Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
#2303688
Niet de meest smakelijke vraag, maar misschien heeft een van jullie hetzelfde gehad en een oplossing, of anders ideeen.  :)

Onze Ruis is 14 jaar, heeft alleen nog 3 hoektanden en eet kvv van Lotgering en All Animal. Nu is het probleem dat ie eens in de paar weken problemen heeft met poepen. Hij is dan een hele dag onrustig, probeert te poepen, maar komt niet verder dan wat nattigheid hier en daar (op de vloer ;)) De volgende dag, als ie een kogelharde drol in de kattenbak heeft gelegd, is ie weer 't ventje! 
Hij is duidelijk uit z'n doen als ie niet kan, likt de halve dag z'n poepert en perst tig keer per dag.  Ik heb al gedacht wat extra vet toe tevoegen (maar welke), en gaat ie daar niet van aan de race.... ? 

Ruis is verder een kerngezonde, active senior  :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2303776
Hou eens een dagboekje bij en kijk wanneer hij het heeft en wat hij daarvoor gegeten heeft.
Kan best dat hij van 1 soort moelijker poept. Dan geef je het hem niet meer :)
Door fem fatale
#2303904
Als hij zo duidelijk van slag is op het moment dat het wat vast zit, zou je kunnen proberen om hem dan meteen haarbalpasta of vaseline te voeren. Misschien komt dat niet snel genoeg beneden, maar dat weet je pas als het je het probeert.
Door flin
#2304069
voor nu regelmatig omt te voorkomen:

wat sla door t vlees fijnsnijden, (of andere makkelijk oplosbaar groen; spinazie, andijvie)
je bot-% wat omlaag misschien
vezels in de vorm van psyllium husk
een beetje roomboter naast t etensbakje zetten (meeste katzels vinden dat wel smakkelijk)
...

op t moment:

paraffine, van voor en achter erin als t lukt,
of olie (zonnebloem olie vinden ze meestal niet heel vies)

succes hoor!
Door Ruisje
#2304487
Hartelijk dank voor jullie reacties!  Hij eet maar 2 soorten kvv, dus ik zal eens kijken wel hij gegeten heeft als het weer gebeurd. En wat groenvoer fijnsnijden en er doorheen doen. Roomboter door z'n vlees, poeh vindt ie vast heeeeeel lekker  :biggrin2:  En psyllium husk halen. Maar moet dit allemaal en bij elke maaltijd, flin?

Inderdaad wil ik liever voorkomen dan genezen en in de kvv zitten geen groenten ed. Botpercentage omlaag houdt natuurlijk in dat ik andere kvv moet gaan geven of andere dingen toevoegen. hmmmmm  :-\
Door Ruisje
#2309860
hannabelgje schreef: Je zou wat meer orgaan kunnen geven, dat vinden ze meestal toch wel lekker. Wat gemalen hart ofzo.
Dat vindt ie idd wel lekker :D Maar krijgt ie dan niet teveel orgaan?
Ik geef nu een beetje eend/kip kvv voor de hond erbij. Vindt ie lekker en normaal gepoept...
Door Ruisje
#2322307
Ruis blijft last houden van obstipatie ondanks dat ik er af en toe wat groen doorheen doe. Roomboter moet ie niet (nooit gedacht ;)

Psyllium husk (vlozaadvezels) heb ik inmiddels gehaald, maar geen idee hoeveel en hoe vaak ik een kat mag geven? (hoeveel per kg/d)

Is het misschien verstandig om dagelijks wat groen (spinazie/diepvriesblokjes) plus vezels door de kvv te mengen? En zo ja, hoeveel?
Ruis is 14 en krijgt nu 4 dagen kvv en 3 dagen brok** (per week).  Dat vindt ie niet leuk, maar anders kan ie eind van de week niet meer poepen.

** zijn grain free brokken - 2 van onze katten *vertikken* het om ook maar aan iets met rauw vlees te ruiken.
Door flin
#2322701
dagelijks (oplosbaar) groen door elke maaltijd idd; hoeveelheid zou ik proberen op te voeren, met beetjes dus

vlozaad is ongeveer 1 gram per dag, per kat van zo'n 4.5 kg, komt niet op de miligram

er ligt hier een klontje roomboter naast de normale vreetschotel

+ wat vette vis geven misschien...makreel op water uit blik vinden ze hier zo redelijk smakkelijk , maar kun je ook mengen
Ruis is 14 en krijgt nu 4 dagen kvv en 3 dagen brok** (per week). Dat vindt ie niet leuk, maar anders kan ie eind van de week niet meer poepen.
wat pcies vindt hij niet leuk??

~

als dit niet lukt, ....er kunnen natuurlijk andere oorzaken zijn:
darmperistaltiek die niet helemaal meer meewerkt,
stress ( ...)

perzoonlijk zou ik bovenstaande eerst proberen :)
Door Ruisje
#2324438
Dankjewel flin!!

Wat bedoel je met 'oplosbaar' groen? Nu doe ik heeeeel fijne snippertjes sla/andijvie erdoor. Maar zat te denken dat anderen groenten ook wel zouden moeten kunnen -- misschien als ik het even blancheer en dan pureer???
Of een heel klein beetje gekookte zilvervliesrijst??

De vlozaadvezels die ik had waren dus te grof :( Heb nu ColonClean bij de natuurwinkel meegenomen. Maar moet volgens de gebruiksaanwijzing met extra vocht gegeven worden. Dus vanmorgen maar een halve theelepel van dat spul (toen had ik jouw bericht nog niet gezien) gemengd met 2 theelepels water en door z'n kvv gedaan.
Weet niet of dat spul ook 1 gram per kat is -- staat voor kinderen 6-12 jaar 1 - 2eetlepels p/dag.

Roomboter laat ie dus staan, maar de vette vis kan ik proberen.
flin schreef: wat pcies vindt hij niet leuk??

~

als dit niet lukt, ....er kunnen natuurlijk andere oorzaken zijn:
darmperistaltiek die niet helemaal meer meewerkt,
stress ( ...)

perzoonlijk zou ik bovenstaande eerst proberen :)
Ruis vindt het niet leuk dat ie niet alle dagen KVV krijgt. Hij staat al opgesteld in rij met de anderen als de etensbakjes worden gepakt en de koelkast opengaat en nu moet ie dan met de brokkendames mee eten... :-\

Ik ga eerst nog even door met proberen voordat ik naar de DA ren. :) Ruis is de meest relaxte kat in onze groep, dus stress lijkt uitgesloten. Of het moet nu zijn omdat ie 3 dagen per week geen kvv krijgt, hihi.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2324458
En je weet zeker dat zn obstipatie niet van de brok komt? Daar zit geregeld bietenpulp (of iets anders met gelijkwaardige werking) in. Dit zorgt ervoor dat het voedsel langer in de ingewanden (en ook darm) blijft. Theoretisch gezien heb je dan mogelijk een grotere kans ter opname van voedingsstoffen (is nogal hard nodig bij brok), maar wat je er zeker bijkrijgt is kans op obstipatie.

Bij extra vezels is extra veel vocht heel belangrijk. Dus niet een theelepel vocht, eerder een halve liter bij wijze van spreken. Zonder dit extra vocht kan de bulkwerking niet intreden en veroorzaakt het ook weer extra obstipatie.
Door Ruisje
#2325399
Klinkt logisch, maar nee, de obstipatie komt niet van de brok. Voor de 4 dagen kvv/3 dagen brok, kreeg hij 7 dagen per week kvv en toen ging het dus mis.

Een halve liter vocht bij een theelepel vezels door z'n kvv heen :-\  Dat wordt soep met vlees, hihi, en ik denk niet dat ie het dan nog eet/drinkt...
Ik zit toch te denken om een paar procent groentemix aan de kvv toe te voegen en de vezelpreparaten dan weg te laten. Ik vind dat soort vezels nu eng worden! Wat denk jij/jullie van groentemix voor de vezels?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2325434
Het lijkt mij dat hij teveel bot krijgt in zijn kvv, voor zijn gestel. Het is zo dat oudere katten vaak wat lager in botpercentage kunnen gebruiken.
Waarom voer je hem dan niet gewoon wat spier en orgaan bij?  Een mooi stukje vlees, wat hart, lever en nier...  Lijkt me beter dan die brokken een stuk aangenamer voor hem!
Ik zou dat eerder doen dan groenten gaan toevoegen, als het om die reden is toch.  Ik zie wel het nut van een beetje groen in voor katten, maar laat hem dan zelf gras grazen of iets dergelijks, of voeg maar een heel klein beetje toe en dan goed gemixed.  Maar 5% plantaardig materiaal wordt bij een kat toch sterk afgeraden, dus das echt wel heel weinig.  Ik weet niet of er al rijst in de kvv zit? Alleszinds geen rijst toevoegen, dat werkt net stoppend en is ongezond.
Door flin
#2325875
Ruisje schreef: Klinkt logisch, maar nee, de obstipatie komt niet van de brok. Voor de 4 dagen kvv/3 dagen brok, kreeg hij 7 dagen per week kvv en toen ging het dus mis.

Een halve liter vocht bij een theelepel vezels door z'n kvv heen :-\ Dat wordt soep met vlees, hihi, en ik denk niet dat ie het dan nog eet/drinkt...
Ik zit toch te denken om een paar procent groentemix aan de kvv toe te voegen en de vezelpreparaten dan weg te laten. Ik vind dat soort vezels nu eng worden! Wat denk jij/jullie van groentemix voor de vezels?
de overgang van brok naar kvv/vers wil nog weleens wat problemen geven;

in brok zit vanalles wat je eigenlijk niet in je kat wil stoppen, daarnaast is de vertering anders
om dit zo (vers + brok) te combineren zou ik perzoonlijk niet doen

in kvv/versvoer zitten veel minder (niet te gebruiken) afvalstoffen, zodat de ontlasting ook anders zal zijn,
1 of 2 keer in de 2 dagen zal er n drol geproduceerd worden

nu ist natuurlijk niet de bedoeling om een kreunende kat op de bak te hebben,
in de meeste kvv's zitten weinig vezels, denk aan huid/haar/snavels/nagels en weet-ik-wat-meer

omdat een katzel een carnivooor is en geen graseter à la koe/paard zou ik je aanraden om voor de minst kwalijke optie te gaan:
en dat is in mijn ogen een toevoeging van:

oplosbare vezels met n lage glycemische waarde:
en dan zou ik dat durven opvoeren tot 10 à 15 % van z'n totale voer

dan heb ik t dus over sla andijvie spinazie pompoen enzoverder

misschien kun je nog kijken naar slippery elm bark, rode iep poeder, deze is milder dan de husk, en veel katten reageren hier beter op
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door