegt onwijs veel. Het is een flink gespierde hond met enorme conditie. Ze heeft verder geen gebreken/ allergieen qua gezondheid.
We hebben haar altijd op kvv van Lotgering gehad. Dit at ze altijd met veel smaak, totdat ze in staking ging en weigerde te eten (hooguit 500 gram per dag maximaal als ze een  goede dag had). Lichamelijk helemaal gezond, maar ze bleef staken en dit een ruime maand lang.

Mijn man vond prooidier en halve karkassen maar niets om te voeren. Vind ie smerig. Maar aangezien ons hondje toch moest eten toch maar eens voorgesteld dit te gaan proberen. Bij slagerij IC in Rotterdam wat dingen besteld die er (voor hubbie) niet al te eng/ smerig uitzagen en ja hoor de hond is weer goed gaan eten. We willen haar dus nu gedeeltelijk op barf en gedeeltelijk op kvv zetten (voorlopig dan, als het aan mij ligt tzt helemaal barf). Nu ben ik dus sinds een weekje wat aan het experimenteren met kippennekjes, kippenkarkas, runderlong, kippenlever (dit eet ze niet), kippen maag en hart, kalfstaart, runderkopvlees, lamsribben (hier weet ze niet wat ze mee aan moet, ze loopt rond, likt eraan en begraaft het) en lamsstrot (dit heeft ze nu nog niet gehad, dus weet niet wat ze hier mee doet). Ze eet deze dingen goed en verteerd ze ook goed. Dus ik wil nu een juist menu gaan samenstellen wat goed is en toch betaalbaar blijft. Wat vinden jullie van onderstaand menu? Is dit een beetje goed of moet ik dingen anders doen? Graag jullie advies.


Volgens de rekenhulp hier op het forum moet ze 1140 gr. per dag hebben
570 gr. bot
260 gr. orgaan
310 gr. spier


Maandag
200 gr. kippennekjes
370 gr. bevleesde kipkarkas
260 gr. lams lever, hart en long
310 gr. kalfsnippers
Kalfssnippers kun je beter vervangen door kwalitatief goed runderspiervlees. Dat bevat meer voedingsstoffen.
Dinsdag
500 gr. kvv lotgering totaalvoer rund/ lam/ kip en 500 gr. kvv lotgering (lamsvet, runderpens, kippenbot)
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje
Ik weet niet wat voor bonen dit zijn? Sperziebonen? Sperziebonen en snijbonen zijn met mate prima. Andere bonen niet. Erwten zijn ongeschikt. Ik zou ook bladgroenten gaan geven. Zoals andijvie, paksoi, postelijn, waterkers, etc.
Woensdag
250 gr. geitenstukjes merg en been
270 gr. kipkarbonade
260 gr. pens lam/ geit
310 gr. kalfskopvlees
Geitenstukjes? Ik maak me licht zorgen over wat dit is? Als het kleine stukjes vlees met kleine stukjes bot zijn: dan is het ongeschikt om te voeren. Voor kalfskopvlees geldt hetzelfde als kalfssnippers: vervangen door kwalitatief goed rundvlees (of paarden of geiten of lamsvlees).
Donderdag
1000 gr. kvv lotgering totaalvoer rund/ lam/ vis)
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje
Ik zou andere groenten geven. Groenten moet je ook afwisselen.
Vrijdag
200 gr. kippennekjes
370 gr. bevleesde kipkarkas
260 gr. lamslongen
310 gr. kalfsnippers
Idem als boven.
Zaterdag
1000 gr. kvv lotgering totaalvoer met paard
3 eetlepels groente (wortels, erwten of bonen)
1 eitje
Idem als boven.
Zondag
800 gr. vis (zalmkop en/ of sardientjes) *ik weet niet of ze dit lust, nog nooit geprobeerd)
100 gr. kip orgaantjes (maag, lever, hart)
150 gr. bevleest kipkarkas
150 gr. kalfskopvlees
Vette vis en orgaan zoals lever gaan lastig op 1 dag samen, ivm diarree. Verder als boven.

In alle eerlijkheid vind ik de afwisseling in diersoorten ook vrij matig. Je zou dingen als eend, parelhoen, haas, konijn, etc. toe kunnen gaan voegen. Je zit met kip, rund/kalf (waarbij kalf dus niet erg geschikt is), vis en een beetje lam/geit een beetje op het randje van 'net te weinig afwisseling'. En daarbij zou je dus echt groenten af moeten gaan wisselen.
#2307492
[quote="Lizzy"]Ik weet niet wat voor bonen dit zijn? Sperziebonen? Sperziebonen en snijbonen zijn met mate prima. Andere bonen niet. [/quote]
Oei.. :-[
Wat is het bezwaar? Kan het kwaad of is het slechts niet zo zinvol?
Ze zijn hier dól op tuinboontjes, die heb ik gekookt en gepureerd door hun groentenprut zitten...
Door kaspar
#2307892
Hallo Lizzy,  bedankt voor je reactie.
De bonen die we geven zijn sperciebonen, dit is eigenlijk de enige groente die ze echt eet. Bladgroente spuugd ze uit.
Wat is precies goed spiervlees? Moet ik dan denken aan een biefstuk?

Eend hebben we eens geprobeerd maar dit lust ze niet.
Ik wil wel tzt konijn erbij gaan geven.

Ik ga in ieder geval met jou tips aan de slag. Bedankt.
Door Lizzy
#2307895
[quote="Parelridder"]
Oei.. :-[
Wat is het bezwaar? Kan het kwaad of is het slechts niet zo zinvol?
Ze zijn hier dól op tuinboontjes, die heb ik gekookt en gepureerd door hun groentenprut zitten...
[/quote]

Ach, een klein beetje tuinbonen of sperziebonen of snijbonen is geen probleem. Maar ze grote hoeveelheden bruine bonen e.d. geven is gewoon te zwaar, zorgt voor veel gas en is niet fijn voor eigenaar en hond. Ze verteren die dingen ook moeizaam.
Door Lizzy
#2307896
[quote="kaspar"]
Hallo Lizzy,  bedankt voor je reactie.
De bonen die we geven zijn sperciebonen, dit is eigenlijk de enige groente die ze echt eet. Bladgroente spuugd ze uit.
Wat is precies goed spiervlees? Moet ik dan denken aan een biefstuk?

Eend hebben we eens geprobeerd maar dit lust ze niet.
Ik wil wel tzt konijn erbij gaan geven.

Ik ga in ieder geval met jou tips aan de slag. Bedankt.
[/quote]

Kwalitatief goed kopvlees is ook al prima. Magere snijdsels, ook prima. Biefstuk is een beetje van te goede kwaliteit. Als je het geld hebt is er niks mis mee maar voor de meeste mensen is vlees van biefstuk kwaliteit voor de hond te duur.
Door kaspar
#2307898
Aha okay duidelijk. Biefstuk is idd vrij prijzig, maar was even als suggestie om duidelijk te hebben wat voor soort vleeslapje je bedoelde.
We hebben nu kopvlees, ik dacht kalf of rund, en dat eet ze erg graag, zo ook de katten. Als ik weer naar het IC ga zal ik eens gaan kijken voor magere snijdsels en vragen wat hun mij adviseren.
#2308105
Kijk ook eens op www.natuurlijkrauwvoer.nl of www.lupa-diervoeding.nl bij beide hebben ze gewoon goed spiervlees zoals runderstoofvlees, kipfiletsnippers, paardensnijling. Bij het IC kan je lam en of geitensnippers krijgen. En natuurlijk hier op BP in de vraag en aanbod hoek komt ook meer dan genoeg interessants voorbij zoals hert, lama, konijn, kangaroe, etc etc.
#2308762
[quote="Lizzy"]
Ach, een klein beetje tuinbonen of sperziebonen of snijbonen is geen probleem. Maar ze grote hoeveelheden bruine bonen e.d. geven is gewoon te zwaar, zorgt voor veel gas en is niet fijn voor eigenaar en hond. Ze verteren die dingen ook moeizaam.
[/quote]Ah, oke, bedankt! Het is hier maar een onderdeel. Sperziebonen en tuinbonen samen zullen samen qua gewicht nog geen tiende van de heel groentenprut zijn en ze hebben iig geen last van gassen, dus ze kunnen er lekker van blijven smikkelen :)
Door kaspar
#2310014
[quote="Cindy de Wolf"]
Kijk ook eens op www.natuurlijkrauwvoer.nl of www.lupa-diervoeding.nl bij beide hebben ze gewoon goed spiervlees zoals runderstoofvlees, kipfiletsnippers, paardensnijling. Bij het IC kan je lam en of geitensnippers krijgen. En natuurlijk hier op BP in de vraag en aanbod hoek komt ook meer dan genoeg interessants voorbij zoals hert, lama, konijn, kangaroe, etc etc.
[/quote]

Bedankt voor de tips, ik ga eens op die websites kijken.
Ik heb idd al veel leuke aanbiedingen hier op BP voorbij zien komen, alleen woon ik blijkbaar in een beste uithoek, want het is nooit hier in de buurt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door