Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Larkin
#2292004
Ik ga als basis kvv geven aangevuld met ............wat er die dag op het menu staat
Nu wil er er ook vis bij gaan geven.

Wat voor soorten geef je? Zijn er soorten bij die je beter NIET kunt geven?
Hoeveel moet je dan geven? Geef je alles van de vis?
Door **Jolanda**
#2292017
Ik voer zelf zalm, kabeljouw(filet want koppen en lijven willen ze niet) makreel en zo nog wat diverse soorten vis.
Het enige wat ik niet voer is tonijn, tonijn kan in grote hoeveelheden slecht zijn ivm kwik.

De hoeveelheid...ik geef zelf 1x per week de hoeveelheid vis, als wat ik aan spiervlees voer. Volgens mij komt het niet zo nauw. Je kunt of koppen geven ipv vleesbot of snippers geven ipv spiervlees of gewoon hele vissen en dat als compleet zien.
Door TMG1961
#2292044
Ik geef Pixie 's maandags een zalmkop..gewicht varieert tussen de 350 en 600 gram. Ik geef het als vleesbot. Soms krijgt ze ook sardientjes, die zijn compleet ingevroren dus met alles er op en erin
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2292079
zalmkoppen en staart, niet tegelijk want dan lopen ze over ;D(is dus gewoon te veel)
sardientjes (heel) met een klein beetje huttekase...
makreel(alles) maar niet zoveel, valt wat zwaar op de maag...
haring(alles)
kabeljauw ed daar gaan ze hier van spugen..
ze krijgen 1x per week een visdag..
Gebruikersavatar
Door Berna
#2292082
Ik geef mijn hond een keer per week een flinke zalmkop.
Andere soorten nog niet geprobeerd :biggrin2:
Door nienk
#2292101
Reus (6kg) kreeg eerst ongeveer eens per 2 weken een halve zalmkop, maar om onduidelijke redenen kreeg hij daar op een  gegeven moment diaree van die hij niet op kon houden, dus die hebben we maar van het menu geschrapt. nu krijgt hij eens in de week 1 sardientje. (van de visboer op de markt) soms als hele maaltijd, soms als extraatje er bij of tussendoor.
Door tycolaika
#2292110
hier krijgen ze zalm , 1 x in de week , en dan gewoon de hoeveelheid , als dat ze iedere dag te eten krijgen gelijk aan spier bot en orgaan.
dus stel ze krijgen 1 kilo per dag te eten , krijgen ze van mij ook 1 kilo zalm die dag.
ze doen het er super op.
ben nu ook begonnen met sardientjes als extra.
Door Lonaa
#2292135
Hier alleen zalmlijven. Dat gedoe met zalmkoppen doormidden zagen vond ik vervelend. En die vond ze niet zo lekker. Sardientjes heb ik ook nog een tijdje gevoerd, maar na een week of wat wilde ze dat niet meer eten.

Makreel staat gelijk aan superheftige diarree, dus dat voer ik ook niet meer. 
Door BarfBull
#2292178
Vette vis (zalm, sardines, ansjovis, makreel) is rijk aan omega 3-vetzuren en in dat opzicht zeer gezond. Wilde zalm is gezonder dan gekweekte zalm, maar er hangt wel een prijskaartje aan  :biggrin2:
Magere vis (kabeljauw, wijting e.d.) kun je ook prima voeren, maar doet minder voor de gezondheid. Ik geef magere vis soms als extraatje bij een karige maaltijd, buiten het menu om.
Witvis is ook nog een optie: de karperachtigen, dus (http://nl.wikipedia.org/wiki/Witvis)
Roofvissen, zoals zwaardvis, koningsmakreel en tonijn, kunnen verhoogde gehaltes kwik bevatten, dus hiermee is het oppassen geblazen.

Je kunt hele vissen geven, of alleen de koppen of de lijven. Ik zou alleen niet te veel vette vis voeren, en dan het liefst hele vissen, met het oog op de vitaminen B1 en E. Twee keer per week een sardientje of één keer per week een zalmkop of een stuk zalmlijf is volgens mij wel een veilige richtlijn.

Van zalmkoppen en makreel wordt de freule hier tegenwoordig kotsmisselijk, dus die heb ik van het menu geschrapt. Ik denk dat dat bij de zalmkoppen kwam doordat die voornamelijk uit kraakbeen bestaan, en dat kan zwaar op de maag liggen. Zalmlijven vallen hier echter goed.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2292525
Ze krijgen hier eens in de 2 weken een zalmkop met een stuk zalmlijf, en de andere week krijgen ze visafval (wat varieert van prachtige moten kabeljauwfilet die over zijn tot koppen van diverse vissen)
Door bordie
#2296692
meneer hier lust heeeeeeeul graag zalm, kop of lijf maakt niet uit.
hij gaat er niet van aan de spuit
ik doe het ongeveer 1 a 2 x per week een zalmkop als vleesbot en dan iets van spiervlees en orgaan erbij.
hij eet ongeveer 1100 a 1200 gram.  maar we gaan iets terugbouwen naar de 1000 gram want hij is nu heel mooi op gewicht.
ik ga hem eens wegen...denk 51 kg
haring blieft meneer alleen gedroogd.
en andere soorten heb ik nog niet geprobeerd
ik heb ook zalmolie, das heel handig als ie de runderpens laat staan....meneer vind lamspens lekkerder.... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2300412
Wat is vette vis?zalmkop
Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld: zalm, haring, makreel en sardines. Vetpercentages volgens Nutrient Data Laboratory: zalm (wild) 13.42%, zalm gekweekt (7.6%), Haring 9%, Makreel 13.9%. Ter vergelijking, kabeljauw bevat 0.4% vet.

Waarom vette vis?
Vette vis bevat omega 3-vetzuren, die nodig zijn om de omega 3 en omega 6-vetzuren in balans te brengen. Zeker wanneer je veel vlees uit de bio-industrie voert, is het goed om vis te voeren, omdat dieren in de bio-industrie door hun voeding (graan) minder omega 3-vetzuren bevatten dan dieren die gras of bladeren gegeten hebben.

Welke vis voeren?
Voer dus vette vissoorten. Magere vissoorten mag je ook voeren, maar die voegen minder toe qua voedingswaarde. Je kunt hele vissen geven, maar ook koppen en staarten kun je prima geven. Let op, voor fretten is vis niet zo geschikt.

Hoeveel vette vis?
Geef niet teveel rauwe vis. Veel vissoorten bevatten thiaminases, dit zijn enzymen die Vitamine B1 (thiamine) inactief maken. Thiaminase zit in het vlees, maar vooral in de organen van vis (milt, lever, darmen, hart). Bij het voeren van veel vis kan er dus een tekort aan vitamine B1 ontstaan, maar hiervoor moet je wel veel vis over een langere periode voeren. In het artikel  Thiamine deficiency in a team of sled dogs is te lezen dat een roedel sledehonden na 6 maanden enkel vis (zonder ingewanden) gegeten te hebben ernstig ziek werden. Onderaan het artikel vind je meer links met informatie hierover. Daarnaast bevat vis door milieuverontreiniging vaak ook schadelijke stoffen (zware metalen, dioxines, PCB’s en toxafeen), dit geldt vooral voor gevangen roofvissen, maar ook gekweekte vis kan schadelijke stoffen bevatten door het voer wat ze krijgen. 5% tot 10% rauwe vis is een prima hoeveelheid.

Tips
- Houd er rekening mee dat vette vis laxerend werkt. Per hond verschilt in welke mate, sommige honden eten zonder probleem een hele dag alleen maar zalm, andere honden hebben minstens de helft van de maaltijd vleesbot nodig om normale ontlasting te krijgen.

Bron: http://voerwijzer.com/barf-ingredienten/vette-vis
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door