Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Maaikiehhh
#2301296
ik lees steeds meer over propolis bij mens en dier.

Heb dit pdf bestand ook gelezen en gezien waar het allemaal voor kan helpen, en zou dat graag voor langere tijd willen gebruiken, alleen bij blz 38 staat dit. Dus nu weet ik niet welk product ik precies nodig heb, kan iemand me daar meer over vertellen. Je komt zoveel verschillende producten tegen:
pdf bestand: http://www.ahw.me/a1/propoliswiebebraam.pdf
Propolis is gewoon in de winkel te koop. Verschillende drogisterijen, reformzaken en
natuurvoedingswinkels hebben propolis in hun assortiment opgenomen. Je kunt er propolis in de vorm
van tabletten en capsules en soms ook wel ruwe propolis aantreffen.
Er zijn verschillende redenen waarom ik in de eigen praktijk géén gebruik wil maken van dit soort
tabletten en capsules. Ik werk liever met onder meer zelfgemaakte propolisdruppels. De belangrijkste
reden hiervan is, dat propolis een harsachtige stof is met tientallen werkzame bestanddelen, die niet in
water oplossen. Het inslikken van ruwe propolis heeft daarom geen zin, want darm- en maagsappen
zijn waterachtige vloeistoffen. Daarin lossen de geneeskrachtige bestanddelen van propolis bijna niet
op. De pillen en capsules zijn gemaakt van gemalen, ruwe propolis. Daarvoor wordt de propolis eerst
ingevroren, want bij kamertemperatuur is deze te kleverig om te vermalen of te verpoederen. In de
maag is het warm. Daardoor kleven al die korrels propolis uit de pil of capsule daarin weer snel aan
elkaar tot een balletje ruwe propolis. Propolis uit tabletten en capsules wordt dus nauwelijks in het
bloed opgenomen. Dat blijkt ook wel uit de eigen praktijk. We maken het regelmatig mee, dat mensen,
die eerst de gewone tabletten hebben gebruikt, ons vertellen dat die niet werken.
Bij 90% van al het gepubliceerde onderzoek over propolis is gewerkt met propolisextracten of
verdunde oplossingen. Via speciale oplostechnieken worden de bestanddelen uit de hars getrokken en
in oplossing gebracht. Pas dan kan het menselijk lichaam volledig profiteren van alle werkzame
bestanddelen uit de propolis. Daarom maken we in de eigen praktijk uitsluitend gebruik van
zelfgemaakte oplossingen.
Firma's die propolis in de handel brengen, schermen in hun reclamefolders kwistig met allerlei namen
van artsen die zoveel succes hadden met propolis. Voor zover die artsen (of hun publicaties) zijn na te
trekken, blijken die allemaal met propolisextracten of verdunde oplossingen te werken. Maar dat staat
uiteraard niet in de reclamefolders vermeld.
De propolistabletten of -capsules die je in de winkel kunt kopen, zijn (bijna) altijd van buitenlandse
oorsprong. Bij onder meer allergische ziekten is het juist van belang dat het om propolis uit de eigen
streek (land) gaat. Je hebt dan weinig aan propolis uit China of Arizona, want daar zweeft totaal ander
stuifmeel door de lucht dan hier. Daarom werken wij in de eigen praktijk alleen met Nederlandse
propolis.
Voor de behandeling van huidziekten heb je zalf nodig waarin propolisbestanddelen in opgeloste
toestand aanwezig zijn. Anders krijg je hetzelfde probleem als bij de tabletten en de capsules. Om
zeker te zijn van een goede kwaliteit, maken we in de eigen praktijk dus gebruik van zelfgemaakte
zalf.
Voor speciale gevallen (aandoeningen van de vagina, prostaat of de anus) maken we propoliszetpillen.
En voor de behandeling van bepaalde darmziekten (colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn) maken we
gebruik van speciale propoliscapsules die pas in de darm uiteenvallen. Voor bepaalde oorziekten ten
slotte gebruiken we bij voorkeur speciale, olieachtige propolis-oordruppels.

En kwam dit nog tegen over ontwormen, alleen heb je toch veel te veel aan 500ml als je 2x daaags 1 theelepel geeft 6 dagen lang? 500ml is veel meer dan 12 theelepeltjes toch?:

"Wanneer men het over biologisch geschikte hondenvoeding heeft, komt vaak het thema ontwormen ter sprake. Ook hier vertrouw ik op de natuur, en niet op de chemische wapenstok. Mijn honden worden al van oudsher met moedertinctuur van Propolis ontwormd. Uit regelmatig uitgevoerd onderzoek van hun uitwerpselen is gebleken dat de chemische wapenstok absoluut overbodig is. Tot op heden hebben mijn honden nog nooit wormen gehad.

De moedertinctuur van Propolis wordt met water vermengd (1 ml op 500 ml water). Het mengsel koel en donker bewaren en dan zes dagen lang iedere dag ongeveer 2 theelepels door het voer mengen (1 x per dag).

Het voordeel ten opzichte van de chemische wormkuur bestaat in het feit dat er een zuur en gezond klimaat in de darmen wordt geschapen, waar wormen zich niet graag in nestelen. Die verlaten daarop meteen het lichaam. Dit klimaat blijft ongeveer een jaar bestaan. Bij een chemische wormkuur worden alleen de reeds aanwezige wormen uit de weg geruimd, en daarbij wordt de darm in sommige gevallen ernstig beschadigd; bescherming tegen toekomstige worminfecties bieden ze niet."

Bron: http://www.smiling-fellows-dalmatiner.d ... /index.htm
Door Lizzy
#2301310
De bedoeling is dat je de oplossing in de koelkast zet en alle dagen gebruikt.

Ik heb gewoon propolis tinctuur. Maar misschien is het interessant om te kijken of je contact kunt krijgen met de schrijver van dit verhaal!
Door Maaikiehhh
#2301325
Lizzy schreef: De bedoeling is dat je de oplossing in de koelkast zet en alle dagen gebruikt.

Ik heb gewoon propolis tinctuur. Maar misschien is het interessant om te kijken of je contact kunt krijgen met de schrijver van dit verhaal!
dat heb ik dus geprobeerd, omdat castricum hier niet ver vandaan is.
maar ik kan niks vinden en ook op het adres krijg ik zijn naam als vorige bewoner :-\

zag bij de tinctuur ook dat er vele verschillende sterktes zijn.
maar ja je moet de zuiverste hebben lijkt mij ?

en hoe zit dat met dat ontwormen? 500ml is toch veel te veel?
Door Maaikiehhh
#2301728
Heb inmiddels contact met de schrijver van het pdf bestand.


Ben benieuwd nog naar ervaringen en welke producten jullie gebruiken en waar jullie die kopen.
Zie er zoveel en zoveel verschillende prijzen. Maar ok verschillende verhoudingen.
Door Lizzy
#2305284
huskylover schreef: Heb inmiddels contact met de schrijver van het pdf bestand.


Ben benieuwd nog naar ervaringen en welke producten jullie gebruiken en waar jullie die kopen.
Zie er zoveel en zoveel verschillende prijzen. Maar ok verschillende verhoudingen.
Ik ben benieuwd wat de schrijver van het PDF te vertellen heeft!!

Ik gebruik Euro Flor propolis tinctuur 20%.
Door Lizzy
#2305286
huskylover schreef: dat heb ik dus geprobeerd, omdat castricum hier niet ver vandaan is.
maar ik kan niks vinden en ook op het adres krijg ik zijn naam als vorige bewoner :-\

zag bij de tinctuur ook dat er vele verschillende sterktes zijn.
maar ja je moet de zuiverste hebben lijkt mij ?

en hoe zit dat met dat ontwormen? 500ml is toch veel te veel?
De bedoeling is dat je de oplossing in de koelkast zet en alle dagen gebruikt.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door