Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#2305224
Ik vraag me af hoe het gaat als er straks een reuenpupje bij komt. Rosco heeft nu zijn tweede chemische castratiechip in zijn lijf. Zonder is het een draak van een reu, knalt zo op elke andere reu ongeacht of ze gecastreerd zijn of niet. Met die chip is hij uitstekend te handelen en een leuk, lekker ding. Maar ook deze chip raakt alweer een beetje uitgewerkt. Maar kost ook iederen keer ongeveer 50,= euro. :(

Straks komt er een reuenpupje bij. Zal ik Rosco laten castreren? De chip was eigenlijk alleen bedoeld om te kijken hoe hij zou zijn als hij ' geholpen'  zou zijn. Dat hebben we nu dus ervaren en dat bevalt prima.
Ikzelf denk er sterk over om hem te laten helpen. Weg druiper, prima karakter, geen gelebber meer enzv.
Wat is dan de juiste tijd? Nu? Nu de chip nog werkt? Of zouden jullie eerst de hond weer helemaal zichzelf laten worden (qua hormonen)?
Graag hoor ik jullie ervaringen in deze. Alvast bedankt :)
#2305243
Als hij zonder implantaat op elke reu klapt lijkt me zonder geen optie. En idd een castratie in dit geval dan 'de beste' oplossing. Een teefje er bij was misschien verstandiger maar ik begrijp dat dat niet aan de orde is. Ik zou dan nu voor castratie gaan, nu het implantaat nog werkt.
Door Lil
#2305252
met de dierenarts overleggen, maar ik zou niet meer willen dat Rosco in zijn oude gedrag zou terugvallen en hem het liefste nu laten castreren. Na castratie duurt het namelijk nog een hele tijd voordat de hormonen uit het lijf zijn.
#2305307
Ik heb Doerak (hij was énorm vervelend bij teefjes, altijd) laten castreren toen de chip nog werkte, gewoon een maandje voordat hij ongeveer uitgewerkt zou zijn. Doerak tolereerde reuen al slecht, maar dat is niet veranderd. Hij heeft gewoon een grote persoonlijke ruimte nodig ;). Waar je wel aan moet denken is dat gecastreerde reuen vaak aantrekkelijk gaan ruiken voor anderen reuen, DJ is bijv. altijd de pineut. Ik merkte laatst dan ze Doerak ook interessant gaan vinden en dat is nou net niet handig in deze situatie >:(. Maar goed, wij komen weinig reuen tegen, dat scheelt.
Door saluki
#2305355
Ik zal nooit mijn honden laten helpen, al helemaal niet chemisch dit is toch troep?? alleen als er een medische noodzaak is. Ik heb reuen en teven en ik accepteer het daarbij behorende gedrag.  Ik zou ze liever trainen om bepaald gedrag in te perken, maar het zijn wel levende wezens met daarbij behorend gedrag.
#2305362
die insteek heb ik ook hoor....maar als je zoal ik bv in een best dichtbevolkt met veel honden in het dorp woont kan je je het haast niet permitteren met een uitvallende hond oid te lopen, want.....ook al zit ie aan de lijn mensen snappen vaak niet waarom...
ik heb vince laten castreren vanwege med redenen, de rest blijft intact..
Door Lil
#2305382
Afhankelijk van de situatie kan ik me voorstellen dat het voor de reu zelf ook prettiger is niet steeds met de hormonen te moeten 'vechten'. Waar ik vroeger gewoond heb, werd een hond die uitviel echt wel dood en doodongelukkig. Die kon geen pas verzetten zonder andere honden tegen te komen (die los lopen en overal naar toe gaan). Waar ik nu woon... tja als het daar niet zo heerlijk rustig was, had ik Cay nooit gehad. Nu kan ze het aan met andere honden, maar toen ik haar kreeg was ze erg reactief. Dat is waar ik nu woon geen probleem, maar waar ik vroeger woonde zou het een hel zijn geweest.
Door pallas
#2305409
Wij hebben de chip niet eerst laten uitwerken. Verandering van hormoonhuishouding is een heftige en onzekere tijd geweest voor Didot, dus daar wou ik hem niet nog een keer doorheen hebben.
Dus gecastreerd voordat de chip minder ging werken. Nu is hij als castraat nog beter in balans dan met de chip, want ze hebben dan nog een heel kleine hoeveelheid hormonen (via de bijnieren als ik het goed heb)
Nu heb ik een reuze leuke hond aan hem, helaas nog wel met de gevolgen van de vechtpartijen uit het verleden, maar dat is goed te hanteren voor ons.

Ik denk dat castreren niet een 1,2,3 beslissing is die je maakt (didot is met bijna 4 jaar pas geholpen). Iederen hond is anders, leeft in een andere omgeving en met een andere baas. Denk ook niet dat je voor een ander kan beslissen of het wel dan niet nodig is.
#2305414
Ik vind dat je wel moet kijken naar de situatie waarin wij leven, inderdaad met véél honden op een klein oppervlak. Ze hebben in 'onze wereld' veel meer te maken met andere honden dan bijvoorbeeld in de natuur. Het leven is gewoon compleet anders wat ook betekend dat ze door hun natuurlijke gedrag veel meer last hebben van negatieve stress omdat zij geen uiting mogen geven (in de meeste gevallen) aan dit gedrag. Een eigenaar wil niet dat de hond uitvalt, rijdt op alle honden die hij tegenkomt, opdringerig is, jaagt, constant op andere mensen afloopt uit nieuwsgierigheid, ik noem maar wat. Soms is het beter om die oorzaak (in dit geval de hormonen) weg te nemen zodat de hond meer rust en dus minder negatieve stress heeft denk ik.
Door nienk
#2305418
ik zou hem denk ik ook laten castreren nu de chip nog werkt (als daar geen medische bezwaren voor zijn). als je de chip laat uitwerken en dan castreert, dan loop je de kans dat hij net in die periode weer slechte ervaringen op doet met andere reutjes. die slechte ervaringen die onthoudt hij denk ik ook als hij dan gecastreerd is, wat het gedrag naar een reu pupje in huis niet zal bevorderen, zou ik denken.
Door saluki
#2305813
DJ en Doerak schreef: Ik vind dat je wel moet kijken naar de situatie waarin wij leven, inderdaad met véél honden op een klein oppervlak. Ze hebben in 'onze wereld' veel meer te maken met andere honden dan bijvoorbeeld in de natuur. Het leven is gewoon compleet anders wat ook betekend dat ze door hun natuurlijke gedrag veel meer last hebben van negatieve stress omdat zij geen uiting mogen geven (in de meeste gevallen) aan dit gedrag. Een eigenaar wil niet dat de hond uitvalt, rijdt op alle honden die hij tegenkomt, opdringerig is, jaagt, constant op andere mensen afloopt uit nieuwsgierigheid, ik noem maar wat. Soms is het beter om die oorzaak (in dit geval de hormonen) weg te nemen zodat de hond meer rust en dus minder negatieve stress heeft denk ik.
Uitvallen naar andere honden en rijden kun te toch afleren??!! ik weet niet of de andere dingen die je noemt door de hormonen komt, lijkt mij meer aangeleerd of het karakter van de hond.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2305834
Ik heb hier een volle reu van 2 jaar oud.
Sinds kort is daar een herplaatser, reu, 2,5 jaar oud bij gekomen.. (ook intact)
De heren hebben wel even gepruttelt maar dat was het... Het is simpel...ik dult hier geen ruzie..

Castreren....no way..
Alleen als het medisch gezien noodzakelijk is.

Maar heb je reden om te denken dat hij de pup iets doet??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door