Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2308000
Vanochtend weer een discussie tijdens de training over rauwe eieren. lizzy krijgt 2x per week een rauw eitje zonder schaal. van mijn eigen kippen, zelfde dag gelegt. vaak kluts ik het en gooi 1/3e weg, het is maar een klein hondje. 2 man sterk vol tegen mij in dat rauw eiwit vergif is voor de hond en dat over een paar jaar de gevolgen wel zichtbaar zouden worden met darmproblemen. het zijn 2 mensen die ik toch wel hoog heb zitten qua kennis dus ik vraag het toch maar eens hier. wat is er nou waar van? Kleine moeite om alleen de dooier te geven als dat echt beter is...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2308011
In dooier zit biotine, een (essentieel?) aminozuur. In het wit zit avedine. Avedine 'eet' biotine op.
Bij een heel ei zit meer biotine dan avedine, dus er blijft altijd genoeg biotine over als je een heel ei geeft (of deze klutst om er zeker van te zijn dan ze niet de dooier laat liggen).
Losse eiwitten voeren is dan niet aan te raden, maar dat doe je niet.
Door lianneke
#2308012
Ik heb altijd begrepen dat je het best een rauw ei MET schil kan geven.
Ben even kwijt waarom, (de leeftijd he)  volgens mij had het te maken met afbraak van stoffen door het eigeel/wit wat dan weer teniet werd gedaan door de schil.
Is vast wel iemand hier die het precies weet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2308035
Volgens mij doen ze helemaal niets met een ongemalen schil. Katten geef he ook geen schaal. En je voert vleesbot, dus voor calcium is eierschaal ook niet nodig.
Door lianneke
#2308039
koekje schreef: Volgens mij doen ze helemaal niets met een ongemalen schil. Katten geef he ook geen schaal. En je voert vleesbot, dus voor calcium is eierschaal ook niet nodig.
O, dan is het zo als jij boven schreef, maar ik wist het ook niet meer.
Alleen dat er iets met bepaalde stofjes was.
Gebruikersavatar
Door pike
#2308063
lianneke schreef: O, dan is het zo als jij boven schreef, maar ik wist het ook niet meer.
Alleen dat er iets met bepaalde stofjes was.
Ja en die stofjes zijn biotine en avidine. Het klopt dat avidine een antivitamine is dat biotine aan zich bindt. Die biotine is dan niet meer opneembaar door het lichaam. In gewicht uitgedrukt zit er meer avidine in het eiwit dan biotine in de dooier. Dus denkt men dat er niets over blijft om op te nemen en het daarom slecht is om dat eiwit te geven. Maar, het soortelijk gewicht van 1 biotine molecuul is vele malen kleiner dan dat van 1 avidine molecuul;  dus in bijvoorbeeld 1 mg biotine zitten veel meer biotine moleculen dan in 1 mg avidine aan avidine moleculen zitten. En omdat avidine maar een bepaald aantal  biotinemoleculen aan zich kan binden, blijven er meer dan genoeg biotine moleculen over om op te kunnen nemen. Ergens hier op bp staan de precieze verhoudingen.  ;)
Door Mevroi Kruim
#2308802
Jantina schreef: Nou 't is wel worstelen die 13 pagina's  8)
Ja, je moet er wat voor over hebben  ::)

Gewoon uitprinten en de volgende keer dat de 'kenners' met hun doemverhalen beginnen uit de zak treken en met een buiging overhandigen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2309338
Mevroi Kruim schreef: Ja, je moet er wat voor over hebben  ::)

Gewoon uitprinten en de volgende keer dat de 'kenners' met hun doemverhalen beginnen uit de zak treken en met een buiging overhandigen.
;D ;D
Door _Sandra_
#2339323
Schil moet je er juist wel bijgeven vanwege een optimale calcium fosfor verhouding naar mijn weten.
kijken of ik door die pagina's heen kom, gaat dat alleen over eieren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door