Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2281896
Aangezien ik al een kleine week geleden begonnen ben met ons eliminatiedieet op basis van konijn, wordt het wel eens tijd ons menu te laten bekritiseren! :)

Menu voor een Boxer, reu, 5 jaar oud, 35 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 35 kilo = 1400 gram per dag / 9800 gram per week (i.v.m. ondergewicht)


Rauw vleesbot 50% : 700 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 210 gr.
Spiervlees 35% : 490 gr.


Xerox krijgt nu zeven dagen in de week konijn, waarbij ik bovenstaande gewichten aanhoud. Aan het vleesbot dat ik voer zit een goede hoeveelheid vlees, dus in werkelijkheid zal het percentage spiervlees iets hoger zijn. Qua orgaan krijgt hij gelijke delen hart/long, nier en lever en ik voer 'compleet' (voor zover dat nu kan). Zijn ontlasting is perfect, hij heeft vanochtend alleen overgegeven, waarbij er een paar stukjes onverteerd bot meekwamen. Misschien een paar te harde stukjes?

Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen!

Dan nog een paar vragen:

- Wanneer kan ik groentes en eieren gaan toevoegen aan zijn dieet?
- Als tweede diersoort overweeg ik geit. Wat vinden jullie hiervan? Gevogelte wil ik voorlopig vermijden en ik zocht naar een diersoort met pens. Nu heb ik gelezen dat geiten ook pensen hebben, of klopt dat niet? En als ik pens toevoeg, dan moet dat 50% van het orgaan zijn, toch? Dus in dit geval 105 gr pens en 105 gr ander orgaan?
- In hoeverre is het belangrijk dat je het orgaan voert in gelijke delen? Dus evenveel nier als lever enz.?

Alvast bedankt voor al het commentaar!
Door eelke
#2281899
Ik geef meer hart dan lever en nier.
Groente en eieren moet je ook apart gaan elimineren, dus dat zou ik pas doen als je al een aantal diersoorten hebt. Eieren zou ik helemaal nog even mee wachten, omdat dit toch van kippen komt.
Geit kun je geven, maar pens moet ook apart geëlimineerd worden, omdat hier nog resten voedsel in kunnen zitten, oa graan dus.
Door Lizzy
#2282172
Xerox schreef: Aangezien ik al een kleine week geleden begonnen ben met ons eliminatiedieet op basis van konijn, wordt het wel eens tijd ons menu te laten bekritiseren! :)

Menu voor een Boxer, reu, 5 jaar oud, 35 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 35 kilo = 1400 gram per dag / 9800 gram per week (i.v.m. ondergewicht)


Rauw vleesbot 50% : 700 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 210 gr.
Spiervlees 35% : 490 gr.


Xerox krijgt nu zeven dagen in de week konijn, waarbij ik bovenstaande gewichten aanhoud. Aan het vleesbot dat ik voer zit een goede hoeveelheid vlees, dus in werkelijkheid zal het percentage spiervlees iets hoger zijn. Qua orgaan krijgt hij gelijke delen hart/long, nier en lever en ik voer 'compleet' (voor zover dat nu kan). Zijn ontlasting is perfect, hij heeft vanochtend alleen overgegeven, waarbij er een paar stukjes onverteerd bot meekwamen. Misschien een paar te harde stukjes?
Ziet er prima uit. Die harde stukjes in spuug is niet abnormaal. Dat is niks om je zorgen over te maken. Stukjes hard bot dat ze niet verteren, spugen ze uit, perfecte reactie van het lichaam!
Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen!

Dan nog een paar vragen:

- Wanneer kan ik groentes en eieren gaan toevoegen aan zijn dieet?
Ik zou gewoon nog tenminste 5 weken wachten. En ik zou groenten en ei ook weer apart van elkaar zien. En net als Eelke zou ik eigenlijk met ei nog even wachten. Dat is ook een beruchte allergie-oproeper, zeg maar. Qua groenten zou ik absoluut geen groenten uit de nachtschade familie geven. Dus geen tomaat, geen paprika, geen aubergine. Ik zou ook beginnen met 1 groenten tegelijkertijd. Want stel je hond reageert allergisch op een mix van 10 soorten groenten......... Tja, waar is ie dan allergisch voor? Oh, geef ook nog even geen alfalfa en behandel die ook apart, mocht je die wel gaan geven. Ook dat is een allergie-opwekker. Ik zou dus zelf 1 groente introduceren. Dus bijv. de eerste week een paar keer alleen witlof. De week erop andijvie. De week daarop sperzieboontjes. De week erop courgette. En zo verder.
- Als tweede diersoort overweeg ik geit. Wat vinden jullie hiervan? Gevogelte wil ik voorlopig vermijden en ik zocht naar een diersoort met pens. Nu heb ik gelezen dat geiten ook pensen hebben, of klopt dat niet? En als ik pens toevoeg, dan moet dat 50% van het orgaan zijn, toch? Dus in dit geval 105 gr pens en 105 gr ander orgaan?
Geit is prima. Geit heeft ook pens. En kijk daar mee uit, behandel pens ook als een apart diersoort! De geit kan iets gegeten hebben waar jouw hond net niet lekker op reageert. En als je geit + pens van de geit tegelijkertijd geeft en je hond reageert niet goed, weet je dus niet of het de pens of de geit in z'n algemeen is. Je kunt in totaal 20% orgaanvlees geven, waarvan 10% pens en 10% andere organen zoals hart, nier en lever.
- In hoeverre is het belangrijk dat je het orgaan voert in gelijke delen? Dus evenveel nier als lever enz.?
Zo krap komt dat allemaal niet. Je verdeeld op het oog die 10% een beetje onder hart, nier en lever (en eventueel tong, hersenen, testikels, etc).
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2283112
Duidelijk, bedankt! Sowieso heb ik nog genoeg konijn om daar nog 2 maanden fulltime mee door te gaan, dus vijf weken houd ik nog makkelijk vol. Hierna introduceer ik dan geit, maar in eerste instantie zonder de pens. Dat is me toch te veel risico i.v.m. het graan. Met groentes en ei wacht ik ook nog een poos!

We zijn nu dus een week bezig en er komt troep uit zijn ogen en uit zijn huid (ontgifting?), maar de jeukklachten lijken tot nu toe niet minder te zijn geworden. Hopelijk gaat dat nog gebeuren... Hij heeft wel veul meer energie  :D Dus dat is positief!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2283183
Als je wilt dan kun je hem af en toe wassen / afspoelen met alleen water. Shampoo zou hij ook allergisch voor kunnen zijn, en je wil niet je eliminatie in de war sturen natuurlijk. Als hij aan het ontgiften is dan kan het wat verlichting geven om hem af te spoelen, de afvalstoffen zijn dan weer even van zijn huid af.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2287768
Dank je Kim! Het gaat eigenlijk alleen om zijn hoofd, dus die kan ik makkelijk afspoelen!

Inmiddels staat Xerox op 1,5 kg, hij is niet meer afgevallen, wel een fractie aangekomen.

Elders hier op het forum las ik dat te veel lever in het dieet niet goed is? Hij krijgt nu dagelijks 225 gr orgaan waarvan 75-80 gr lever, omdat de stukjes vaak net iets meer dan 75 gr waren en ik dacht dat het niet zo veel uitmaakte. Wat gebeurt er als een hond te veel lever binnenkrijgt (al snap ik dat 5 gr waarschijnlijk niet heel veel uitmaakt)?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2289632
Pfff, ik zit in een gigantische dip vandaag. Xerox blijft maar aan zijn pootjes knagen. Ik word er zo verdrietig van  :'( We hadden de medicatie een beetje afgebouwd en dat leek goed te gaan, maar nu... Bah, bah, bah.

Ik denk dat ik de percentages ook iets ga aanpassen, volgens mij mag hij wel iets meer bot hebben. Zijn ontlasting is nu iets aan de zachte kant en dat vind ik zonde ivm de anaalklieren.
Laatst gewijzigd door Xerox op vr 16 mar 2012, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2291272
Het gaat nu weer iets beter dan eergisteren, wat me vooral opvalt is dat hij over zijn lijf minder jeuk lijkt te hebben, maar aan zijn (voor)pootjes likt/knabbelt hij regelmatig. Toch lijkt de jeuk minder te zijn dan 2 dagen geleden, dus hopelijk gaat het de goede kant op... Zijn medicatie durf ik nog niet verder af te bouwen, misschien in de loop van de week als het zo doorgaat.

De percentages heb ik iets aangepast, hij krijgt nu het volgende:

1,5 kg per dag (iets meer dan 4%)

875 gr vleesbot (60%)
400 gr spiervlees (25%)
225 gr orgaan (15%)

Het vleesbot is wel bevleesd dus het werkelijke percentage spiervlees ligt iets hoger. Hoe dan ook, zijn ontlasting is weer perfect, daar ben ik in ieder geval blij mee!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2296244
Ik wil mijn blijdschap even met jullie delen  :D Ik verzin het niet, de zwarte puntjes beginnen van zijn buik te vallen en er groeien weer haartjes op, hoera! Daarnaast zijn we sinds 2 dagen geminderd met de medicatie, van 1 1/4 naar 1 tablet en de jeuk lijkt niet erger te worden. Ook begint hij mooi op gewicht te komen.

Een foto van gisterochtend in het park:

Afbeelding

:D
Door nienk
#2296265
[quote="Xerox"]
Ik wil mijn blijdschap even met jullie delen  :D Ik verzin het niet, de zwarte puntjes beginnen van zijn buik te vallen en er groeien weer haartjes op, hoera! Daarnaast zijn we sinds 2 dagen geminderd met de medicatie, van 1 1/4 naar 1 tablet en de jeuk lijkt niet erger te worden. Ook begint hij mooi op gewicht te komen.

Een foto van gisterochtend in het park:

Afbeelding

:D
[/quote]

hoera, wat goed!! lekker door gaan zo, langzaam afbouwen met de medicatie en mooi het dieet volhouden, dan komen ook jullie er wel weer!!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2302865
Een update van Xerox en een vraag!

Zijn ontlasting was toch iets aan de harde kant, dus hij krijgt nu 100 bot minder en 100 vlees meer. We zitten nog steeds op 1 tablet en ik wil met ongeveer een week teruggaan naar 3/4.

Sinds een paar dagen is hij elke keer als hij zijn kans schoon ziet gras aan het eten. Heeft dit te maken met een tekort? We zijn nu ruim 4 weken bezig.
Door nienk
#2302954
[quote="Xerox"]
Een update van Xerox en een vraag!

Zijn ontlasting was toch iets aan de harde kant, dus hij krijgt nu 100 bot minder en 100 vlees meer. We zitten nog steeds op 1 tablet en ik wil met ongeveer een week teruggaan naar 3/4.

Sinds een paar dagen is hij elke keer als hij zijn kans schoon ziet gras aan het eten. Heeft dit te maken met een tekort? We zijn nu ruim 4 weken bezig.
[/quote]

dat gras eten... er wordt inderdaad her en der wel eens gezegd dat het op een tekort kan duiden. ik weet het niet. sommige honden vinden het ook gewoon lekker. is hij specifiek in wat voor een gras hij eet? er zijn best wat honden die jong snij gras (van die lange sprieten) erg smakelijk vinden, en dat staat er nu natuurlijk weer. Mijn Reus eet dat ook, en is ook verzot op kleefkruid.

het is in het kader van je elimineren natuurlijk niet de bedoeling dat hij zomaar andere dingen gaat eten, dus ik zou het zoveel mogelijk proberen te beperken.

het gras eten kan er overigens ook op duiden dat hij misselijk is, heb je die indruk?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2303265
Voor de rest sta ik hem echt niets toe, dus wat dat betreft gaat het elimineren goed. Maar dat gras... Het zijn inderdaad wel de lange, jonge sprieten die hij pakt. Hij maakt geen misselijke indruk op me..

Sinds twee dagen heeft hij wel last van zijn anaalklieren. Is het in dat kader verstandig zijn ontlasting wat harder te laten zijn (niet te hard natuurlijk)? Of heeft dat er geen invloed op? De afgelopen 4 weken heb ik hem er niet aan zien zitten, dus ik baal behoorlijk nu. Zijn ontlasting was ook aan de zachte kant, dus zou dat een link kunnen zijn?
Door eelke
#2303323
Joep had 2 weken terug ook ineens last van zijn anaal klieren, ik denk door een soort ontgiften. Ik heb ze uit laten knijpen bij de dierenarts, en tot nu toe nog geen last meer van gehad.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door