Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annemarie Rijnveld
#2304777
Jongens, kunnen jullie mij weer eventjes helpen?, ik kom er niet meer uit met mijn berekeningen.
(Ik vind berekenen het kl.terigste wat er bestaat)

Ik heb een hele, naakte kwartel, zonder organen hier liggen en die wil ik gaan malen en straks de katten geven.
Nu weegt de kwartel 150 gr. , dat is dan vleesbot + spiervlees in één.
Hoeveel gram orgaanvlees moet ik dan toevoegen? is de  ongeveer 20 gr. die ik berekend heb juist?

groetjes, Annemarie
Gebruikersavatar
Door koekje
#2304805
Ik geef ook wel eens kale kwartels (overigens ongemalen). Ik vind die kale kwartels niet helemaal leeg, geregeld zitten er nog wat orgaanresten in (niertjes, soms stukje lever, etc). Daarom reken ik die kale kwartels als compleet. Het gebrek aan orgaan wat ze er van zouden krijgen (aangezien er niet alle organen nog helemaal inzitten), komt wel weer goed met de rest van het menu; ik voer die kale kwartels niet meerdere keren per week ofzo.
Door Annemarie Rijnveld
#2304838
Nee, de kwartel is leeg van binnen, het is voor menselijke consumptie
Maar wat ik bedoel is de berekening waar ik mee zit te boksen. Zolang het om 100 gr. gaat, kan ik het nog wel aan, maar als het om andere getallen gaat, knallen mijn hersens. :-[

op 100 gr. kwartel met bot, neem ik ongeveer 15 gr. orgaan
op 150 gr. kwartel met bot, hoeveel orgaan neem ik dan? Daar kom ik niet uit.
Door Martine-Tom
#2304855
is de helft meer dus ook de helft meer orgaan.
15/2 is 7.5

15+7.5=22.5 gram orgaan.

Snap je hem zo?  :)
Door Annemarie Rijnveld
#2304867
Jaaaaah, dank je wel, zo snap ik hem. Ik weet niet waarom, eerst had ik ongeveer 20 gr. en bij de 2e berekening 37 gr. Het werd alsmaar meer. Heel raar, maar ik ben nooit een rekenwonder geweest. ::)
groetjes, Annemarie
Door fem fatale
#2304893
Maar orgaan is toch 15% van het totaal? Dus dan als je 100 gram niet-orgaan hebt, moet daar 18 gram orgaan bij, en bij 150 dus 27 gram.
Door fem fatale
#2304964
Omdat het 15% van het totaal is.

Dus als je 100 gram geeft, dan is dat 85 gram niet orgaan, en 15 gram orgaan. Jij geeft 100 gram niet-orgaan en dan moet het orgaangedeelte dus ook meer zijn dan 15 gram.
Door Annemarie Rijnveld
#2305035
Oh, nu begrijp ik het, voor de helft dan. :confused1: Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik kan het zelf zo niet berekenen.
Ik heb mijn man nu net aan het denken gezet, komt ie met wiskundige formules aan, en krijgt jouw getal eruit.
Dit vind ik veuls te moeilijk.
Nou ja, als de katten 1x een verkeerde hoeveelheid orgaan hebben gegeten, zullen ze er ook niet aan doodgaan.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp
Door Annemarie Rijnveld
#2305941
Ik heb dit rekenprobleem voorgelegd aan de knappe bollen op dit gebied in mijn familie:
Hier hun bevindingen waar misschien ook anderen wat aan hebben. Ik zal toch zeker niet de enige zijn, die problemen heeft met dit soort wiskundige problemen??
de rekenformule is:
A is 85 % van het totaal
je hebt 150 gram van A.

dan is 1 % dus 150 : 85 = 1,7647058 gram

Het totaal van A en B is 100 % of wel 176,47058 gram.

Dan is B dus  176,47059 minus 150 gram A = 26,47058 gram (ofwel 27 gram)
Door Limpy
#2305958
Hahaha, volgens mij maak je het jezelf moeilijker dan nodig.
Wat als je de katsels nou kwartel geeft op een dag dat je geen orgaan voert?
Dan reken je die kwartel gewoon als bot en spiervlees.....
Wil je ´m persé malen? Kwartel is best zacht qua bot, dit krijgt zelfs ouwe limpy met gemak weg.
Door Annemarie Rijnveld
#2306005
:D ha, heb jij mij ff een goed idee gegeven!!!!
Kon ik ook doen natuurlijk, heb ik daar ff dagen op zitten turen en rekenen. >:(

Eén troost, ik heb weer wat geleerd, voor als het toch echt nodig mocht zijn.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2311002
Hier eten ze allemaal kwartel!! Yippie!! Alleen niet allemaal op dezelfde manier. Ik heb hier dan kale kwartels van de markt voor humane consumptie.
De kop zit er nog aan en er zitten nog stukjes ingewanden in. Nier, lever en soms zelfs een maag-je met vulling.
Dahras eet hem in zijn geheel,  met kop en al. De dames zijn wat moeilijker.
Een aantal dames eet hem als ik hem in vieren knip. Knippen met een schaar gaat heel gemakkelijk.
De anderen eten hem als ik de stukjes kleiner knip. Op den duur wil ik proberen naar grotere stukken te knippen zodat ze op den duur allemaal hele kwartel eten.  Op een poes na, zij heeft bijna geen kiezen meer en voor haar blijf ik knippen. Zij heeft immers zelf de knipkiezen niet meer.
Voor 1 moeilijke eter smeer ik er nog wat mouse over en door heen, zodat zij ook kwartel eet.

Ik maak me niet zo druk over organen. Die komen de volgende maaltijd of dag of verder in de week wel weer aan de beurt.
In kvv zit nou eenmaal alles compleet in 1 portie. Ik wil er juist naar toe werken om ze apart de stukken bevleest bot en vlees en orgaan aan te bieden.
Zo ver zijn we nog lang niet, maar dat is wel mijn doel  waar ik naar toe probeer te werken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door