Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2307762
Welk gereedschap gebruiken jullie allemaal voor het barfen?

Ik heb gister prachtig konijn binnengekregen, maar de botten van sommige stukken zijn zeker 2,5 cm dik. Daar ga ik dus niet doorheen komen met mijn huishoudschaartje. In de handleiding lees ik over het gebruik van een hakmes, maar ik zag dat er hier veel gesproken wordt over een snoeischaar. Bij de tuinierwinkel hier in de buurt zeiden ze weer dat dat gereedschap snel bot wordt, als je er bot mee gaat knippen.

Kortom: Wat kan ik nu het beste aanschaffen?
Door Mevroi Kruim
#2307880
Wildschaar is hier in de kliko beland, ik gebruik een paar goed scherpe messen (goeie messenslijper is onontbeerlijk), een keukenbijltje in noodgevallen en verder natuurlijk de brave snoeischaren
Afbeelding
Afbeelding
Door smulpaap
#2307882
Hier een scherp mes , een wildschaar en een snoeischaar , en die wordt echt niet bot hoor . Ik doe zelf erg veel met de snoeischaar , gaat prima
Door TMG1961
#2307901
Huishoudschaar voor knippen vlees en zachtere botten en een snoeischaar voor de wat hardere botten. Mes alleen voor snijden groenten voor de mix
Door nienk
#2307907
groot zwaar en hard hakmes, snoeischaar en een scherp vleesmes.

overigens maakt het niet zo veel uit wat voor een gereedschap je gebruikt als je niet helemaal weet hoe een konijn (of ander dier) in elkaar zit en wat het makkelijkste hakt en snijdt. Koekje heeft daar een hele mooie foto reportage van gemaakt, die vindt je hier:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... ortioneren
Door Xada
#2307917
Ik heb lange tijd een snoeischaar gebruikt, maar ben toch terecht gekomen bij een scherp vleesmes, een bijltje, een aanzetstaal en een hakblok op de goede hoogte (zelf gebouwd). Het is ideaal. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#2307992
Ik gebruik dus het hakmes en eigenlijk voor alles: hakken, ontbenen, fileren, snijden, etc.
met een (snoei)schaar moet je best veel kracht zetten met je duim en dat kan bij mij niet. Ook overstrek ik daarmee mn vingers, dat is niet goed voor mn hand. Met een hakmes gebruik je ook je onderarm als hefboom tijdens het hakken, zo kan je meer kracht zetten en is het minder belastend voor hand en pols.

Als het een heel konijn is, kan je ongeveer zien in de handleiding hoe je dat makkelijk in porties kan verdelen.
Het karkas in repen hakken is ook niet moeilijk, wel uitkijken voor de vingers. Je legt het karkas (of de romp) op de snijplank en zwaait dan met een ferme slag het mes erin. Je maakt zo gebruik van je eigen gewicht en de zwaartekracht.
Om iets als een achterpoot in 2en te delen hoef je ook niet door de botten zelf heen te gaan. Snij gewoon de kniebanden door en druk dan je mes door de knie heen.
Voor ieder mes is het 'slecht' om bot te hakken, maar soms moet dat nu eenmaal. Een karkas/romp is verder niet op te delen, dus moet je wel het bot zelf doorhakken. De overige delen snij je als het ware tussen de botjes door.

Gebruik voor iedere hakbeurt je aanzetstaal. Neem een aanzetstaal dat harder is dan het materiaal van het mes.
Mijn hakmes is volgens mij van rvs, mn aanzetstaal is keramisch. Er zijn ook diamanten aanzetstalen, die koop je bij de betere kookwinkel.
Laat geregeld je messen (vooral het mes waarmee je bot hakt) professioneel slijpen bij de kookwinkel.
Als je niet met een aanzetstaal overweg kunt, neem dan zo'n messenslijper met van die schijfjes erin. Dat is geen vervanger voor het professioneel slijpen, mogelijk wel voor het aanzetstaal. Ipv aanzetstaal kan je ook een wetsteen nemen, maar ik vind dat onhandiger.

Als je messen gaat kopen (voor je eigen voer of barf), neem daar dan de tijd voor en kijk niet naar merkjes en niet teveel naar prijzen. Het is belangrijk dat het mes bij jou goed in de hand ligt en dat is voor iedereen weer anders. Het mes moet niet te licht zijn, maar ook weer niet te zwaar. Een te licht mes kan het zware werk niet aan, een te zwaar mes is niet prettig voor je hand en is ook niet goed te bedienen.

Mijn hakmes is van de oude serie van de Ikea. Hij is eigenlijk net iets te groot voor me, maar ik gebruik hem niet voor mn eigen dagelijkse voer.
En dan nog kan het wennen zijn. Veel mensen snijden hun eigen eten met een aardappelschilmesje en dan is het ineens raar om een hakmes in de hand te hebben. Neem de tijd om het mes je goed eigen te maken.
Door Cindy de Wolf
#2308159
Ik zweer bij mijn lintzaag http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... g-GBS-200/ enig "manko"is dat er slechts een doorlaathoogte is van ca 8cm maar dus 90% past er onderdoor. Deze heb ik nu sinds 2003. Wereldding. Ik vond al dat geklooi met snoeischaren en hakbijltjes niets, duurde me te lang, kostte me teveel kracht en hiermee is het zo gepiept.
Ik overweeg om een grotere te kopen van mijn vakantiegeld waar dus alles onderdoor gaat maar weet nog niet zeker of het me dat waard is want dan ga je richting de 450 euro nu is dat nog geeneens het grootste struikelblok maar eerder waar laat ik hem.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2308232
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee  :biggrin2:

De fotoreportage had ik eerder al eens bekeken, echter krijg ik het konijn al in stukken. Het gaat alleen om het doormidden hakken van rugstukken, omdat ik anders in de knoei kom met mijn hoeveelheden.

Als ik het zo lees is een hakmes misschien nog wel het handigst voor mij. Welke merken gebruiken jullie? Ik denk dat ik sowieso het beste eens langs een kookwinkel kan gaan om te kijken, maar misschien kan ik vast wat tips krijgen.

Cindy, zo'n lintzaag lijkt me ideaal, maar heb er hier nu geen plek voor. Mijn ouders zien me al aankomen, eerst een 400L vriezer en dan nog een lintzaag erbij :D Maar voor in de toekomst zal ik het zeker onthouden!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2308301
Ik wilde je al naar Duikelman sturen, maar A'dam is best een stukje uit de buurt van Arnhem.
Ik weet niet wat daar zit aan kookwinkels, misschien in Nijmegen even kijken.
Hou het mes in je hand en wiebel er een beetje mee. Zo kan je voelen hoe het aanvoelt en hoe je grip ermee is. Merkjes als Herman den Blijker (die dikke schreeuwlelijkert heeft tegenwoordig ook een lijn keukenspeelgoed  :-X ) is geen meerwaarde behalve lege portemonnee en Global is met name voor de heb (erg duur).
Soms kan een huismerk van de kookwinkel ook al fijn zijn. Een cleaver van de toko niet doen; dat zijn Chinese groentemessen en die zijn niet geschikt voor bot.

Jij bent toch ook een vrouwtje? Hou er dan rekening mee dat je wat kleinere handen mogelijk hebt. Ik merk bv dat mijn handen te klein zijn voor de gangbare professionele messen. Ik ben geen kabouter en heb geen kinderhandjes, maar ze zijn wel smaller dan mannen-werkhanden. Daardoor heb ik ook sneller minder grip en is het ook moeilijker om kracht te zetten. Dan is het extra belangrijk goed gereedschap te gebruiken en dan iets wat goed bij jou past.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door