Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Martine M
#2308297
Ik weet niet of iemand me hier raad bij kan geven maar ik probeer het toch maar want als ik het aan de dierenarts vraag dan staan die direct klaar met een zak brokken voor gevoelige darmen wat ik dus echt niet wil.

Het verhaal ik had al 2 honden die al 4 - 5 jaar op KVV staan verschillende smaken en heb daar geen enkel probleem mee terwijl één van die honden Ares een darm probleem had doet die het daar al 3 jaar perfect op.

Nu heb ik sinds 18 februari een 3de hond ergens uit een slecht situatie gehaald en die zat sinds zij van de moeder weg mocht in een kennel waar ze brokken en veel brood kreeg.

Ze was 9 maanden  toen ik ze daar weghaalde en had niet de mogelijkheid om te mengen en heb haar meteen op KVV gezet, de eerste 14 dagen wou ze niet eten alleen wanneer ze ehct niet anders meer kon zo om de 3 dagen 's avonds maar na 14 dgaen eet ze heel graag haar bakje leeg.
Ze heeft maar 2 x echt diarree gehad 's nachts is huis maar haar darmen herstellen snel.

Nu heeft ze meestal perfecte stoelgang maar soms had ze 's morgens weer in de garage gedaan en dat was dan een dikke brij.

Het is zo dat je bij haar echt per maaltijd (andere vleessoort) een andere stoelgang kan hebben.
Het is echt zo als je in 1 maaltijd een beetje zalm (wat niet goed is) geeft en de rest konijn (waar ze goed mee is) dat het beetje zalm er als een brij uitkomt en het konijn er goed uitkomt.
Ik schrijf elke dag op wat ik haar geef en hoe haar stoelgang na 12 u is, ze eet 2 x per dag.

Voorlopig ben ik er uit dat ze geen rund en zalm verdraagt en de lam (raar maar waar) lijkt ook niet zo best.
Haas heeft 1 keer ook een verkeerde stoelgang gegeven en eerst niet.
Ik ben der dus nog niet helemaal uit.

Voorlopig doet ze het perfect op Konijn en Geit.
Kip heb ik voorlopig niet in huis dus dat kon ik nog niet proberen.

Maar nu vraag ik me af of er dan toch honden zijn die je maar 1 smaak kan geven?
Zou het kunnen dat het door te veel afwisselen is?
Ze zit nu 1,5 maand op KVV zou het kunnen dat ik gewoon de andere smaken toch moet blijven geven dat ze er toch aan zou wennen, of de smaken die er als een brij uitkomen zeker niet meer geven?
Kunnen ze prima gezond blijven op 1 of 2 varianten als het compleet voer is?
Laatst gewijzigd door Martine M op za 07 apr 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2308431
Lastig zeg!

Ik vraag me af, heb je van de diersoorten die slechte ontlasting geven, ook verschillende merken geprobeerd? Ik bedoel dat je bijvoorbeeld rund van merk X en van merk Y hebt geprobeerd en misschien ook nog van merk Z, en geeft dat verschil?

Er zijn zo te zien nog wel een paar diersoorten die je kunt proberen, er zijn tegenwoordig zoveel kvv's met zoveel diersoorten.

Ik denk dat het helemaal verschilt per hond en per situatie of een hond op 1 of 2 diersoorten gezond kan blijven. Als je alleen bio-industrie-konijn voert bijvoorbeeld, kan ik me heel goed voorstellen dat er tekorten gaan komen. Ik zou wel echt proberen om op de 4 diersoorten en vis te komen, maar als dat niet gaat, heb je weinig keus natuurlijk. En ei, gaat dat wel goed?
#2308438
ja een ei gaat goed, ik heb zelf kipjes en geef de honden soms een ei, dat heeft ze al 2 keer gehad en daar zag ik geen problemen mee.

Nee ik heb maar 1 merk in huis momenteel, ik neem ook per 100 kg af omdat ik 2 grote honden had en nu 3.
Denk je dat je zonder problemen verschillende merken van KVV onder elkaar kan geven?

Ik kan wel makkelijk een paar andere merken uitproberen maar wist niet goed of ik dat wel zou riskeren.

Paard heb ik ook 1 keer geprobeerd maar dat spoot er uit, dat was wel in het begin maar dat durf ik toch niet meer te geven als je zo het verschil van stoelgang ziet neem ik aan dat het een tweede keer ook mis loopt.

Gelukkig slaapt ze voorlopig nog in de garage, als dit onder controle is kan ze bij de andere in de woonkamer slapen.
Laatst gewijzigd door Martine M op za 07 apr 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2308494
Ja, soms valt een diersoort van het ene kvv-merk niet goed en van het andere merk wel. Ik weet niet precies waardoor, misschien doordat het vetpercentage verschilt, of misschien is het vooral bij kvv-merken die groentes gebruiken. Het is in ieder geval wel het proberen waard.

Misschien heb je iets aan dit overzicht waarin alle kvv-mixen staan die 1 diersoort bevatten (en meer), je kunt diersoorten opzoeken en prijzen vergelijken (klik op kolomtitel 'prijs per kg' om het te sorteren):
http://www.voerwijzer.com/versvlees
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op zo 08 apr 2012, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#2308532
Dank je wel Daisy voor de link daar ben ik heel blij mee.
Want ik heb drie grote honden en ik vind het niet erg om wat duurdere smaken te geven, maar hoop toch wel op een goedkoper smaakje mee te kunnen geven ook,
want anders wordt het financieel niet meer haal baar denk ik als ik dan ook nog naar de extra dure smaken zou moeten gaan.
Je geeft ze toch ook graag hetzelfde anders wordt wel heel ingewikkeld en ook veel duurder want als je 1 merk neemt heb je grootverbruikprijzen.

De lam lijkt dan toch ook te gaan, ze heeft 2 dagen lam gekregen en ik vond ik de tuin  gisteren toch weer een bergje poep (geen mooie worsten), maar 's avonds en deze morgen waren het toch worsten niet heel erg stevig zoals met konijn maar toch echte worsten.
dus dan hebben we al konijn, geit en lam.

Ik ga dan is uitzoeken of ze rund van een ander merk wel kan hebben.
Ik geef nu Naturis en heb hier wel een proefpakket van Dogomeat liggen wat ik nog niet eerder durfde te gebruiken, denk dat daar rund bij zat ben benieuwd.
Volgens mij zijn de prijzen van dogomeat wel gelijk met Naturis, in de lijst staan de prijzen lager dan Naturis.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door elianne
#2308559
en als je eerst bv rund-compleet geeft 2 weken, en als ontlasting goed is dan pas een andere variant geven ? Zodra ik 1 van mijn lobbessen kip geef....dan is t ook prijs met de ontlasting. Als ik de pensvariant geef dan heb ik super knikkers om op te ruimen  ;)
Door M@rina
#2308622
Saartje van mij reageert ook heel snel op afwisseling, maar ik heb nu een aantal merken waar ze het goed op doet en mooie ontlasting heeft.

Carnibest lam,
Tinlo berfmenu konijn, eend en kip (Tinlo geeft sowieso wat hardere ontlasting),
versvoer barfmix 4 diersoorten in 1 verpakking,
darf eko ook 4 diersoorten in 1 verpakking,
All animal kwartel,
carnivoer lam en kip
smuldier vleescompleet
Ik wissel deze merken soms wel per dag af zonder dat haar darmen van slag raken.

Van Carnibest kip gaat ze aan de dunne, net als smuldier penscompleet en ook van andere merken kan ze 1 bepaalde versie hebben waar ze op reageert. Van vette vismixen ook dunnen ontlasting, dus vette vis geef ik in de vorm van sprotjes of sardientjes

Wat ik maar bedoel te zeggen is dat het soms een beetje uitproberen is waar ze goed op reageren en dat doe je proefondervindelijk.
Ik heb een leverancier gevonden die me heel veel verschillende kvv's kan bezorgen en er ook geen probleem van maak als ik van 10 soorten 1 kilo bestel. Zo ben ik toch op deze variatie uit gekomen en het gaat super.
#2308648
elianne ik heb wat schrik dat als ik dat ze dan naar echte diarree zou gaan.
Als ik rund geef ligt sowieso de ochtend ontlasting als een dikke brij in de garage en stinkt enorm dus ik denk dat ik die variant van dat merk dan toch beter achterwege laat.

M@rina bedankt voor de info en ik heb gisteren ook een mail gestuurd naar de persoon waar ik bij koop om te vragen of ik ook de percent krijg als ik merken mix,
even afwachten wat het antwoord gaat zijn.

Ik denk ook dat het met vet te maken heeft want zalm is ook erg vet en in de rund zit misschien ook meer vet.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door elianne
#2308738
het valt allemaal niet mee hé....maar in iedergeval zou ik op 1 soort blijven en niet te vaak wisselen als je hond zo gauw van slag is wat diarree bertreft. ff een vraagje; omdat je schreef dat die dikke brij zó ontzettend stinkt;...lang geleden dat je m ontwormt hebt?
#2308746
Nee het valt niet mee met haar, ze heeft natuurlijk een hele aanpassing moeten doen, van brok en brood direct naar KVV, al bij al vind ik dat ze goede darmen heeft want ze hersteld snel.

De hond waar ik de problemen mee heb, heb ik maar sinds 18 februari, ze was toen 9 maanden oud, ik heb  haar boekje hier en alles is in orde met vaccinaties, ontworming is niet vermeld,
maar mijn dierenarts zegt dat ze dat niet altijd noteren maar als de spuiten in orde zijn zal de ontworming ook wel in orde geweest zijn en zeker omdat het voor de verkoop was bedoeld.

Je kan ook niet ehct over diarree praten, diarree is in mijn  ogen als ze spuit poep hebben en dat ze meer moeten gaan dan anders en dat de darmen zich moeten herstellen in enkele dagen of langer.

Bij haar is het echt als je rund geeft bijvoorbeeld dan kan ze dat bijna ophouden tot ik op sta maar omdat het een brei is lukt het dus niet, maar als je haar dan 's morgens konijn geeft is de ontlasting 12u later weer helemaal in orde.

En dan kan ze een week perfecte poep hebben op afwisselende smaken tot je weer iets verkeerd geeft dan is het weer een keer dikke brij.
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door elianne
#2308754
door de mindere goede voeding die je hond in t verleden heeft gehad moet de weerstand vd maag en darm weer goed opgebouwd worden. Dit heeft echt een lange tijd nodig hoor. Daarom is t ook zo voornaam dat je niet te vaak wisselt van voer op dit moment. Doet ie t op dit moment op konijn compleet goed, geef m dit dan ook een langere tijd. Gaat t goed dan pas een kwart rund bv ( 3/4 konijn) toevoegen een paar dagen, gaat dit weer goed dan 50 % rund / 50% konijn een paar dagen enz enz.....kan je t nog volgen..... ;) Het heeft gewoon met de weerstand te maken hoor. En wat je Da zei over die ontworming.....niet zomaar aannemen dat dit gebeurd is....Een Panacure ontworning ( Pakt ook de Giardia parasiet aan) is niet verkeerd om te geven
#2308757
Kan zo een ontworming geen kwaad als ze toch al ontwormt zou geweest zijn begin januari?
Ik denk ook niet dat ontwormen op zich zo gezond is voor de darmen eerlijk gezegd.

Ok dan ga ik het zo proberen, ze doet het perfect op Konijn compleet en Geit compleet, dan zal ik die 2 varianten geven? Of toch maar 1 van de 2?
en als dat dan goed blijft hoe lang zou ik dat dan doen voor ik de rund weer probeer met beetjes?
Laatst gewijzigd door Martine M op zo 08 apr 2012, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door elianne
#2308810
Nee ontwormen is en blijft rotzooi...maar ja....ik zou eerst zorgen dat de poep oke is en t verstandigste om het deze periode bij 1 soort kvv te houden (tot alles oke is) gaat dit goed dan zou je de Panacure kunnen geven dit is een kuur 3 dagen. Vd ontwormingen kunnen ze een dag wat breiige ontlasting krijgen maar dat is ook zo weer over hoor, als je maar niet gaat rommelem met de kvv. Heb je hond echt een diaree dag dan zou je zijn hoeveelheid voer vd dag, dus ipv 2 of 3x eten geven  verdelen in 5 of 6 x pd. Dan krijg de maag en darm geen opdonderd. Doordat het maagzuur de voeding opneemt word je hond ook niet misselijk...ohoh wat een info hé...maar wat ik je schrijf is me eigen ervaring...want kan ook mee praten over poepruimen... :( :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door