Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Viv
#230226
eindelijk heb ik eens een weekje bijgehouden wat onze Bink eet en ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Bink is nu ruim 4 maanden oud en weegt ongeveer 3,5kg. Ze eet al het vlees op maar de GFMix laat ze veelvuldig staan (ook als ik die mix over het vlees doe: plukt ze t vlees er tussenuit!!! ::))

Ik geef haar per dag ongeveer 200gr. Waarvan 120gr vlees met botten, 70gr. GFmix en 10gr. orgaanvlees.

De GFMix bestaat uit: appel, peer, kiwi, sinaasappel, banaan ( = 5%), brocolli, boerenkool, gemengde kiemen, wortel, witlof, spruitjes, snijboon, sla, biet, spinazie, zeekraal en sperzieboon (= 15%) en diversen 10 %: dadels (zonder pit), kelp en alfalfatatablet, rauwe noten mix, knoflook, bijenpollen, lijnzaad, eieren met schaal, pompoenpitten, gedroogde abrikozen en vit C.
Deze mix maak ik dan voor een maand en stop het in zakjes in de vriezer. Na een maand maak ik weer een nieuwe mix met weer wat andere ingrediënten (deels anders).

En dan nu het menu:

Zondag:
*kippennek 30gr + GFmix a 20gr
*konijnenrug 35gr + runderhart 10gr
*fazantendij 60gr + GFmix 40gr

Maandag:
*lamsrib (alleen bot, geen vlees) 20gr + GFmix 60gr + *sardientjes uit blik 40gr
*kippennek 80gr +runderlever 10gr

dinsdag:
*kippennek 90gr + lamshart 10gr
*konijnerug 35gr
*gewelde havervlokken met rauwe honing (koud geslagen honing) en twee eetlepels kwark

woensdag:
*GFmix 70gr + lamshart 10gr
*kippennek 90gr
*geitenrib/vlees (rib kreeg ze niet weg)

donderdag:
*kippennek 110gr + GFmix 70gr
*kippennek 110gr
*ossenstaart (om aan te knagen)

vrijdag:
*runderhart 10gr +kippennek 110gr
*lamsrib 190gr + GFmix
*konijnenrug

zaterdag:
*havervlokken, kwark en honing
*kippenvleugel 110gr + konijnenlever 10gr
*restjes kerstdiner: kalkoen en spruitjes

zondag:
*etensrestjes kerstdiner: kalkoen en spruitjes
*fazantenpoot (rauw)
*ossenstaart (om aan te knagen)

Daarnaast krijgt ze soms een Kong gevuld met leverworst (als ik weg moet ofzo) en krijgt ze af en toe wat tamme kastanjes die ze heerlijk vindt!

Woensdagavond vond ze een (oude) sardien buiten (grrrrrrrr) die ze heeft opgegeten. Na aan paar uur kwam die er weer uit ::) Wat een lucht! Vandaar dat ik haar donderdag alleen kippennek heb gegeven, daarvan weet ik zeker dat haar maag en darmen het aankunnen. Ook de sardien uit blik die ze eerde in de week kreeg, zorgt voor wat dunne ontlasting.

Suggesties en tips zijn welkom! Ik ben nog heel erg aan het uitzoeken wat wel en wat niet en vooral ook hoeveel ze eet. Soms eet ze zoveel dat ze echt een halve dag moet uitbuiken, andere keren kan ze niet genoeg binnenkrijgen en blijft ze schrokken.
Door Lizzy
#230339
Bink schreef: eindelijk heb ik eens een weekje bijgehouden wat onze Bink eet en ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Bink is nu ruim 4 maanden oud en weegt ongeveer 3,5kg. Ze eet al het vlees op maar de GFMix laat ze veelvuldig staan (ook als ik die mix over het vlees doe: plukt ze t vlees er tussenuit!!! ::))

Ik geef haar per dag ongeveer 200gr. Waarvan 120gr vlees met botten, 70gr. GFmix en 10gr. orgaanvlees.

De GFMix bestaat uit: appel, peer, kiwi, sinaasappel, banaan ( = 5%), brocolli, boerenkool, gemengde kiemen, wortel, witlof, spruitjes, snijboon, sla, biet, spinazie, zeekraal en sperzieboon (= 15%) en diversen 10 %: dadels (zonder pit), kelp en alfalfatatablet, rauwe noten mix, knoflook, bijenpollen, lijnzaad, eieren met schaal, pompoenpitten, gedroogde abrikozen en vit C.
Deze mix maak ik dan voor een maand en stop het in zakjes in de vriezer. Na een maand maak ik weer een nieuwe mix met weer wat andere ingrediënten (deels anders).
Tjonge jonge, wat een geweldig afwisselende en gezonde mix! Jammer dat ze het soms laat staan want dit is echt super gezond. Aangezien de hoeveelheid mix die je dagelijks geeft vrij veel is (35%), zou je kunnen proberen om haar minder te gaan geven. Ik zou zelf proberen om haar 15% GFmix te gaan geven.
En dan nu het menu:

Zondag:
*kippennek 30gr + GFmix a 20gr
*konijnenrug 35gr + runderhart 10gr
*fazantendij 60gr + GFmix 40gr

Maandag:
*lamsrib (alleen bot, geen vlees) 20gr + GFmix 60gr + *sardientjes uit blik 40gr
*kippennek 80gr +runderlever 10gr

dinsdag:
*kippennek 90gr + lamshart 10gr
*konijnerug 35gr
*gewelde havervlokken met rauwe honing (koud geslagen honing) en twee eetlepels kwark

woensdag:
*GFmix 70gr + lamshart 10gr
*kippennek 90gr
*geitenrib/vlees (rib kreeg ze niet weg)

donderdag:
*kippennek 110gr + GFmix 70gr
*kippennek 110gr
*ossenstaart (om aan te knagen)

vrijdag:
*runderhart 10gr +kippennek 110gr
*lamsrib 190gr + GFmix
*konijnenrug

zaterdag:
*havervlokken, kwark en honing
*kippenvleugel 110gr + konijnenlever 10gr
*restjes kerstdiner: kalkoen en spruitjes

zondag:
*etensrestjes kerstdiner: kalkoen en spruitjes
*fazantenpoot (rauw)
*ossenstaart (om aan te knagen)

Daarnaast krijgt ze soms een Kong gevuld met leverworst (als ik weg moet ofzo) en krijgt ze af en toe wat tamme kastanjes die ze heerlijk vindt!
Ik vind het menu er zeer afwisselend uitzien! Helemaal snap ik het niet want bovenin schrijf je dat je iedere dag GFmix en orgaanvlees geeft maar in het menu zie ik dat niet iedere dag staan...? Mis ik iets? Niet dat het erg is overigens, daar niet van!

Zelf geef ik geen ossenstaart omdat ik dat vrij gevaarlijke botten vind. Maar jij hebt daar goede ervaringen mee?
Woensdagavond vond ze een (oude) sardien buiten (grrrrrrrr) die ze heeft opgegeten. Na aan paar uur kwam die er weer uit ::) Wat een lucht! Vandaar dat ik haar donderdag alleen kippennek heb gegeven, daarvan weet ik zeker dat haar maag en darmen het aankunnen. Ook de sardien uit blik die ze eerde in de week kreeg, zorgt voor wat dunne ontlasting.
Sardien is natuurlijk best vet. En sardien uit blik nog vetter want daar zit ook olie bij. Je zou kunnen proberen om het blikje sardientjes af te spoelen onder de warme kraan. Op zich is het natuurlijk geen ramp als ze iets dunnere ontlasting heeft. Ze hebben hier ook na vis en na orgaanvlees een wat dunnere ontlasting.
Suggesties en tips zijn welkom! Ik ben nog heel erg aan het uitzoeken wat wel en wat niet en vooral ook hoeveel ze eet. Soms eet ze zoveel dat ze echt een halve dag moet uitbuiken, andere keren kan ze niet genoeg binnenkrijgen en blijft ze schrokken.
Geef je dan zulke afwisselende porties? Op zich is dat niet zo erg, denk ik, dat ze de ene keer voller zit als de andere keer.
Door Viv
#230513
Dank voor je reactie!

ja die 35% mix is dus samengesteld uit 5% fruit, 15% groenten en 10% diversen. Heb t ook maar uit een boekje. Waarom zou jij minder geven? Bedoel je totaal minder of minder diversen?

Dat ik niet iedere dag GFmix of orgaan in dit menu heb staan komt omdat ze het dan de dag ervoor had laten staan. Ik kijk goed wat ze eet op een dag en pas daar een beetje het menu van de dag erna op aan. Bijv. als ze de GFmix laat staan twee dagen achter elkaar dan ga ik er vanuit dat ze de voedingsstoffen die er in zitten niet super hard nodig heeft. Sla ik dan een dagje over met die mix, dan eet ze t de dag erna soms iets makkelijker.

overigens heeft ze vandaag die 70gr GFmix helemaal opgegeten omdat ik er tonijn (uit blik) bij heb gedaan. T was zoooooooo op. ;D

over die ossenstaart; wat vind jij daar gevaarlijk aan? Het bot of dat ze het in een keer door willen slikken? Bink is nog vrij klein en dit bot knaagt ze een beetje af. Echt doorslikken kan ze het nog niet, daar heeft ze nog een te klein bekkie voor. Ze sabbelt meer dan dat ze kan knagen, zoals bij kippennekken. Daarna laat ze t een paar dagen liggen zodat het kleine restje vlees wat er omheen zit zacht wordt. Dan sabbelt ze er nog wat aan totdat t bot kaal is.

Goeie tip dat van dat afspoelen met warm water! Kijk dat bedoel ik nou: zo handig om tips en suggesties te krijgen en zelf t wiel uit te hoeven vinden bij alles.

N.a.v. het boek "give your dog a bone "ben ik wat meer gaan varieren in portie grootte en geef ik niet meer zovaak uitgebalanceerde menu's per dag. Ik zie wel wat in de stelling dat iedere dag een uigebalanceerd menu niet echt nodig is.

I.i.g geef ik soms twee van de drie dagporties in een keer (komt soms heel goed uit voor mij). Dan eet ze dus een dubbele hoeveelheid in de ochtend, ;s middags geen eten en 's avond een portie. Ook begin ik wat meer inzicht te krijgen in haar behoeft per dag.Bijv als we een grote wandeling hebben gemaakt eet ze meer dan als ze een "saaie" binnen dag heeft.
Door Lizzy
#230517
Bink schreef: Dank voor je reactie!

ja die 35% mix is dus samengesteld uit 5% fruit, 15% groenten en 10% diversen. Heb t ook maar uit een boekje. Waarom zou jij minder geven? Bedoel je totaal minder of minder diversen?
Op zich is dat prima, die GFmix. Ook de verhoudingen. Maar je schrijft dat zij niet alle mix op eet. En om die reden zou ik zelf iets-kes minder groente/fruit geven. Mogelijk eet ze dan wel alles op (het is zonde om het weg te gooien, toch!). Je hebt grote kans als je het groente/fruit iets terug brengt (in totaal naar bijv. 10% a 15%) dat ze het dan wel eet.
Dat ik niet iedere dag GFmix of orgaan in dit menu heb staan komt omdat ze het dan de dag ervoor had laten staan. Ik kijk goed wat ze eet op een dag en pas daar een beetje het menu van de dag erna op aan. Bijv. als ze de GFmix laat staan twee dagen achter elkaar dan ga ik er vanuit dat ze de voedingsstoffen die er in zitten niet super hard nodig heeft. Sla ik dan een dagje over met die mix, dan eet ze t de dag erna soms iets makkelijker.
OK, ik snap het.
overigens heeft ze vandaag die 70gr GFmix helemaal opgegeten omdat ik er tonijn (uit blik) bij heb gedaan. T was zoooooooo op. ;D
Jaaaa, ze weten wel wat ze lekker vinden ;D.
over die ossenstaart; wat vind jij daar gevaarlijk aan? Het bot of dat ze het in een keer door willen slikken?
Ik heb al een paar maal gehoord en gelezen dat er een stukje 'wervel' af schiet en dit in 1 keer naar binnen gaat. Vandaar dat ik het zelf niet geef.
Bink is nog vrij klein en dit bot knaagt ze een beetje af. Echt doorslikken kan ze het nog niet, daar heeft ze nog een te klein bekkie voor. Ze sabbelt meer dan dat ze kan knagen, zoals bij kippennekken. Daarna laat ze t een paar dagen liggen zodat het kleine restje vlees wat er omheen zit zacht wordt. Dan sabbelt ze er nog wat aan totdat t bot kaal is.
OK, nou het lijkt erop alsof ze er prima mee om gaat. Maar ik zou zeggen: houd het maar scherp in de gaten en geef het niet wanneer je niet in de buurt bent (geldt natuurlijk voor alle botten).
Goeie tip dat van dat afspoelen met warm water! Kijk dat bedoel ik nou: zo handig om tips en suggesties te krijgen en zelf t wiel uit te hoeven vinden bij alles.
;D
N.a.v. het boek "give your dog a bone "ben ik wat meer gaan varieren in portie grootte en geef ik niet meer zovaak uitgebalanceerde menu's per dag. Ik zie wel wat in de stelling dat iedere dag een uigebalanceerd menu niet echt nodig is.
Prima plan. Ik ben het daar ook mee eens hoor, ik geef ze hier absoluut nooit 'complete maaltijden' en ik streef daar ook niet naar. Ze krijgen hier ook zeker niet elke dag orgaanvlees. Eerder 1 a 2 keer per week. Ik geef ze ook niet iedere dag zaken als eieren of zuivel of supplementen. Eigenlijk streef ik ernaar dat ze in bijv. 1 week (soms anderhalve week) alles binnen krijgen.
I.i.g geef ik soms twee van de drie dagporties in een keer (komt soms heel goed uit voor mij). Dan eet ze dus een dubbele hoeveelheid in de ochtend, ;s middags geen eten en 's avond een portie. Ook begin ik wat meer inzicht te krijgen in haar behoeft per dag.Bijv als we een grote wandeling hebben gemaakt eet ze meer dan als ze een "saaie" binnen dag heeft.
OK. Nou volgens mij ben je hartstikke goed bezig en bestudeer je heel goed de behoeftes van jouw hond. Mijn complimenten! Overigens heb ik het idee dat in het menu van de afgelopen week iets meer bot zit als de ongeveer 60% (wanneer je 120 gram per dag zou geven). Klopt dat? (is een beetje moeilijk narekenen omdat er geen gewichten bij staan).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 dec 2004, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door