Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door casandra
#2302232
Hallo allemaal, mijn naam is Casandra en heb 2 lieve honden. Lucky een yorkshire terrier van 12 jaar en sinds 3 maanden een bouvierpup, nou ja pup Tayca is nu 8 maanden. Vanaf het begin al problemen met haar ontlasting. Nu had ze ook wat wormen maar na 2 goede wormkuren bleek uit ontlastingsonderzoek dat ze weer helemaal schoon is. Ze was ook wat mager woog 17 kg. Nu inmiddels 25 kg is een heel vrolijke en energieke hond.

Alleen heeft ze om de haverklap dunne ontlasting ( net geen echte diaree). Ik heb laatst een keer een pakje pens met hart van Rodi gevoerd en tot mijn verbazing sávonds meteen vastere ontlasting.

Hoewel ik weet dat op dit forum brokken taboe zijn wil ik (vooralsnog) niet helemaal stoppen met brok. Ik ga nu wel de geperste brok van farmfood voeren(uitproberen) maar wil hierbij langzaam kvv bij gaan doen.
En als dat goed gaat misschien wel helemaal overgaan op kvv. Barf zie ik mezelf niet doen, en daarbij heb ik slechte ervaringen met het eten van botten.

Ik vraag me nu alleen af hoe ik het beste kan beginnen, alleen bijv. pens met hart bijvoeren of toch gewoon verschillende soorten.
Door M@rina
#2302306
Koop een goede kvv, eentje waar een natuurlijke cacliumbron wordt gebruikt (gemalen botten) en geen premix aan wordt toegevoegd. De kvv moet minimaal 4 diersoorten per verpakking bevatten of je moet minimaal 4 diersoorten naast elkaar voeren, dan voer je redelijk compleet. Geen granen

Kvv die aan bovenstaande voldoen:
Haaksbarf(vrij duur), Tinlo barfmenu, Shaweca, All Animal, Alaska, Darf Ecko, Versvoer barfmix, Carnivoer, Tammenga, bibi.... voldoende keuze.

Dat je brokken wil blijven voeren is natuurlijk je eigen keuze, farmfood bevat volgens mij veel graan. Een brok als Orijen is dan beter bevat geen granen, maar tja alles wat er aan vlees in zit is verhit geweest waardoor belangrijke vooedingsstoffen verdwijnen of van structuur veranderen.
Door casandra
#2302438
oke bedankt alvast, eens kijken of ik iets van deze merken kan vinden hier in de buurt.
En wat de brokken betreft kan goed zijn dat ik later helemaal alleen kvv ga voeren,
wil op dit moment nog even afwachten hoe alles gaat.
Door elianne
#2302703
Ook hier als pup begonnen met KVV van Farm Food rundcompleet tussendoor een andere variant hiervan, maar geen kip...dat word diarree hier... ;) Ze staan hier 5 dagen KVV en 2 dagen Cavom brok pw. De brok geef ik ivm vakantie dan gaan ze nl mee. De voedingsadvizeuze van Farm Food heeft mij heel erg goed begeleid daar Diezel ernstige maag/darm onsteking had. Toppie!! Je zal zien dat je hond een goede ontlasting krijgt
Door casandra
#2302777
Had inderdaad ook al advies gevraagd op de farmfoodsite. Tayca heeft van mij wel eens gekookte kip gehad en had daar geen last van.
Ben haar nu eerst pens/hart compleet aan het voeren en na enkele dagen krijgt ze er wat brok bij. Als dat goed gaat wil ik graag ook andere varianten gaan proberen.
En de brok wil ik erbij blijven geven omdat dat inderdaad makkelijk is met vakantie enz.
Door elianne
#2302894
er is wél pens/hart compleet hoor. mss niet van alle merken, maar dan kan je dit geven als tussendoor. want als t geen compleet is dan kan je dit niet als dagelijkse voeding geven ivm een tekort aan voedingsstoffen
Door casandra
#2302915
Oke weer wat wijzer. Volgens de voedingsadvizeuse van Farmfood moest ik Tayca nu eers even een dag of 5  alleen pens/hart compleet geven om de darmflora weer wat op te bouwen, en daarna kon ik weer brok erbij geven en als dat goed gaat mag ze meerdere versvlees soorten.
Door M@rina
#2302967
Jullie hebben nogal veel vertrouwen in die dame van farmfood, maar ze produeren kwalitatief geen goede kvv. Het bevat geen natuurlijke calciumbron en ze voegen een premix toe om het compleet te maken, synthtische vitamine en mineralen zijn dat. Daarnaast vind ik dat je als voedingsadviseur niet serieus met je werk bezig bent als je 2 heel verschillende soorten voeding naast elkaar advisieert, maar goed dat doe je als je beide soorten verkopen wilt en zelf produceert.
Door nienk
#2302984
en ik vind voedingsadvies bij een merk inwinnen ook iets raars. nog los van de kwaliteit/samenstelling van Farmfood, er is geen voer wat voor iedere hond het beste is, maar het lijkt me stug dat een dergelijk iemand gaat zeggen dat de hond beter een ander merk kan proberen. beetje zoiets als klakkeloos die zak brokken bij de dierenarts kopen als de dierenarts zegt dat dat het beste is.

natuurlijk is het prettig om door iets of iemand wat begeleiding te krijgen bij de overstap, maar die begeleiding kan je ook prima hier op het forum vinden.

het brokken blijven voeren omdat dat handig is als de  hond in de vakantie brokken eet, is overigens niet noodzakelijk. A er zijn genoeg andere opties die beter aan sluiten bij vers voeren, en B een gezonde hond die nooit problemen  heeft gehad met brokken kan best weer een weekje op brok als hij de rest van de tijd kvv eet.

dat gezegd hebbende, ieder moet natuurlijk doen wat hij/zij het beste acht voor zijn hond. 5 dagen farmfood kvv en 2 brok is nog altijd beter dan 7 dagen brok.
Door elianne
#2303107
toen ik de voedings advieseuze nodig had, was ik nog niet in bezit van een pc.... :(. De begeleiding ging dus telefonisch. Maar idd...na t aanschaffen van een pc is er voor mij een wereld opengegaan. Mijn hond was toendertijd heel erg ziek zoals ik al vermeldde en Diezel is helemaal opgeknapt, ik was heel erg blij met haar advies cq begeleiding
Door casandra
#2303197
[quote="elianne"]
ja dat klopt, je bent goed bezig  :) komt allemaal goed hoor
[/quote]
Dankjewel hoor, is lastig als je een hond hebt met zo'n probleem.
Gelukkig is Tayca verder niet ziek en erg levendig.

En verder snap ik helemaal dat het geven van alleen kvv  nog beter zou zijn, dit komt misschien later nog wel.
Op dit moment is het voeren van kvv nog helemaal nieuw voor mij en ben ik al blij dat ik smuldier heb kunnen vinden.
Ik ben me er echt in het verdiepen maar zie soms door de bomen het bos niet meer.

Alleen moest ik nu echt iets gaan uitproberen want zo kon het dus echt niet meer. En dat er geen voer bestaat dat geschikt is voor elke hond dat ben ik met jullie eens. De keus op farmfood heb ik gemaakt vanwege het advies om de darmflora met pens/hart weer op peil te krijgen. Daarnaast wilde ik een geperste brok gaan proberen en eerlijk gezegd, Orijen lijkt me inderdaad beter maar die is voor mij helaas iets te duur.
Door nienk
#2303222
[quote="casandra"]
Dankjewel hoor, is lastig als je een hond hebt met zo'n probleem.
Gelukkig is Tayca verder niet ziek en erg levendig.

En verder snap ik helemaal dat het geven van alleen kvv  nog beter zou zijn, dit komt misschien later nog wel.
Op dit moment is het voeren van kvv nog helemaal nieuw voor mij en ben ik al blij dat ik smuldier heb kunnen vinden.
Ik ben me er echt in het verdiepen maar zie soms door de bomen het bos niet meer.

Alleen moest ik nu echt iets gaan uitproberen want zo kon het dus echt niet meer. En dat er geen voer bestaat dat geschikt is voor elke hond dat ben ik met jullie eens. De keus op farmfood heb ik gemaakt vanwege het advies om de darmflora met pens/hart weer op peil te krijgen. Daarnaast wilde ik een geperste brok gaan proberen en eerlijk gezegd, Orijen lijkt me inderdaad beter maar die is voor mij helaas iets te duur.
[/quote]

dat is heel begrijpelijk hoor (vind ik), dat het allemaal nog wat nieuw is, de meeste van de mensen hier hebben er aan moeten wennen denk ik. ik ben ook begonnen  met brok en smuldier waar ik me toen helemaal ik kon vinden en nu (2,5 jaar later) barft Reus volledig en kan ik me het amper meer voorstellen dat ik hem dagelijks kvv gaf, laat staan brokjes.

zoek eens op 'probiotica' hier op het forum (zoekfunctie rechtsbovenin), dat kan je ook ten zeerste aanraden met de darmproblemen van je hond. wormkuren maken heel wat meer stuk dan alleen wormen, dus het op peil brengen van de darmflora  is inderdaad een goed idee. pens voeren is al een goed begin, maar een beetje extra kan ze wel gebruiken, pro-biotica in poedervorm.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door