Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#2302063
Ik lees hier regelmatig over honden die op een eliminatiedieet staan om te achterhalen waar ze eventueel allergisch voor zijn. Ik heb bij één van mijn honden ook wel eens het idee gehad dat ze een voedselallergie kon hebben. Ik heb het toen door dr. A. van den Bos uit Zeist op laten meten en wat bleek? De jeuk bleek heel ergens anders van afkomstig dan van voedsel, want hij kon mij zó vertellen dat ze voor geen enkele voedselsoort allergisch was! Dat scheelt dus héél erg veel getob om daar zelf middels een eliminatiedieet achter te komen. In mijn geval had het zelfs helemaal niets uitgehaald, omdat het geen voedselallergie was.
Mijn punt is, waarom laten jullie niet gewoon testen waar de allergie voor is? Je moet een plukje haar opsturen en een foto van je hond. Ik weet het, het klinkt ongeloofwaardig en 'zweverig'. Maar feit is, dat hij dat dus écht kan! Ik had zoiets van...ik kan het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet. Ik heb inmiddels van meerder mensen gehoord, dat hij het dus écht kan. Hij kan op de een of andere manier energie of zoiets opmeten, en kan dan precies aangeven wat er loos is met de hond. Ik geloofde er ook niet in, maar zie nu wel het resultaat. Mijn hond had eigenlijk al enkele jaren steeds maar wat jeuk. De ene keer wat meer dan de andere. Sinds de homeopatische druppels die ze nu van hem heeft is het over! Onzin? Het zal best, maar het werkt!
Hij is overigens een reguliere huisarts, die naast zijn reguliere opleiding tig andere richtingen gestudeerd heeft waaronder Chinese- Tibetaanse-, Acupunctuur, en klassieke homeopathie. Hij behandelt eigenlijk mensen (en dieren op afstand). Ik ken hem doordat ik zelf (op aanraden van kennissen) bij hem onder behandeling ben. Mij heeft hij overigens ook heel goed geholpen! Ik zou eigenlijk aan behoorlijk zware medicatie moeten wegens verschillende aandoeningen. Hij ontdekte een voedingsintolerantie voor een bepaalde voedingsoort (waar de reguliere geneeskunde slechts door een eliminatiedieet héél misschien achter had kunnen komen, omdat het in het bloed e.d. niet meetbaar is). Ik vermijd de betreffende voedingsmiddelen en gebruik (na ca. 1 jaar homeopathische druppels )  nu NIETS en voel me heel goed! Over een week of 2 krijg ik een onderzoek in het ziekenhuis. Als het goed is, heb ik dan 'zwart-op-wit' dat mijn aandoeningen verbetert zijn, ondanks GEEN gevaarlijke reguliere medicijnen met héél veel akelige bijwerkingen!
Dit om aan te geven dat deze arts dus echt wel iets in zijn mars heeft!
Voor de eerste 'behandeling' van een hond vraagt hij overigens 60 euro en voor een controle onderzoek 30. Volgens mij géén geld als je het met het tarief van de meeste DA'en vergelijkt.
Laatst gewijzigd door doranto op za 31 mar 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2302407
Persoonlijk denk ik dat een eliminatiedieet ook nooit het enige is wat je in zou moeten zetten bij een vermeende voedselallergie. allergieën zijn immers weerstand problemen, dus de weerstand aanpakken en uitvogelen waar dat weerstand probleem vandaan komt is minstens net zo belangrijk als het dieet.

waarom ik wel ben gaan elimineren en niet Reus op een dergelijke manier heb laten onderzoeken op allergieën:

ik ben sceptisch met dit soort dingen. heel sceptisch. Reus heeft laten zien dat een heleboel dingen inderdaad werken, maar met zijn niveau van klachten was acuut handelen nodig. dus ben ik toen gaan elimineren. hier mee zagen we al heel gauw resultaat, dus na een paar weken wist ik wel dat we op de goede weg zaten en zijn we zo door gegaan.

tjah. ik vind dit gewoon te zweverig, eerlijk gezegd. energie meten, dingen voelen, dat geloof ik wel. (Reus zijn holistisch DA doet dat ook, op verschillende manieren.). maar ik vind het heel onnatuurlijk omdat te doen aan de hand van een plukje haar, dus zonder dat de hond er bij is. het zal allicht dat artsen als de man die jij beschrijft er iets mee kunnen, maar ik geloof niet dat hij aan de hand van een plukje haar alles kan meten/weten/voelen/whatever wat er aan de hand is. dat gaat  tegen mijn idee van de hond (of mens) als geheel wezen in. homeopatie is niet altijd 'baat het niet dan schaad het niet'. ik zou het dus griezelig vinden om mijn hond iets te geven van iemand die hem nog nooit gezien of aangeraakt heeft.

persoonlijk vind ik 60 of 30 euro best veel geld voor een 'consult' of 'behandeling' zonder dat de hond daar zelf bij aanwezig is. ik heb geen idee wat meneer precies doet, maar het zou dus best kunnen dat hij in 5 minuutjes zijn diagnose kan stellen en daar dan 60 euro voor vangt. nogmaals, dan kan hij best dingen kunnen bedenken waar de hond baat bij heeft, maar wat hij er dan mee verdient gaat ook in tegen mijn principe's van dieren/mensen/elkaar helpen.

daarnaast zie ik elimineren als een soort super-ontgiften, ik denk dat het voor een hond met klachten die duiden op moeilijkheden met het verwerken van dingen (de weerstand), helend kan zijn omdat zijn lichaam een poos ontlast wordt van zo veel mogelijk invloeden van buitenaf.

en als je er eenmaal in zit, is het helemaal niet heel veel gedoe.
#2302501
Met een eliminatiedieet weet je het tenminste zeker.
Er zijn hier meer mensen geweest die dingen op deze manier lieten onderzoeken, soms klopte het en vaak totaal niet. Ik zou er zelf dus nooit op blindvaren.
Door Lizzy
#2303708
Doranto schreef: Ik lees hier regelmatig over honden die op een eliminatiedieet staan om te achterhalen waar ze eventueel allergisch voor zijn. Ik heb bij één van mijn honden ook wel eens het idee gehad dat ze een voedselallergie kon hebben. Ik heb het toen door dr. A. van den Bos uit Zeist op laten meten en wat bleek? De jeuk bleek heel ergens anders van afkomstig dan van voedsel, want hij kon mij zó vertellen dat ze voor geen enkele voedselsoort allergisch was! Dat scheelt dus héél erg veel getob om daar zelf middels een eliminatiedieet achter te komen. In mijn geval had het zelfs helemaal niets uitgehaald, omdat het geen voedselallergie was.
Mijn punt is, waarom laten jullie niet gewoon testen waar de allergie voor is? Je moet een plukje haar opsturen en een foto van je hond. Ik weet het, het klinkt ongeloofwaardig en 'zweverig'. Maar feit is, dat hij dat dus écht kan! Ik had zoiets van...ik kan het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet. Ik heb inmiddels van meerder mensen gehoord, dat hij het dus écht kan. Hij kan op de een of andere manier energie of zoiets opmeten, en kan dan precies aangeven wat er loos is met de hond. Ik geloofde er ook niet in, maar zie nu wel het resultaat. Mijn hond had eigenlijk al enkele jaren steeds maar wat jeuk. De ene keer wat meer dan de andere. Sinds de homeopatische druppels die ze nu van hem heeft is het over! Onzin? Het zal best, maar het werkt!
Hij is overigens een reguliere huisarts, die naast zijn reguliere opleiding tig andere richtingen gestudeerd heeft waaronder Chinese- Tibetaanse-, Acupunctuur, en klassieke homeopathie. Hij behandelt eigenlijk mensen (en dieren op afstand). Ik ken hem doordat ik zelf (op aanraden van kennissen) bij hem onder behandeling ben. Mij heeft hij overigens ook heel goed geholpen! Ik zou eigenlijk aan behoorlijk zware medicatie moeten wegens verschillende aandoeningen. Hij ontdekte een voedingsintolerantie voor een bepaalde voedingsoort (waar de reguliere geneeskunde slechts door een eliminatiedieet héél misschien achter had kunnen komen, omdat het in het bloed e.d. niet meetbaar is). Ik vermijd de betreffende voedingsmiddelen en gebruik (na ca. 1 jaar homeopathische druppels ) nu NIETS en voel me heel goed! Over een week of 2 krijg ik een onderzoek in het ziekenhuis. Als het goed is, heb ik dan 'zwart-op-wit' dat mijn aandoeningen verbetert zijn, ondanks GEEN gevaarlijke reguliere medicijnen met héél veel akelige bijwerkingen!
Dit om aan te geven dat deze arts dus echt wel iets in zijn mars heeft!
Voor de eerste 'behandeling' van een hond vraagt hij overigens 60 euro en voor een controle onderzoek 30. Volgens mij géén geld als je het met het tarief van de meeste DA'en vergelijkt.
We hebben meer van dit soort artsen, haarkijkers. En dan blijkt bijv. dat alle honden waarvan de haren bekeken worden dezelfde allergie hebben en allemaal een zouttekort. In alle eerlijkheid geloof ik gewoon niet in haarkijkers. Dus nou ja, ik ben blij dat jij geholpen bent maar voor mij is het niks.
Door sella
#2308294
Ik doe bloedonderzoek voor allergenen, ga als er niets uitkomt eens kijken wat er gebeurt als ik rund weglaat.
Bij mijn vorige hond bleek alles wat glutenbevatte, dus ook de brokgevoerde koeien hun pens.
Ik heb ooit voor de gein zijn haar laten onderzoeken, hij was allergisch voor alles wat gevogelte was en nog een mijt dacht ik, en die uitslag kregen er vele hier.
Ik ben 100% voor holistische geneeswijzen, maar haaronderzoek is voor mij niet meer zo geloofwaardig.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door