Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2308153
Kleine stukjes bot - kunnen heel doorgeslikt worden en vast komen te zitten

Hallo Allemaal, over een maand komt hier een pup in huis en ik ben druk bezig van alles te lezen over Barf en pup.
Nu kwam ik op deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489
Wat je beter niet kunt voeren:
Kleine stukjes bot - kunnen heel doorgeslikt worden en vast komen te zitten

Hiervan ben ik toch geschrokken, want wat heet klein? Ik geef aan mijn poezen gemalen vleesbotten, zij zouden toch niet hierdoor een verhoogd risico lopen? (zelf denk ik van niet, aangezien ik lees dat velen het gewoon malen, maar toch..)
Nu worden die vleesbotten nog gemalen met een gatenschijf 8mm, tot ik de schijf 12 en 14 mm binnenkrijg.

Voor de pup had ik ook gedacht in het begin de vleesbotten te zullen  malen (wordt door fokker afgespeend op brokken!!), maar nu weet ik niet meer of ik daar wel goed aan doe.

Groetjes, Annemarie
#2308162
Met gemalen kan niet zo veel gebeuren. Maar stukjes bot die link zijn, zijn dus stukjes van een paar centimeter die een hond of kat zo door kan slikken zonder dat die erop hoeft te kauwen. Hoe klein te klein is verschilt per hond. Een botstukje van 5 centimeter zal voor b.v. een sjiwawa nog een "leuke kluif" zijn, maar voor mijn honden is dat een rotzakje.

Aan onze oogjes mankeert overigens niets hoor, dus topictitels hoef je niet met je caps lock aan in te kloppen :biggrin2:
Door Lizzy
#2308243
Annemarie Rijnveld schreef: Kleine stukjes bot - kunnen heel doorgeslikt worden en vast komen te zitten

Hallo Allemaal, over een maand komt hier een pup in huis en ik ben druk bezig van alles te lezen over Barf en pup.
Nu kwam ik op deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489
Wat je beter niet kunt voeren:
Kleine stukjes bot - kunnen heel doorgeslikt worden en vast komen te zitten

Hiervan ben ik toch geschrokken, want wat heet klein? Ik geef aan mijn poezen gemalen vleesbotten, zij zouden toch niet hierdoor een verhoogd risico lopen? (zelf denk ik van niet, aangezien ik lees dat velen het gewoon malen, maar toch..)
Nu worden die vleesbotten nog gemalen met een gatenschijf 8mm, tot ik de schijf 12 en 14 mm binnenkrijg.


Voor de pup had ik ook gedacht in het begin de vleesbotten te zullen  malen (wordt door fokker afgespeend op brokken!!), maar nu weet ik niet meer of ik daar wel goed aan doe.

Groetjes, Annemarie
Ik zal daar dan een verduidelijking in aan moeten brengen want gemalen bot is echt nooit nul probleem!

Ik bedoel hiermee inderdaad meer wat Angelique beschrijft. Een kippenvleugel is voor een Tjieewaawaa een heus vleesbot. Een Rottweiler pup slikt zoiets in 1 keer in en kan vast komen te zitten. Op zich is een vleugel prima, maar plet m dan even met een vleeshamer of knip 'm in. En 1 rib van een lam van voor een Tjieewaawaa een heus vleesbot zijn, mijn (ik dacht 14 of 16 weken oude) dalmatier pup slikte 'm in 1 keer in en dan is het wel een probleem. Zo'n rib is namelijk hard. En verteerd niet. Dus een stuk wat in 1 keer ingeslikt wordt maar te klein is om problemen te veroorzaken, dat is geen probleem. Een (1) lamsrib van 21 cm in 1 keer inslikken bij een 16 weken oude Dalli-pup is dus wel een probleem.
#2308307
Ahah, wat ik begrepen had en mij het dus zo voorstelde was dat kleine stukjes bot, (en ik was bang dat misschien ook wel gemalen bot van een zekere dimensie) kunnen komen vastzitten, dat is: zij hopen zich dag na dag ergens op (maag of darmen) en zakken niet verder af.

Sorry hoor mensen, als het allemaal heel dom klinkt, maar ik wil toch wel graag dit bottenwerk-onderwerp goed begrijpen.
Ik vind het toch best wel eng, zeker met een pup.

Voor een Labrador is een klein stukje bot een niet bewerkte kippevleugel en dus gevaarlijk, maar stel dat het een botstukje is van 5 cm. dan zou het toch voor hem geen probleem moeten zijn?
Ik bedoel het is misschien voor hem iets wat voor de katten gemalen vleesbot is met de 12 mm schijf. Hij slikt het in en het wordt gewoon verteerd in de maag.
Of niet?

Ik heb net voor de katten een lamsribje met een hamer tot moes geslagen. Het resultaat vond ik niet denderend: een gedeelte bleek tot gruis geslagen, een ander gedeelte zijn akelige botstukjes geworden, dun en een paar centimeters lang.
Ik heb ze maar het gruisgedeelte gegeven en de rest weggegooid.
Door Linsey
#2308337
Wat ik mij dan altijd afvraag, uiteindelijk als je een groot stuk bot geeft blijft daar ook een kleiner stuk van over dat meestal zo word binnen gewerkt (het allerlaatste stuk van dat bot bedoel ik dus). Waar ligt dan het verschil?
Door Lizzy
#2308500
Linsey schreef: Wat ik mij dan altijd afvraag, uiteindelijk als je een groot stuk bot geeft blijft daar ook een kleiner stuk van over dat meestal zo word binnen gewerkt (het allerlaatste stuk van dat bot bedoel ik dus). Waar ligt dan het verschil?
De gemiddelde hond is schrok-graag. Alles moet zo snel mogelijk naar binnen. Als een hond een lekker groot goed vleesbot heeft, begint hij eraan en wordt tijdens het eten de behoefte en de honger gestild. En dat maakt dat de meeste honden het einde, het laatste kleine stukje, ook netjes op eten. Ik heb er hier een lopen, als die ook maar het geringste idee heeft dat je haar vleesbot af wilt gaan pakken, schrokt ze alsnog het laatste stuk in 1 keer naar binnen. Dus rust en kalmte om je honden heen, zorgen dat er geen afleiding en concurrentie in de buurt is, zorgt ervoor dat de gemiddelde hond het grotere vleesbot rustig op eet, inclusief het laatste stukje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door