Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2303966
Onze pup Mojo is nu 22 weekjes en vanaf dat hij 13 weken is barft hij.
Bij de fokker heeft hij tot hij 8 weken was brokken gekregen, eenmaal bij ons in huis stillaan afgebouwd en overgeschakeld op kvv. Zijn drollen zijn nooit echt goed stevig geweest.
Het is een beetje half zacht/hard zeg maar. Hij heeft ook echt af en toe moeite met poepen. Dan loopt ie steeds een stukje verder en dan valt er maar een klein beetje smurrie uit. Af en toe legt ie ook een mooi drolletje, maar meestal is het "poep".
Met zijn verhoudingen is mi niets mis. Hij krijgt 400 gr bot, 250 gr spiervlees en 160 gram orgaan per dag. Daarbij krijgt hij nog groenterestjes, af en toe wat fruit, twee eitjes per week en 2 sardientjes.
Ook krijgt hij elke dag een beetje schapenvet met zeewier.
Ons teefje deed het prima met dat menu. Hele mooie harde drolletjes altijd, maar bij Mojo wil het maar niet lukken.
Iemand enig idee? Toch maar meer bot geven? Pens geef ik ook al niet meer omdat ie dan helemaal aan de spuit gaat. DA zegt speciale brokken voeren en geen vlees meer  ;D
Laatst gewijzigd door Mila10 op ma 16 apr 2012, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2303974
Wellicht zou je een keer KVV kunnen proberen, tijdelijk en dit overgieten met kokend water voor zo'n 14 dagen en daarna weer gaan barfen. Het kan zijn dat maag/darmen moeten wennen aan vlees. Bij KVV adviseren ze dan met kokend water een tijdje te overgieten (dan wordt de ontlasting gelijk goed) maar hoe je dat met barf moet doen weet ik niet, daarom adviseer ik dit te doen met  KVV.
#2303977
Geef je van die schapenvet'bonbons' van de dierenwinkel? Die zou ik sowieso weglaten.
En verder zou ik een ontlasting-onderzoek laten doen op parasieten, en dan met name Giardia. En dat vooral als de ontlasting smerig stinkt, niet zomaar normale poeplucht maar echt vies.
Door Mila10
#2303992
Bedankt voor het meedenken!

@charmed:  KVV heeft hij in het begin al gedurende een paar weken gehad. Het is niet zo dat hij er nog aan moet wennen, denk ik. Hij krijgt immers al sinds 3 maanden vlees.

@mevroi kruim:  Het zijn idd die biofood bonbons uit de dierenwinkel. Zijn die slecht? Ik dacht dat die goed waren voor de vertering en voor het immuunsysteem...  :-[
#2304045
Jakkie, wat vervelend :(
Mevroi Kruim schreef: (...) En verder zou ik een ontlasting-onderzoek laten doen op parasieten, en dan met name Giardia. En dat vooral als de ontlasting smerig stinkt, niet zomaar normale poeplucht maar echt vies.
Ik zou ook kiezen voor een ontlastingonderzoek, waaronder naar giardia (lees: staaltjes ontlasting van 3 opeenvolgende dagen inleveren).
Door Mila10
#2304061
Zijn poep stinkt trouwens niet overdreven, gewoon normaal... Heeft ook een normale kleur, donkerbruin.
Wel kan hij ontzettende stink scheetjes laten, echt heel erg...

Ik zal toch maar voor de zekerheid een ontlastingonderzoek laten doen.
Door Lizzy
#2304073
Ik zou om te beginnen die schapenvet bonbons maar eens weg laten. Ik ken echt meer honden die er slechte ontlasting van krijgen dan goeie..... Troep, dat is het. En als je die 1 week niet gegeven hebt en er is nog geen mooie ontlasting, zou ik een mestonderzoekje laten doen.
Door Mila10
#2304086
@Lizzy

Ik zal de bonbons eens weglaten en kijken wat dat geeft. Dat dat zo'n troep is, denk je goed te doen voor je hondje...
Dus in principe hoef ik helemaal geen schapenvet te geven?
Door Lizzy
#2304091
Mila10 schreef: @Lizzy

Ik zal de bonbons eens weglaten en kijken wat dat geeft. Dat dat zo'n troep is, denk je goed te doen voor je hondje...
Dus in principe hoef ik helemaal geen schapenvet te geven?
Nee, schapenvet is echt nergens voor nodig, geloof me. Je hond krijgt genoeg dierlijke vetten binnen op een vers/rauw menu. En dit (die blokjes) zijn nog eens verhitte vetten, reuze ongezond!
#2315045
Inmiddels alweer twee weken verder.
We zijn dus gestopt met schapenvet bonbons te geven.
Ook heb ik voor de zekerheid een mestonderzoek laten uitvoeren, omdat ik toch wel huiverig werd na het lezen van talloze verhalen over giardia. Maar Mojo is gelukkig helemaal wormvrij.

Zijn poep is nog steeds niet wat het hoort te zijn. De ene keer is het een mooie stevige drol, de andere keer weer erg dun met echt nog stukjes bot erin. Het verteert dus niet goed mijn inziens. HELP!
#2315067
Fijn dat hij iig geen wormen heeft, maar wel heel vervelend dat hij nog steeds af en aan wat diarree heeft.. :(
Bij wormonderzoek wordt niet standaard ook op giardia getest, dus voor de zekerheid: is dit expliciet aangevraagd én beoordeeld op basis van staaltjes ontlasting van 3 opeenvolgende dagen?
Is er een soort 'logica' in wanneer de ontlasting dunner is? Is het bijvoorbeeld (erger) n.a.v. het ei of de vis?
Als er geen oorzaak kan zijn in wormen of parasieten, danwel voeding, dan zou ik proberen of probiotica helpen.
#2315077
Dank je parelridder!

Idd erg vervelend.
Zijn ontlasting is met een zogenaamde snaptest gecontroleerd op Giardia. Dan kijken ze niet of er eitjes aanwezig zijn in de poep maar die test kan aantonen of er giardia dna in zit. En dat was niet het geval.

Met alle laxerende dingen (ei, vis, pens) ben ik al twee weken gestopt. Helaas geen vooruitgang.
Welk probiotica adviseer jij en waar kan ik die kopen?
Ik denk idd dat het ook handig is om hem op een soort van eliminatie dieet te zetten. Misschien is ie voor een bepaalde diersoort wel gevoelig.
#2315108
Ik zou hem enkele dagen (een week?) dezelfde vleessoort geven, gaat 't na een dag al slechter kan je overgaan op wat anders. Schrijf ook op wat hij eet en hoe hij 't erop doet zodat je misschien zelf een lijn kan trekken. Laat alle extraatjes voor een tijdje achterwege. Probiotica kan zeker geen kwaad maar verder zou ik niks bijgeven zodat je de werking van de pure vleessoort kan zien.
#2315116
Ik ben niet zeer ervaren mbt probiotica. Toen m'n hondjes nog een deel van de week brokken kregen, gaf ik probiotica. Wat is gaf was Probio Forte (Groen Os). Dat is een poeder. Je kunt het in potjes van 50, 150 en 250 gram krijgen. Paardenverpakking heeft overigens dezelfde samenstelling als voor de hond, slaat alleen op de grootte van de pot.
Ik loste het op in een lepel yoghurt en gaf het dan meteen, gelijktijdig met het eten. Hier heeft dat toen zichtbaar resultaat gegeven m.b.t. de weerstand, idem bij een vriendin wiens hond al jaren terugkerend oorontsteking had. Maar meer ervaring met probiotica heb ik zelf niet: alleen deze geprobeerd en m.b.t. de weerstand daarvan goed resultaat gezien.
#2315130
Ik ben erg tevreden over Phytonics Hond + Kat.
Zelf heb ik het bij Any Animal gekocht, maar het is ook online te koop.
Dit is poeder die je in handwarm water oplost en 15 min. laat staan.
Hiermee krijgen de bacteriën de kans actief te worden zodat ze beter bestand zijn tegen maagzuur en gal.
Dan met een spuitje op een nuchtere maag in de bek spuiten of gewoon laten oplikken.

Mojo is toch nog maar een maand of 6?

Ramses heeft ook een tijd steeds wisselend diaree/harde ontlasting gehad toen hij jonger dan een jaar was.
Bij hem was het niet goed verteren van de groentes de vermoedelijke oorzaak.
Hij krijgt geen groentes meer en het is over..

Ook Gipsy die nu sinds 3 weken vers eet, heeft veel last van diaree of veel te harde ontlasting. Zij heeft jaren brokken gegeten en het zal de ontgifting en de andere vertering zijn bij haar.
Haar maagzuur is natuurlijk nog niet zo sterk na 3 weken.
Gisteren een gansenei en vandaag diaree.

Ze hebben allebei een supersnelle spijsvertering, binnen een paar uur komt alles er al weer uit.
Ik denk dat dat ook een oorzaak kan zijn dat de hardere botten zoals haas (bij Ramses want Gips krijgt nog geen haas) niet zo goed verteerd worden en er dus kleine stukjes bot terug te vinden zijn.

Succes met Mojo!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door