Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dtjesmama
#2304413
Rintou was druk aan het knagen op zijn penslap, kom ik de keuken in kijkt ie me aan met zo'n blik van deze is van mij en slikt het ding met veel moeite in 1 keer in!
Hij was er al een tijdje mee bezig, maar het lijkt wel of hij het niet doorgekauwd krijgt, er geen stukken af kan scheuren.

Wat te doen?
Door Martine-Tom
#2304416
Niks, is een bekend probleem  ;)
Waarschijnlijk ligt ie nu lekker uit te buiken?
Volgende keer of zo groot geven dat hij niet in kan slikken of in stukken knippen...dat doe ik dus tegewoordig.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2304420
Niets, komt er welweer uit aan de achterkant, misschien is hij wat aan de dunne, pens kan wat laxeren.
Ik heb ook kleine hondjes, en die proppen ook grote stukken pens hun keelgat in...
Als je het vervelend vind, kan je de volgende keer de pens zelf in flinke stukken knippen.
Door Dtjesmama
#2304429
Ontlasting was daarnet nog goed, nog geen sporen van laxerende werking. Maar vind t zo'n naar zicht, hondje van 2,5 kilo die zo'n lap naar binnen zuigt of t een sliert spaghetti is en dan zn nek nog eens goed moet strekken om t door te kunnen slikken.
Maar ja was ook zn eerste keer, wie weet....
Vond t juist zo'n fijn idee omdat ik al meerdere malen gelezen heb dat kauwen op zo'n penslap zo goed is voor zn tanden en tandvlees.
Neem aan dat die werking volledig verloren gaat als ik het in stukjes knip. Ik noem hem soms ook "kruimeldief" omdat het een heel klein stofzuigertje is, kauwen staat nog niet volledig in zijn woordenboek :D
Door millyckk
#2304441
Adem in en adem uit :) Jouw hond kauwt tenminste op die penslap, hier gaat hij in seconden naar binnen ::)

Kauwen is wel goed overigens, prachtige tandenborstel! Volgende keer misschien even wat langer op afstand blijven zodat hij wat langer werk heeft met zijn gekauw!
Door Dtjesmama
#2304449
*milyck* schreef: Adem in en adem uit :) Jouw hond kauwt tenminste op die penslap, hier gaat hij in seconden naar binnen ::)

Kauwen is wel goed overigens, prachtige tandenborstel! Volgende keer misschien even wat langer op afstand blijven zodat hij wat langer werk heeft met zijn gekauw!
Ja zal de volgende keer idd wat langer wachten, maar was zn eerste keer dus ik was een beetje zenuwachtig en benieuwd wat hij er mee zou doen. Weet nu dus dat er niks engs gebeurt als hij het heel inslikt, weer een geruststelling! Dank je
Door Anne in Zweden
#2304507
Als die lap er eenmaal in zit, is er niets aan de hand, dan komt ie er ook wel weer uit. Het gevaar bij een grote penslap die naar binnen wordt geschrokt zit 'm meer in het feit dat de hond er misschien niet in slaagt hem in één keer door z'n strot te wurgen, waardoor de lap blijft steken en de hond kan stikken. Ik geloof dat Nadia haar Kain ooit een keer voor de dood heeft weggesleept op die manier. Ze was gelukkig in de buurt, hij was al bijna buiten bewustzijn.

Volgende keer dus liever in stukken snijden (hoeven geen ieniemienistukjes te zijn hoor), of anders de penslap ergens aan vastbinden (aan een boom of zo, met een touw), zodat je hond er stukken af moet trekken. Ik heb dat geprobeerd, maar kreeg de lap nooit vast genoeg, waardoor mijn honden er toch nog met een hele lap vandoor gingen. Sindsdien voer ik pens in flinke stukken.
Door Lizzy
#2304566
Ik wilde net gaan schrijven, als die lap er een keer in zit, is er niks meer aan de hand. Je hond verteerd dat prima, geen zorgen!

Maarrrrr, dit is nou exact de reden waarom ik geen lappen pens meer voer. Ik heb een keer de Heimlich procedure op Brutus uit moeten oefenen omdat de lap in z'n strot bleef steken en hij er in stikte. Dus ik snijd pens in leuke hapklare brokken van 10 a 15 cm.
Door TMG1961
#2304604
Hier ook zo'n pensinhalator (mooi scrabble woord  :biggrin2: ), maakt niet uit hoe groot de lap is hij wordt in 1 keer naar binnen gezogen. Dus knip de pens ook in kleinere stukken
Door Martine-Tom
#2304605
Lizzy schreef: Ik wilde net gaan schrijven, als die lap er een keer in zit, is er niks meer aan de hand. Je hond verteerd dat prima, geen zorgen!

Maarrrrr, dit is nou exact de reden waarom ik geen lappen pens meer voer. Ik heb een keer de Heimlich procedure op Brutus uit moeten oefenen omdat de lap in z'n strot bleef steken en hij er in stikte. Dus ik snijd pens in leuke hapklare brokken van 10 a 15 cm.
Dat is voor deze hond zo'n beetje de hele portie denk ik  ;D
Door nienk
#2304647
ik begrijp dat hij dus braaf er op aan het knagen was, totdat jij, in zijn ogen, te dichtbij kwam? dan zou ik er aan gaan werken om hem te leren dat zijn eten van hem is, dat hij dat rustig op kan eten. maar ook dat je er wel bij in de buurt kan komen mocht er een keer iets mis gaan. Reus gaat ook schrokken als hij zich opgejaagd voelt, en hij rent graag rond met zijn eten, lekker schudden enzo. (je moet immers zeker weten dat het dood is.) hij eet nu standaard in zijn bench, heel rustig en beheerst. omdat ik wel wil dat hij mij in de buurt duldt, heb ik een tijdje terwijl hij aan het eten was, door de tralies heen hem wat extra hapjes toe gestopt. toen even deurtje open, deurtje dicht, hapje geven, etc. heel langzaam op gebouwd, en nu kan ik rustig het deurtje open doen, en vrij makkelijk waar hij mee bezig is voor iets anders ruilen.

Voor jou maatje hond heb je toch maar een kleine bench nodig. ze zijn er ook op vouwbaar en van stof. ik heb voor Reus een mini pop-up tentje, ideaal voor onderweg enzo.

na verloop van tijd is hij steeds rustiger gaan eten, hij knaagt nu zelfs op spiervleeslapjes en lamspens! (veel zachter en makkelijker weg te slobberen dan runderpens)
Door boris2009
#2305116
ik heb hier ook zo'n schrokop en ik heb voor hem een tijdje de pens met een spijker vastgezet op een stuk hek, toen moest hij wel rukken en kauwen, wel zorgen dat je spijker er helemaal ingeslagen is
Gebruikersavatar
Door nova
#2305168
Toch geloof ik dat mijn hond koploper is in het    consumeren van pens.
Ze zuigt de lap niet alleen in 1x naar binnen,  ze kotst m ook weer in 1x uit. .... om vervolgens opnieuw eraan te beginnen  :o :o :o :o :o :o  Maar verder kan het geen kwaad  ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door