Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Marieke*
#2302196
Quincy, inmiddelsvijf en een half jaar oud, heeft wat artrose in haar schouder als gevolg van een trauma. Oktober 2010 is de uitgebreid onderzocht door een orthopeed omdat ze linksvoor niet lekker liep en ook niet opknapte. Haar elleboog was helemaal schoon, enkel in haar schouder iets artrose, alleen was dat ook niet zodanig erg dat, dat de klachten van toen zou verklaren. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat Quincy een flinke peesontsteking heeft gehad. Mijn holistische dierenarts heeft Quincy er toen helemaal bovenop gekregen. Quincy kon in de winter mee op wintersport en in de zomer weer volop mee qua wandelen en zwemmen. Afgelopen oktober kreeg Quincy toch weer een (hele) korte terugval. Z liep niet mank, maar ietsje stijf. Met wat ondersteuning was ze er weer helemaal bovenop, en wederom liep ze alweer volop mee met flinke wandelingen en het ging weer perfect. Nu 2 weken terug kreeg Quincy toch weer een terugslag. Wederom niet mank, maar wel stijver en dan wisselend tussen bijna mank en niets te zien. In alle gevallen zijn het slechts de eerste passen waarin wat te zien is. Inmiddels doet Quincy het weer goed. Ik zie nog wel eens een strammer pasje aan het einde van de dag, maar dat is het dan ook wel. Het enige wat me opvalt, en wat ik niet ken/ begrijp is dat Quincy op een gelijke ondergrond, dus stoep, asfalt glad gras perfect loopt. Zodra ze op een onregelmatige ondergrond terecht komt, dus omgeploegde modder, of gras met kuilen en putten of een pad met grote keien dan zie je duidelijk dat ze haar linkervoorpootje wat beperkt. En dat ze dan tot weer gladde grond opzoekt, waar ze dan weer prima loopt. Als ik haar pootje afga is er niets wat zeer doet, haar teentjes zijn niet pijnlijk of gevoelig en er is nergens iets dik of warm.

Mijn vraag eigenlijk, past dit bij artrose, of moet dit toch een andere oorzaak hebben?

Quincy lijkt wel gevoelig voor weersomschakelingen. Zodra het vochtiger wordt zie je Quincy wat strammer worden in de avonden. Nou is dat minimaal, en een vreemde ziet dat niet, maar ik zie daar wel verschil in.
Door Lil
#2302478
Hier een hond met flinke artrose in de heup. Weersomschakelingen zijn funest. Niet vochtig een jonge god en vochtig dan kreupel. Ik kan dit met een heup goed voorkomen door hem jasjes te laten dragen die over de heup vallen. Hij loopt dan niet meer kreupel met vochtig weer. Verder hier ook problemen met onregelmatige ondergrond. Er zit namelijk bewegingsbeperking in dat gewricht door de woekeringen en dat wordt dus lastig met onregelmatige ondergrond. Daarbij moet je eens op internet close up foto's van een artrosegewricht opzoeken. Dat bot heeft heel veel gaten en ook uitstekels. Je kunt je dan voorstellen dat op onregelmatige ondergrond de uitsteeksels pijn doen en op regelmatige ondergrond niet.
Door *Marieke*
#2302575
Is ook wel waar ja... ;D had het gewoon nog niet eerder gezien bij Quincy.. Vandaar dat ik even twijfelde. Vorig jaar was de artrose nog helemaal niet ernstig en zoals ik al zei kon dat op dat moment de klachten niet veroorzaken. Maar feit is natuurlijk wel dat het langzaam aan slechter zal worden. Ik heb op advies inderdaad al een fleecejas voor na de wandelingen in de winter, zodat haar spieren en die pees niet te snel afkoelt.. Wellicht moet ik die dan toch ook maar gebruiken bij de weersveranderingen naar het echte vochtige weer... ???

Bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Door choopy
#2303414
Geef je ter ondersteuning ook al Glucosamine??
Artrose gaat er niet van weg, maar wordt wel geremd in het proces.
Door *Marieke*
#2303423
choopy schreef: Geef je ter ondersteuning ook al Glucosamine??
Artrose gaat er niet van weg, maar wordt wel geremd in het proces.
Yup. Quincy krijgt comfort arthrix plus van kala health. En aspitol plus, wat eigenlijk een geconcentreerde groenlipmossel olie is. Quincy wordt behandeld door Anneke Schellingerhout en krijgt nu ook nog wat kruiden erbij van haar. Vooruit gaat ze nu echter echt niet... Denk erover om toch Anneke nog maar eens te bellen.. :(
Laatst gewijzigd door *Marieke* op zo 01 apr 2012, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2303452
Had Theemutsje ook toen ze ouder werd. Zij heeft toen nog goudaccupunctuur gehad in de Bilt, met zeer goed resultaat. Daarvoor nog een tijd gewone accupunctuur dat eerst goed hielp maar op enig moment wat dat niet meer voldoende.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2303580
Wat balen dat het met Quincy niet vooruit gaat meis... Ik ga heel hard hopen dat Anneke je snel duidelijkheid kan geven en dat Quincy snel weer meekan op onze wandelingen  :-*
Door Lil
#2303703
Boris heeft het sneller koud dan warm. Hij draagt dus ook jasjes tot temperaturen van maximaal 10 graden (als de zon schijnt en droog is dan met lagere temperatuur al niet meer). Ik hoop dat ze snel wat voor jullie kunnen doen en het dan beter gaat. Het is vaak zoeken welke dosering van supplementen de juiste is. Ik heb ontdekt dat het hier in periodes gaat. Een mindere periode en dan weer een goede etc. Vervelend vind ik die mindere periodes wel, maar ik weet nu dat daarna gelukkig weer een goede periode komt.
Door toscak
#2303731
He Marieke,

Zoals je misschien nog wel weet  :P, heeft Bob dezelfde blessure (gehad). Hij staat nu ook weer stijf op  :-\. Zal het het weer zijn? Ik heb niet anders gedaan dan anders, maar ook hij is vanaf gisteren weer stil gezet.

Succes met Quincy!
Door *Marieke*
#2304157
Anneke heeft me voor morgenochtend op de spoedplaats gezet. Ben ik heel blij om. Quincy wordt in ieder geval gezien. Sinds gisteren krijgt ze ook weer metacam, en daarmee zie ik nu al goede vooruitgang. Gelukkig is het in haar koppie ook weer beter, dus duidelijk veel minder last en wil veel meer! Als dit inhoudt dat ze voortaan dagelijks pijnstilling moet gaan krijgen, is het maar zo. Quincy zo zien wil ik voor haar niet, maar ook voor mezelf niet..

Morgen nog even afwachten, en intussen ergens duimen ofzo... Waarvoor weet ik niet.. Weet niet zo goed waar ik op moet hopen wat Anneke zal vinden....  ::)
Door *Marieke*
#2304248
toscak schreef: He Marieke,

Zoals je misschien nog wel weet  :P, heeft Bob dezelfde blessure (gehad). Hij staat nu ook weer stijf op  :-\. Zal het het weer zijn? Ik heb niet anders gedaan dan anders, maar ook hij is vanaf gisteren weer stil gezet.

Succes met Quincy!
Ja zeker weet ik het nog!! Haha... Balen dat Bob ook weer een terugslag heeft... Hopelijk is hij er weer snel bovenop... Blijf het moeilijk vinden, die balans tussen rust en beweging voor de artrose...
Door *Marieke*
#2311061
Bij Anneke bleek dat dat spieren rondom de schouder totaal verstijfd en verstramd zijn. Ze zei, die schouder lijkt wel bevroren.. Ook zoveel beperking erin. Ze dacht dat het puur kwam door spierverstijvingen na een botsing die Quincy had met een been. Dus, nog een aantal dagen pijnstilling en gedoseerd bewegen. Morgen gaan we nog op controle.

Puur voor mijn eigen gevoel wilde ik toch foto's laten maken van de schouder bij mijn DA. Dan kunnen we goed kijken in hoeverre de artrose zich ontwikkeld heeft in 1,5 jaar. Goed nieuws, de artrose is nog aanwezig, maar wel minimaal en is dus zeker niet erger geworden! Sterker nog, de aanwezige artrose valt te verwaarlozen, en dat is wat de orthopeed toen ook vertelde. Hoe we dus nu bezig zijn is de goede weg qua ondersteuning. En nu gaan we met Anneke verder de spier te behandelen..

Komt weer goed met mijn meisje... :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door