Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2305216
De voorlopige uitslag van het rashonden, look-a-like, kruisingen onderzoek:

Rashonden met stamboom:
295 stemmen
65,4% heeft nog nooit iets erfelijks gemankeerd.
34.6% heeft wellicht iets erfelijks gemankeerd.

Kruisingen:
87 stemmen
76.9% heeft nog nooit iets erfelijks gemankeerd.
22.8% heeft wellicht iets erfelijks gemankeerd.

Look-a-like:
97 stemmen
63.9% heeft nog nooit iets erfelijks gemankeerd.
36% heeft wellicht iets erfelijks gemankeerd.
Door nienk
#2305412
interessant!

ik had persoonlijk min of meer verwacht dat de look-a-likes vaker iets zouden wellicht erfelijks zouden mankeren dan rashonden met stamboom. maar met het aantal antwoorden en het verschil in percentage's is dat hier uit niet echt te zeggen.
Door **Jolanda**
#2305592
Ik denk niet dat dat onderzoek erg betrouwbaar is, er zijn immers ook erfelijke dingen die je zo niet ziet.
Ik denk dan even aan CEA, niet te zien, ik kwam er toevallig achter dankzij de fokker die later een DNA-test heeft laten doen, had ze dat niet gedaan wist ik het nu ook niet.

Leeftijd zal zeker een rol spelen.
Wel tipisch dat de kruisingen minder erfelijke dingen laten zien dan de rashonden...maar of dat zo betrouwbaar is? Wie zegt dat een 'mankementje/afwijking/ziekte' gekoppelt word aan erfelijkheid?
Door Lizzy
#2305765
**Jolanda** schreef: Ik denk niet dat dat onderzoek erg betrouwbaar is, er zijn immers ook erfelijke dingen die je zo niet ziet.
Ik denk dan even aan CEA, niet te zien, ik kwam er toevallig achter dankzij de fokker die later een DNA-test heeft laten doen, had ze dat niet gedaan wist ik het nu ook niet.

Leeftijd zal zeker een rol spelen.
Wel tipisch dat de kruisingen minder erfelijke dingen laten zien dan de rashonden...maar of dat zo betrouwbaar is? Wie zegt dat een 'mankementje/afwijking/ziekte' gekoppelt word aan erfelijkheid?
In de poll staat:
Ik kwam op het hondenforum de volgende super interessante POLL tegen en na toestemming van de Poll Starter op het hondenforum, openen wij hier dezelfde 3 pollen. Ik wil jullie vragen deze polls alleen in te vullen als je niet op het hondenforum hebt gestemd (zodat wij de gegevens bij elkaar op kunnen tellen).

Wij zijn benieuwd.

Het is geen wetenschappelijk poll en ook niet helemaal kloppend en waterdicht uiteraard maar we zijn gewoon nieuwsgierig naar de verschillen. We gaan 3 verschillende polls maken om te kijken wat de verschillen zijn tussen kruisingen, rashonden en stamboomloze honden. Uiteraard mag je toelichting geven in een reactie. We hebben de optie van de gezondheidstesten erbij gezet vanwege de rashonden die verplicht getest worden. Er zijn dingen die als een afwijking worden gezien maar niet persé meteen een hinder zijn voor de hond (of niet meteen). Ik denk bv aan een oogafwijking die pas op latere leeftijd problemen geeft of een vorm van HD die (nog) niet zichtbaar is.

Wat wel en niet als wellicht erfelijk wordt gezien mogen jullie uitmaken. We hebben het wel alleen over lichamelijke aandoeningen, niet over karakterproblemen.

In deze poll alleen rashonden mèt stamboom!

Je kunt meerdere opties aanvinken (voor meerdere honden) maar helaas niet iets 2x voor verschillende honden.
Door Lizzy
#2305767
Mevroi Kruim schreef: Ga je hier nog statistiek op loslaten? Want zaken als leeftijdsverschillen spelen ook een rol natuurlijk.
De leeftijdscategorieen zijn in de uitslagen van de pollen te zien. We moeten dit nog verder uitwerken. Met wat mazzel in samenwerking met het hondenforum (want daar is dezelfde poll gehouden en zijn de uitslagen wel iets verschillend van de uitslagen hier).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2305779
**Jolanda** schreef: Ik denk niet dat dat onderzoek erg betrouwbaar is, er zijn immers ook erfelijke dingen die je zo niet ziet.
Ik denk dan even aan CEA, niet te zien, ik kwam er toevallig achter dankzij de fokker die later een DNA-test heeft laten doen, had ze dat niet gedaan wist ik het nu ook niet.


Ht gaat daarbij ook wel over dingen waar de hond daadwerkelij last van heeft. En dan kom je op een leuk punt uit, want woef met stamboom krijgt een oogonderzoek waarbij hij nietvrij bevonden wordt van oogkwaal x, waar hij echter nooit last of hinder van zal ondervinden, maar staat wel te boek als....heeft een erfelijke afwijking. Kruising komt pas bij de oogarts als hij acuut stekelblind is en daarna kraait er ook geen haan meer na.

Leeftijd zal zeker een rol spelen.
Wel tipisch dat de kruisingen minder erfelijke dingen laten zien dan de rashonden...maar of dat zo betrouwbaar is? Wie zegt dat een 'mankementje/afwijking/ziekte' gekoppelt word aan erfelijkheid?
Dat is ook niet zo betrouwbaar helaas. Masr als een kruising HD heeft is dat wel net zo goed erfelijk als bij een rashond. En b.v huidproblemen zijn natuurlijk een heel vaag gebied, net als kanker oid. Maar ook hier, mijn rashond heeft C, heeft dus een erfelijke afwijking, heeft daar echter geen last van, masr is ontdekt bij het preventief rontgenen, terwijl crosso dat ook wel hd kan hebben, masr dat weet je dus niet, want die worden niet preventief gescreend.

Maar voor het algemeen beeld....is de rashond met boom werkelijk zo'n ramphond ten opzichte van zijn boomloze soortgenoten? vind ik het onderzoekje toereikend genoeg.
Door Nathascha
#2305781
Maar moet je er ook nog niet een berekening op los laten dat er bij de honden met boom zo'n 200 mensen meer gestemt hebben?? Ik vind het nogal een verschil in het aantal stemmen per categorie. Daar moet je toch ook rekening mee houden dan?
Door nienk
#2305783
Nathascha schreef: Maar moet je er ook nog niet een berekening op los laten dat er bij de honden met boom zo'n 200 mensen meer gestemt hebben?? Ik vind het nogal een verschil in het aantal stemmen per categorie. Daar moet je toch ook rekening mee houden dan?
dat is de statistiek die er op los gelaten zou kunnen worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door